katertje 13 weken dunne ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst even netjes voorstellen. Ik ben Denise, sinds vorige week donderdag het trotse baasje van Bono.
Bono is 21 april geboren, zijn mama is maine coon en zijn papa is pers. Hij woog gisteren 1560 gram.
Sinds hij hier is gaat alles goed. Hij eet/drinkt/speelt/spint/ goed! Ik maak me alleen wat zorgen om zijn ontlasting.
Hij is bij de vorige baasjes netjes ontwormt en geent. We zijn gisteren met hem naar de DA geweest en die heeft hem kerngezond verklaart.
Het valt me echter op dat zijn ontlasting erg varieert. De ene keer zijn het mooie drolletjes en de andere keer is het erg dun en blijven de resten aan zijn vacht en anus zitten, dit mag ik er gelukkig voorzichtig van hem weghalen. De harde stukjes gewoon met een borstel en als het nog nat is met een nat washandje.
Ik heb wel vaker gelezen dat kittens last kunnen hebben van stress vanwege de verhuizing maar hij oogt heel relaxed en het lijkt dat hij zich hier erg thuis voelt.
Mijn vraag: is die diaree nog van de stress of is er nog meer aan de hand? Wanneer zou ik hem weer moeten ontwormen?

Hij krijgt overigens kittenvoer van perfect fit, whiskas kittenmelk, snoepjes (oranje zakje, weet even niet zo snel de naam) en van gourmet een half blikje mousse die ik aanleng met water zodat hij wel genoeg vocht binnenkrijgt omdat ik niet wil dat hij uitdroogt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door nellebel »

perfect fit is eigenlijk wiskas en niet zo'n denderend voer hoor. zal je kat ws ook harder van gaan stinken op de bak.wat kreeg hij bij de vorige eigenaar?
als je kittenmelk wilt geven zou ik hem ook bij de DA ofzo halen. hun darmpjes zijn inderdaad vaak erg gevoelig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door mittenslief »

als ik jouw was zal ik voorzichtig overgaan op de kittenbrok van Royal Canin of Sanabelle (kun je bestellen via Zooplus). dat is zeker goed voer. en iets meer zacht voer geven nu met die warmte. de melk zou ik niet meer doen want dat hebben ze nu niet meer nodig en daar kunnen ze zeker diarree van krijgen.
ontworming moet eigenlijk nog elke maand tot aan een half jaar en daarna volgens de DA elke 3 maanden, maar als je kat niet buiten komt zal ik het minder doen. trouwens een heel mooi gewicht hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Hij kreeg bij zijn vorige eigenaren purina, de groene zak dus niet dat premium voer, afgewisseld met whiskas kitten.
Ik dacht dat perfect fit wel redelijk voer was, vergeleken bij whiskas. Aan de hand van wat er op de achterkant van de zak staat. (vetarm gedehydrateerd vlees van gevogelte waarvan 24% kip)
Van whiskas wist ik dat het niet goed is omdat er veel granen in zitten.
Ik heb bij de dierenwinkel een proefverpakking van natural health gekregen, en bij de dierenarts van hills, science plan.

En wat versta je onder zacht voer? Die gourmet mousse of echt van die zachte brokjes in saus? En maakt dat nog uit qua merk of gaat het er bij nat voer om dat het puur voor het vocht dient?
Sorry voor de vele vragen maar ik wil graag zeker weten dat ik het juiste doe voor ons poezenkind. Hij is voor mij net zo dierbaar als onze eigen zoontjes van 3 en 5:)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door nellebel »

als je als basis een goed voer geeft, mag je als natvoer best gourmet ofzo geven. en mousse of van die stukjes vlees maakt niet zoveel uit. hier kregen ze eerst alleen die stukjes vlees, maar nu lust onze guusje dat neit meer. nu krijgen ze mousse (lekker aangelengd met water met dit warme weer.) of zoals het baasje dan roept, guusje....gijs.....tijd voor poezemoes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
paasnini

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door paasnini »

Perfect fit kitten is absoluut geen slechte voeding en vele malen beter dan Whiskas en qua samenstelling te vergelijken met RC. ik zou de melk achterwege laten en een waterfontein overwegen. Van het natvoer zou ik absoluut de Gourmet schrappen, niet eens zozeer vanwege de inhoud maar ook omdat je heel snel tandplak krijgt. Dan zou ik hem lekker blikjes van bijv. Almo nature of bijvoorbeeld Schesir geven. Pure voeding met veel vocht. Maar de goedkoopste kuipjes van AH (budget) zijn ook prima. AH heeft nu ook biologische natvoer kuipjes, zijn ook prima.
Veel snoepjes zijn niet geschikt voor kittens, kijk maar even op de verpakking, daar staat vaak duidelijk "voor volwassen katten".
Bumbie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012 16:37

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Bumbie »

Ons katertje nu bijna 26 weken had toen we hem kregen ook na een paar dagen dunne en normale ontlasting door elkaar. Bij de cattery kreeg hij al royal canin baby/kitten en dat krijgt en kreeg hij hier ook baby canin moeten ze hebben tot 16 weken en daarna de kitten. Moet eerlijk zijn dat wij altijd wel voor onze poezen en nu ons katertje canin hebben gehad dat is ons altijd goed bevallen en voor de honden hebben wij ook altijd voer uit het hogere segment gehad. Je hebt er echt profijt van.. De kittensnoepjes heb ik van de GIMPET-babytabs gegeven die vond ons katertje heerlijk.

Ik vermoedt dat het bij ons inderdaad stress is geweest in combinatie met wat kitten snoepjes (die kreeg hij niet bij de cattery). Heb ook gesproken met de dierenarts omdat ik me wel zorgen maakte en die gaf aan dat het ook zou kunnen omdat het bijna tijd was voor zijn ontworm tabletje. Hij heeft bijna twee weken last gehad van onregelmatige ontlasting, daarna niet meer. Dus waar het nu aan heeft gelegen dat weet ik nog niet in ieder geval in van de bovenstaande factoren.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door mittenslief »

ja als natvoer bedoel ik ook de pate van de AH of C1000, zelf geef ik hier de grote blikken van de aldi, maar ja ik heb er ook 4 zitten.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Hmm die dunne ontlasting is niet leuk meer :( Vandaag hele klonten uit zijn vacht gehaald en de geur is niet bepaald prettig. Ik ga morgen bij de dierenwinkel ontwormspul halen (welke is goed?) En hoe kan ik overstappen op een andere voeding? En hoe lang duurt het voordat hij eraan gewend is/dat er resultaten zichtbaar zijn met zijn ontlasting? Want zo vind ik het zielig voor hem dat ik hem een paar keer per dag met een washand achter hem aanloop. Heb zijn kont, poten en staart nu heel nat gewassen. Ben in staat om hem even in bad te doen, maar de ervaring met onze oude kat daarmee was niet bepaald leuk :(
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat hij voorheen purina (gewoon de adult brokken) kreeg en whiskas, sowieso niet echt heel goed voer, en nu hij mijns inziens beter voer krijgt heeft ie dunne ontlasting...
Ik weet wel dat Persen gevoelige darmen hebben, kan het daar aan liggen? Dat ie dat heeft meegekregen van zijn vader?
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

En wat gebeurde er zonet? Meneertje kwam van de kattenbak, pootjes helemaal onder de smurrie, ik heb m onder een zachte straal lauw water gehouden. Leuk was anders maar hij liet het nog wel toe. De ontlasting lijkt nu wel dunner te worden dan het was?
Ik wil echt snel verbetering zien, maar hoe realiseer ik dat zsm? Vind het zo sneu voor hem!
paasnini

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door paasnini »

Als de ontlasting zo stinkt zou ik je aanraden van drie dagen ontlasting te verzamelen (in 1 potje tussentijds in koelkast bewaren) en dat bij de dierenarts afgeven om op Giardia en eventueel parasieten te laten controleren.
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Ok, dank je wel voor de tip. We kijken het nog even aan tot volgende week, als er dan geen verbetering in zit dan laat ik zijn ontlasting onderzoeken.
Ik ga sowieso ontwormen, geef voor de zekerheid even geen snoepjes en kittenmelk meer maar enkel de brokjes van perfect fit en een blikje gourmet mousse aangelengd met water. Hopelijk komt er dan toch verbetering in.
Hoe lang duurt het ongeveer dat een kitten gewend is aan nieuw voer? Ik heb de eerste keer een bakje purina gegeven maar ik merkte dat hij die brokjes moeilijk weg kreeg en heb de dag daarna de perfect fit gegeven (dus niet gemengd zoals ik hier heb gelezen op het forum)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Konijntje »

paasnini schreef:Als de ontlasting zo stinkt zou ik je aanraden van drie dagen ontlasting te verzamelen (in 1 potje tussentijds in koelkast bewaren) en dat bij de dierenarts afgeven om op Giardia en eventueel parasieten te laten controleren.

Yep heb het ook afgelopen maandag laten doen. Kost even wat maar als je onderzoek laat doen kan je testen op veteringsonderzoek, worminfecties, giardia etc. etc. maar dan weet je meteen wat het is.
Ik heb te horen gekregen dat hij last heeft van coccidiose en zetmeel intollerantie.
Vooral jonge katten moet je diaree niet onderschatten.
Hopelijk krijgt hij snel goeie drolletjes :eangel:

Groetjes Esther

P.s. is dit Bono op de foto? je zou zeggen wat een lekkere drolletje is dat :lol:
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Konijntje, hoe bedoel je het kost even wat. Moeite of veel centjes?
Ik hoop ook dat hij snel normaal gaat poepen, het lijken nu net van die koeienvlaaien.

Enne ja dat is Bono op de foto ;-) Toen was ie een weekje of 8/9 en zat ie nog keurig bij zijn moeder.
Dit is hem nu, lekker bij mijn zoontje liggen de eerste ochtend dat hij hier was. Voelt zich erg thuis volgens mij :-)
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie