eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Hills ID en leukeran zijn toch de oplossing niet hoor! Amai Filou gaf dagelijks 1 tot 2x over. Bovendien jammerde hij zeer vaak en was hij ook vaak aan het knarsetanden! Op 5dagen tijd was hij 100 gram kwijt. Hij woog nog 2,8 kg! Op 1 januari mailde ik samen met onze nieuwjaarwensen Filou zijn klachten. Op haar beurt heeft ze daags nadien contact opgenomen met prof Declercq. Er is beslist om verder te onderzoeken wat er scheelt. 9 januari gaan we met Filou naar Merelbeke. Daar zal eerst een echo genomen worden en godweetwatnogallemaal. Wij blijven met een voedingallergie in ons hoofd zitten. We merken op dat wanneer Filou 'verboden' producten zoals kaas en slagroom krijgt, hij daar niet veel last van heeft. We denken echter aan allergie aan nat eten, aan kip en ... ??
Gisterenvoormiddag heeft hij nog moeten braken. Wanneer we hem nadien een sneedje Hollande kaas gaven, heeft hij niet meer staan knarsetanden en staan jammeren. Dit geeft ons hoop en reden om dit verder uit te testen!
We hebben beslist om het zelf over een andere boeg te gooien en tot dinsdag gaan we zelf wat uittesten. Vandaag krijgt hij Hills ID korrels (geen nat eten, die korrels eet hij wel liever dan die van RC.) We laten hem op leukeran 1/4 om de 2 dagen (wie weet begint het te werken.) en krijgt hij Hollandse kaas, Philadelphia kaas en een klein beetje slagroom. Allemaal melkproducten waar hij zot op is. Morgen willen we er paardenvlees bij proberen. Filou zal in zijn nopjes zijn!
* Lotje, Filou en Noukie *
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door pearlsofpassion »

Nagaan waar je kat allergisch aan is, kan je met een bloedtest doen. Maar naar het schijnt is dat niet 100% betrouwbaar en ze zijn erg duur.

Een andere manier is een eliminiatiedieet.
Reactie uitlokken op een voedingsmiddel is geen goede methode. Niet alleen omdat de kat er van afziet maar ook omdat het compleet onmogelijk is om geen andere omgevingsfactoren te hebben die misschien reactie zouden kunnen geven.
De omgekeerde methode is een beter idee.

Bij een eliminiatiedieet start je van 1 diersoort (of voeding) en kijk je of dat goed gaat. Dat moet je minstens 6 weken aanhouden, werkelijk alleen dat geven. Daarna kan je zaken gaan toevoegen en steeds tussen elke toevoeging enkele weken wachten om te kijken of er reactie komt.
Het beste lukt dat met een rauwe voeding, maar het kan ook met brok. Met die brokken was je blijkbaar al bezig. Als dat niet lukt zou je rauwe vleesvoeding kunnen proberen. De kans bestaat zelfs dat gewoon rauw voeren al voldoende is, als hij allergisch is aan granen, bewaarmiddelen of andere zaken die in rauw voer niet voorkomen maar in brok en blik wel.
Kip en rund zijn ook zaken die vaak problemen geven vanwege de manier waarop deze opgekweekt worden.
Een rauw eliminatiedieet lukt het beste als je zelf samenstelt, maar er zijn ook enkelvoudige kvv's zoals versies van Tinlo, All Animal en Haaksbarf dacht ik ook.

Meer info over een eliminatiedieet kan je hier vinden: http://www.voerwijzer.com/eliminatiedie ... elallergie
Als je nog vragen hebt ivm rauwe voeding, stel je ze maar. Je kan dan ook op barfplaats terecht voor begeleiding en meer uitleg. De helft van de nieuwe mensen op Barfplaats komen daar terecht omwille van voedingsproblemen of allergiën (meestal bij honden, maar ook bij katten) en dat wordt vrijwel altijd opgelost. Bij katten is er wel altijd het probleem dat ze het moeten willen eten, maar met wat overtuigingskracht, geduld en een paar trucjes, lukt het op termijn altijd wel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Wat heeft onze Filou afgezien van die leukeran! 1, 2 soms 3x per dag moest hij braken. Hij jammerde en knarsetande zeer vaak! We hebben toen een afspraak in merelbeke zelf gemaakt, bij interne geneeskunde. 2 dagen voor onze afspraak was Filou er zo erg aan toe, dat we echt schrik kregen dat we niet meer zouden moeten gaan! Ik besloot geen leukeran meer te geven. 's avonds heb ik terug Zantac en Primperan gegeven! In Merelbeke hebben ze een bloedonderzoek en een echo genomen. Dr Hrovat had geen twijfels over de EGE-diagnose en dacht dat Filou zijn braken voorkomt van een voedingallergie. Dit dachten wij ook al een tijdje! Hij kreeg HILLS Z/D voorgeschreven en 2 middelen om nog eens 'breed te ontwormen'. Geen leukeran meer (Wat een opluchting) en primperan en zantac.
Vanaf woensdag tot nu heeft Filou nog niet moeten braken!!!! Gisteren en vandaag heeft Filou wel even staan knarsetanden. Het ziet er alvast al beter uit, maar we hebben wel wat schrik voor een terugval. Filou is al eens een weekje braakvrij geweest (na zijn operatie) en is toen herbegonnen. Vrijdag belde dr Hrovat met de resultaten van het bloedonderzoek. Geen tekorten van vitamine B12, of afwijkingen te zien. We zat hij binnen de grijze zone qua dichtheid van de nieren. Ze vermoed hydratatie, ik vermoed dit trouwens ook want Filou zijn vacht ziet er droger uit en hij heeft toch wel extreem veel moeten braken de afgelopen 2 weken. Volgende week dus naar onze DA voor urineonderzoek en hopelijk blijft Filou het verder goed doen!!
* Lotje, Filou en Noukie *
Leopold
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 23:56

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door Leopold »

Ik heb de voorgaande berichten even doorgelezen en wil daar graag het volgende aan toe voegen. Bij mijn kater kwam ik vrijwel direct (nadat ik hem uit het asiel had gehaald) achter dat hij continue jeuk had, braken en open/ontstoken wonden kreeg rond zijn kop. 2 vlooien testen, bloedonderzoeken, een staartamputatie (door jeuk staartpuntje afgebeten) 3 dieetvoeders a 10 weken, prednison injecties en tabletten gedurende 2 jaar, huidafkrabsels op kweek, biopten en daarmee €2000,- euro later was de diagnose: vermoedelijk voedsel allergie..... Begonnen op advies geit, kangoeroe en struisvogel te koken met rijst (niet te doen).
Het belangrijkste is met welke allergie dan ook te stoppen met het geven van snoepjes en extra's naast de gewone voeding, je weet anders niet waar het vandaan komt. Ik heb enige tijd pure vleesvoeding uit de vriezer voor katten gegeven van Prins (dat werkte erg goed), echter kater was hier na een half jaar op uitgekeken en wilde niet langer eten. Vervolgens alle leveranciers met diepvriesvoeding gezocht op internet met meerder smaken voer en zo uitgekomen bij "haaks barf" (klinkt niet lekker en echt lekker ruiken doet het meeste ook niet) en dat gaat nu al 3 jaar redelijk goed (geen prednison meer en weinig tot geen reacties). Hopelijk kunnen anderen hier een voordeel mee doen. Let wel, je dient iedere voeding minimaal 10 weken uit te proberen om het effect te bepalen. Dan bedoel ik dus zonder een enkel tussendoortje! Ik laat al jaren nergens meer iets liggen en de kat kan niet dus nergens zelfs bij ander eten komen (ik heb bijna geen deuren in mijn huis en een open keuken dus als het mij lukt ;-) succes!
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

Filou is zot van melkproducten (hollandse kaas, smeerkaas, vanille ijs, slagroom, melk,...).
Je moet hem eens zien doen als je je boterham wil smeren. Het is constant opletten, alles wegzetten, afdekken, ... Enfin ja, we worden er al vaardiger in!
We zijn een weekje verder en filou heeft enkel zondag een klein beetje moeten braken, en hierjuist een superklein kwakje. Het gaat toch al de goede kant uit. En tot zolang hij het eten wil eten, zijn we al tevreden...
* Lotje, Filou en Noukie *
filouke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2012 17:56
Locatie: Buizingen (België)

Re: eosinofiele gastro enteritis - paardenvlees

Bericht door filouke »

VOEDING FILOU:
- SEPT: Royal Canin: sensitivity controle (brokjes en nat zowel kip als eend)

- DEC: Hills I/D (brokjes en nat voer + 2 weken leukeran: Filou is hier echt ziek van!)

- JAN: Hills Z/D (eerst brokjes en nat, sinds half feb enkel natvoer)

- EIND FEB/MAART: TROVET IPV (hert, enkel natvoer: doosjes en worst)

In januari hebben we een echo laten uitvoeren, bloedonderzoek en urineonderzoek. langs de binnenkant ziet Filou er kerngezond uit. Men vermoedde dat hij dus een voedingsallergie heeft + voor de zekerheid moesten we sterk en breed ontwormen. Inmiddels heeft Filou al bijna 2 maand geen brokjes meer gekregen, dit op advies van Merelbeke. Momenteel is hij erg dol op zijn eten(TROVET IPV ), hij eet dit liever dan Hills Z/D.
AAngezien hij bleef braken, zijn we op 15 maart gestart met 1/4 cerenia, wauw, het leek een wondermiddel te zijn. Na 2 weken moesten we afbouwen naar 1/8 om de 2 dagen. Na 16 dagen feest -wauw, wat een record- moest onze Filou weer braken. Telkens wanneer hij geen cerenia 1/8 kreeg moest hij weer braken. Onze dierenarts denkt dat er meer aan de hand is dan enkel een voedingsprobleem. Ze vermoed dat zelf koken ook geen oplossing gaat worden. Maar wat dan wel? Cerenia langdurig geven is ook geen blijvende optie,... *zucht*. Ze hoopt dat ze in merelbeke nog zo een speciaal geval rondlopen hebben... We zijn weer effe van onze roze wolk afgevallen. Zo jammer dat cerenia geen blijvende oplossing kan bieden.
* Lotje, Filou en Noukie *
Plaats reactie