15 jarige pers in de problemen..

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
luudjuh
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012 13:44

15 jarige pers in de problemen..

Bericht door luudjuh »

Hallo allemaal onze 15 jarige Pers Angel is in de problemen, ze braakt al heel
lang bijna iedere dag en dan ligt er een druppel witte schuim/vocht op de vloer
en soms ligt er helemaal niets! We hebben 3 Persen, 2 poezen en 1 kater en het zijn
allemaal geen dikkertjes en komen niet buiten (etagewoning)
Ze hebben de hele dag door 4 soorten brokken ter beschikking, 3x RC en 1x Whiskas
en water staat op 4 plaatsen in de woning en wordt dagelijks meerderemalen ververst.
Angel is geen brokken-eter en wil het liefst vlees, je roept "vleesje" en ze staat 1 sec.
later voor je voeten.
Sinds 1 maand heeft ze geregeld diarree en hierdoor zijn wij terughoudend geworden wat betreft
het vlees, we weten eigenlijk niet meer goed te doen wat voeding betreft!
Bij het bezoek aan de DA heeft deze toen een spuitje gegeven tegen het braken en Hill's i/d
brokken en natvoer meegegeven!
Het was 2 dagen rustig, geen braken en de ontlasting werd ook weer dikker maar de vreugde was van korte duur. Ze begon weer met het dagelijkse braken en de diarree kwam ook weer.
Hill's daar vinden ze allemaal niets aan dus maar weer de vertrouwde brokken gemengd met i/d teruggezet en 's avonds een gourmetje of een sheba voor hun drieen.
Het probleem bleef dus weer terug naar de DA, deze heeft op verdenking van nierfalen bloed afgenomen onder narcose en deze laten onderzoeken, de uitslag heb ik voor de geinteresseerden
online gezet: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WQNB7AHBVDKZ.pdf
Er zijn 6 aandachtspunten in het bloedonderzoek namelijk:
Hematologie
Leukocyten - 3570 /ul 5000-15000
Segmentkernigen totaal - 1889 /ul 3600-10500

Biochemie
Ureum + 87 mg/dl 37-66

Urineonderzoek
Witte bloedcellen + 37 /ul <23
Rode bloedcellen + 134 /ul <15
Andere talrijke vetdruppels

Soortelijk gewicht + 1,039 1,015-1,035

De DA denkt niet dat het nierfalen is, weliswaar is het Ureum verhoogt maar
voor een 15 jaar oude poes (nier) niet noemenswaardig en daarbij het Creatinine
is binnen de normen!
Schildklier en suiker ook allemaal binnen de normen en de afwijkende waarden van de bloedcellen
in de urine daar moesten we ons geen zorgen over maken :???:
Met die laatste conclusie ben ik het niet helemaal eens, maar ik ben geen DA

Hill's natvoer was opeens favoriet (er is ook niks anders) dus kreeg ze meerdere keren per dag natvoer en na 2 dagen legt ze een raket van 12cm en je zag aan de onlasting dat er knikkers begonnen te vormen!
Weer een dag later legt ze 8 perfect ronde knikkers en het laatste stukje (2cm) was iets zacht.
's avonds om 8 uur krijgt ze i/d natvoer en midden in de nacht worden we wakker en is ze aan het braken, we vinden een haarbaal van 3cm met eten en even later braakt ze nog een keer en vinden we druppels witte schuim/vocht. Een half uur later worden we weer wakker omdat er iemand de laminaatvloer aan het oppakken was en ja hoor Angel heeft weer diarree.
Het ging zo goed een paar dagen en dan is het weer mis en we zijn bij Hill's i/d gebleven!!!
Na afgelopen nacht draait ze haar hoofd weg van het natvoer :???:
Vandaag weer een afspraak gemaakt bij de DA, hij gaat een rontgenfoto maken.
Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn met Angel of misschien iemand die aan de hand
van het bloedonderzoek ziet wat het probleem is bij Angel.
Natuurlijk zijn we aan het lezen en aan het zoeken op het www en daar wordt je niet echt vrolijk van
maar mijn gedachte gaat de laatste dagen uit naar een alvleesklier ontsteking (bloedcellen die niet kloppen en vetdruppels in de urine) maar nogmaals ik ben geen DA, ben benieuwd hoe de DA
hierover denkt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 15 jarige pers in de problemen..

Bericht door Adriana »

er zijn nog wel meer waardes vrij hoog, leuco's dacht ik en calcium en er zou ook nog wel iets oncologisch/richting tumor mis kunnen zijn..
en ik geef je alzovast het adres van http://www.kankerbijdieren.nl voor informatie en om achter de hand te houden.
keurig overzicht bloedonderzoek trouwens...
sterkte bij de dierenarts en missch met iemand anders daar naar toe, twee horen meer dan één en onthouden ook beter...
overigens is een te hoge ureum wel belangrijk want daar zijn katzels heel erg misselijk van.. (!!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: 15 jarige pers in de problemen..

Bericht door mittenslief »

die leuko's zijn inderdaad veel te hoog, veel sterkte zo bij de DA
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: 15 jarige pers in de problemen..

Bericht door Cerna »

Ik heb al vaker oude(re) katten gehad en mijn ervaring is dat zij allemaal last krijgen van brandend maagzuur. Onze huidige oudste was dit voorjaar ook weer steeds schuim aan het spugen en ik heb hem toen 2 weken lang 2x per dag een kwart Zitac gegeven ('s morgens op de nuchtere maag en een half uur voor het eten). Nu krijgt hij iedere morgen een kwart en spuugt niet meer.
De andere oude katten hadden precies hetzelfde probleem en ook bij hen was het opgelost met een simpel pilletje (= een soort Rennie).
luudjuh
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012 13:44

Re: 15 jarige pers in de problemen..

Bericht door luudjuh »

Dank aan allen voor het meedenken :eclap:

We zijn net terug van de DA en het enige wat er op de rontgenfoto te zien was
is dat er veel lucht in de darmen zat, voor de rest geen bijzonderheden te zien.

De DA heeft nog met een dierenarts in het lab gebeld over de bloedwaardes en
hoe zij er over dacht en ze zijn beiden tot de conclusie gekomen dat ze op een
hypoallergeen dieet moet en dit moeten we dan even aanzien!

Die hoge waardes zeggen ook niet altijd iets :???: dure grapjes die onderzoekjes en meestal komt er niets uit, zo ook de rontgenfoto een duur grapje en het levert niets op.. ja toch wel: lucht :grin:
Dat met die rennies moet ik onthouden, een paar minuten voordat ze braakt is ze altijd aan het
slikken, net alsof ze het braken op die manier opwekt!

Pancreatitis is het niet volgens beide DA's want dan moet ze veel zieker zijn.

We gaan het zien en merken, vanaf Woensdag gaan ze allemaal op hypoallergeen dieet, Hill's z/d dacht ik.
Plaats reactie