Chronisch ontstoken darm??

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Chronisch ontstoken darm??

Bericht door Ka-tje »

Beste allemaal,

Met mijn handen in het haar zoek ik nu hier naar oplossingen voor mijn probleem...

1 van mijn 3 katten, de oudste, bijna 15 jaar, Samos, heeft een probleem.
Ruim anderhalf jaar geleden bleek zij een tandprobleem te hebben, genaamd FORL. Ze at al een tijdje slecht, maar ik zag niet echt gekke dingen aan haar gebit. Bij controle bleek ze FORL te hebben, en waren dus een aantal van haar elementen gewoon uitgehold, en zaten los. Ze moest een gebitssanering ondergaan en de meeste elementen zijn getrokken. Daarna moest ik haar 10 dagen zacht voedsel geven, dus ik greep de gelegenheid aan om te proberen haar op vers/rauw over te schakelen.
Maar haar eetgedrag werd niet beter....ze braakte regelmatig en had vaak diarree.

Terug naar de dierenarts en hij adviseerde langer pijnstillers te geven (die ik meegekregen had na de gebitsoperatie). Mij leek dat niet logisch, dus ik ging voor een second opinion naar een andere dierenarts. Daar is bloed afgenomen en alles onderzocht. Het vermoeden bestond dat ze misschien alvleesklierontsteking kon hebben.
Maar, alles in haar bloed bleek goed.
Wel had de dierenarts een onrustige, verdikte dunne darm gevoeld, dus de conclusie was; dunne darmonsteking.
Ab mee en ander voer.
Het ging wat beter, maar na de abkuur, kwamen de klachten al snel weer terug. Ik ben haar toen Aloe Vera sap gaan geven...langzaam maar zeker stopte ze met braken.

Inmiddels braakt ze al heel lang niet meer, maar ze eet matig, is regelmatig misselijk en heeft bijna nooit normale ontlasting.
3 weken geleden had ze waterdunne ontlasting en was ze echt slechter dan anders, dus naar de dierenarts. Ze heeft 4 dagen achtereen een infuus gehad, omdat ze uitdrogingsverschijnselen had. Na een week ging het beter met haar. Ze had weer meer babbels en zag er weer wat beter uit.
De dierenarts wilde toch weer bloed afnemen, omdat weer werd gezegd dat het haar nieren konden zijn. Dat was een jaar geleden ook gezegd, en toen bleek dat niet de oorzaak. Maar, beter het zekere voor het onzekere, dus weer haar nieren onderzocht, en die zijn goed.

Ook krijgt ze Canikur Pro, een middel tegen diarree. En ik ben aan het uitproberen welke voeding ze verdraagt en wat niet, maar daar kom ik gewoon niet uit!
Ik kook kip voor haar en witvis, dat eet ze vaak wel. En ze krijgt Taste of the wild brokjes en Happy Cat kip en vis.

Sinds 3 dagen geef ik haar zilverwater (natuurlijk ab) en probiotica, maar daarop lijkt ze het nu even minder goed te doen.

Wie heeft er tips voor mij?? Ik weet het gewoon echt niet meer...

Ik twijfel om haar Trovet te gaan geven, hypoallergeen voer met 1 specifieke eiwitbron. Ze lust het wel (had een proefzakje), maar konijn heeft ze in haar leven vast al wel eens eerder gegeven, dus als het een voedselallergie is, zal ze er niet mee geholpen zijn, vrees ik.
Ook kan ik haar Hills gaan geven, maar wat dan?? ID voor maag-/darmproblemen, of ZD Ultra allergeen, of DD, met alleen hert en erwten??

Ze heeft niet zoveel reserves dat ik hiermee kan gaan uitproberen en maar afwachten.

Maar, we weten dus niet wat haar probleem precies is...een ontstoken darm of een voedselintolerantie...

Ook krijgt ze (bijna dagelijks) Nutriplus Cat, om in ieder geval wat binnen te krijgen, omdat ze zo mondjesmaat eet, dat ik wel bijna zeker weet dat ze tekorten oploopt anders.
Ook lust ze Tinlo Konijn (verse/rauwe voeding), maar ik ben bang dat dat voor een ontstoken darm te zwaar is...

Het gekke is, dat ze heel soms zo ineens een goede drol produceert. Zou dat ook kunnen als ze een chronische ontsteking heeft??

HELLUP :-(
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Chronisch ontstoken darm??

Bericht door mittenslief »

als de kittens hier aan de diarree zijn zet ik ze vaak op de royal canin gastro dat is i
lichtverteerbaar maar alles zit erin, het zijn ook fijne kleine brokjes zodat jouw kat dat ook goed zal kunnen eten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie