katertje 13 weken dunne ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Konijntje »

Stromogyl schijnt redelijk snel aan te slaan zo te lezen op internet maar jij weet nog niet wat hij precies heeft.
Ik zou omdat hij ook koorts heeft mocht dit niet aanslaan 3x ontlasting inleveren en laten onderzoeken zodat je gericht kan behandelen dan allemaal medicatie uit proberen de darmpjes krijgen door de medicatie ook een optater vooral omdat hij nog zo jong is.
Beer heeft ook Stormogyl gekregen begin er vanavond mee Beer is geen makkelijke pillen eter en als deze pil te lang in zijn mond blijft hangen is deze Beer heel erg bitter heb een beetje geproefd het is echt vies dus ik heb bij de Apotheek hele kleine lege capsule gehaald en daar ga ik in doen zodat een beschermlaag op zit.
Nou we wachten maar even af ik hoop het voor je en voor Bono natuurlijk

Het wisselen van voer schijnt ook niet echt goed te zijn als hij toch goed eet van brokken kan je dezelfde brokjes wellen in water.
Ik denk dat dat beter is dan verschillende soorten eten nu aan te bieden om de darmpjes tot rust te laten komen.
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

Ik zou niet te veel wisselen van voer want dan krijg je de darmen nooit rustig. Ik heb ooit een kitten gehad (hij is nu 17) die dezelfde problemen had maar dan na een wormkuur (pasta). Ik heb hem toen gekookte rijst met hard gekookt eigeel gegeven en heel iets zacht voer voor de lekkere smaak. En natuurlijk antibiotica.
Mijn katten krijgen ook Gourmet-mousse en ik merk niets van meer tandplak; vind het een prima voer en je kunt er een lekker soepje van maken.

Wel fijn dat hij verder niet lusteloos is, dus veel hinder heeft hij er in ieder geval niet van.
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Mijn gevoel zegt ook blijven geven wat hij al kreeg, teveel wisseling is lijkt mij ook niet goed.
Dat soepje van de mousse doe ik ook :-) Lekker veel vocht en hij werkt het makkelijk naar binnen.
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

En probeer eens wat droge witte rijst en hard gekookt ei er doorheen te mengen. Mensen met diarree krijgen dit ook voorgeschreven (en droge beschuit en slappe thee, maar dat lijkt me niet zo'n succes) en bij Cochi had het na een dag het gewenste resultaat (plus dat de antibiotica zijn werk deed).
paasnini

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door paasnini »

Je zou bij een dierenwinkel kunnen kijken of zij Almo nature of shinycat verkopen en dan kiezen voor kippenboutfilet (Almo), andere kip en zalm en tonijn. Dit is puur en lichtverteerbaar.
Waar woon je wellicht zijn er tips voor verkooppunten.

Het is wel een enorm lekker ding zeg!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Chiquita98 »

Zit net je verhaal te lezen. Hoe herkenbaar; ik zat een jaar geleden precies hetzelfde te doen als jij: continu met mijn kleine bij de da en continu de kleine schoon moeten maken door alle diarree. Heftige tijd toen gehad dus ik weet hoe je je voelt nu. Mijn kitten had uiteindelijk coccidiose. De giardiatest deed de da toen zelf en meteen ook uitslag.
Tis wel een mooi beestje. En ik weet nog hoe blij ik was met al een vlaaitje. Hopelijk gaat het snel beter met hem. Ik kreeg toen hypo-allergeen voer mee van de da. Licht verteerbaar waardoor de darmpjes niet teveel belast werden.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Ja het is een enorm scheetje (nu even letterlijk) heel lief ook voor de kinderen, speels, sociaal, nieuwsgierig, onderzoekend... Alleen die ontlasting, word er heel verdrietig van.
Ik heb jouw verhaal gelezen chiquita, was heel herkenbaar ook behalve dan dat Bono zijn diarree niet zomaar zijn kont uitloopt regelrecht op de vloer. Hij doet alles op zijn bak, en moet zeggen dat hij daar wel een stukje voor moet lopen maar hij heeft nu nog geen ongelukje gehad.

De omschrijving van coccodiose lijkt niet op wat Bono heeft. Hij is wel aangekomen, heeft eetlust, is niet uitgedroogd en braakt niet.

Ik heb hier compleet hypoallergeen voer liggen, zonder toevoegingen. Misschien kennen jullie dat wel? http://www.tijssengovodi.nl/070_Natural ... kitten.htm
Ik twijfel echt of ik dit wel of niet ga geven, er lijkt mij namelijk niks verkeerd aan omdat het allemaal 100% natuurlijk is, maar doe ik zijn darmen daar wel of geen plezier mee?
Ik woon overigens in zoetermeer.

Die rijst en eigeel moet ik denk ik als erbij geven ipv een hele maaltijd toch? Dat een beetje samenprakken met de gourmet mousse?

Ik vind het erg fijn dat jullie zo meedenken! En misschien wat vervelend om te zeggen, maar nadat ik het verhaal van Chiquita had gelezen dacht ik echt, pffoe ben niet de enige die zo tobt om de ontlasting. Ben blij dat het met jouw katje allemaal goed is gekomen!
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

Juffie schreef:.Die rijst en eigeel moet ik denk ik als erbij geven ipv een hele maaltijd toch? Dat een beetje samenprakken met de gourmet mousse?
Ik gaf het als hele maaltijd, een paar keer per dag een half bakje: 1/3 gekookte, afgekoelde witte rijst (geen zilvervlies!), 1/3 hard gekookt eigeel en 1/3 mousse (of ander zacht voer) en dan goed door elkaar mengen zodat alles naar Gourmet smaakt. Ik voegde geen extra water toe want Cochi dronk goed en ik gaf toen - zover ik het me nog kan herinneren - Whiskas met saus of Kittekat met saus en daar zit voldoende vocht bij. Wanneer je Gourmet geeft (volgens mij bestond dat 17 jaar geleden nog niet), zou ik er wel iets warm water aan toevoegen anders is het zo'n droge hap.

En ik zou voorlopig geen andere brokjes/voer geven dan wat je nu geeft. Eerst maar eens een diagnose laten stellen wanneer de antibiotica niets gedaan heeft na 5 dagen.
Zolang hij verder tierig blijft en het keurig op de bak doet, ben jij eigenlijk de enige die er op dit moment "last"(??) van heeft en kun je het best nog tot dinsdag aanzien.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben toen wel accuut overgestapt op hypo-allergeen voer, maar inderdaad bij Balou was de situatie denk ik ernstiger.
Zolang je kitten lekker speelt en eet en ondeugend is zou ik me ook niet te veel zorgen gaan maken hoor. Een darmontsteking is natuurlijk niet over van de een op andere dag.
Zal duimen hier voor Bono
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Bono rent en vliegt inmiddels door het huis, echt heel gezellig! Zoals een kitten hoort te zijn :-)
Nu heb ik gisterenavond rijst met eigeel door de gourmet gedaan, maar s'avonds zaten er alweer 3 vlaaien in de bak, roder van kleur met de stukken rijst onverteerd erin. Vanmorgen ook 2 vlaaien met rijst, slijm en roder van kleur en 2 pindakaas vlaaien. Zijn eetlust is prima en hij drinkt voldoende, is niet uitgedroogd. Is vrolijk, speels en ondernemend. Gedrag is absoluut een verbetering vergeleken bij donderdag en vrijdag.
Hij heeft inmiddels 3 halve tabletjes stromogyl op, dus we zitten op de helft. Alleen die diarree dat blijft. Ik denk echt dat ik ga juichen als ik eens een vastere drol op de bak vindt. ;-)

@tiger, het is niet dat ík er last van heb, maar met twee kleine kinderen in huis vind ik het niet zo hygienisch als alles onder de poep zit. Ik vind het voor hem vervelend als ik een paar keer per dag met een natte washand achter hem aan loop om zijn billen en pootjes te wassen.
Bovendien, wanneer ik zelf aan de dunne ben vind ik dit zelf ook niet zo prettig ;-)
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

Juffie schreef:@tiger, het is niet dat ík er last van heb, maar met twee kleine kinderen in huis vind ik het niet zo hygienisch als alles onder de poep zit. Ik vind het voor hem vervelend als ik een paar keer per dag met een natte washand achter hem aan loop om zijn billen en pootjes te wassen.
Bovendien, wanneer ik zelf aan de dunne ben vind ik dit zelf ook niet zo prettig ;-)
Annet is de naam (staat onder mijn berichten), tiger is mijn status, hoe meer berichten, hoe hoger de status.
Ik begrijp best dat je er graag vanaf wilt (heb zelf een kat gehad die op hoge leeftijd chronische darmontsteking kreeg en niets hielp, tot in Utrecht zijn we met hem geweest. Op het laatst redde hij het ook niet meer tot de kattenbak en kwam het waar hij op dat moment was. Uiteindelijk woog hij nog geen 3 kilo terwijl hij 6 had gewogen en toen hebben we met pijn in ons hart besloten om hem in te laten slapen) want het is een vieze boel.
Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat je niet te snel over zou moeten stappen op ander voer als een soort paniekreactie zolang de kat er niet echt hinder van ondervindt.

Ik verwacht niet dat de rijst/ei direct resultaat geeft, maar wanneer het geen voedselallergie is en "alleen maar" onschuldige diarree, zou je toch vanavond/morgenvroeg wat moeten gaan merken.

Ik heb nog eens even teruggelezen, maar lees in je eerste bericht dat hij nog afwisselend normale en dan weer dunne ontlasting had. En bij de fokker had hij dus ook normale ontlasting? Dan reageert hij dus slecht op iets wat je hem nu geeft en wat hij bij de fokker niet kreeg.
Wanneer je nu eens alleen dat geeft wat hij ook bij de fokker kreeg?
En misschien toch een Feliwayverstuiver aanschaffen? Hij oogt misschien wel relaxed, maar wie weet wat er inwendig gebeurt? Onze oudste Brit, Amber, was ook heel relaxed toen ze kwam, maar deed niets dan windjes laten terwijl ze hetzelfde voer kreeg als bij de fokker.
Pas na een week of 6 ging het over. Was dus duidelijk stress al bleek dat totaal niet uit haar gedrag.
Love cats
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2012 11:32

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Love cats »

:idea: Ik weet het niet zeker want ik ben geen dokter maar kittenmelk waarom geef je hem dat drinkt hij geen water ,mischien helpt dat ? Want door kitten melk worden zijn darmpjes gevoelig geef hem maar liever water en acute stoppen met kittenmelk :!: . Mijn moeder heeft dat ook altijd gedaan en haar poezen en katten waren kerngezond sommigekittens zijn daar heel gevoelig voor. :?:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Je kunt beter rijst lang koken en alleen het rijstenat geven, niet de korrels zelf.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Chiquita98 »

Gelukkig zijn het nu wel vlaaitjes en geen waterdunne ontlasting. Het kan soms zo zijn dat het erg lang duurt voordat je kat weer helemaal goede ontlasting heeft. Soms wel half jaar of langer. Ik had me daar bij Balou ook op voorbereid. Gelukkig ging het snel beter, maar hij heeft soms nog steeds wat dunnere ontlasting. De darmpjes hebben gewoon een flinke opdonder gehad.
Maar wat fijn dat het al veel beter gaat dan donderdag. Dan weet je dat je op de goeie weg zit
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Sorry annet, verkeerd gegeken ;-) Ben een groentje op dit forum hihi! Wat zielig voor jullie kat met de chronische darmontsteking! :-( Lijkt me heel erg om hem dan te moeten laten inslapen, dat gun je niemand! De helft van zijn lichaamsgewicht afvallen is erg veel zeg, heel erg sneu :-(

Jep, bij de "fokker" (particulier stel) had hij normale ontlasting. Ik heb hem 1 keer hetzelfde voer gegeven als hij bij de fokker kreeg (purina groene zak, indoor adult) maar merkte dat hij moeite had met de brokjes. Hij kreeg bij hun purina afgewisseld met whiskas (slecht spul dus daarom niet in huis gehaald) Daarna ben ik direct overgestapt op perfect fit. Hij kreeg daar en hier de gourmet mousse. Het enige wat hij daar niet kreeg was kittenmelk, maar dat heb ik maar 3 dagen een klein beetje gegeven, en direct mee gestopt. Ik geef nu zeker 5 á 6 dagen geen kittenmelk meer.
Zo'n verstuiver kan geen kwaad. Hij liet de eerste 2 dagen ook veel windjes maar nu niet meer.

@love cat, als je even terug leest en niet enkel mijn eerste bericht dan zie je dat ik direct gestopt ben met de kittenmelk. Dus daar ligt het nu niet aan.

@ Dinie, dank je voor de tip, ik merkte al dat hij wat moeite had om de rijstkorrels naar binnen te werken.

@ Thea de ontlasting met de rijst erin was heel anders dan de vlaaitjes, leek wel dunner en slijmeriger juist.

Ik geef hem nu even geen gourmet, enkel droogvoer perfect fit en water (en een stukje vleesstaafje met medicijnen erin verfrommeld) en kijk of zijn darmen daar rust mee heeft. ik wil hem absoluut geen whiskas geven!

Ik hoop dat er morgenochtend een mooi drolvormig stukje poep in de bak ligt ;-)
Plaats reactie