Obstipatie bij jonge kater?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
N-E-M-O
Lynx
Lynx
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20

Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door N-E-M-O »

Hallo,

Ik heb over het volgende een vraag.
Wij hebben een katertje Shen van 1,9 jaar die ik verdenk van obstipatie.
Vorige week zijn wij op vakantie geweest en Shen is alleen in huis gebleven, hij had natuurlijk wel iemand die 4 à 5 x per dag naar hem toe ging.
Nu zei ze dat Shen in 4 dagen tijd 1 x op de bak was geweest en dat hij ontzettend veel gegeten had (doet hij normaal nooit).
Als ze 'smorgens ging had hij een zakje vlees op en brokken!
En dan wou hij gelijk nieuwe..
Wij zijn sinds afgelopen donderdag thuis en is sindsdien twee x op de bak geweest veel te weinig want hij ging elke dag.
Ik heb aan zijn buikje gevoeld en je voelt duidelijk harde bulten zitten ( die mag ik dus gewoon aanraken) verder is hij gewoon zichzelf... lui als altijd maar kan flink spelen.
Weet iemand wat je zelf kan proberen om de kat goed te laten ontlasten?
Ik wil namelijk niet gelijk naar de dierenarts rennen... (Trauma) en hij maakt geen zieke indruk.

Groetjes Eline en een kopje van Shen
Een kat laat zijn pootafdruk op je hart achter. Shen1. + Nemo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door castratenkoor »

Je kunt Laxulon (bij Medpets te koop) geven - je kunt haarbalpasta door blikvoer doen.

Je kun andere brokken en ander blikvoer geven Kattovit Gastro b.v. Te koop bij Zooplus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door mittenslief »

je kan hem ook wat koffiemelk laten drinken (niet teveel natuurlijk) of gewoon een paar druppels sla olie door zijn eten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door Adriana »

verstopping kan door van alles en nog wat worden veroorzaakt..
dus mijn eerste gedachte is toch morgen contact opnemen met je da.. van wie is het trauma, van jou of van de kat?

neem aan dat je niet zoiets als laxatract oid voor dieren in huis hebt.. er is missch bij jou in de buurt een apotheek die dienst heeft. daar zou je lactulose kunnen halen en voorzichtig wat ingeven..
maar ik weet niet of dat te harde ontlasting soepeler maakt en ik weet ook niet of te harde ontlasting oorzaak van de verstopping is en ik ben geen dierenarts en zie het dier ook niet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
N-E-M-O
Lynx
Lynx
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door N-E-M-O »

Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb het trauma in 9 maanden tijd waren wij €1000 kwijt aan de dierenarts en het mocht helaas nog niet baten met Nemo ze was zo ziek en wisten niet wat ze had en met Shen hadden ze FIP geconstateerd (zonder aanvullend onderzoek) en moesten hem die week in laten slapen want anders zou hij binnen een maand dood zijn, bleek hij eigenlijk niks bijzonders te hebben.
We hebben een hele goede dierenkliniek hier net over de grens maar mijn Duits is niet perfect dus moet ik iemand even vragen.
De koffiemelk kan ik wel proberen hebben we sowieso in huis.
En morgen dan toch maar de dierenarts bellen.
Een kat laat zijn pootafdruk op je hart achter. Shen1. + Nemo
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door mittenslief »

achh ik woon hier ook op de grens, en wij spreken nederlands hun duits en we verstaan elkaar allemaal al is het soms met handen en voeten, waar kom je vandaan dan?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door BillyJean »

Wat vervelend, doet me denken aan onze Bowie, at ook veel, weinig poepen, voelbare knobbels in buik wat tumoren van de Fip waren, terwijl er eerst werd gedacht aan keutels in de buik. Onderzoeken lijkt me het enige wat je kunt doen. Of vragen om een klysma.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
N-E-M-O
Lynx
Lynx
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20

Re: Obstipatie bij jonge kater?

Bericht door N-E-M-O »

Wij komen uit Millingen ken je dat?
Hij poept nu wat keutels en eet wel weer minder ik denk zelf dat het stress is geweest maar dat hij nu nog last heeft van de gevolgen.
Morgen bel ik sowieso wel eventjes voor de zekerheid.
Nouja zelf ben ik ook altijd bang voor FIP vooral omdat ons oude katzel vreemd was beetje lullig gezegd en Shen af en toe ook zeer vreemd uit de hoek komt alleen heeft hij verder geen extreme lichamelijke klachten gelukkig.
Een kat laat zijn pootafdruk op je hart achter. Shen1. + Nemo
Plaats reactie