wat is goeie kattenpoep?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Dinky »

haha nee maar de muren in de slaapkamer komen qua kleur wel aardig overeen :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Ikey »

Super topic! Toch eigenlijk een vraag waar ieder beginner mee zit, maar ja, hè, dan moet je het over poep hebben :lol:

Hier ben ik niet tevreden over de ontlasting. Diesel maakt wel eens sigaren, maar meestal is het te dun en meer een soort mini koeienvlaai. Maar diarree is het ook niet. Skippy's poep is daarentegen weer te hard, zij legt keuteltjes. En dan vind ik ook nog wel eens hele dunne, kleine drolletjes. Tja, waar kun je die mee vergelijken... Een soort klein vanillestokje. :lol: Maar van wie die zijn durf ik niet te zeggen.

Oh, en Diesel loopt er regelmatig doorheen en smeert het dan door de hele kamer ;-) Ach ja, vrouwtje gaat wel weer dweilen, hoor!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door AnneLore »

@ Mirjam, wow! rood in de slaapkamer? ik zou geen oog dichtdoen ;) wel stoeoer!

ik heb gisteren maar eens gevoeld aan de poep :lol:
voelt keurig. inknijpbaar en niet al te droog. volgens mij zit het wel goed bij meneer.

wat ik me nog wel afvroeg - wat is nou waar een signaal van? stank = onverteerd eiwit/graan? te droog is te weinig vocht in de voeding? hoe zit dat?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Adriana »

mijn ervaring hier, dus hier is dat het per kat verschilt wat voor soort/vorm poep eruit komt..
het verschil bij beide broertjes kan niet groter zijn en toch eten ze ongeveer hetzelfde.
en poes Mies, die trouw anti haarbalvet krijgt, had een weekje malaise en meteen zorgen natuurlijk. totdat er een grote sigaar haarbal aan de voorkant uitkwam.. ik bedoel maar!

hier, ja hier is stinkende ontlasting teken van te veel onverteerde eiwitten. het systeem kan dat niet aan en de handel gaat rotten in de darmen. dat ruik je in de ontlasting. heb net zo lang met voer geexperimenteerd totdat de ontlasting rustig rook.
deze tiepjes krijgen voer wat hun stofwisselingssysteem aankan ...., tenzij Bolle ook het kauwstaafje van Maks opvreet, dan ruik ik dat in de/zijn ontlasting..

tarwe krijgen ze hier niet, alhoewel Maks een meester is in het jatten en opeten van broodkorstjes en het koekiemonster is dol op speltcrackers.. in HC nierdieet zitten voorverteerde granen maar geen tarwe dacht ik.
ze zijn allebei apk-goedgekeurd bij de da en de waardes bloedonderzoek waren binnen de referentie. was bang voor hoge fructosaminewaarde (dat is lange termijn bloedsuiker) ivm de vind ik afwijkende voedselvoorkeur, maar zorgen voor niks..

ze plassen goed en drinken prima en desnoods gaan ze aan de waterpijp (spuitjedrinken Enzo) en dat heeft bij geen van drie effect op de hard/zachtheid van de drollies. Maks heeft de hardste en het is me nog niet gelukt om die te verzachten en ik heb al een hele lijst met probeersels..

denk dat het individueel per dier verschilt hoe het systeem omgaat met wat er aan de voorkant in komt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Robijn »

Sem legt enorme grote sigaren; ze zien er qua structuur en vochtigheid super uit; gezonde drollen dus. Robijntje daarentegen heeft altijd keuteltjes; die zien er niet zo gezond uit; ze zijn klein, hard en erg droog... Ze poept gelukkig wel dagelijks, en doet 2 plasjes per dag (net als Sem). Sem en Robijn eten dezelfde brokken, alleen Sem krijgt en eet wel natvoer, Robijntje lust geen natvoer.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Ms Maaike »

Hier allebei natvoer en droogvoer, maar Pippi heeft keuteltjes en Mickey (sinds een week, eindelijk!) normale, goed uitziende sigaren (maar één boodschap bestaat altijd uit meerdere sigaren zeg maar).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door BloemTetsu »

Bloem wilde in het begin ook geen natvoer. In het begin toen ze als verwilderd wezen rond sloop in de haar kamertje en duidelijk qua eten op overleef-modus stond heb ik haar een keer een lekker bakje natvoer gegeven. Deed ze helemaal niks mee.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door AnneLore »

Ikey schreef:Super topic! Toch eigenlijk een vraag waar ieder beginner mee zit, maar ja, hè, dan moet je het over poep hebben :lol:

Hier ben ik niet tevreden over de ontlasting. Diesel maakt wel eens sigaren, maar meestal is het te dun en meer een soort mini koeienvlaai. Maar diarree is het ook niet. Skippy's poep is daarentegen weer te hard, zij legt keuteltjes. En dan vind ik ook nog wel eens hele dunne, kleine drolletjes. Tja, waar kun je die mee vergelijken... Een soort klein vanillestokje. :lol: Maar van wie die zijn durf ik niet te zeggen.

Oh, en Diesel loopt er regelmatig doorheen en smeert het dan door de hele kamer ;-) Ach ja, vrouwtje gaat wel weer dweilen, hoor!

haha, ja, hier is het nu vergelijkbaar. nu ik er twee heb was het even zoeken wat van wie is. Ik kwam er achter dat Joost voor zijn poep zijn 'eigen/oude/eerste' kattenbak aanhoudt, en Puck de nieuwe. Plassen doen ze allebei op de nieuwe. mafketels.

nou viel me op, dat Puck véél meer poept dan Joost, denk echt wel twee keer zoveel, en het is zachter. geen vlaai, maar ook geen sigaar. beetje ertussenin. hij maakt ook grote plassen.
verder eet en drinkt hij goed, niet meer dan Joost voor zover ik kan zien, en is hij net bij de da helemaal goed gekeurd. is dit normaal, dat ze zo verschillend poepen? in hoeveelheid ook?

ik heb ze inmiddels allebei op porta holistic, Puck had een mix van eukanuba en hills mee van zijn pleegmama, maar dat vertrouwde ik niet voor Joost.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor is heel normaal dat verschil in poepen. Hier zit er ook een enorm verschil in de hoeveelheden die de een en die de ander produceert. Ook in geur overigens. Bob en Sjaak stinken verreweg het meest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door eveline1982 »

Hier liggen ook diverse soorten drollen in de bak. Heb hier natuurlijk regelmatig kittens en als er een flinke diaree drol ligt van de oudere katten is dat eigenlijk altijd binnen een paar dagen opgelost door ze extra te ontwormen. De kleuren en structuren zijn allemaal anders, terwijl de 3 musketiers tegenwoordig allemaal hetzelfde eten. Het stinkt ook niet overmatig, al wil Banjer haar ontlasting nog wel is sterker ruiken dan dat van Minoes of Beer.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Ms Maaike »

Het kan zo zijn dat Puck even moet wennen aan z'n nieuwe voer. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hier hebben ze ene keer veel kleinere drollen zitten r wel goed uit maar zijn ter grote van die tumtum snoepjes en sinds lange vaste die zijn meestal van giz ze stikken soms wel
zien er wel goed uit qua kleur en zijn niet te hard en niet zacht
dat is goed toch? Ook al zijn t soms kleinere?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Babbeltje93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 aug 2013 20:36

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door Babbeltje93 »

Jeetje, wat geinig om te lezen allemaal.
Maar ook super handig.

Al is er geen 'geschikte poepsoort' voor een kat, blijkt wel weer..... Aan de geur van Bikkel z'n ontlasting mag toch echt wel wat gebeuren.
Ik ging vandaag echt bijna over m'n nek... Op zo'n moment denk ik dat de geur toch wel te sterk is...
Idee wat ik daarmee moet / kan doen?
Bikkel eet momenteel alleen droogvoer van Hills (dit issie al gewend vanuit het asiel).
paasnini

Re: wat is goeie kattenpoep?

Bericht door paasnini »

Overstappen op een andere voeding en natvoer mag niet ontbreken, goed voor de vochthuishouding.
Plaats reactie