Kater 12 jaar futloos

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Sam is bijna 12 en altijd wel een luie maar speelde kater geweest.
Ondanks dat het geen vreetzak is is het is een grote kat van ongeveer 5 kilo.
Als kitten heeft hij niesziekte gehad en is daarom altijd wel wat verkouden.
Zodra hij de kans krijgt ligt hij op schoot. Het is altijd een makkelijke kater geweest, je mag hem overal aaien, zijn nagels knippen, oren controleren maakt niet uit, hij blijft rustig zitten.

Sinds een week is dat niet meer zo en bromt en blaast hij naar alles wat de buurt komt.
Donderdag 19/7 heeft overgegeven en was hij futloos en wilde niet eten
Vrijdag 20/7 zijn we bij de DA geweest en hij bleek 40+ koorts te hebben. Na een onderzoek waaruit niets specifieks naar voren kwam zijn we met een antibioticakuur, pijnstiller en iets tegen de misselijkheid naar huis gegaan. Zaterdag kotste hij een spoelworm uit en leek heel even iets meer puf te hebben. Nog steeds niet eten of drinken. Zondag weer naar de (weekend)DA. Sam had geen koorts meer, zijn temp was zelfs aan de lage kant.Deze DA kon hem nauwelijks onderzoeken, Sam liet niet toe dat hij aan zijn buik voelde. Ondanks de pijnstiller die hij 2 uur eerder gehad had. We kregen naast de antibioticakuur en pijnstiller ook een antidepressiemiddel mee, dat zou zijn eetlust moeten stimuleren. In combinatie met Hills A/D zou het moeten helpen. Maar ook dit kreeg Sam niet over de streep. Maandag weer bij de vaste kliniek geweest, nu met een ander DA. Hij heeft Sam weer beter kunnen onderzoeken, mede dankzij de ijzeren greep van de assistente. Ook hij voelt geen afwijkingen in Sam zijn buik. Deze DA vermoed dat Sam geen ontsteking heeft maar wel fikse buikpijn. De antibioticakuur word stopgezet en de pijnmedicatie verandert. Sam krijgt nu vloeibare pijnstiller. Sinds dien slaapt hij de hele dag en eet nog steeds niet. Dinsdagavond heb ik een flesje vloeibaar voedsel opgehaald dat ik hem met een spuit toedien. Ook dit zou de eetlust op gaan moeten helpen...
Sam drinkt wel weer, en plast ook normaal. Hij eet soms een paar brokjes of likje zachtvoer. Poepen heeft hij sinds vrijdagnacht niet meer gedaan. (maar als je niets eet wat valt er dan te poepen ?)
Zijn vacht is nog steeds glanzend en zacht. Wassen doet hij duidelijk minder en alleen zijn kop.
Het is een heel verhaal maar wellicht dat iemand het herkent ?
Alle ellende op een rijtje in chronologische volgorde:
Hoge koorts (40+) niet eten/drinken, futloos, duidelijke pijn in buik en achterlijf, nu lagere lichaamstemperatuur (37,8) drinkt wel weer, wel plassen niet poepen. nog steeds pijn ondanks de pijnstillers.
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Dinky »

Zaterdag kotste hij een spoelworm uit
Zouden wormen niet het probleem kunnen zijn? Daarnaast zou zo lang niet poepen kunnen duiden op verstopping. Zou het zeker met de DA over deze punten hebben want dit is inderdaad niet goed.

Daarnaast is het zeer belangrijk dat ze voedsel binnen krijgen omdat er anders de kans is op leververvetting en dan ben je nog veel verder van huis. Desnoods voeren met spuitje zoals je al gedaan hebt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Dank voor je snelle reactie.
Ik heb Sam direct een ontwormingtablet gegeven na de bewuste spoelworm. Volgens de DA zou hij van een worm niet zo ziek moeten zijn. Ik blijf hem inderdaad (bij)voeren met Reaktiv.
Wat het niet poepen betreft, wat valt er te poepen als je niets eet ?
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door nellebel »

mijn nellie heeft ook antidepressiva gehad. arme beest raakte er totaal verstopt van. moest hierdoor onder narcose worden leeggehaald. drama ten top. vreselijk.
achteraf had ik ook spijt dat ik het had gegeven, want wat ook bleek was dat ze niks tussen de oren mankeerde waardoor ze braakte, maar lichamelijk ziek was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Dinky »

Wanneer je hem wel voert en hij af en toe wel iets eet zou hij in een week toch wel een keer een drol moeten produceren. Je geeft aan dat hij sinds vrijdag al niet meer heeft gepoept maar sindsdien heeft hij wel voedsel binnen gekregen. Omdat je aangeeft dat hij ook veel pijn heeft aan zijn buik denk ik aan verstopping maar ben geen DA natuurlijk maar zou er zeker naar vragen bij de DA. Kan in mijn ogen namelijk nooit goed zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door catsini »

http://www.kattendomein.nl/index.php/medisch/43

je kan hem laxapast of tractonorm geven, dat is altijd goed tegen een verstopping.
als het nog niet gaat, een klysma?
Laatst gewijzigd door catsini op 26 jul 2012 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door BloemTetsu »

Een van mijn katten had pijn bij het poepen en deed het dus daarna niet meer. Vanwege nierproblemen droogde de stukken in de darmen uit en ze kreeg deze helemaal niet weg. Door deze verstopping at ze ook amper.
Nadat de stukken met een klysma eruit kwamen ging ze weer eten. De stukken poep kon de DA voelen.

Een andere kat (ook met nier problemen) droogde uit en werden de stukken poep in darmen ook knoert hard, en het zelfde verhaal.

Beide katten zetten ook een paar seconden uit bij de heupen.

Ook kregen ze laxeermiddel (ging goed naar binnen, maar plakt vreselijk).

Verstopping kan leidde tot niet eten en ook de kleine hapjes die ze aten kwamen er na 24-48 uit. (nadat ze leeg waren)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Sam heeft zondag 1/4 tablet mirtazapine had. Daarna niet meer.
Sinds maandagavond krijgt hij 2x daags metacam. Meer medicijnen krijgt hij niet.
Omdat hij niet eet geef ik hem een aantal keren per dag Reaktiv. Hij drinkt sinds gisteravond wel weer.
Alles wat erin gaat is dus vloeibaar. Hij is er vandaag weer erg op gebrand naar buiten te willen, hoewel het binnen koeler is. Ik heb de tuin hermetisch afgesloten en hem een paar uur buiten gelaten. Ook daar ligt hij voornamelijk alleen maar. Na een poging toch te ontsnappen heb ik hem maar weer naar binnen gedaan, onder luid protest van Sam zelf. Als je hem zo ziet liggen zie je niet aan hem dat hij ziek is. Zijn vacht glans, hij is niet afgevallen, geen holle ogen... Vanavond maar weer naar de DA.
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door kansarmedieren »

2 x daags metacam ik ken het alleen van 1x daags hoeveel geef je.
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Sam is 5,2 kilo dus hij krijgt de dosis voor katten van 5 kilo.
Er zit een spuitje bij om het oraal toe te dienen met een maatvoering per kilo.
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door kansarmedieren »

ja maar je geeft metacam maar 1 x daags niet overdoseren dat is erg schadelijk......nieren schade enz...
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Ik geef het 2x daags, zo is het door de DA voorgeschreven.
Met tussen posen van 12 uur.
Ik mag toch aannemen dat de DA weet wat hij doet.
Vanavond heb ik weer een afspraak en zal het navragen.
Dank voor je oplettendheid.
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door kansarmedieren »

Kijk even op de bijsluiter en vraag er vanavond naar want het moet echt 1 x daags. geef je 2 x daags met het spuitje voor 5 kg dat is veel te veel. Je moet zelf ook kritisch zijn iedereen kan fouten maken zelfs een dierenarts.... Metacam is slecht voor de maag en nieren vooral als het over gedoseerd wordt....
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door kansarmedieren »

Hoe lang geef je het al? Laat de nierenwaardes ook even nakijken, zijn de nierwaardes trouwens bekeken voordat de kat het heeft gekregen.... Voor een kat op die leeftijd wel handig denk ik...
Mrldebr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:32

Re: Kater 12 jaar futloos

Bericht door Mrldebr »

Sinds maandagavond krijgt hij metacam.
De DA die ik zojuist gesproken heb was ook verbaasd dat hij het 2x daags moet en gaat overleggen met zijn collega.
Sam heeft weer koorts (39,4). In zijn buik is niet iets te voelen wat op (darm)obstructie kan duiden.
Hij heeft een injectie tegen de koorts gekregen en krijg vandaag geen andere medicatie meer.
Ik mag hem tot 22 uur laten eten (lees voeren) en morgen gaan ze bloed afnemen.
Er word nu gedacht aan een lever of alvleesklier probleem. Dit zou uit bloed onderzoek moeten blijken.
Uiteraard word het bloed op andere waardes nagekeken.
Sam: 23/9/2000 - 14/11/2014
Moos: 01/01/2009 (via Mirtos Animal Project)
Plaats reactie