Verstopping, wie heeft tips?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Hallo,

Ik ben in het buitenland, in Tunesie. Hier is het dus erg lastig een dierenarts te vinden met ervaring met katten en honden, de meeste hebben de kennis over schapen en geiten etc.
Speciale dierenmedicijnen zijn er ook niet, hier worden dus medicijnen voor kinderen en volwassenen voorgeschreven voor de kat.

Ik maak me ernstig zorgen op het moment over 1 van mijn katten en hoop dat er misschien "oma's tips" zijn wat ik kan doen want de dingen die jullie kunnen kopen in dierenspeciaal zaken of bij de dierenarts, daar kan ik dus niks mee, daar kan ik hier niet aan komen.
En dat in combinatie met dierenartsen met niet al te veel ervaring, geeft me nog meer zorgen om het beestje dan ik al heb.

1 van mijn katten, DikkieDik, is nu bijna een week ziek.
De 1e dag dat ik het merkte, liep hij laag en zijn buik zag je van afstand bewegen.
Hij at echter wel gewoon, wel iets minder, maar had echt trek, kwam op etenstijd samen met de andere katten naar de keuken.

De 2e dag was hij ineens stukken beter, dus was erg blij.

De 3e dag was hij weer erg ziek en dus de dierenartsen gebeld, er zijn er hier 2, helaas 1 was er niet en de andere zat heel ver weg en had geen tijd om te komen en ik kon ook niet naar hem.
Wel heeft hij aan een apotheek een recept doorgegeven omdat hij dacht dat de kat misschien rattengif ergens had gegeten.
Het medicijn kreeg ik er niet in, ook at hij niet meer.

De 4e dag de dierenarts hier in de buurt gebeld en die kwam langs. Hij zei dat hij een verstopping had en dat er ontlasting in de darmen zit.
Ik kreeg een recept voor een laxerings olie.
Wel had ik die morgen DikkieDik nog zien poepen in de tuin, wel van die kleine drolletjes, maar toch....
En deze dierenarts heeft met een andere kat van ons eerder een foute diagnose gesteld, dus moet eerlijk zeggen dat ik best twijfelde aan zijn diagnose.
Dit was zaterdag en maandag zou het beter moeten gaan, zo niet dan moest ik bellen.

Maandag was het nog niet beter, dus dokter gebeld en die kwam weer, hij zei dat de verstopping verergert was.
Ik moest de dosis van de laxeer olie verhogen van 3 naar 4 a 5 keer per dag.
Kreeg ook een recept voor 3 dagen prednison en 5 dagen antibiotica.
Helaas kreeg ik de medicijnen er niet in, dus de dokter gebeld of hij geen injectie kon geven. Hij zou komen.
Zal je altijd net zien, heb je een afspraak gemaakt en gaat DikkieDik ineens wat eten met zijn medicijnen er in.
Ik heb de dokter niet afgebeld, ik dacht laat hem nog maar even kijken.
Hij zei dat hij slechter was en de medicijnen erg belangrijk.
Zijn avond dosis heb ik er weer niet in kunnen krijgen van de medicijnen.
De laxeer olie wel dat doe ik met een spuit in zijn mond waardoor die vervolgens boos op me wordt natuurlijk ;-)

Vanmorgen vond ik hem nog slechter, weer at hij niet en dus ook geen medicijnen.
Hij kwam nu zelfs niet meer van zijn plaats af en liep niet meer boos weg als ik hem zijn spuitje met olie gaf.
Vanmiddag liep hij wel nog even de tuin in en toen zag ik dat zijn kontje vies was, dus wellicht is hij toch wat ontlasting kwijt....?

Weer de dokter gebeld en die is zojuist geweest en heeft injecties gegeven.
Nu kon hij ook voor het eerst de temperatuur opnemen, daarvoor was dat niet mogelijk omdat ik hem niet kon houden. Zijn temperatuur is verhoogd.

Overmorgen krijgt hij weer een injectie en nu alleen doorgaan met de laxerings olie.


Zichtbaar gedrag:
Hij loopt laag en langzaam.
Zijn buik zie je af en toe bewegen van de krampen.
Als hij loopt heeft hij soms denk ik ook een kramp, dan krimpt hij in elkaar.
Soms geeft het arme beestje ook een schreeuwtje.
De eerste dagen at hij nog wel, dat in combinatie met dat ik hem 1 keer heb zien poepen vond ik de verstopping diagnose vreemd (met in het achterhoofd natuurlijk de eerdere foute diagnose bij een andere kat)
De laatste dagen eet hij amper wat.
Hij voelt vaak warm aan als ik hem aai.
Zijn vacht voelt veel ruwer aan.
Hij verstopt zich.
Kan moeilijker tot niet meer op zijn bed komen

Is er misschien iemand die tips heeft die ik hier in dit land met zijn beperkingen wellicht zou kunnen doen?

Ik heb ook melk (normaal krijgen ze alleen water) voor hem neer gezet, maar heb het idee dat hij de laatste dagen weinig drinkt.
Is het dan ook goed om met een spuitje water of melk toe te dienen?
Zo ja hoeveel ml per keer en hoe vaak per dag?

De laxerings olie was 3 keer per dag en nu 4/5 keer per dag 10ml.
Moet zeggen dat ik hem ietsje meer geef aangezien niet altijd alles in zijn mond terecht komt en ik nu liever heb dat hij aan de diarree gaat van te veel, dan dat het verstopt blijft.
Denk namelijk dat hier een operatie niet mogelijk is, gezien geen ervaring en moet er niet aan denken dat zijn darmen springen of dat het er niet uit gaat komen en dat hij dood gaat!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast hartelijk dank!
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Indien er medicijnen zijn waarvan bekend is dat ze goed werken, hoor ik het toch ook graag, dan ga ik hier morgen naar de apotheek om te kijken of ze ze kunnen bestellen.
Graag ook de dosis die dan gegeven moet worden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door castratenkoor »

AA Laxulon 2,5 ml per dag geef ik mijn Bram.
Hij kon ook niet meer normaal poepen - doet het nu prima.
Zodra ik minder gaat het muis, dus hij houdt het nodig.

Ik hoop dat je een passend middel voor je kat vindt - succes en sterkte!

Alle huis tuin en keukenmiddeltjes werken niet bij Bram, (haarbalpaste, visolie over het eten ed.)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Sifra »

Voelt zijn buik gespannen aan? Is hij regelmatig ontwormd? Kunnen de krampen komen van het laxeermiddel? Kun je hem binnenhouden en kijken of hij op de kattenbak gaat?
Als hij erg ziek is, pas dan op dat hij zich niet verstopt!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door nellebel »

onze nellie had dit ook, echter laxeermiddel werkte niet. ze verloor wel wat ontlasting, maar de dikke prop die voor de verstopping zorgde kwam er niet vanzelf uit. ze noemen dat dan schijndiarree wat je ziet (ook bij mensen). dan zit je verstopt maar door het laxeermiddel komt er wel een beetje langs af, hierdoor lijkt het alsof je diarree krijgt terwijl de verstopping er nog zit. onze nellie hebben ze het er echt uit moeten halen onder narcose.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

castratenkoor schreef:AA Laxulon 2,5 ml per dag geef ik mijn Bram.
Hij kon ook niet meer normaal poepen - doet het nu prima.
Zodra ik minder gaat het muis, dus hij houdt het nodig.

Ik hoop dat je een passend middel voor je kat vindt - succes en sterkte!

Alle huis tuin en keukenmiddeltjes werken niet bij Bram, (haarbalpaste, visolie over het eten ed.)
Dank je wel, ik zal straks naar de apotheek gaan om het te vragen of ze het hier hebben.
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Sifra schreef:Voelt zijn buik gespannen aan? Is hij regelmatig ontwormd? Kunnen de krampen komen van het laxeermiddel? Kun je hem binnenhouden en kijken of hij op de kattenbak gaat?
Als hij erg ziek is, pas dan op dat hij zich niet verstopt!
Ja zijn buik is gespannen en mag er eigenlijk niet aan komen, gisteren middag wilde hij wel dat ik er zachtjes over wreef.

Ja ontwormen doe ik hier elke 1,5 maand op advies van de dierenarts hier, ze eten hier namelijk vis van het strand, kakkerlakken en allerlei andere beesten. De meeste spelen alleen maar met de beesten hier aangezien ze genoeg lekkers van ons krijgen en ze het lekkerder vinden als ik de vis kook en de graadjes er uit haal ;-)
(waarvoor ik hier vervolgens natuurlijk weer vreselijk uitgelachen wordt! :grin:

Nee de krampen waren er al voordat ik met het laxeermiddel ben begonnen.

Het binnen houden is hier erg lastig aangezien het hier warm is en alles open staat. De katten hebben wel een logeerkamer in "beslag" genomen dus dat is dan nu maar hun kamer en daar heb ik voor hem wel een kattenbak neer gezet.

Maar kattenbak zijn ze hier niet zo gewend, alleen als ze kittens zijn en nog te klein zijn om door een raam naar binnen en naar buiten te gaan.
Wat ik overigens hier heel bijzonder vindt, is dat kittens bij mij altijd binnen een week zindelijk waren en daar hoefde ik nooit veel aandacht aan te besteden! In Nederland heb ik wel andere ervaringen gehad!

Ja hij verstopt zich inderdaad heel de tijd, gelukkig weet ik zijn plekjes! ;-)

En ben erg blij want door de injecties is hij een stuk opgeknapt!!! Hij loopt wat viever en kroelt al weer tegen mijn benen aan. Hij heeft zelfs weer gegeten vanmorgen!
Ik heb het idee dat zijn buik wat minder gespannen is, maar dat moet ik straks nog controleren, heb hem vanmorgen wel nog die olie gegeven.
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

nellebel schreef:onze nellie had dit ook, echter laxeermiddel werkte niet. ze verloor wel wat ontlasting, maar de dikke prop die voor de verstopping zorgde kwam er niet vanzelf uit. ze noemen dat dan schijndiarree wat je ziet (ook bij mensen). dan zit je verstopt maar door het laxeermiddel komt er wel een beetje langs af, hierdoor lijkt het alsof je diarree krijgt terwijl de verstopping er nog zit. onze nellie hebben ze het er echt uit moeten halen onder narcose.
Pffff jeetje wat vreselijk he voor zo'n beestje!

Is Nellie dan geopereerd, dus hebben ze in haar buik gesneden of hebben ze het via haar anus er uit gehaald?
(Dit vraag ik ivm met mijn angst voor de onervarenheid hier....)

Hoe kwam je er achter dat het schijndiarree was en dat er toch nog een verstopping zat?
Dus stel dat deze vooruitgang zich voortzet, waar moet ik op letten bij hem?
Zodat ik zeker weet dat het goed gaat met hem?
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

Lastige situatie zeg! Het zou goed kunnen dat je kat iets verkeerds heeft gegeten. Niet per se rattengif, het kan ook een stukje plastic,draad etc zijn. Goed in de gaten houden dus, want het zou kunnen dat het er niet vanzelf uit komt. Goed dat je melk geeft dat werkt laxerend + als hij niet goed drinkt moet je wat water bijvoeren ook omdat het bij jullie zo warm is. Zijn temp. kan je niet voelen aan zn haren, alleen aan de voetzolen.

Probeer m natvoer te geven en geen brokjes. Dat maakt zn ontlasting zachter. Je kunt zelf ook voelen of er nog ontlasting is, zet 2 handen ter hoogte van zn onderrug vlak voor zn heupen, maak twee kommen met je handen en duw met je vingers in de onderbuik. Je voelt dan een streng (harde) klontjes als er ontlasting is.

Ik zou proberen je kat in de logeerkamer te houden zodat je hem in de gaten kunt houden. Als hij niet gewend is aan een kattenbak, niet doen! Hij gaat dan alleen maar proberen zn ontlasting op te houden!

Succes!!

Bij verstopping hoort ook braken, heb je dat al gezien?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Sifra »

[quote="NetNiet
Is Nellie dan geopereerd, dus hebben ze in haar buik gesneden of hebben ze het via haar anus er uit gehaald?
(Dit vraag ik ivm met mijn angst voor de onervarenheid hier....)[/quote]

In een documentaire (al weer jaren geleden) over dierenartsen heb ik gezien hoe een dierenarts dat deed: handschoenen aan, vinger insmeren met een glijmiddel en heel voorzichtig via de anus de endeldarm leegpeuteren. In deze documentaire was de kat niet verdoofd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

dan was dat een hele lieve kat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door castratenkoor »

Bij Bram lukt dat ook zonder platspuiten, via de anus met vinger met glijmiddel dierenarts.

Hij kent het ritueel van medicatie helemaal, komt al op me aflopen als het tijd is.
Dan zet ik hem op het aanrecht, hoofd recht naar boven en spuitje tussen de kiezen planten.

Ik ben sowieso erg tegen platspuiten, heb daar heel slechte ervaring mee met een vorige dierenarts. Er wordt vaak veel te licht overgedacht - even een roesje geven - te vaak uit gemakzucht voor de dierenarts. is toch een aanslag op lever en nieren.

het is wel belangrijk in de gaten te houden dat hij blijft poepen, zou best een vreemd object in de darmen kunnen zitten, plastic, een vishaak oid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Sifra »

Livewithlouis schreef:dan was dat een hele lieve kat.
Het was een vast wel lieve, gillende Siamees, die regelmatig last van verstopping had. Iedere keer zo'n beest plat spuiten lijkt me geen goed plan. Siamezen schijnen trouwens wel gevoelig voor verstopping te zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door nellebel »

nelie zat tot boven dicht. dus wel via de achterkant eruit gehaald maar met meer als een vinger. het zat dieper bij haar. dan wordt er een slang ingebracht tot de verstopping en daar word oa flink spul ingespoten wat de verstopping losmaakt. dan kan de Da het met masseren e.d. laten zakken om het er vervolgens met de vinger verder uit te halen.
nellie poepte dus niet uit zichzelf, en na laxeermiddel een klein beetje diarree. ze leefde even op nadat ze ietsje kwijt was maar niet veel en zakte daarna weer snel in.
uiteindelijk bleek dat door andere medicatie haar darmen stil waren komen te liggen en dat ze daarom dus niet kon poepen. foutje van de DA.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Livewithlouis schreef:Lastige situatie zeg! Het zou goed kunnen dat je kat iets verkeerds heeft gegeten. Niet per se rattengif, het kan ook een stukje plastic,draad etc zijn. Goed in de gaten houden dus, want het zou kunnen dat het er niet vanzelf uit komt. Goed dat je melk geeft dat werkt laxerend + als hij niet goed drinkt moet je wat water bijvoeren ook omdat het bij jullie zo warm is. Zijn temp. kan je niet voelen aan zn haren, alleen aan de voetzolen.
Ja het is heel lastig, konden ze maar praten! :smile:
De melk drinkt hij helaas niet.
Helaas kan ik niet goed zien of hij genoeg drinkt met 5 katten. En als ik hem probeer wat water bij te geven met het spuitje, is op zijn zachtst gezegd ook geen feest.
Hij begint mij steeds meer te wantrouwen, want ik geef ook al olie met het spuitje als hij niet eet, dan doe ik het door het eten en met de injecties van de dokter moet ik hem ook vast houden.

OK dank je wel, ik zal zijn voetzolen proberen.
Probeer m natvoer te geven en geen brokjes. Dat maakt zn ontlasting zachter. Je kunt zelf ook voelen of er nog ontlasting is, zet 2 handen ter hoogte van zn onderrug vlak voor zn heupen, maak twee kommen met je handen en duw met je vingers in de onderbuik. Je voelt dan een streng (harde) klontjes als er ontlasting is.
Nee de brokjes heb ik hoger op een tafeltje gezet voor de andere katten en hij springt daar niet meer op nu, denk ook dat hij het weet dat brokjes nu niet zo goed zijn.
Ik heb dat ook met een gehandicapte kat, die is hier door iemand mishandeld :twisted: en haar rug is gebroken en waarschijnlijk nog andere schade in haar buik (maar hier geen apparatuur om dat te onderzoeken), maar die kan waarschijnlijk door beachadiging aan haar darmen beter geen brokjes eten en die doet dat ook niet. Overigens is zij behoorlijk goed hersteld, nog steeds gehandicapt maar we hebben een wijze gevonden waarop zij toch goed kan leven, gelukkig!!!

Dank je wel voor de uitleg hoe ik dat kan voelen, ik ga dat straks proberen!
Ik zou proberen je kat in de logeerkamer te houden zodat je hem in de gaten kunt houden. Als hij niet gewend is aan een kattenbak, niet doen! Hij gaat dan alleen maar proberen zn ontlasting op te houden!

Succes!!

Bij verstopping hoort ook braken, heb je dat al gezien?
Na de injecties knapt hij op voor ongeveer 24 uur, daarna gaat het weer berg afwaarts. Als hij niet goed is, gaat hij inderdaad in die kamer, anders is hij liever buiten in zijn mandje.

Nee ik heb hem niet zien overgeven, ook geen neiging daartoe wat zijn hoofd en hals betreft. De kramp bewegingen die je dus kan zien in zijn buik zien er wel uit alsof hij zou gaan overgeven.
Denk dus dat hij alleen kramp heeft en niet misselijk.
Kan het dan toch verstopping zijn?
Plaats reactie