Wat moet ik doen ?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Wat moet ik doen ?

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Het is Pasen, dus ik kan niet zoveel qua gezondheid van mijn kat. De winkels zijn immers dicht en de dierenarts ook.

Sinds een tijdje heeft mijn kat ( van ca. 2 jaar oud ) diaree. Dit begon een paar weekjes geleden en ze heeft het met vlagen. Ik heb vorige week voor de 2e keer Stronghold gegeven. Deze is tegen vlooien, mijten, wormen, luizen etc.
Toch gaat het niet over.

Ik heb sterk het gevoel dat ze de katten- of niesziekte heeft. Toch is ze in november / december ingeëint voor de nies- en kattenziekte. ( Al mijn 3 katten ).
Gisteren had ze het wat benauwd, was ze heel snotterig en nieste ze. Nu dus ook die plakpoep.

De vorige keer kocht ik medicijnen bij de dierenarts, die ik zelf ook wel had kunnen kopen. Ik wist zelf al waaraan het lag. Het was naar mijn mening, oormijt. Ik wilde zelf deze medicijnen kopen, maar de assistente, zei dat de dierenarts eerst ging kijken of er ook gaatjes in het hoornvlies zaten ( anders mocht ze deze medicijnen niet hebben ). Kwam ik bij de dierenarts en deed de dierenarts dit helemaal niet. Kortom: raar dat de dierenarts dit niet controleerde en b. ik had zelf misschien beter eerst dit medicijn kunnen kopen. Aan de andere kant, wilde ik geen onnodige risico's nemen, voor het geval er wel gaatjes in haar hoornvlies hadden gezeten. Maar ja............als de dierenarts dit helemaal niet heeft gecontroleerd...............Gelukkig is het oormijt weg.

Enfin: ik heb het gevoel dat ze wel de nies- / kattenziekte heeft. Maar als ze toch ingeëint is, dan kan ze hieraan toch niet overlijden ?
Een aantal weken geleden wel van kattenvoeding veranderd. Toch is dat al wat weken geleden en dan zou ze veel vaker diaree moeten hebben gehad, toch ?

Ik heb zojuist even de kattenvoeding weggehaald, zodat haar maag een paar uurtjes rust heeft, maar ik voel me nu zo'n sadist. Ik geef ze iedere ochtend met z'n 3-en samen, wel een half blikje tonijn, met daarnaast uiteraard droogvoer. Zal het hier niet aan kunnen liggen ? Misschien eens verstandig om eens een paar dagen geen tonijn te geven ?

Al eerder had ze diaree, maar toen kreeg ze stronghold en was het weg. Nu dus niet.

Iemand enig idee wat ik kan doen ?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Brittenbolletje »

Tonijn even niet geven. als het in een blikje zit en officieel voor menselijk consumptie is kan dat laxeren. Tenzij ik het fout heb en speciaal kattenvoer is.

Ja een kat kan dood gaan aan niesziekte, maar dan moet het wel zo enrstig zijn en zo te lezen is dat bij jou kat dus niet. eet speelt en doet waarschijnlijk zijn ding. als de neus wat dicht zit kan je dat spoelen met fysiologische zout om even een paar keer per dag stomen in de douche (natuurlijk de kat niet onder de kraan hahaha).

voor de diarree zou je okugest kunnen halen is homeopatisch. winkel zijn wel open althans sommige supermarkten wel en die hebben dit ook soms nog wel in huis. als je een thermometer heb zou je ook even kunnen kijken of je kat koorts heeft. zo niet zou ik voor nu niet in paniek raken mits kat nog gewoon eet en doet.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Zonnig »

Wat aardig dat je zo snel hebt gereageerd ! Ik laat de tonijn nu wel een paar daagjes rusten en leg de kattenvoeding een paar uurtjes aan de kant. Vind het wel wat sneu. Erg he; ik voel me dan een beetje een slecht mens.

Ik zal eens gaan kijken wat Okugest inhoudt. :) Merci.

Ik ben altijd heel bang, dat zo'n beestje doodgaat of dat ik iets verkeerd doe. Tegelijkertijd, is het natuurlijk ook zo, dat mensen ook weleens een virus hebben. Ikzelf heb bijvoorbeeld een keelontsteking ( wat ik al bijna 3 maanden heb ), maar volgens mijn huisarts, kan er vrijwel niks aan gedaan worden en hersteld het vanzelf wel weer.

Katten zijn natuurlijk ook gewoon weleens ziek. Als ik al 2 keer Stronghold heb gegeven ( 5 dagen geleden voor het laatst ), dan hoeft dit volgens mij niet nog een keer.

Overigens is ze nog steeds heel speels en eet en drinkt ze nog erg goed, alhoewel ze vandaag wel veel rustiger is. Ook wel logisch......................

p.s. ) Het tonijn is voor menselijke consumptie, maar ze krijgt het al wel sinds ca. 1,5 jaar......Even dus niet geven en kijken wat er gebeurt. Ik kan het later altijd nog 1 keer in de zoveel dagen geven i.p.v. dagelijks, maar dat kan ik beter later beoordelen.
Laatst gewijzigd door Zonnig op 31 mar 2013 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door BillyJean »

Mocht het echt verergeren, dierenartsen draaien weekeinddiensten, dus die optie is er altijd. Maar het vervelend, dit soort dingen met feestdagen. En morgen zijn de supers weer open.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Zonnig »

Zijn de winkels op 2e Paasdag bij jullie open ? Hier helaas niet. Bah.
Toch zou ik ook niet weten wat ik zou moeten kopen. Ik denk dat een paar daagjes rust wel even goed is. Ik heb wel gehoord dat een klein beetje kip kan helpen.

Overigens is ze gek op water en de douche. Als ik heb gedoucht, dan wil ze altijd in de badkamer. Als ik het nou even lekker laat dampen.....................:)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door mittenslief »

ik zal haar over 2 weken toch even met milbamax ontwormen, stronghold is heel goed hoor maar het help helaas niet tegen lintworm, milbamax haal je ook bij de DA. tja je bent volgens mij de 2e al vandaag die iets post over niesziekte en het hangt volgens mij een beetje in de lucht hoor, net als de griep bij mensen, als ze gewoon eet, drinkt, speelt en niet sloom is en geen koorts heeft, raak dan inderdaad niet gelijk in paniek, je katten zijn geent en dan is het het beste de hetzelf overwinnen, mocht je nog naar de DA gaan deze dagen laat je geen METACAM aansmeren!!!(zie verschillende topics op dit forum)
Oh ja ik zal haar gewoon laten eten hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door BillyJean »

Hier is alles open hoor, maar het is hier wel toeristisch, dat scheelt misschien.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Brittenbolletje »

Hier is ook alles open. Maar als haar neusje echt wat dicht is gewoon stomen en gewoon de brokjes ook laten staan. heb geen idee wanneer die stronghold is gegeven maar van ontworming en zeker zoveel (hoop dat je niet 2 keer gegeven heb binnen een week) raken ze ook van aan de diarree.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Zonnig »

Haha; nee hoor. De Stronghold heb ik 5 dagen geleden gegeven en de eerste dosering meer dan een maand daarvoor. Ik hanteer daarbij dezelfde regels als wat mijn dierenarts mij eens heeft uitgelegd, toen ze klachten had. Voorlopig vind ik het wel even genoeg.

Milbamax zal ik onthouden. Dank je wel !

Al mijn katten zijn recentelijk ingeënt. Ik denk wel dat ik ze te veel luxe geef. Dagelijks met z'n 3-en een half blikje tonijn, soms voorgegaarde zalm en wat stukjes ham. Komende dagen kijken wat er gebeurd als ik het alleen bij droogvoer houd. Ze drinken altijd wel veel, dus dat scheelt. Ik heb zo'n fontein en ze drinken dan altijd meer, dan uit een bakje.

Zojuist wilde ze weer bij de douche staan. Heb het flink laten stomen. :) :) :)

Fijne Pasen !!!!!
Lilly83
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2012 08:50

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Lilly83 »

Ook toevallig, ik kom net met mijn kat bij de DA vandaan. Erg veel niezen, benauwd, hangerig en lusteloos. Ze had verhoging en we hebben antibiotica meegekregen. De DA zei dat het goed was dat we langs kwamen want dinsdag had te lang geduurd.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Ms Maaike »

Nog even over het stomen: tegenwoordig wordt dat over het algemeen (voor mensen) niet meer aangeraden. Stoom is natuurlijk warm en in de voorhoofdsholte/bijholtes/neusholte kan dat voor extra bacteriegroei zorgen. Nu is niesziekte een virus, maar door te stomen krijgen bacteriën wel meer kans om te groeien en dat wil je er niet bij hebben.

Tonijn uit blik voor menselijke consumptie is veel te zout, net als ham. Vandaar ook dat ze zo veel drinken. Niet meer geven hoor, is slecht voor de nieren. Er is prima natvoer te verkrijgen dat geschikt is voor katten.

Beterschap met de patiënt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Brittenbolletje »

Stomen raad mijn Da juist aan. Dat scheelt vaak weer pillen geven die dan eigenlijk weer niet goed zijn voor maagdarm kanaal of andere organen. Hier hoefde ik maar 2 keer te stomen en stoomde dus 1 keer per dag voor 10 minuten kwartiertje. Ze waren daarna veel speelser haahahah.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Zonnig »

Dank jullie wel voor de tips.
Ook als ik eens geen tonijn of ham geef, dan nog drinken ze meer, dan wanneer er water in een kommetje zit. :) Ze vinden de fontein erg leuk.

Wat betreft de tonijn; ik zal wat meer informatie op gaan zoeken. Er zijn zoveel meningen, dat ik de bomen door het bos niet meer zie. :) In die blikjes kattenvoer en kuipjes zit ook veel rotzooi. Ik ben wel van het pure en niet van al die toevoegingen.
Er zijn misschien ook wel andere alternatieven voor een gezonde snack. Tips zijn dus welkom. De komende dagen alleen maar droogvoer en dan even kijken hoe het verder moet.

Bedankt !!!!

p.s.) Moet inderdaad even op onderzoek gaan, welke en/of er toevoegingen in zitten. Er is ook verse vis en niet uit blik. :)
update 16:31) Lees er inderdaad meerdere verhalen over. Wat verwarrend al die meningen. 't Is denk ik goed om het dus niet meer dagelijks te geven, af en toe eens. Ik gaf weleens ham waar mijn dierenarts bij zat, dus ga ik er vanuit, dat dit gewoon mag. Gelukkig koop ik af en toe wat ham, dus dit krijgt ze zeker niet dagelijks.

Pfff blijf maar doortypen.............ik ga nu verder. :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Dinky »

Almo nature en schesir zijn blikjes kattenvoer met geen/weinig toevoegingen.

Andere optie is kvv. Dat geef ik zelf als natvoer en is gemalen rauw vlees.

Nog stapje verder is barfen. Dan geef je bijvoorbeeld eendagskuikens en andere rauwe dieren(delen). Alleen geen varken ivm ziekte van aujeski ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door mittenslief »

ik heb blikjes van miamor (verschillende tonijn varianten= echt vis) porta 21 is ook goed, en heeft ook tonijn. ik koop het altijd via Zooplus
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie