Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Saar heeft nu in 2 weken tijd 2 x een paar dagen slechte eetlust gehad, en was ook minder actief.
Meteen de kriebels hier... Nu vond ik beide keren op de dag dat ze weer goed ging eten en normaal gedrag vertoont een haarbal. Kan een kat zo beroerd zijn van een haarbal? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee behalve dat ik er heel af een toe eens een vond, maar invloed op de eetlust: Nooit! En is 2 x per maand een haarbal wel normaal? Nu wat Sarah hier wel het hele stel en verhaart ze zelf behoorlijk, dat wel.
Heb in de tussentijd wel al een afspraak voor dierenarts en bloedprikken gewoon om eea uit te sluiten.
Laat dan meteen naar het bultje van Tica kijken (ander topic)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door GizmoenJiro »

een collega van mij had dit ook met haar kat. De DA had destijds tegen haar gezegd dat het wel eens vaker voorkomt en ze eventueel wat haarbal bevorderende brokjes kan geven. Verder zou kattengras ook kunnen helpen als je dat nog niet gebruikt.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Kattengras heb ik inderdaad staan, zal morgen bij de da ook eens advies vragen. Is volgens mij ook een of andere haarbalpasta te koop..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door Cerna »

Ja, dat kan.
Milka at al een hele tijd heel slecht (november-december). Bloedgeprikt, gebit nagekeken, alles prima. Ik moest me niet zo'n zorgen maken, wanneer de kat honger had at ze heus wel.
Nou ik maakte me dus wel zorgen (zie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 76&start=0 en verder).

Halverwege januari spuugde ze opeens een enorme haarsigaar uit. Ze had nog nooit gespuugd, eet ook nooit kattengras en had dus inderdaad al maanden last gehad van die bal.
Nu geef ik haar een keer in de week standaard 2 ml. lax-a-past in zo'n open spuitje van Noa. En wanneer ze weer slecht eet geef ik het drie dagen achter elkaar en nu gaat het prima.
Je kunt de pasta ook op de poten smeren, maar dat werkte niet bij Milka want ze vertikte het op het er af te likken en later ging ze op de bak en toen kleefde er allemaal grit aan haar voorpoten.
Dat was dus niet zo'n goed idee.
Bij Amber doe ik het wel zo en Amber likt de poten binnen 5 minuten schoon. Cerná vindt het zo lekker die likt het direct van mijn vingers af.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje wat een verhaal zeg dat heb ik toen helemaal gemist. Wat kun je je toch zorgen maken he om die haarballen :roll: Ik heb mijn katten ook streng toegesproken dat we de komende jaren niet meer naar de da gaan, dus geen kwaaltjes meer hier! Helaas was dit tegen dovemansoren en ga ik vandaag dus met 2 katten op pad.. Ben wel weer geruster nu over Saar want na die haarbal is ze echt weer de oude. Maar stresskip als ik ben heb ik gister wel al een afspraak gemaakt. Dus toch maar heen om zeker te zijn dat het echt aan de haarbal lag. Ik heb net als jij die angst sinds november 2010..

Zal ook eens kijken voor die pasta. Kijken of het dan beter gaat.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door Liv »

Met mijn jongste; livvy ook enorm veel problemen gehad met haarballen, paar keer rondje DA...
Geef nu regelmatig Kat-a-lax en het probleem is gelukkig helemaal opgelost :edance:
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Weet nu niet zeker of het door de haarballen komt want Saar heeft giardia! Heb vanmorgen ontlasting meegenomen en bloed laten prikken, bloed was goed maar wel giardia! Heel pakket pillen mee voor alle dieren nu hopen dat Saar het pikt uuhm slikt... bloed afnemen was ook een ramp, da stelde al roesje voor! Toen ik zei mis. als ik haar in haar nekvel vasthou dat het dan wel lukt? was 4e poging, en ze werkte mee gelukkig!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door Cerna »

Had ze dan diarree? En pas op, giardia is ook besmettelijk voor mensen!

En zo blijven we dokteren, hè? Hoe meer dieren, hoe meer zorgen en dierenartsrekeningen, maar ook hoe meer vreugd en daarom hebben we ze!
Ik duim voor je dat ze de pillen wil innemen. Moet ze er veel/vaak per dag?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

2x een halve per dag.. schijnen erg vies te smaken. Heb nu voer wat ze erg lekker vind, purina one en ga het verpulveren en erdoor doen. Alleen als niks werkt doe ik de harde aanpak, dwz de houdgreep ;-)
Annet ben zo blij dat mijn dieren verzekerd zijn! Alleen Tica zit nog in haar wachttijd, maar rekeningen van een huisdier is te overzien.
Het gekke is dat de ontlasting niet heel dun is, een beetje ertussenin. Maar het stonk zo en dat vond ik vreemd, andere poep dan normaal, dus nam ik het maar mee. De da zei ik ruik het door het plastic heen (er zaten 3 zakjes om!!)
Maar inderdaad alles ervoor over want ze zijn zo leuk! Tica en Sarah liepen samen heel ontspannen door de prakijk en Tica kwam Saar even bijstaan en troosten tijdens en na bloedafname, zo lief!
Maar nu wil ik voorlopig niet meer naar de da hoor, ik wordt in rap tempo grijs van alle zorgen. Maar goed Tica en haar bultje.. hoop zo dat het vanzelf weggaat!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

De pil bij Sarah is een grote ramp. Gister 1,5 uur bezig geweest. Heb het vermalen en door haar voer gedaan maar mevrouw at niet. toen de nekveltruc geprobeerd en in een handdoek, nou nee, als je heel wilt blijven niet doen bij saar. Na een uur heb ik vis bij haar voer gedaan toen at ze het gelukkig op, beetje bij beetje..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Misschien een lucky shot maar wordt niet goed van het getut van Saar en niet willen eten want mevrouw ruikt pil in voer. Heb haar bij haar nekvel gepakt, pil erin, spuitje water, pil weg. Lukt van de week dus niet, wie weet vanaf nu wel?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door Sifra »

Ja, soms moet je je schatjes gewoon overdonderen met kordaat optreden. Heb je wel eens een pillenschieter geprobeerd?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door Cerna »

Hoe geeft u de kat een pil (handig stappenplan)

Hier volgt een stappenplan van hoe uw kat een pil te geven

HOE GEEF IK MIJN KAT EEN PIL?

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.

2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.

3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.

4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.

5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.

6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.

7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.

8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.

9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.

10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil binnen met een elastiekje.

11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.

13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tesamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.

14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.

15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door GizmoenJiro »

dit had ik moeten hebben toen ik mn kat een oog zalfje wou geven.
overigens werkt stap 13 ook meteen tegen haarballen. Ik neem aan dat de kat dan een wax behandeling krijgt van de tape ;)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kan een kat zoveel last hebben van een haarbal?

Bericht door patiani-guusje »

Hahaha ik moet hier erg om lachen Annet, eerste zin dacht ik nog dat het een serieus stappenplan was :-D

Nou de nekvelgreep werkt als een trein, heb nu 3 keer op die manier een pil erin gerkregen! Vanavond en morgenochtend nog een, dan rust van een week zonder pillen, moet ik 2x daags kontjes wassen met neutrale dierenshampoo, wordt vast ook heel leuk, daarna weer 5 dagen pillen.. En dan hopen dat de giardia weg is.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie