Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree heeft!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree heeft!

Bericht door pippi2012 »

Onze Pippi hebben wij afgelopen zaterdag opgehaald ze was tot 10 weken. Ze kreeg Felix te eten. Maar ik wilde zelf graag RC gaan geven. Nu heb ik het weten af te bouwen in een paar daagjes. Nu eet ze 55 gram RC babycat en 1 zakje whiskas natvoer. Maar ze lijkt best veel trek te hebben.

Mag ze meer eten? en zo ja hoeveel meer zouden jullie doen?

Gister zijn we ook bij de DA geweest voor entingen maar omdat Pippi diaree heeft hebben we besloten ze niet te geven. Wel bij de DA medicijnen mee gekregen ------> Finidiar.
En voor haar oorsmeer ---------> Surolan

Zou is het zo dat ik in de kattenbak vaak hele dunne ontlasting vind... plakken zeg maar...
Maar in huis vind ik hier en daar ook natte druppels met ontlasting.
Als je haar hebt geaait dan zit je onder de stempeltjes van haar achterwerk!
Kan ik er mee aan doen dan de Finidiar?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door Dinky »

Het belangrijkste bij een poes met diarree is dat ze voldoende vocht binnenkrijgen. De babycat brokjes kunnen dan ook makkelijk wat geweekt worden in water waardoor ze meer vocht binnenkrijgt.
Door de overstap op ander voer zijn de darmen waarschijnlijk toch wat van streek geraakt waardoor ze nu dus aan de diarree is. Wanneer het met een paar dagen finidiar niet beter wordt zou ik opnieuw contact opnemen met de DA.

Hoe het zit met de hoeveelheid eten vind ik lastig te zeggen omdat dit per kat verschilt. Wanneer je niet het idee hebt dat ze te dik wordt kan het denk ik geen kwaad om wat meer te geven als je het idee hebt dat ze honger heeft. Hier staat een afbeelding hoe je kan zien dat een kat echt te dik wordt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door mittenslief »

kittens mogen nog onbeperkt eten, liefst een paar keer per dag wat natvoer en continue brokjes, ze zijn zo actief en groeien zo hard dat ze echt moeten "vreten"zeg maar. pas na de castratie moet je gaan opletten met voer
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pippi2012 »

De tip van Dinky toch maar gaan uitvoeren omdat ik vond dat ze ook veel te weinig dronk... en ze viel zowat aan. heb wel koud/lauw water gebruikt!

@ mittenslief : In de eerste paar dagen bij ons heb ik continue voer laten staan. Maar ze bleef maar eten aan het einde van de dag had ze bijna 180 gr op ipv wat op de verpakking stond 30-45 gram...
Dus dat leek mij wel iets overdreven. dit deed ze gewoon 4 dagen lang. nu geef ik haar max 55 gr per dag... ze is wel afgevallen vandaag ten opzichte van gister... 30 gram. Op de plaatjes die je me hebt laten zien heb ik niet het idee dat ze te mager is of te dik!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door Dinky »

Dat je die 180 gram teveel vind wanneer je het de hele dag hebt staan kan ik mij inderdaad voorstellen. Toch moet je niet te streng zijn qua hoeveelheid op de verpakking bij een kitten omdat deze in de groei zit en dus veel energie nodig heeft.
In een dag 30 gram afvallen lijkt mij zeker niet gezond voor een kitten, dan zou je denken dat ze meer nodig heeft dan die 55 gram per dag of er is iets anders (medisch) aan de hand. Kittens horen namelijk aan te komen, niet af te vallen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pippi2012 »

Ik wil ook echt niet te streng zijn qua eten hoor... Maar omdat ze nu ook diaree heeft vind ik het wel lastig!
30 gram is precies het verschil van vandaag en gister. Ze ligt ook de hele dag een beetje te slapen. Tenzij ik haar uitnodig voor een leuk spelletje... Als ze morgen niet iets is opgeknapt dan bel ik even de DA.

Maar is het niet zo dat als ik haar bijv 70 gram ga geven per dag, ze meer kans heeft om de diaree voort te zetten?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door Dinky »

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Maar krijg een vermoeden dat er meer aan de hand is dan alleen diarree omdat ze 30 gram is afgevallen in een dag tijd en ook niet superspeels is (wat kittens over het algemeen wel horen te zijn volgens mij). Je kan altijd voor de zekerheid de DA bellen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door mittenslief »

kittens mogen absoluut niet veel afvallen, dat de groei een beetje stopt met diarree verhuizen en stress, is normaal. natuurlijk als ze meer eten er meer diarree is maar toch nemen ze dan ook meer voedingstoffen op.is de diarree ook waterdun en heel erg stinken??
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pippi2012 »

Ze komt net van de bak en ik vind een redelijk normaal drolletje in de bak... Wel blijft haar achterkantje wel een beetje vies. (wat vooral vies is als we haar willen oppakken) en als ze ergens gaat zitten dan maakt ze overal stempels met haar achterwerk... Misschien dat de finidiar al gaat werken! Maar het was het een plak met diaree... en op de vloer in huis liggen hier en daar plasje bruin sap met daarin wat donkerbruine spetters! (geen bloed)

Ik zal haar avond en morgen ochtend nog een keertje wegen. ze moet dan 1520 gram wegen, anders is ze weer afgevallen! (afgelopen zaterdag woog ze 1460) zo nodig bel ik morgenochtend toch even de DA. want om nou in het weekend naar de DA te gaan vind mijn portemonnee ook niet leuk!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door mittenslief »

dat wegen is inderdaad een goed idee, maar over de 1500 gram voor een kitten van 11 weken is heel netjes hoor. ik moest mijn Mr. Cat altijd zijn kontje afdoen in het begin dat hij hier was, gewoon met babydoekjes deed ik dat.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pippi2012 »

de 11 weken is ook een gokje hoor... want ze komt van een boerderij en die zeggen dat ze van eind April is! en de dierenarts die vond haar veel te klein voor 14/15weken. De ene DA schat 10 weken en de 2de voor de second opinion die zei 11/12 weken... dus wat we nu moeten aanhouden is echt een raadsel!

Maar als ik het met billendoekjes van de kinderen doe, word zij er dan niet "lui" van? krijgt ze dan niet zo iets van ooo maar dat hoef ik zelf niet te doen dat word voor me gedaan?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door mittenslief »

nee het zijn geen kinderen die zo denken, hij zal het waarschijnlijk ook niet leuk vinden dat je aan zn poepertje zit, maar is wel zo hygienisch, ook voor je kinderen. als ze wat achter loopt in de groei is het wel gebruikelijk dat ze gaan schrokken en vreten, maar zolang ze dat doen is juist goed. ik vang zelf zwerfkittens op die ook van alles hebben en natuurlijk maak ik me wel zorgen maar ruik pas echt onraad zodra ze minder of niet meer eten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
paasnini

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door paasnini »

Ik zou je aanraden iets anders te gaan geven dan de Whiskas natvoer, niet dat dat het slechtste is maar het vult niet echt en is heel snel verteerd. Hier kregen kittens drie maal per dag natvoer als Almo nature, Schesir, shinycat, e.d. pure voeding (enne nog 2 x per dag). Werkte bij mijn kitten met ontlastingsproblemen erg goed.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook geen Whiskas geven. Ik zou een graanvrij blik zoeken.

En ik zou er vanuit gaan dat ze zo oud is als de boerderij zei. Kittens kunnen een groeiachterstand oplopen en daarom kleiner lijken. Als je hen de kans geeft, kunnen ze dat terug inhalen. Maar dan moeten ze wel voldoende voer krijgen natuurlijk en goed ontwormd zijn.
Cuzco kwam hier op 8 weken en hij was ook heel erg klein. Als ik hem niet een paar dagen oud gezien had, had ik nooit geloofd dat hij al 8 weken was. De eerste week dat hij hier was is hij 2 keer zo groot geworden. Dan was hij plots wel een normaal kitten van 9 weken.
Hij was ook een boerderijkitten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
pippi2012
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2012 11:12
Locatie: gouda

Re: Hoeveel mag een 11 weken oude kitten eten? die diaree he

Bericht door pippi2012 »

Ik ga eens opzoek naar een ander soort natvoer.. Zou ik eventueel ook kunnen overgaan op RC natvoer voor kittens? Dan hou ik alles op RC.

Goed ontwormd is nu pas 1x gebeurd sinds ze hier is. (op de boerderij is het helemaal niet gebeurd)

Ik durf toch niet van de boerderij leeftijd uit te gaan, omdat de mensen daar het niet meer wisten en het dus ongeveer gingen gokken. dus ik geloof in dit geval wel de DA!

Vandaag ook weer een dikke drol gevonden in de bak. ook haar achterwerk ziet er weer wat normaler uit. Dus ik hoop dat de stress over is en ze gewend is aan het voer.

Weet iemand of ik dan nu kan stoppen met de Finidiar? of nog even doorgaan. op de bijsluiter staat 2 á 3 dagen... ben nu 2 dagen bezig. Maar weet even niet meer wat de DA heeft gezegd.
Plaats reactie