Ene kat obstipatie, andere diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Lactulose is erg zoet. Ik lees net op een amerikaanse site dat katten geen zoetigheid kunnen proeven "due to a mutated gene in their taste buds". Dat verklaart dan waarom ik het goed door het eten kon mengen.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Erg bedankt allemaal! :grin:

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Ms Maaike schreef: Misschien iets om te proberen, want dat laxanorm lijkt mij geen permanente oplossing. :)
Waarom is Laxanorm geen permanente oplossing? Weten jullie dat?

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Ms Maaike »

Het leek me geen permanente oplossing omdat het naar mijn mening als symptoombestrijding klonk. Ik heb er zelf geen ervaring mee (vandaar ook het woordje 'lijkt'). Als meerdere forumleden er wel een goede ervaring mee hebben is dat toch prima? :) Verder kun je dit soort vragen ook aan je da voorleggen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Maaike bedankt! Ik had inderdaad vanochtend contact met de DA. Ze zeiden dat ik het niet altijd moest geven alleen af en toe en dan kan het geen kwaad. Als je het te vaak geeft bind het weer het ene of andere in het lichaam van de katten zeiden zij wat dan ook weer niet goed was.
En ze zeiden ook dat Laxanorm en Lactulose toch soort van hetzelfde zijn. Kimba had gisteren ook weer een slechte dag, rare ontlasting, hard, beetje zacht en in heel veel kleine brokjes, trapt erin en lag de hele dag suf en slaperig rond. Vreemd af en toe. Vanochtend is alles weer heel anders. Hij was alert en speels. Ontlasting was ook iets beter. Had hem gisteren ook Reaktiv gegeven. Dat hij toch iets dan binnen krijgt en voor mijn gevoel is de ontlasting dan ook gelijk beter. Kan dat?

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Laxanorm is niet hetzelfde als Lactulose.
Laxanorm is op basis van vaseline en paraffine-olie http://www.ecuphar.com/BV_products/Laxanorm.pdf en is met name geschikt voor de passage van haarballen. Ik ben geen wetenschapper maar ik heb altijd geleerd dat een haarbalmiddel beter niet langdurig gegeven kan worden terwijl Lactulose wel langdurig gegeven kan worden.
Lactulose trekt vocht aan in de darm waardoor de ontlasting zachter wordt. De Lactulose verdwijnt samen met de ontlasting vervolgens weer uit het lichaam. Het werkt dus op een iets andere manier.
Bij mijn nierkatten heb ik uiteraard gekeken hoe het ging, en toen bleek dat ontlasting een probleem werd heb ik veiligheidshalve (iom mijn dierenarts) dagelijks een dosis gegeven. iedere kat is weer anders: Ben had 3x daags 3 ml nodig, Joris had 2x daags 3ml nodig, en Coco op het laatst 2x daags 2
ml.

Zoals ik over Lactulose al eerder zei via een link: het bindt ammonia in de darmen, zodat er minder ammonia uit de darmen in de bloedbaan komt, waardoor minder ureum aangemaakt wordt.
Als je kat Hypercalcaemie heeft (een te hoog calcium) dan moet je een beetje oppassen met Lactulose .... dat was ik in eerdere berichten vergeten te zeggen. Hypercalcaemie komt niet vaak voor (maar toevallig wel bij mijn Ben).

Natuurlijk is preventie beter dan achteraf behandelen, maar bij nierkatten lukt dat vaak niet.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Nou dat is inderdaad een heel ander verhaal, als wat hun mij vertelden.
Nu weet ik in ieder geval het verschil...dankjewel!! Dan is het nadat ik jou bericht lees sowieso beter om Lactulose te geven, want van haarballen heeft Kimba niet zo veel last. Hij poetst zich zelf niet zo veel, moet vrouwtje allemaal doen.....brit hé, lekker lui... :lol:
Ik had jou link goed gelezen....heel mooi trouwens!
Te hoog calcium heeft Kimba niet. In juni heeft hij een uitgebreid bloedonderzoek gehad en daar was calcium netjes in het midden (Kimbas waard was 2.46 en het moet tussen 2.3 – 3.0 liggen volgens zijn rapport).
Stel dat ik hem Lactulose alleen geef als ik denk dat hij weer moeilijk poept of helemaal geen ontlasting heeft gehad (2 dagen), dus eigenlijk alleen maar als het nodig is...is dit dan ook genoeg. Of moet het regelmatig gegeven worden?

Groetjes,
Simone & Kimba (10jaar)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Nova schreef:Stel dat ik hem Lactulose alleen geef als ik denk dat hij weer moeilijk poept of helemaal geen ontlasting heeft gehad (2 dagen), dus eigenlijk alleen maar als het nodig is...is dit dan ook genoeg. Of moet het regelmatig gegeven worden?
Dan moet je het wel heel goed in de gaten houden. Risico is dat er misschien een prop kan ontstaan die met Lactulose niet meer in beweging te krijgen is. En dat verstop/prop-moment ligt bij iedere kat weer anders. Net zoals de werkzame dosering: de ene kat gaat van 3ml aan de rees, en de andere kat heeft dat nodig. Kwestie van uitproberen.
Als je het kunt redden met een incidentele dosis is dat natuurlijk mooi, maar dan moet je echt heel goed opletten, en vooral noteren (!) wanneer hij gepoept heeft want anders gaat het mis. Succes.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

oké, dus begrijp ik het goed, dat het eigenlijk beter is om het elke dag te geven en dan uitproberen met welke dosis?!
En moet ik het ook toepassen als Kimba sommige dagen wel achter elkaar ontlasting heeft en dan weer dagen zijn waar het niet zo goed gat en er dan weer wel 2 of 3 dagen tussen de ontlasting zitten? Dus als een soort preventie?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Je kunt bekijken hoe het gaat op eigen kracht. Bijvoorbeeld: 1e dag wél poep - geen Lact., 2e dag geen poep - geen Lact., 3e dag eind van de dag nog geen poep? dan wél Lactulose. De volgende ochtend ook weer Lactulose tot hij gepoept heeft. Ik zou het dan eerst op 2x daags houden.

Blijft het kwakkelen dan zou ik gewoon iedere dag geven, en inderdaad: uitproberen welke dosis het beste werkt. Het "ergste" wat er kan gebeuren is dat er dunne poep komt. Als je echt teveel zou geven dan kan hij darmkrampjes en misselijkheid krijgen.

Kan best zijn dat er andere meningen zijn, zo gaat dat met alles ;-) . Ik vertel je alleen maar mijn ervaring.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

En Lactulose kan ik gewoon kopen bij de drogist of apotheek, toch? En dan zonder smaak heb ik begrepen. En het is een middel voor mensen, alleen dat ik niet het verkeerde koop.
En het kan gegeven worden met welk voer dan ook of moet ik daar op iets letten. Kimba krijgt RC renal en RC +7 voer, plus Felix natvoer.
Hartelijk bedankt!!

Groetjes Nova & Kimba (10jaar)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Je kunt het kopen bij de apotheek. Vragen naar gewone Lactulose. Er staat op de fles: 667 (soms 670) mg/ml. Het wordt ook in zakjes poeder gemaakt. Je moet dus de siroop hebben.
Je kunt het door álle soorten natvoer mengen. Ik zou het niet door droge brokjes roeren.
Gaat hij dat weigeren dan kun je desnoods de Lactulose in een spuitje doen en zo rechtstreeks in de zijkant van het bekkie spuiten (rustig aan, desnoods in gedeelten ingeven).
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Erg Bedankt! :grin:

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door artemis »

margali schreef:Lactulose is erg zoet. Ik lees net op een amerikaanse site dat katten geen zoetigheid kunnen proeven "due to a mutated gene in their taste buds". Dat verklaart dan waarom ik het goed door het eten kon mengen.
Marga, het heeft misschien niet veel belang in deze context. Maar als katten geen zoet kunnen proeven, hoe komt het dan dat in zoveel commercieel natvoer suiker wordt toegevoegd? :???:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Ms Maaike »

Ik betwijfel de betrouwbaarheid van die site. Ik heb Mickeys ab-kuur gemengd met wat honing en pas toen wilde hij het eten. Pippi doet een moord voor suikerkransjes (voor in de kerstboom).

Hoe gaat het met Kimba, Nova? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie