Draad ingeslikt.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Draad ingeslikt.

Bericht door miele2010 »

Onze poes heeft een uitgerafelde redelijk lange draad van een handdoek opgegeten... Zou dit kwaad kunnen of gewoon verteerd en verwijderd worden langs natuurljke weg? Ik maak me toch een beetje zorgen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Ilone »

Ik zou zn poep in de gaten gaan houden (ofwel uitpluizen) om te zien of die draad er weer uitkomt. Een simpel draadje kan al tot verstoppingen/afsluitingen van de darmen leiden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
manon3

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door manon3 »

Ja, net wat Ilone zegt,wegwerphandschoentjes aantrekken en de hele boel goed uitpluizen.En natuurlijk in de gaten houden of poes nog gewoon dagelijks ontlasting heeft.
Onze poes heeft ooit tijdens onze afwezigheid een stuk raamfolie van het raam afgekrabd en opgegeten.Heb me toen ook vreselijke zorgen gemaakt maar gelukkig is alles er binnen 3 dagen stukje voor stukje uitgekomen.
Maar een stuk draad is eigenlijk nog veel gevaarlijker.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Adriana »

ja, draad kan darmen afknellen en verstopping/obstructie veroorzaken en dan moet je er heel snel bijzijn en doorgaans wordt dat opereren..
dus opletten: niet poepen en overgeven/niet eten is rapido naar de dierenarts!

wij hebben met Enzo ook slechte ervaringen met opeten van plakband en dat er met laxatract uit laten glibberen, maar ik heb hem geweldig geknepen. en poep uitpluizen! met twee taartvorkjes kan het ook.. het plakband was er binnen 48 uur uit en gelukkig niet vast blijven zitten in een bocht in de darmen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door miele2010 »

Een rare vraag maar moet je de kakjes echt gaan uitpluizen en openmaken? Als de draad meekomt, dan kun je dat toch zien aan de buitenkant van de ontlasting of niet?
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Mirjam86 »

De draad kan ook in stukjes meekomen. Hier gebeurt het uitpluizen in een boterhamzakje. Kan je het ook fijndrukken en openmaken etc. zonder er met je handen aan te zitten. En het is doorzichtig.

Haren komen er hier trouwens soms weer wel in zijn geheel uit: als drol aan een touwtje, dus misschien geldt dat voor het draadje ook wel.

Over hoeveel cm spreken we ongeveer?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door miele2010 »

Ik denk zo een 10 à 15 cm, maar wel opgerold in een bolletje.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Ilone »

Da's nog best lang.
Ja het is even een vies karweitje ;) maar wel belangrijk!
Heb je meer katten? Want je moet echt kunnen weten of hij ontlasting heeft.
En wat Adriana zegt, misschien wat laxeer middel (voor katten, niet zomaar iets wat mensen gebruiken!) zodat alles wat makkelijker naar buiten kan.
Als het draadje de boel gaat verstoppen of afbinden kan het nog veel gekker aflopen dan een paar drolletjes uitzoeken ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door miele2010 »

We hebben 2 poezen, dus moeilijk te controleren wat van wie is...
Maar de "slikster" heeft zeker ontlasting, want 's morgens direct na het eten gaat ze op de bak. Verder eet en drinkt ze normaal, speelt veel en is heel actief met haar viendje.
Toch blijf ik me zorgen maken... Ik heb wat gegoogled en lees niet anders dan gruwelverhalen, dus ik denk dat ik morgen toch eens bij de DA passeer.

PS zou antihaarbalpasta helpen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Ilone »

Anti haarbal pasta kan in ieder geval geen kwaad. Niet in grote hoeveelheden uiteraard ;)
Toch blijf ik erbij, als je zeker wilt zijn dat ze het uitgepoept heeft, even een paar keer de poep controleren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Draad ingeslikt.

Bericht door Adriana »

miele2010 schreef: Maar de "slikster" heeft zeker ontlasting, want 's morgens direct na het eten gaat ze op de bak. Verder eet en drinkt ze normaal, speelt veel en is heel actief met haar vriendje.
voorlopig loopt het met een sisser af maar houd haar wel nog een tijdje goed in de gaten want je bent niet zeker dat die draad er inmiddels uit is, dacht ik.
de tekenen zijn vrij simpel, niet meer eten, overgeven en geen ontlasting. de da kan dan dikke buik en darmen voelen en dan is het dus mis. maar voorlopig niks van dat alles..
ja gruwelverhalen zal best, zeker ook bij honden.. en darmoperaties zijn zwaar, duur en niet zonder risico.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie