Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Hallo,
Ik heb een katertje (wit) van een half jaar nu en hij heeft vanaf de start dat ik hem heb, problemen met de ontlasting. Hij heeft ook geregeld een opgezette buik, maar hij weegt nu ook vier kilo.
Met hem ben ik geregeld naar de DA gegaan en met wisselend succes en vaak ook tijdelijk verschillende behandelingen gehad, waaronder creme voor de darmpjes, isogel, speciaal dieetvoer en pilletjes om de maag en darm wat soepeler te laten lopen. Toch komt het telkens terug. Hij is verder niet ziek; speelt en knuffelt heel graag. Hij heeft ook geen koorts oid.
Ik heb hem nu ook op tarwevrij voer staan en dit leek ook weer wat te helpen maar het blijft toch terugkomen. Ik heb net ook weer wat nieuws geprobeerd, eigenlijk heel vers vlees maar hij at heel weinig en mekkerde voluit. Dus daar maar weer mee gestopt.
Ik denk ook dat al die wisselingen in voer ook niet echt helpen, dus ik ben echt op zoek naar iets wat echt helpt voor hem.
Misschien ben ik te ongeduldig en moet ik meer afwachten, maar het is echt heel zielig om hem zo te horen mauwen met zijn deels dove hoofd....
(Nu heeft hij wel zijn stemmetje ontdekt waardoor hij meer is gaan mauwen sowieso.. )
Maar toch, ik kan nergens iets vinden wat lijkt op wat hij heeft en ook de dierenarts weet het eigenlijk niet.
De volgende stap zou de internist zijn maar ik zou hem zo graag die stress willen besparen....
Hopelijk weet er iemand iets en/of heeft er iemand ervaring met dit soort klachten.
Dank alvast
Marieke
paasnini

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door paasnini »

Vervelend. Wat is er tot nu toe aan onderzoek gedaan? Heb je al van 3 dagen ontlasting laten onderzoeken? Is er bloedonderzoek gedaan (pancreas)?
Inderdaad is het wisselen van voer niet het meest handige maar heel goed te begrijpen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat, Bram van 7 jaar met altijd problemen met te harde ontlasting. Ik geef Laxulon elke dag en 1 x daags Kattovit Gastro blik met haarbalpasta erdoor. Bram poept gewoon nooit elke dag, hij stelt het 5-6 dagen uit tot hij zowat ontploft.

Met de omschreven middelen raakt hij het gewoonlijk wel kwijt. Bij echte crisis werk ik met een klysma.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Hoi,
Er is wel verse ontlasting gecheckt op een parasiet of zo.
Bloedonderzoek nog niet, dat zal ik nog even laten doen binnenkort.
Pancreas? Zou dat dezelfde symptomen geven?
Ik heb nog drie katten dus van drie dagen opvangen wat echt van hem is, is lastig haha!
Als ik hem apart zet is het gezang helemaal niet meer aan te horen!
Hij ademt soms ook heel zwaar, beetje piepend maar dan heeft ie meestal zo'n dikke buik.
Volgens de DA zou het ook gewoon bij hem kunnen horen, dus niet zo veel aan te doen...
Maar ja, ik zou toch graag zien dat het beter gaat....
(obstipatie is het ws niet, er was geen ontlasting te zien op de scan en ook geen vernauwing van de darm)
Ik heb nu ook wat probiotica besteld en bij de groene os wat spullies voor de darmen en nieren.
Was tip van voedingsdeskundige
Ik blijf zoeken maar dank!!!
peggy72

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door peggy72 »

hoi misschien heb je ons stukje bij fip Stoffel wel gelezen. Wij hebben een nestje perbaldjes opgevangen afgelopen zomer.

zij mankeerde echt van alles van schimmelinfectie tot niesziekte en spuitdiaree. We hebben er maanden mee bij de dierenarts mee gelopen. Uiteindelijk is onze stoffel overleden aan fip.

Wij waren inmiddels al wel bezig met homeopathie voor de niesziekte, prutoogjes en schimmelinfectie wat wonderwel goed aansloeg.

Nadat de fip toegeslagen had hebben we met Sita (homeop.) alles doorgesproken. Vooral omdat de diaree een probleem was bij de rest van de kittens wat maar niet over ging. En natuurlijk de fip die misschien ook over zou slaan op de rest. Vooral omdat onze bailey exact dezelfde symptomen begon te vertonen als stoffel. Niet eten, lusteloos en geel verkleuren en misselijk. We hebben toen een antiviraal middel gekregen en granule's die we moesten geven. Daarnaast hebben we speciaal voer van ecostyle gehaald. Binnen 2 dagen was de diaree over.

steeds veranderen van voer deed hier ook alles alleen maar erger maken. Niet iedereen hier op het forum is een voorstander van homeopathie maar bij onze kittens werkt het vooralsnog voor de dingen die ik hierboven aangegeven heb perfekt.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door BillyJean »

Voor Bowie hadden we een speciale Royal canin met meer vezels. Dit werkte goed voor de ontlasting
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door castratenkoor »

Is er geprobeerd buikvocht af te nemen? Dikke buik en moeilijk ademen, dan zou je aan FIP kunnen gaan denken.

"Het hoort misschien bij de kat" vind ik een beetje rare opmerking. Hij heeft een probleem en daar moet een oplossing voor gezocht worden. Als het mijn kat was zou ik naar een andere dierenarts gaan met hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Wat fijn al die reacties!
Het is geen fip. Gelukkig!!
Ik heb echt enorm veel gegoogled maar juist omdat niets wat ik vind, lijkt op wat hij heeft heb ik het hier eens op gezet.
Ik heb ook even gegoogeld op dat pancreas maar dan zou hij juist erg af moeten vallen en niet eten en zo? Hij eet in principe prima, gelukkig.
Hij heeft geen koorts of diarree. De DA hoort ook geen gerommel in de darmpjes.
Hij had wel wat dunnere ontlasting dan die andere twee maar dat lijkt nu ook wel beter te gaan.
De stank is er in ieder geval vanaf gelukkig want dat was ook echt niet te harden; heb speciaal voor hem one touch er boven gehangen...
Ik wil nu nog proberen om hem voer te geven wat glutenvrij is en uit geperste brokjes bestaat en die dus makkelijk verteerd worden..
Kijken of dat met de compositum en de probiotica wat zoden aan de dijk gaat zetten. Als hij dat voer lust in ieder geval...
Het glutenvrij is in ieder geval een aanrader!!! Je ontdekt ook heel wat in zo'n periode... ;-)
Ik hou jullie op de hoogte!

Ps weten jullie wat het betekent als de ene kat plukjes haar uit de andere trekt? Het is echt raar en het lijkt niet echt naar bedoeld te zijn maar mijn ene poes hapt plukjes haar uit mijn andere (is Maine Coon dus lekkere lange haren)
Het is maar af en toe hoor en de MC is ook vrij snel weg en dan is het ook klaar, maar ik was toch even benieuwd..
Ik heb wel een stel katten zeg haha!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door mittenslief »

mijn maine coon is tot aan zijn 1e verjaardag ook altijd aan de diarree geweest en plots was het over, kittens en pubers hebben we vaker last van hun darmen en daar is weinig an te doen, zolang ze levendig zijn, goed eten en groeien, hebben wij er meestal meer last van dan de katjes. hou hem gewoon goed in de gaten en inderdaad niet teveel met voer wisselen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Hoi hoi,
Ben nu toch nog even over gestapt op geperste brokjes en ik geef hem nu van de groene os darmcompositium en nier en blaas compositium. Ik wacht af maar heb er wel een goed gevoel over en gelukkig lusten die andere twee de nieuwe brokjes ook!
Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door snorrebaard »

Marieke40, ben je tevreden over de darmcompositum? Ik heb gemaild naar De Groene Os en men zei dat het ook ondersteunend is tegen constipatie. Ik heb de luchtwegcompositum gebruikt voor kuch en nies, en daarover was ik heel tevreden!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Hallo snorrebaard
Ja tot nu toe lijkt het echt te helpen!
Ik heb Bink ook op blaas/nier compositium en probioticum staan. Hij eet het braaf op (zit wel op een beetje blikvoer)
Daarnaast heb ik hem en de andere twee op geperste kattenbrokjes staan. En ook dat doet ze goed.
Die heb ik bij petprofessionals gekocht, ook op aanraden van dezelfde voedingsadviseur.
Ik blijf het voorlopig gewoon gebruiken want misschien helpt het zo ook om hem af te laten vallen; hij is wat zwaar maar ik wil eerst dat zijn darmpjes weer op goede orde zijn..
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door snorrebaard »

O, ben blij voor hem! Nu hoef je niet meer te zoeken en zo veel te wisselen met allerlei voeding en weet je welke richting je uit moet.
Wat is dat probioticum, is dat van een bepaald merk?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Marieke40
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:12

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door Marieke40 »

Ja hopelijk blijft dit goed aanslaan en gaat zal het nu chronisch beter met hem gaan haha!
Hij heeft in ieder geval meer energie!!
Het probioticum is ook van de groene os en het heet Mifloran KH.
Ze hebben nog meer, maar ik ben erg tevreden tot nu toe.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mauwen op de bak...voor de bak...na de bak

Bericht door snorrebaard »

Mifloran KH, kan het zijn dat dat van Green Balance is? Ik vind niets van Groene Os dat zo heet?
Maar het ziet er wel goed uit.
http://www.medpets.be/mifloran+kh/
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie