Kont afvegen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Kont afvegen

Bericht door Dinky »

Hallo,

Onze poes Dinky van 6 jaar heeft de laatste week al twee keer de gewoonte gehad om, nadat ze gewoon op de kattenbak had gepoept, haar kont af te vegen op de vensterbank en de vloer. Hierdoor een hele poepstreep waarbij ze duidelijk met haar kont over de ondergrond veegt.

Nu vroegen wij ons af of dit kan liggen aan het kattegrid dat we daarvoor ook gewoon gebruikten (wanneer ze zo doet begraaft ze als het ware haar poep ook niet) of dat het wat anders is.

Ze is behoorlijk gevoelig voor stress (doordat haar vorige baasje haar met ruim 5 jaar naar het asiel heeft gebracht heeft ze gevoeligheid voor blaasgruis ontwikkeld) en wil dus niet zomaar met haar naar de DA stappen.

Ze lijkt er geen pijn bij te hebben en het is ook niet elke keer zo. Iemand die weet waar dit aan kan liggen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kont afvegen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kennelijk raakt ze niet alle ontlasting kwijt of blijft er iets hangen of is haar ontlasting te dun..
probeer missch toch ook wat aan die stress te doen en geef iets meer info. is ze je enige katzel?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kont afvegen

Bericht door Dinky »

Dankje :)

Ontlasting lijkt niet dun te zijn.
Zolang ze binnen in huis is dan is ze niet meer gestresst maar een echte knuffel. Alleen durft ze niet naar buiten (wat wij niet zo'n probleem vinden omdat onze vorige poes is aangereden door een auto en de DA haar heeft laten inslapen). Blaasgruis is dan ook helemaal opgelost en ze zit gewoon streng aan blaasgruisdieet.
Ze is onze enige katzel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kont afvegen

Bericht door Adriana »

missch kun je toch met nog wat ander eten erbij of wat rauw bvk gevogeltevlees (kip/kalkoen) haar wat helpen. kan het zijn dat ze daar jeuk heeft? is haar ontlasting heel hard?
als ze thuis minder last van stress heeft en goed drinkt en plast (2/3 plassen per etmaal) dan is het gevaar voor blaasgruis vrij klein. zeker met wat rauw vlees erbij..
en alleen maar overzichtelijk dat ze niet graag naar buiten gaat, lijkt me..
en kijk even welk blaasgruisvoer je geeft want als haar urine schoon is dan mag ze geen blaasgruis oplossend voer meer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kont afvegen

Bericht door Dinky »

Zeker overzichtelijk dat ze niet naar buiten gaat.
Ze plast goed (inderdaad zo'n 3 a 4 per etmaal) en ze krijgt op advies van de DA trovet urinary struvite ASD (hiervoor toen er nog sprake was van blaasgruis kreeg ze royal canin S/O high dilution). En af en toe voor het lekker krijgt ze een zakje royal canin s/o natvoer.

Vraag me vooral af waar dat kont afvegen ineens vandaan kan komen want ze gaat er dan echt bij zitten en met haar kont over het oppervlak voortschuivend met haar voorpoten. Dit is iets wat ze de afgelopen week ineens twee keer heeft gedaan en daarvoor niet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kont afvegen

Bericht door Adriana »

jeuk of er blijft iets hangen. is ze goed ontwormd? anders even beetje milbemax (da)
en probeer eens goed naar die ontlasting te kijken of daar niet iets afwijkends in zit..
en toch iets van rauw vlees erbij geven want 100% doodgekookt voer is niet zo goed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kont afvegen

Bericht door Dinky »

Er blijft af en toe een klein stukje hangen inderdaad.
Jeuk lijkt ze niet te hebben.
Ze is op 31-1-2012 in het asiel voor het laatst ingeënt (kattenziekte/niesziekte), ontwormd en ontvlooit. Hebben haar zelf sinds 23-02-2012 en ze komt dus niet buiten.

Zal eens kijken naar milbemax en haar goed in de gaten houden. Bedankt voor de tips!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kont afvegen

Bericht door Chiquita98 »

Ik denk toch ook wel aan jeuk. Zie je wat bijzonders aan haar anus?(misschien inwendige aambeien?) Als het te lang doorgaat zou ik toch het even na laten kijken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kont afvegen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Misschien zijn de anaalklieren een beetje verstopt, door de druk vh poepen worden deze geprikkeld.
Ontwormen is zeker een goed plan!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kont afvegen

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Er blijft af en toe een klein stukje hangen inderdaad.
dat is de oorzaak! dat voelen ze en gaan dan soort van sleetjerijden om het af te vegen..
missch te weinig vezels in dat voer en je zou een klein zakje met wat ander voer erbij kunnen geven om te zien of ze wat meer massa/vezels in die drollen krijgt zodat ze er in zijn geheel uit komen.
je zou wat Almo holistic (kip bijvoorbeeld) kunnen proberen of Hills nature's best maar daar zijn geloof ik geen kleine verpakkingen van. in ieder geval voer met meer plantaardigs erin en hoger vezelgehalte.. en het is altijd een kwestie van uitproberen want wat bij de ene kat werkt hoeft bij de andere niet te werken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kont afvegen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook eens naar de anaalklieren laten kijken. Als er daar wat mis mee is, gaan ze ook sleetje rijden.
Normaal worden deze tijdens het poepen leeggedrukt (waartoe de ontlasting ook stevig genoeg moet zijn), dus als er wat mis mee is, merkt ze dat het meeste op dat moment.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kont afvegen

Bericht door mittenslief »

die van mij doet dat ook vaak vindt ze gewoon lekker want er is verder niets mis mee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kont afvegen

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is dat het een van sommige katten een gewoonte is. Mijn Sjaak doet het ook, na elke grote boodschap. Ik heb gelukkig poepverklikkers die door ernaast te gaan staan graven me waarschuwen waar de poepstrepen lopen. Het is met het blote oog niet eens te zien op bruin laminaat.
Sjaak heeft geen diaree, geen verstopping, geen wormen, geen volle anaalklieren.

Helaas houden sommige katten er "vieze" maniertjes op na!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Kont afvegen

Bericht door helskinky »

Mio doet het ook, als er een drolletje blijft hangen. Ik hou daarom zijn haren op zijn kont (je) ;-) kort. Hij had het eergisteren weer, ook rennen na het kattenbakbezoek,de trap op roetsen en daar viel het drolletje eraf, waar een grasspriet uit stak, die zo denk ik is blijven hangen. Ik ben een beetje panisch van diarree( Mio ziek zijn) ben zijn kont gaan wassen (gaat niet zo makkelijk :enaughty: ) Daarna waren zijn haren nat en ging hij ook met zijn kont over de vloer . Hup opgepakt en gelijk weer ff een modelletje geknipt .
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kont afvegen

Bericht door Dinky »

Gezien jullie helpende reacties (bedankt daarvoor) heb ik sterk het vermoeden dat het komt omdat er een stukje is blijven hangen want de laatste keer heeft ze het weer helemaal niet gedaan en het is nu 2 keer voorgekomen (dus het is geen gewoonte) en hoop dat het daarbij zal blijven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie