Kat poept niet meer na castratie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Wieke26
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2012 13:08

Kat poept niet meer na castratie

Bericht door Wieke26 »

Goedemiddag,

Afgelopen vrijdag is onze kat van 6 maanden gecastreerd. Sinds die tijd heeft hij niet meer gepoept. Op internet lees ik verschillende verhalen over dat dit met de narcose te maken kan hebben / dat het gevaarlijk kan zijn etc.

We hebben de kattenbak gevuld met krantensnippers i.v.m. zijn wond. Plassen doet 'ie wel maar poepen dus niet. Misschien dat het wel aan deze verandering ligt.

Als ik vandaag weer thuis ben en hij heeft nog niet gepoept, bel ik sowieso de dierenarts.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! ik neem aan dat het om een poes gaat en er staan een paar verhalen voorzover ik me herinner over castratie van poezen en problemen in de onderbuik.
ook na een keizersnede onlangs.. weet niet of dat met castratie te maken heeft of met de operatietechniek van de betr dierenarts of nog anders ..
was het vloeistof of gasnarcose?
kan ook zijn dat poes heel weinig heeft gegeten en heel lang heeft gelegen en dan is er weinig voortgang in de darmen.. maar vanaf vrijdag geen ontlasting meer en het is nu maandag is wel opmerkelijk. je da kan voelen of er verstopping zit en dan bv klysma of anders..
en je zou iets kunnen vragen op glycerinebasis om de passage makkelijker te maken. als ontlasting lang in de darmen zit, dan droogt het in en dat kan verstopping veroorzaken.
dus vandaag contact/consult met je dierenarts is een strak plan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paxe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:49

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door paxe »

Zelfde hier met de mijn poes, sterilisatie. Ik voel me er totaal niet goed over. Het is 1 dik drama geweest van af het begin! Metacam voorgeschreven terwijl ze 3 kg weegt, is erg risicovol staat in de bijsluiter(heb erg opgelet met toedienen) 6 dagen geen poep, op de 3de dag zonder ontlasting ben ik ze al dagelijks gaan bellen, pas op dag 5 laxatract gekregen, dag 6 heeft ze gepoept, dag 7 weer geen poep vandaag dag 8 weer terug na aandringen want ik vertrouw het gewoon domweg niet! Zogenaamd super goeie dierenkliniek, dierenziekenhuis amsterdam. Ik heb nog nooit problemen gehad mijn kat altijd supergezond, 1 keer sterilisatie en ik loop er bijna dagelijks.

Ik hoop inmiddels dat het ok is met jouw katertje maar voor andere mensen als je het niet vertrouwd aandringen op behandeling! Dierenartsen hier in NL moeten eens leren naar het baasje te luisteren je kent je eigen dier het beste.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
gaat het nu al wat beter? en als ze weinig eet dan zal ze ook weinig ontlasting hebben..
ze moet wel voedingsstoffen binnen krijgen en missch aan je da vragen of Royal Canin convalescence in dit geval goed is. dat kan je desnoods spuitjevoeren.
wat vervelend van die metacam, het lijkt wel of ze er zegeltjes bij krijgen.. maar dat geef je haar nu toch al lang niet meer?

tja, we hebben hier op het forum door de jaren heen uiteenlopende ervaringen met dierenartsen voorbij zien komen en het helpt als het personeel goed op de hoogte is en mee kan denken!
lees je goed in, rechtsboven zit een zoekfunctie, reuzehandig.
en geef de meedenkers hier vooral goeie info, dat geeft vrijwel altijd zinnige reacties en hopelijk goeie bruikbare tips+trucs..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paxe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:49

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door paxe »

Hoi Adriana,

Probleem is nog niet opgelost helaas, ik word er echt moedeloos van.
Afgelopen vrijdag heeft ze wel gepoept op 4ml laxatract, laatste deel was erg zacht dus behandeling gestaakt. Ondertussen maandag en weer niets, ze werd vocaal van het weekend bij de bak dus ik dacht dies aan de dunne nu, dus niet.
Mevrouw eet gewoon, drinkt gewoon, geeft niet over en is fit dus volgens hun niets aan de hand.
Helaas weet ik dat mijn kat een bikkel is en niet heel snel laat zien dat het niet goed zit.
Denk ook dat ik maar een second opinie ga halen bij een andere dierenarts die aangesloten zit bij het ISFM, ik weet anders ook niet meer :(
Cerna

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door Cerna »

Ik denk dat het poepen haar gewoon zeer doet en hoe harder de ontlasting wordt, hoe pijnlijker en daarom zou ik wel doorgaan met laxeermiddel, maar dan bijvoorbeeld 2 ml.
Ik geef mijn oude nierpatiënt dagelijks 2 ml. lactulose en hij heeft er mooie drolletjes van.
paxe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:49

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door paxe »

Thanks Cerna, ben inderdaad bezig nu met twee keer 1,5 ml.
Bij 2ml komt er echt veel uit en de laatste keer was het behoorlijk zacht, geen diarree maar er tegen aan. Ik hoop dat ik er zo weer regelmaat in krijg. Jij geeft me in ieder geval meer antwoord als die hele praktijk waar intussen iedere dag mee aan de lijn hang en al tig keer ben geweest.
Gisteren heb ik ze weer gebeld en ditmaal wel een beetje boos omdat ze gewoon geen rechtstreeks antwoord geven hoelang dit mag duren, ze laten steeds alles open terwijl ik een kliniek gebeld had (rivierenbuurt) die direct zei dat het na 7 dagen echt wel gebeurd moest zijn, het poepen.
Als het deze week nog zo blijft maak ik een afspraak met de rivierenbuurt.
Ik denk dat ik dan ook gelijk maar weer bloed laat prikken en een urine sample breng wie weet hoeveel ze van die bende hebben gebruikt tijdens de operatie.
Cerna

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door Cerna »

Toch vind ik het wel vreemd dat ze zo'n last van de castratie heeft. Natuurlijk reageert niet elke kat hetzelfde, maar ik heb in mijn leven al heel wat katten laten castreren en nog nooit meegemaakt dat ze er veel last van ondervonden. Ook niet toen ze nog castreerden met een flinke jaap op de buik en 10 hechtingen.

Tegenwoordig kan een beetje dierenarts zo castreren dat er niet meer dan 3 hechtingen nodig zijn. Wanneer je zachtjes op de wond drukt, doet haar dat dan zeer (zachtjes, hè!)? En hoe ziet de wond er uit?
Ik heb net het idee alsof ze van binnen iets geraakt hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me geen gekke gedachte Annet. Ik heb dat met het castreren van een teef een keer meegemaakt. Die moest opnieuw onder narcose en open omdat er een stuk darm vastgeklemd zat op de plek waar de baarmoeder had gezeten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paxe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:49

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door paxe »

:shock: nee dat zal het toch niet zijn? Er is namelijk wel drie keer wat uitgekomen.

Ook na de operatie, 1 dik drama, met spoed weer terug, mevrouw was zo van streek dat ze als een dolle tekeer ging in de slaapkamer, van het bed gevallen en het nachtkasje. Toen als een malle bijna dwars door de tussendeur heen naar de woonkamer, heb ik haar maar naar binnen gelaten in de hoop dat ze rustig zou worden en voor ik de krabpaal te pakken had a 2 meter hing ze er al in maar viel daar ook weer vanaf. Dus als een malle terug, echo gemaakt voor inwendige bloeding maar dat had ze niet. Dan zouden ze dat toch wel gezien hebben?

Ze heeft trouwens gisteren weer gepoept wel na twee dagen laxatract gebruik, dus ga er even mee door. Vocaal worden zoals eerst doet ze niet meer dus dat is toch wel een goed teken?


Castratenkoor? Hoe heeft jou hond gereageerd dan, poepte die wel en hoe zag het er uit, welke vorm had het?
Denk zo ie zo dat als ze wel normaal gaat poepen dat ik toch even bloed en urine check laat doen wie weet hoeveel verdoving ze inspoten heeft gekregen tijdens de operatie.
Röntgenfoto wil ik liever nog even uitstellen omdat ze anders weer onder een roes moet maar als ze na ander half week nog niet normaal op gang is dan moet het maar. :-(

Zal zo ie zo even de feline kliniek bellen vandaag voor een second opinie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een echo laten maken, dan moeten ze kunnen zien of er iets mis is. Zo te lezen is er iets misgegaan met de narcose, dat is geen normale reactie.

Mijn hond bleef overgeven, alles wat erin ging, ook water, kwam er aan de voorkant weer uit. Eerst denk je dan, misselijk van de narcose. Maar bleek helemaal foute boel daar binnen. Er kon gewoon niets meer door. Het arme beest moest toen nog een keer geopereerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paxe
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:49

Re: Kat poept niet meer na castratie

Bericht door paxe »

Nou goed nieuws, vandaag weer een drol gevonden dus al weer een dagje eerder.
Overgeven en zo doet ze niet maar het zou me inderdaad niet verbazen als ze gewoon teveel narcose troep hebben toegepast en dat arme beest na 6 dagen een super drol er uit moest persen en ontzettende pijn aan haar anus heeft gehad.

Wat vreselijk van je hond trouwens, je vertrouwd z'n arts maar het zijn gewoon een stelletje slagers hier. Ik heb echt alleen maar slechte ervaringen met dierenartsen.

Anyway als het op gang is gaat ze toch nog even door de wasstraat heen bij een andere dierenarts maar wil haar absoluut niet weer stress bezorgen nu er eindelijk een beetje gang in de ontlasting zit.
Hoop dat ik eindelijk eens een goeie vind want België is wel ver rijden.
Plaats reactie