Ene kat obstipatie, andere diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

margali schreef:Lactulose is erg zoet. Ik lees net op een amerikaanse site dat katten geen zoetigheid kunnen proeven "due to a mutated gene in their taste buds". Dat verklaart dan waarom ik het goed door het eten kon mengen.
Ik ben even gaan zoeken want er stond inderdaad geen bronvermelding in dat artikel ;-) . Geen idee of het betrouwbaar is, maar ik vind toch wel veel vermeldingen dat onderzoek dit uitwijst. Ik vind hier bijvoorbeeld iets: http://www.plosgenetics.org/article/inf ... en.0010003
Ik heb hier de google-link naar de resultaten van m'n zoekopdracht: https://www.google.nl/search?q=cats+mut ... 0QXauoHoDQ
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door margali »

artemis schreef: Marga, het heeft misschien niet veel belang in deze context. Maar als katten geen zoet kunnen proeven, hoe komt het dan dat in zoveel commercieel natvoer suiker wordt toegevoegd? :???:
Geen idee joh!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Adriana »

jawel..! stond mij bij dat iemand dat ooit eens heeft uitgezocht en nagevraagd en via de onvolprezen zoekfunctie heb ik de berichtenwisseling intussen gevonden:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ak#p532929

in feite zit er dus geen echte suiker meer in want die suiker is een verbinding aangegaan met bepaalde eiwitten, als ik het goed begrijp..
en ze zijn blijkbaar zo eerlijk om het in de ingrediëntenlijst erbij te zetten... de hoeveelheid lijkt me te verwaarlozen en het heeft een andere vorm, dus zo spastisch hoeven we daar - denk ik - niet over te zijn..

en als ik nog een suikerkatzel zou hebben gehad, dan had ik het kunnen uittesten met een bloedsuikermeting, maar dat is niet meer zo..
wat ik uit die tijd nog van lactulose weet is dat het de bloedsuikerspiegel van mijn lieve suikerkatzel Mo inderdaad niet beïnvloedde..

enne, hier doen twee van de drie ook een moord voor zoet en ze ruiken het op grote afstand. speltcracker met dadelstroop bijvoorbeeld, honing, rietsuikerstroop...
en als ze het dan niet kunnen proeven, dan moet er kennelijk iets anders aantrekkelijks zijn. maar ze proeven het volgens mij wèl en ruiken het ook..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door artemis »

Misschien is het zoals in veel kant-en-klare mensenvoeding en sauzen. Dat er suiker wordt toegevoegd zonder dat je dat bewust proeft maar wel om de eindsmaak van het product te beïnvloeden. De verborgen suikers zeg maar?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ene kat obstipatie, andere diarree

Bericht door Adriana »

nee, ik begrijp dat het een chemische reactie aangaat met sommige stofjes die in vlees zitten en dat levert een smaakje op dat de meeste katzels erg waarderen.. die suiker vind je niet meer terug, niet meer in de eindsamenstelling en ook niet in de suikersmaak.
de ingredientenlijst bestaat uit de onderdelen waarvan het voer is samengesteld, dus vóór de reactie, vandaar dat ze het (moeten) vermelden. want in het eindproduct zul je het als suiker niet meer kunnen terugvinden..
het heeft dus geen invloed op bloedsuikerspiegel en ook niet op het gebit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie