Ene kat obstipatie, andere diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Katelijne »

Graag jullie inzichten hierover.

Katje 1 is Azraël, bijna 18,5 jaar oud. Heeft het aan de schildklier en krijgt daarvoor al anderhalf jaar felimazole (werkt goed, 1,7 kg bijgekomen sinds start) en heeft licht verhoogde nierwaarden - daarvoor staat hij op nierdieet (Hill's k/d en RC Renal, afwisselend).
Maar hij heeft enorm harde stoelgang. Soms zie je hem echt persen en hoor je lucht ontsnappen en komt er niets uit, soms eens een hard bolletje. Hij laat ook af en toe blijken dat hij het niet leuk vindt en we vinden regelmatig harde bolletjes in huis.
Ik geef laxanorm (tip van hier op het forum), maar daar staat op dat je het maar drie dagen na elkaar mag geven. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon doorgeven of telkens drie dagen met dan één of twee daagjes pauze? En werkt laxanorm goed in jullie ervaring?
Verder is Azraël nog vrij oké voor zijn leeftijd: hij eet nog goed, drinkt, is nog alert (wel 95% doof), springt nog op de bank en het bed en komt nog knuffelen. Af en toe krijgt onze andere kat nog eens een pandoering van hem wanneer hij vindt dat hij te veel lastig gevallen wordt. :lol:

Katje 2 is Osiris, 12 jaar. Toen we gisteren uit bed kwamen, zagen we overal aangekoekte druppeltjes diarree. Na 'onderzoek' (want ja, van welke kat komt het dan?) bleek dat het Osiris was. Gisterennamiddag da-bezoek en ze kon niets speciaals vinden. Zijn darmen stonden wel wat gespannen. Hij heeft een inspuiting gekregen (ik weet niet waarmee) en moet nu tweemaal daags Canikur Pro nemen. Zijn eetlust lijkt al weer wat verbeterd, maar helemaal de oude is hij nog niet. Moeten we ons zorgen maken of heeft de Canikur tijd nodig?

Ik weet het, ik ben een stresskip als het om de katten gaat!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Dinky »

Zou als ik jou was even een telefoontje plegen richting de DA om advies te vragen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door nellebel »

mijn kat die altijd harde ontlasting had kreeg ook laxeermiddel. ik kreeg toen ook de tip om wat slaolie of boter te geven over het voer. (ik hoop dat anderen hierop reageren, want het was mijn slechte da die die tip gaf dus weet niet of het klopt)
verder zorgt de pasta tegen haarballen ook dat het de ontlasting beter glijdt. laxeermiddel langdurig gebruiken is slecht voor de darmen, maar ja, soms moet je keuzes maken. pijn en moeite met poepen is ook niet fijn.

wat betreft de diaree, soms krijg je diarree omdat je verstopt zit. dan zit het verstopt en loopt er wat dun langs. dan lijk het diarree maar zit je verstopt. ze noemen dat schijndiaree. moesten we op het werk in de verzorging altijd op letten, want dan moet je juist laxeren ipv stoppillen nemen. dus even goed informeren bij je DA wat hij nou denkt dat het is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Katelijne »

Met Osiris is ondertussen alles in orde: geen diarree meer en hij eet ook weer goed en gedraagt zich weer helemaal als de oude! Oef!!

Ik heb al eens aan de da gemeld dat Azraël last heeft van erg harde ontlasting, en zij raadde toen ook aan om wat olie in zijn eten te roeren. Probleem is dat meneer het dan niet meer lust! Hij is al niet altijd even gek van z'n nierdieet en dan nog wat olie erdoor? Dus kreeg ik hier de tip om laxanorm te bestellen en ik heb wel de indruk dat het werkt, alleen staat er dus op dat je het maar drie dagen na elkaar mag/moet geven.

Eerlijk gezegd, ik durf niet goed naar de da te bellen, aangezien zij niet degene is die me die laxanorm heeft aangeraden... *bloos*
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door kansarmedieren »

je kan beter dagelijks siroop lactulose geven, dat zorgt ook nog voor een verlaging van de ureum voor nier katjes. je kan het bij de drogist kopen probeer eens 1 x daags 1ml kan je zo in het bekje spuiten met een spuitje. De harde ontlasting komt waarschijnlijk door de nierklachten hebben ze haast allemaal last van.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Ms Maaike »

Misschien kan ik je nog iets aanraden; het heet veendrenkstof. Het stinkt als een dood dier en is een zwartbruin, vloeibaar goedje. Hier kun je het vinden. De calcium-fosforverhouding is niet zo goed, maar het gaat maar om een heel klein percentage. Verder klopt het magnesiumpercentage niet op zooplus. Mijn katten hebben er goede ervaringen mee, maar vinden het alleen door het natvoer een beetje te pruimen. Misschien iets om te proberen, want dat laxanorm lijkt mij geen permanente oplossing. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Catfish »

Ik heb Snoetje, mijn avatar, jarenlang naast zijn blassgruisdieet Laxapast van de DA gegeven. Weet niet of dat hetzelfde spul is, maar zou het even navragen bij je DA.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Bram dagelijks AA Laxulon, al jaren. Zonder kan hij niet poepen. Volgens de dierenarts kan dit blijvend gegeven worden. Bram doet het er prima op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Dit onderwerp is al een tijdje geleden geschreven, maar ik hoop desondanks dat nog iemand op mijn vraag kan reageren.
Mijn kat Kimba (10 jaar) heeft in april en in mei 2 heftige operatie's aan zijn gebit ondergaan. Sindsdien zijn ook zijn nierwaardes iets verhoogd (acuut nierfalen), maar vallen net nog in de grens met 10.2 ureum.
Hij krijgt daarom ook niervoer (RCrenal). Sinds de operatie heeft hij helaas minder vaak ontlasting. Soms 3 dagen helemaal niet. Ik gaf hem een tijdje probiotica om dit te stimuleren, maar dat hielp niet echt. Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst laxanorm bij hem uitgeprobeerd (hij vond het niet lekker, ik moest het wel onder zijn voer mengen), maar geholpen heeft het wel. Kimba had sindsdien elke dag ontlasting. Nu vraag ik me af omdat ik wel verschillende meningen les of ik het altijd kan geven.
Ik wil mijn kat wel een beetje helpen zodat hij beter kan poepen, maar moet ook iets vinden wat niet zijn nieren belast. En iets wat ik misschien zonder problemen altijd kan geven. Misschien hebben jullie nog tips voor mij? :grin:

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Ik gaf mijn katten met nierproblemen dagelijks Lactulose. Dat is iets anders dan wat jij geeft, maar heeft denk ik hetzelfde doel. Ik moest dat 3x daagse geven anders konden mijn katten hun ontlasting niet kwijt.

Misschien dat sommigen zeggen dat je het niet altijd moet geven, en ik kan me dan voorstellen dat ze aan gezonde katten denken. Maar als je iets weet van nierkatten dan weet je dat uitdroging en constipatie áltijd grote aandachtspunten zijn.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Nova »

Dankjewel Margali voor je bericht. Ik heb Lactulose net opgezocht. Kimba had voor zijn operatie altijd regelmatig ontlasting. Alleen nu is dat anders en ik moet goed opletten dat hij goed poept, anders zijn weer 3 dagen voorbij zonder dat hij ontlasting heeft gehad. En hij is dan ook niet lekker voor mijn gevoel. En ik zoek inderdaad iets wat ik hem als het nodig is dagelijks kan geven. Wordt Lactulose door de meeste katten wel goed geaccepteerd? Laxanorm vond hij namelijk niet lekker.

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Katelijne »

Originele bericht kwam van mij.

Wij gaven dus wel de laxanorm en die leek wel te helpen (behalve op het einde, maar ja...) én hij vond het meestal ook wel lekker. Ik deed gewoon wat op mijn vinger en dan likte hij het eraf.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

Nova schreef: Wordt Lactulose door de meeste katten wel goed geaccepteerd? Laxanorm vond hij namelijk niet lekker.

Groetjes,
Nova & Kimba (10jaar)
Ik heb 1 kat gehad die het zo van een lepeltje aflikte, en bij 3 katten deed ik het door het voer heen zonder probleem. Op zich houd ik er niet van om iets door het voer heen te doen, zeker niet bij een nierkat, omdat die toch al vaak zo slecht eet. Maar de Lactulose leek niks uit te maken. Bij 1 nierkat die alleen maar brokjes wou eten heb ik jaren natvoer met een spuit gegeven en daar zat dan ook de Lactulose doorheen.

Het heeft nóg een prettige eigenschap: Lactulose wordt niet in het lichaam opgenomen, maar wordt samen met de ontlasting weer afgevoerd. Daarom is het bijvoorbeeld ook geschikt om aan een kat met diabetes te geven. Bovendien heeft lactulose nog een voordeel: het bindt ammonia in de darmen, zodat er minder ammonia uit de darmen in de bloedbaan komt, waardoor minder ureum aangemaakt wordt. Hoog ureum kan o.a. misselijkheid veroorzaken. Pas echter op dat je niet - om een hoge ureum omlaag te krijgen - teveel lactulose gaat geven, want dat kan weer kramp en diarree geven, en in extreme gevallen leiden tot uitdroging.
Citaat uit http://home.kpn.nl/~boe00645/nier-problemen.html
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door castratenkoor »

Ik geef AA-Laxulon - met een spuit in de bek. En 1 x per week een klysma.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

castratenkoor schreef:Ik geef AA-Laxulon - met een spuit in de bek. En 1 x per week een klysma.
Dat is hetzelfde als Lactulose. Ik koop een grote fles bij de apotheek en dan is het een stuk goedkoper dan bij de dierenarts (let op dat je zonder "lekker" sinaasappelsmaakje koopt. Kijk hier maar een willekeurige link: http://www.trademed.nl/new/Laxeermiddel ... op-1000ml/ Ik meen dat ik voor een liter ongeveer 12 euro betaalde (paar jaar terug). Ik gebruik het zelf namelijk ook nog ;-)
Plaats reactie