wat is goeie kattenpoep?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

wat is goeie kattenpoep?

Bericht door AnneLore »

het is een beetje een rare titel voor een bericht, maar dit vraag ik me al een tijdje af. hoe zou het er (ideaal) uit moeten zien/ruiken/voelen?
je kunt er vrij veel aan af lezen over de gezondheid van de kat, dus ik dacht, ik stel de vraag toch maar eens... :oops:
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door castratenkoor »

Een gezonde drol heeft model sigaar. Niet keihard maar ook niet zo zacht dat hij uit elkaar valt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Ms Maaike »

Wat Dinie zegt. Gezonde poep is ook niet vochtig, heeft geen slijmlaag en heeft doorgaans een donkerbruine kleur. Hier trouwens weinig echte sigaren; meestal bestaat een grote boodschap uit drie sigaartjes. Over het ruiken... Tja, dat is nogal subjectief eigenlijk. De ene kat ruikt hier meer dan de andere kat, dat wel, maar wanneer vind je iets stinken en wanneer niet? Denk dat het beter is om de relatieve geur in de gaten te houden, dus wanneer gaat Joost meer of minder stinken. Dat kan een goeie indicatie zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Dinky »

Dit is hoe normale kattenpoep er volgens mij uit hoort te zien ;)

Afbeelding

Dit kan één stuk zijn maar ook een paar stukjes. En inderdaad moet het niet te hard zijn. Wanneer hij net is gelegd moet je hem licht in kunnen knijpen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Adriana »

kijk! dat is het betere werk, woord+beeld hihi.. geweldig!
ook ik heb mijn twijfels gehad over de drollies van de jonkies.. te klein, te kleine diameter, te hard....
de diameters verschillen hier aanzienlijk en de vorm ook. Enzo doet grote, dikke sigaren als hij voldoende heeft gegeten. Maks maakt wat kleinere sigaren en nogal hard vind ik en Bolle doet konijnendrolletjes, stuk of zes per keer..
de geur van alle drie de verse drollies houd ik goed in de gaten en je ruikt al snel als het verandert. ik voer hier nogal eens een lamskauwstaafje van carnibest en dat is heel snel aan de ontlasting te ruiken. zo ook brokjes met hoger eiwitgehalte.
maar het mag niet de tent uit stinken en ook niet dunner zijn dan wat Mirjam omschrijft als licht in kunnen knijpen, wat ik ook regelmatig doe.. want je bent personeel of niet ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door nellebel »

super ....wat een onderwerp. moet er om lachen maar toch wel belangrijk.
drolletjes van guusje en gijs zien er perfekt uit. lekkere sigaartjes zie de eerste op de foto.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Anne87 »

Hmm... Een van onze katten, en ik vermoed dat het Noodle is, heeft poepjes die veel meer platgedrukt lijken? Ze stinken niet erger dan dan die van Flo (die keurige sigaren heeft zoals op de foto), maar ze zijn gewoon.. plat? En hard. Lastiger in te knijpen dan in de sigaren. Het is ook niet altijd het geval, maar soms... Zeg dat van de 10 poepjes die hij doet, er 2 zo plat zijn. Alsof hij erop is gaan zitten, maar dat is het volgens mij toch echt niet.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Ms Maaike »

Mickey heeft wat zachte ontlasting en bij het ondergraven vertrapt hij z'n ontlasting. Geen idee waarom hij het doet, maar ik vind ook regelmatig vertrapte ontlasting.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door nellebel »

hier zijn zo ook wel eens wat platter, maar volgens mij omdat ze ze begraven en er dan overheen blijven lopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door BloemTetsu »

Goede topic :-)
De mijne maken er ook een zooitje van. Dan weer lange strengels, dan weer platter, dan weer bruin, dan grijs dan beige. Soms weet ik niet eens of het plas en diarree is.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:kijk! dat is het betere werk, woord+beeld hihi.. geweldig!
Ach ja weet nog dat ik zelf met de vraag heb gezeten bij onze vorige (en voor mij eerste) poes Loulou die al met een paar dagen aan de diarree zat. Op een gegeven moment was het wat steviger maar kon ik dus niet zeggen of het nou goed was of niet. Had toen het vermoeden dat het nog te zacht was (bleek achteraf ook wel) oftewel toen doodleuk de drol meegenomen naar de DA omdat ik dus niet kon zeggen of het goed was en de DA zo op afstand ook niet duidelijk kon vertellen wat een normale drol was. Vandaar dat ik het gelijk met een afbeelding doe :lol:

Hier is het de ene keer ook meer één stuk en andere keer meer ronde drolletjes ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door BloemTetsu »

Haha Ik heb vaak genoeg drollen, kots, en uitgespugde wormen naar DA meegenomen :-P
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door AnneLore »

oh, geweldig, wat een hoop reacties!
:D

wat glimt Dinky's poep! die van Joost is veel doffer. Hij maakt een mix van Maks en Bolle denk ik, soms een grote sigaar, soms konijnekeutels, en wat aan de harde kant. ik zal er eens in knijpen volgende keer.
Stinken valt redelijk mee, ik ruik het vooral als hij net heeft gepoept en het niet begraven heeft. eenmaal begraven poep ruik ik niet eens meer. (en dan vraag ik me soms af waarom hij zo loopt te zeuren, tot ik ineens denk - oh ja, de kattenbak! want meer dan één drol in de bak is not done natuurlijk, dat dient opgeruimd :D)

ik vind dat hij van de overstap RC kitten naar adult indoor meer is gaan stinken, maar ik ben nu bijna over op Porta Holistic, dus ik ben benieuwd wat dat doet.
verder valt me op dat van alles wat 'ie vers krijg (kip, eidooier) de poep meteen een stuk zachter wordt.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Dinky »

Het is eigenlijk een afbeelding gezocht via google met trefwoord kattenpoep ;) Het is dus niet een drol van Dinky, dan zou er veel meer grit aanzitten :lol:

In vers zit natuurlijk ook meer vocht dan in brokjes dus daarvan zou de ontlasting inderdaad iets zachter kunnen worden. Zolang het alleen wel gevormd is (en dus geen vlaai) hoef je je daar volgens mij niet druk om te maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door AnneLore »

hahaha, geweldig :D ik was me ook al aan het afvragen of je echt die kleur vloerbedekking hebt ;)

nee, het blijft keurig gevormd, je ziet gewoon dat het iets zachter is en wat minder donker van kleur. hij vind het ook ontzettend lekker, doet een moord voor rauwe eidooier. zodra ik een vriezer heb ik wil ik kijken of ik over kan op kvv. :)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie