Overgeven na het eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Selena

Overgeven na het eten

Bericht door Selena »

Ik heb een witte kat (poes) van ongeveer een jaar of acht. Ze is gesteriliseerd (ik zeg het er bij omdat het misschien het risico op weet ik veel wat allemaal kan vergroten...)en heeft wel wat overgewicht. Voor de rest is ze gezond. Wel heeft ze een vacht die continu aan het verharen is en heeft ze dan ook met regelmaat haarballen. Hiervoor eet ze gras en eens in de zoveel tijd (misschien een paar keer per maand) geeft ze dmv dat gras over.
Nu is het echter zo dat ze sinds 5 dagen nadat ze heeft gegeten haar eten direct of na een uurtje weer uitkotst. Het is onverteert, zit geen slijm, gal of iets anders bij. Soms maakt ze een soort niezend geluid als ze overgeeft en vaak hoor je ook helemaal niets. (dus niet het bekende kokhals geluid dat katten vaak maken) Vreemd is dat ze niet na iedere maaltijd overgeeft en ook heeft ze hele normale ontlasting, netjes 1 keer per dag op haar kattenbak. Ze eet en drinkt goed, was in het begin van deze periode van overgeven wat onrustig en gedroeg zich wat anders.
Ik wissel vaak van brokjes en heb onlangs purina one voor senioren gekocht. Dit zijn piepkleine brokjes en het viel me op dat ze veel sneller eet dan de brokken die ze anders krijgt. Ze schranst echt. Zou dit de reden kunnen zijn of komt iemand dit bekend voor en kan het toch iets anders zijn?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Overgeven na het eten

Bericht door BloemTetsu »

Dit komt mij bekend voor. Onze oude poes Ducky heeft dit jaren gedaan. Lapjes, kortharig met lange haren, veel verharen, te dik. Wel een kokhals geluid dat wel anders klonk dan haarbal.
Ze vrat de kots ook weer op. Het leek wel een externe her-kauwer.
We dachten altijd dat het kwam uit het schrokken.
Ducky bleek later een nierpatient te zijn en kreeg arthrose door overgewicht. Hyperthyreoïde kwam er ook nog tussen.
Met 8 jaar is het een senior, dus laat haar checken bij de da.
als goedbedoelde tip: probeer wat aan haar overgewicht te doen, uiteraard i.s.m. da, om latere problemen te voorkomen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgeven na het eten

Bericht door nellebel »

onze nellie kreeg ook bewust grotere brokken. dat was ook een schrok. mogelijk door de kleinere brok dat ze niet meer goed kauwt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overgeven na het eten

Bericht door Adriana »

ja, het komt vaker voor bij het eten van grotere hoeveelheden brokjes.
dat is te veel te droog ineens.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Overgeven na het eten

Bericht door Selena »

Dan zal het zeker aan de kleinere (te lekkere) brokjes kunnen liggen, ze eet ook opeens absurt snel en kauwt inderdaad nauwelijks. De kots bestaat ook uit een soort droge klont met brokjes. Ik geef haar nu middelmatig lekkere brokjes die groter zijn van formaat. Kijken of ze nu niet meer overgeeft.

Weet wel dat overgewicht het risico vergroot op andere kwalen en dat het risico toeneemt met de leeftijd. Daarom houd ik haar goed in de gaten. Ik kan het me helaas niet veroorloven om zonder duidelijke aanleiding de da op te zoeken. De da geeft dan waarschijnlijk allerlei medicatie 'voor de zekerheid' en er moeten dan natuurlijk foto's worden gemaakt van bijna honderd euro per stuk. HEt enige voordeel van regelmatig de da opzoeken is dat mijn kat erg zal afvallen, ik ook, want geld voor eten is er dan niet meer. Kortom: ik vertrouw da's voor geen meter en zal heus wel gaan als ik het nodig acht, maar niet bij zoiets.. (eerst kijken wat ik zelf kan doen)

Iemand tips hoe ik mijn kat op dieet kan zetten? Ze eet doorgaans niet heel veel maar beweegt weinig. Hoe kan ik zorgen dat ze nog minder eet?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven na het eten

Bericht door Dinky »

Denk inderdaad dat het dan door het schransen komt ;)

Wat betreft minder eten in combinatie met overgewicht zou ik eens kijken of ze misschien te porren is voor voedselverrijking. Hierdoor moet ze meer doen voor haar eten (in beweging komen) en zijn ze vaak eerder verzadigd. Wanneer je het intypt bij de zoekfunctie krijg je hier van alles over (en ook de zoekfunctie van bijvoorbeeld google is een grote vriend hierbij)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Overgeven na het eten

Bericht door artemis »

Wat ik ooit gedaan heb op aanraden van mijn oude DA is gedurende 3 dagen enkel rauw stoofvlees in blokjes van circa 3 op 3 cm geven (en absoluut niets anders). Op die manier is de kat verplicht het vlees eraf te scheuren en kan ze onmogelijk schrokken, ze heeft er immers werk mee. De eerste dag haalde hij zijn neus op voor dat rauw, likte er enkel wat aan maar plots snapte hij het en werd helemaal wild met dat vlees :)
Het punt van deze proef is dat je uitsluitsel krijgt of het overgeven een gevolg is van schrokkerig brokjes eten of niet, en als de kat blijft overgeven kan er een andere oorzaak zijn.

Het overgeven kan ook eengevolg zijn van het te vaak en drastisch wisselen van brokjes. Dat mag je nooit zonder overgang en mengen doen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgeven na het eten

Bericht door nellebel »

onze nelie heeft dus ook op dieet gestaan. nooooooooit meer. was een crime voor het arme beest.
uiteindelijk ervoor gekozen light voer te geven en dan afgemeten. light voer daar mogen ze in hoeveelheid meer van eten, vuling zonder calorieen zeg maar.
ook mocht ze van de DA groentes eten. ze was dol op erwtjes en spruiten, gewoon afgekookt in water zonder zout.
en motiveren om te spelen, met hengeltjes, muisjes e.d. al was dit bij onze nellie niet te doen. die had daar echt geen zin in.
maar op dieet veroorzaakte zoveel stress. met mijn katten van nu let ik erop dat ze niet te dik worden om te voorkomen. die krijgen afgemeten voedsel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overgeven na het eten

Bericht door Adriana »

artemis schreef: Het overgeven kan ook eengevolg zijn van het te vaak en drastisch wisselen van brokjes. Dat mag je nooit zonder overgang en mengen doen.
ze krijgen hier in het brokkenbuffet vijf soorten, ook al omdat smaken en voorkeuren bij de katers behoorlijk verschillen. misschien hebben ze er daardoor hier nog nooit last van gehad.
overgeven van droge brokjes kun je voorkomen door de brokjes een beetje voor te weken en er zijn speeltjes bij Zooplus (maar die kun je ook zelf maken..) waarbij ze de brokjes er uit moeten hengelen en dan één voor één opeten..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/274302
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Overgeven na het eten

Bericht door lidewij020 »

Het kan helpen om wat walnoten in het voerbakje op het voer te leggen. Zodat ze die steeds eerst aan de kant moet duwen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie