Verharen en Braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Verharen en Braken

Bericht door Liv »

Hoi Allemaal,
Ik ben Nan, heb vijf Britten en een hond.
Livvy de jongste van 11 maanden is de sfgelopen 10 dagen ziek geweest; Braken en niet zelf meer willen eten.
Nu 2 DA bezoeken verder en behandeld met Ant-Braak, koortsverlager, Novacam, Kat-a-lax en dwangvoer lijkt het leed geleden...maar wat een stress een ziek poezenkind...
Achteraf heeft ze een virus en een maagdarmvliesontsteking gehad, het laatste van behoorlijk verharen.
Mijn vraag is of 1 van jullie ook veel problemen heeft gehad met een verharende kat en daarbij braken?? Ik geef om opnieuw ellende te vermijden dagelijks 2 cm Kat-a-lax,
sindsdien gaat het goed, maar hoe lang kan ik daar mee door gaan???
Ook niest/hoest ze nog wat, ik heb eerder een brit gehad die daar last van had,
maar daar werd geen probleem bij geconstateerd en ik wat homeopatische druppels mee....
Heeft iemand hier ervaring mee???
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verharen en Braken

Bericht door nellebel »

als het allemaal goed schoon is weer zou je misschien dat wat kunnen afbouwen naar 2x per week ofzo.
verder borstelen om meer haren kwijt te raken ipv ze allemaal op te eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Verharen en Braken

Bericht door Robijn »

Ik heb een Brit die de laatste tijd ook meer verhaart (de ruiperiode is weer begonnen, neem ik aan?), en daardoor meer haren binnenkrijgt. Ik kam haar consequent 4x per week. Ze eet veel (katten)gras en geeft meestal daarna over. Vorige maand zat daar een haarbal bij, en eergisteren ook weer (nou ja, haarbal, meer een haarsigaar; het heeft echt de vorm en het formaat van een dunne sigaar. Ik schrok er eigenlijk wel van, want mijn vorige katten braakten nooit haarballen op, ten minste; nooit gezien..).
Ik vraag me af of ik haar nu ook iets speciaals moet geven, zoals pasta tegen haarballen, of dat het volstaat dat ze zelf af en toe gras eet, en dan overgeeft.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Cerna

Re: Verharen en Braken

Bericht door Cerna »

Braken is alleen maar goed want anders blijven die haren in de maag. Onze Milka had hier vorig jaar december last van (wisten we niet) en wilde nauwelijks nog wat eten.
Naar de dierenarts, bloedonderzoek, maar alles was goed. Toen met Periactin (eetluststimulans) aan de gang en zo hielden we haar aan het eten. In de tweede week van januari spuugde ze voor het eerst van haar leven. Het was een haarsigaar van zo'n 7 cm; ik schrok er erg van.
Daarna ging ze weer normaal eten en had ik geen pilletjes meer nodig.

Nu geef ik haar standaard een keer per week 2 cm lax-a-past en zodra ze weer slechter gaat eten krijgt ze drie dagen achter elkaar. Ze hoeven hier niet altijd van te gaan spugen want veel haren raken ze ook kwijt via de ontlasting.

Ik denk dat wanneer een kat regelmatig gras eet en spuugt, je geen aanvullende pasta hoeft te geven, maar Milka eet geen gras.
Britten te vaak kammen schijnt ook niet goed te zijn, heb ik me laten vertellen want het stimuleert alleen maar de verharing.
Ik merk dat bij mijn Britjes ook: hoe vaak je ook borstelt, er blijven losse haren komen.
Eén keer in de week moet voldoende zijn want anders haal je de ondervacht te veel weg en worden het pluizebolletjes terwijl het haar crisp (terugverend) hoort te zijn.
Ik zou bij Ivvy ook eens uitproberen of een keer per week Kat-a-lax volstaat en zo niet, kun je het om de andere dag bijv. doen. Heb ik bij Milka ook een tijdje gedaan.

Onze oudste Brit, Amber, is in de winter sinds twee jaar ook vaak snotterig, daarbij spuugt ze dan grote hoeveelheden slijm.
Afgelopen winter hebben we een scopie laten uitvoeren van zowel de maag als de neus, maar alles bleek prima.
Ik heb nu gemerkt dat ik het met neusdruppels en een keer een injectie Convenia (antibiotica) aardig onder controle kan houden.
Bij Amber zit de snotterigheid ook alleen in de neus en gelukkig niet in de longen. Komt waarschijnlijk omdat ze wat platter is dan Noa en Milka.

Welke kleuren hebben jouw Britjes?
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Verharen en Braken

Bericht door Liv »

De DA vertelde mij ook dat ik niet meer moest gaan borstelen, omdat ik dan het het verharen alleen maar stimuleer...

Geef nog steeds Kat-a Lax, om de dag kotst ze een pluk haar naar buiten...en zijn geen niet eens sigaren.. maar echt een pluk..

Ik heb heb silver-shaded Ice , silver-tabby Mr.Wilson, cinnamon Livvy, lilac Falcon en golden -tabby Storm, vorig jaar overleden mijn Choc Terror en black-tabby Savan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verharen en Braken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou wel regelmatig kammen. Dat scheelt toch een hoop met wat ze binnen krijgen.

Verder zou ik voorzichtig zijn met Novacam als pijnstiller. Is een aanslag op de nieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Verharen en Braken

Bericht door Liv »

Dat is goed om te weten van de Novacam!!
Ik heb nauwelijks ervaring met medicijngebruik, heb het gelukkig nooit nodig gehad bij mijn andere dieren, dus ben erg blij met jullie ervaringen hier.

Liv had een kuchje en slikte daarna wat slijm weg, het kuchje is met Bisolvondruppels voor kinderen opgelost. Neusje is schoon (was van het begin af aan schoon)
...1 van mijn jongens heeft wel eens een kriebel in z'n neus maakt dan een paar keer een soort snuifgeluid en daarna is alles weer ok....
Liv maakt ook zo'n snuifgeluid, waarbij ze wat lucht door haar neusje blaast, ze slikt daarna geen slijm weg (wat ze eerst wel deed), op dit "snuifje" na is ze weer helemaal de oude.
Liv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2012 10:24

Re: Verharen en Braken

Bericht door Liv »

Ik heb inmiddels een weekje 2x daags bisolvondruppels voor kinderen gegeven...
het slijmprobleem is nog niet opgelost....
Neusje helemaal schoon, Oogjes ook helemaal ok.
Ze hoest maar een heel klein beetje slijm op wat ze direct wegslikt...
Iemand tips????
Plaats reactie