eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Hallo,
We hebben 3 katjes: lotje 3j, Filou 1j en Noukie 4m.
Onze Filou is ons zorgenkindje.
Toen we hem in huis gehaald hebben (29/12/11) zei men ons dat hij waarschijnlijk een melkallergie had.
Hij gaf vaak over! Ook wanneer hij geen melkproducten kreeg. Na een maand zijn we gestart met ZANTAC. We hebben ook even Primperan geprobeerd, maar dit was geen succes.
We gingen verder met zantac geven en probeerden allerlei voedingsmiddelen uit. Filou at toen vooral hesp en kippenwit, gerookte zalm, zalm uit blik, tonijn, witte pens,... De ene dag braakte hij niet, de andere dag wel tot 2x per dag soms. Er zat totaal geen regelmaat in. Wat wel opviel is dat hij vaak uren na zijn voeding overgaf. (bv 5u 's morgens terwijl hij rond 18u 's avonds at)
De dierenarts had gezegd dat het een inteelt katje zou zijn (wat waarschijnlijk zo is)
en dat het hierdoor kwam dat Filou zo ziek was.
We trachten zelf op zoek te gaan de voedingsmiddelen waar hij het minste last van had (tonijn, gerookte zalm en zalm uit blik) en verder gingen we vooral met dweil en vochtige doekjes te werk.
Eind augustus gaf ons Filou bloed over. Dit was de 1ste keer!
Onze DA was in vakantie en we gingen bij een andere DA. We kwamen terecht bij Animali, een dierenartsenpraktijk met verschillende DA. We waren echt onder de indruk van hun aanpak. In een mum van tijd werd er een bloedonderzoek, urineonderzoek genomen. Onze klachten en observaties werden grondig gehoord. Deze DA snapte niet dat er niet naar de oorzaak van zijn braken gezocht werd. We kregen medicatie mee die we 1 week moesten geven. De DA belde een paar dagen later voor het bloed- en urineonderzoek. Alles bleek goed te zijn! Na een week belde ze opnieuw om te horen hoe het met filou ging. We starten met sensitivity controle (voor 12 weken). Na een week belde ze opnieuw om te vragen hoe het was. We waren al blij dat Filou het nat eten lustte en niet bij iedere maaltijd ervan moest braken. We moesten geduld hebben... Ik noteerde dagelijks de observaties van Filou en iedere week mailde ik de DA ze door. Ze bleef trouw onze Filou opvolgen. Een week op 3 zag het er beter uit. Nadien begon Filou weer even vaak te braken als voordien. Filou kreeg toen sensitivity controle, zantac. Na 5 weken besloten we onze Filou te laten opereren en zien of er inwendige afwijkingen waren,... Ze namen ook biopten. Filou kreeg toen primperan en zantac. Hij gaf 1 week NIET over. Nadien weer wel (soms gaf hij 2 tot 3 dagen na elkaar niet over.) De hoeveelheid van zijn braken nam wel af.
We moesten 10 dagen wachten en het verdikt is Eosinofiele gastro enteritis.
Nadien kreeg Filou ook Flagyl, maar deze bleek niet sterk te zijn. We schakelden over naar prednisolone. We gaven Filou 2 weken 1/2 (na 4 dagen zagen we duidelijk resultaat).
We probeerde het ook met 1/4 maar we zagen Filou weer achteruit gaan, hij gaf weer dagelijks over. Nu gaan we de dosis weer verhogen. Gezond is de cortisone die ons katje van 1j krijgt niet. Als je de bijwerkingen leest, besef je dit wel. Maar wat is het alternatief?
We willen nu graag weten of Filou baat zou hebben met paardenvlees.
In de kerstvakantie gaan we hiermee verder gaan, onze DA gaat volgende week een afspraak bij de professor van de universiteit in Gent maken voor ons.
Zijn er mensen die ervaring hebben met katjes met eosinefiele gastro enteritis?
En met het langdurig gebruikt van prednisolone?
En met het gebruik van paardenvlees?
* Lotje, Filou en Noukie *
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door castratenkoor »

Er zijn ook brokken met hert erin. Je zou ook eens Kattovit Sensitive Protein kunnen proberen.

Met paardenvlees geen ervaring, je zou het een paar weken kunnen uittesten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door Ms Maaike »

Of dingen met eland erin. Bozita heeft zo'n variant (is wel natvoer). Zitten geen granen in en ook geen suiker. Hier gaat het erin als koek, maar ik heb dan weer geen ervaring met EGE.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Momenteel eet Filou zakjes kip natvoer van sensitivity controle van RC, en de doosjes daarvan met eend, de brokjes (met kip) staan er de hele dag. Hier eet Filou zeer weinig van. Na 6 weken is hij de eend precies wat beu gegeten, de kip in zakjes zijn dan weer in trek. We hebben ook eens 2 doosjes van Hills geprobeerd, maar geen succes! Ons Lotje eet de brokjes graag en Noukie die lust alles. Het is enkel duur voor onze portemonnee, maar hen gescheiden eten geven is ook geen doen want voor je het weet zit Filou aan hun eten (en kattenmelk,...)
Sinds september eet hij sensitivity controle.

EGE is een zeldzame aandoening. Je vindt er niet zoveel info over.
We zullen nog maar even geduld hebben en zien hoe het verder gaat.
Sinds zaterdag krijgt hij 3/4 prednisolone tot volgende zaterdag en dan weer 1/2.
We zitten nu aan 2 goede dagen! Het mocht wel na 7 dagen braken.
* Lotje, Filou en Noukie *
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door Ilovesiamesecats »

Als hij het goed doet op die RC zakjes en je kunt er zo mee afwisselen zou ik even geen voerwisseling doen. Eerst een tijdje rust in het buikje voor je ander voer gaat proberen.
Een voer met hert is Hills D/D is er ook in natvoer. Maar wat te denken vanrauw voer? Dat is puur natuur en Tinlo bevt bijvoorbeeld ook geen granen dus is goed verteerbaar. Maar ook daar zou ik mee wachten en even overleggen met je dierenarts.

Succes!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door puksji »

Mijn Puk heeft ook EGE, daar heb ik eerder ook een topic over gemaakt. Ik ben met haar bij 2 DA geweest en bij beide dezelfde diagnose.
Het wordt veroorzaakt door een voedselallergie, dus is het zaak dat je te weten komt waarvoor Filou allergisch is.
Bij Puk was ik daar vrij snel achter, zuivel, granen, plantaardige toevoegingen, plantaardige eiwitten en ei.
Helaas slikt ze nog steeds prednison (dexoral). Begonnen met 1 tablet en afgebouwd naar 1 kwart eenmaal in de 3 dagen. Ook wel zonder geweest maar dan ging het toch weer fout (door wat???).
Ik hoop dat het toch ooit lukt om haar er af te krijgen, maar met nog een kat en een hond in huis gaat het jammer genoeg toch wel eens fout. Ook kan het liggen aan dat ze iets van ons eet wat we niet gezien hebben.
Voer is erg moeilijk, want ook de hypoallergene van RC en Hills bevatten granen en plantaardige toevoegingen, waar ze dus doodziek van wordt. Veel harde brokjes heb ik al geprobeerd, oa apllaws animonda enz., ook daar wordt ze ziek van want kennelijk ligt het aan het spul wat nodig is om een hard brokje te kunnen vervaardigen.
Waar ze het momenteel goed op doet is Markant Vleesvariatie zakjes natvoer. Daarnaast krijgt ze iedere avond 40 gram runderpoulet en vleesstaafjes van vitacraft.
Puk heeft gek genoeg nooit gespuugd of diaree gehad (eerder juist te harde ontlasting). Bij haar uit het zich in maag/buikpijn.
Ik heb ook veel gezocht naar het fenomeen EGE, en inderdaad wordt er weinig over geschreven. Soms in een scriptie van iemand, maar dan heel summier.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
paasnini

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door paasnini »

Ook hier een poesje van een jaar met ege. Zij krijgt het van kip. Bij mij zijn ze helemaal verslaafd aan de wildmix en vismix van Bandit met daarnaast hypo-allergene brok. De sensitivitycontrol hielp hier niet voldoende. Een goede brok is de sensitive van Ardengrange. Hier vonden ze hem niet lekker en heb ik de brokjes van RC, Sanimed en Sanypet.

Nog even een aanvulling, hou er svp ernstig rekening mee dat een kat door de prednison (tijdelijke) suikerziekte kan ontwikkelen die behandeld moet worden. Wees svp een aantal weken na gebruik alert op erg veel waterdrinken en honger.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door puksji »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=25304
Hier de link naar mijn topic over Puk's EGE. Hierin staan een aantal links en ook naar het gebruik van prednison.
Bij Puk zie ik gelukkig geen bijwerkingen zoals veel drinken of erge honger. Maar ze krijgt dan ook een zo laag mogelijke dosis. Ook zijn de bijwerkingen van dexoral minder dan van prednoral, die ze eerst ook kreeg.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Wat leuk om jullie reacties te lezen. Dit doet me echt plezier! We hebben 27 december een afspraak bij prof Declercq in Marke bij Kortrijk. Ik ga jullie ervaringen zeker voorleggen. Ik vermoed ook dat Filou last heeft van kip maar de sensitivity controle met eend is hij weer beu... nog even geduld en we kunnen weer met iets nieuws aan de slag!
* Lotje, Filou en Noukie *
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: Filou krijgt nu eosinofiele gastro enteritis - paardenv

Bericht door filouke »

Ik heb nog een paar vraagjes:
-hoe ben je te weten gekomen aan wat je kat precies allergisch is? (uitlokken van bepaalde voeding en zoja, hoelang test je dit dan?)
-hoe lang heeft het geduurd eer je de diagnose kreeg?
-is je katje (plots) ziek geworden of heb je het altijd zo geweten? (Toen we Filou ik huis haalden dacht men dat hij enkel allergisch was aan melk... helaas heeft hij altijd blijven overgeven)
-heb je een idee van de levensverwachtingen van katjes met EGE? (Wanneer hij weer dagelijks overgeeft, dan vrees ik dat we van Filouke niet heel lang gaan kunnen genieten en het is zo een aanhankelijke en superlieve kater! )
-blijven de ups en downs duren of stabiliseert zich dit? (ben je even vrij van zorgen?)
* Lotje, Filou en Noukie *
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door puksji »

Sorry voor de late reactie.
Puk werd voor het eerst ziek toen ze bijna 6 was, nu een jaar geleden. Dit komt doordat een allergie zich opbouwt voor het tot uiting komt.
We wisten niet meteen dat het door het voer kwam, eerst werd er gedacht aan een virus. Na het bloedonderzoek ( 2 weken nadat ze ziek werd), werd duidelijk dat ze zeer waarschijnlijk een voedselallergie zou hebben.
Door de hoge dosis prednison had ze daarna geen verschijnselen meer. Pas toen die afgebouwd was kwamen er weer verschijnselen tevoorschijn. Doordat Puk heel heftig en snel reageert kon ik al snel merken wat er goed viel en wat verkeerd. Als ze iets verkeerds at, was ze binnen 6 uur al ziek.
Bij een allergie die zich uit in huidproblemen duurt het weken voor je weet waar het door komt, maar bij een inwendig probleem zie je het veel sneller, doordat het als ware als een vergiftiging werkt.

Wat de levensverwachting is, kan je niets van zeggen. Er zijn katten die hoog bejaard worden op één soort voedsel. Maar ze kunnen ook nieuwe allergieën ontwikkelen, en dan blijft er weinig over. Dan moeten ze op een hoge dosis prednison wat op de lange termijn natuurlijk slecht is.
Ik heb wel ervaringen gelezen van katten die jaren lang op een hele lage dosis staan zonder problemen.

Met Puk zijn er ups en downs, waarschijnlijk doordat ze soms toch iets fouts te pakken weet te krijgen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Terug uit Kortrijk. Dokter Declercq is niet helemaal overtuigd van EGE omdat Filou geen last heeft van diarree. Dus nieuwe medicatie, nieuw dieet. We starten opnieuw. Dus nu 6 weken HILLS ID en 1/4 leukeran om de 2 dagen. Wekelijks een spuit met vitamine B12 bij onze gewone DA. Na 6 weken evaluatie. Wanneer het niet betert zal filou radiografie met contrastvloeistof moeten ondergaan. Alley we zijn er nog niet!
* Lotje, Filou en Noukie *
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door puksji »

Puk heeft ook geen diaree, maar had een enorme verhoging van de eosinofielen in haar bloed.

Ik begrijp alleen niet waarom ze een radiografie gaan doen. een biopt van de maag/darmwand is hierbij gebruikelijker.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door puksji »

Ik heb even leukeran gegoogled http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h00256.pdf
Nogal heftig middel :shock:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Ja ik weet het. De prof zei om vooral niet de bijsluiter te lezen. We waren nog maar een kwartiertje thuis of ik zocht het juist wel op. Pffff. Je zit met een dubbel gevoel hé, enerzijds wil je je vertrouwen wel schenken aan een professor, maar anderzijds is het inderdaad een heftig middel. Ik snapte direct waarom hij zei dat we niet naar de bijsluiter moesten kijken.

Indien Hills ID en 1/4 leukeran om de 2 dagen en wekelijks 1 spuit B12 niet helpen, wil hij toch nog eens nagaan of er geen vernauwing is in de darmen. Na zijn operatie waar biopten werden genomen zijn we enkel in stijgende lijn gegaan van medicatie. Tot nu toe hebben we Filou hier nog niet echt verder kunnen helpen. Waarschijnlijk daarmee dat hij verder onderzoek niet uitsluit.
Ik ging ervan uit dat hij genoeg info zou hebben met de biopten dat er al genomen waren. De prof ging onze DA mailen en hopelijk raken ze er samen aan uit.

Ik hoop nu vooral dat Filou een tekort aan vitamine B12 heeft, want dit zou kunnen verklaren waarom al onze inspanningen niet hielpen.

Straks even bellen naar animali en afspraak vastleggen ivm spuitjes.
Hopelijk hebben ze nat eten van Hills ID in stock liggen (en eet Filou deze graag) want we vertrekken in de late namiddag naar de zee. De korrels konden gisterenavond op zeer weinig interesse rekenen bij Filou, wel bij onze andere 2 gezonde katjes (die vlogen erop.)
* Lotje, Filou en Noukie *
Plaats reactie