Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Hoi mede kattenliefhebbers,

Onze kater Lucky van 7 geeft met regelmaat over, dit is een jaar geleden ongeveer begonnen, we zijn toen vaak naar de dierenarts geweest ze dachten eerst aan blaasgruis dus kreeg hij hier speciaal voer voor, maar dit bleek niet het probleem te zijn. Zijn urine en bloed is onderzocht bij de dierenkliniek in gilze-rijen en hij is daar verder ook grondig onderzocht. Ze konden niets vinden uit de onderzoeken en dachten aan voedselallergie, op Hills z/d overgegaan en in het begin bleef hij nog overgeven maar na een tijd was dit helemaal verdwenen. De DA gaf aan dat als het goed ging we best rustig weer konden afbouwen en voorzichtig met normaal voer konden proberen, we zijn toen langzaam overgegaan op purina one, we hebben nog twee andere katten die dit ook krijgen. Dit ging een paar maanden prima, het probleem leek verdwenen.

Echter geeft hij sinds kort weer over, iedere keer kort na het eten, zijn brokjes komen er gewoon weer uit. We zijn weer overgestapt naar Hills z/d maar ook hiermee lijkt het probleem niet verholpen. IK ben zelf 7 maanden zwanger, en vraag me af of het hier aan ligt, dat de kat misschien gestrest is/het aanvoelt ofzo? Maar het is zo vreemd dat hij na maanden niet ziek te zijn geweest, ineens weer bijna dagelijks overgeeft. We geven hem al kleine porties brokjes, ook is hij verder gewoon actief, hij speelt, is vrolijk en doet gewoon zijn behoeften op de kattenbak.

Het is erg frustrerend dat dit nu weer aan de gang is, de bank en tapijt etc. gaat er aan door zijn gekots, ook hebben we al veel geld uitgegeven aan de dierenarts en speciaal voer. Lucky is wel bekend met hartruis maar dit kan weinig te maken hebben met zijn overgeven lijkt me? De dierenarts had ons destijds wel aangeraden eens een keer een echo te laten maken maar dit kost een paar honderd euro, wat we momenteel gewoon niet hebben. Bovendien is het niet zeker dat een echo wel uitsluitsel zal geven over wat nou werkelijk het probleem is.. Ik ben even ten einde raad, en hoop dat iemand hier advies heeft.. ik vind het heel erg voor Lucky maar raak er zelf ook gestrest door.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door mittenslief »

Ik zal toch maar overgaan op een ander hypoallergeen voer misschien van Royal Canin en een echo maken is niet zo duur hoor ong. 60 euro hier bij mijn DA. veel sucses ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Adriana »

je zou de brokjes met een klein beetje water wat minder droog kunnen maken, sommige katten kunnen niet goed tegen een hoeveelheid droge brokjes in hun maag.
drinkt en plast hij wel goed?
en verder kun je voor hem wat ander (nat)voer proberen want het kan zijn dat er in die purina iets zit waar hij echt niet tegen kan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door castratenkoor »

Zoals ik in het andere topic ook aangaf, kun je beter vaker op een dag beetjes gaan voeren. je schreef dat je 2 x per dag voer gaf. Veel katten geven over als ze uren niks gehad hebben en dan voer krijgen.
Purina One zou ik niet meer voeren. Eerder een goed merk en dan ondersoort voor gevoelige maagjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

heel erg bedankt voor jullie antwoorden,
Lucky plast en drinkt wel goed, dit was ook het eerste wat ons gevraagd werd toen we iedere keer bij de DA terecht waren gekomen. In hoeverre we het kunnen bijhouden dan want dat is nog aleens lastig met 3 katten in huis. We zouden hem dan een keer een nachtje of dag apart in een kamer moeten houden met water en de kattenbak om dit echt goed te controleren.
Royal canin zouden we kunnen proberen, vind het wel gek dat hij, voordat we op purina overgingen het prima deed op Hills.. en nu dus niet meer. Ik heb zelf een idee dat hij misschien verstopt zit? de DA gaf toen aan dat zijn buik ook best vol zat (ontlasting) ook braakt hij eigenlijk nooit meer haarballen, we gaven hier een tijdje anti hairbal snoepjes voor van Whiskas en hadden ook kattengras staan buiten en de laatste tijd moet ik eerlijk zeggen dat ik ze dit niet meer heb gegeven, en het kattengras is al een tijdje op en stond al langere tijd op mijn lijstje om weer eens te halen..

Ik ga in ieder geval zeker wat met jullie tips doen, dus kleinere porties geven verdeeld over de dag, eventueel beetje nat maken de brokken.. natvoer zou kunnen maar dan moet hij wel ook van royal canin of hills, want we gaven voorheen regelmatig sheba, wat overigens ook maanden prima ging maar toen hij weer begon over te geven kwam ook dat er heel hard weer uit, nog erger als met de brokken.
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Net even geïnformeerd bij de dierenkliniek in gilze-rijen over een eventuele echo en de kosten, ze zouden dan van zijn maag en hart een echo willen maken en ze schatten het op zo'n 40 minuten wat dan 127 euro zou kosten. Verder kon ze ook niet echt advies geven zo over de telefoon, behalve dat hij minimaal 6 weken op speciaal voer moet zitten wil het helpen, maar dat zit hij ook al wel.

Nu maar even met mijn vriend overleggen als hij terug is van zijn werk wat hij hiermee wilt. Gilze-rijen is zo'n 20 minuten rijden vanaf mijn woonplaats en Lucky strest zich dan echt helemaal kapot, hij gaat kwijlen en hijgen, bijna hyperventilatie lijkt wel, ook niet bepaald goed voor zijn gezondheid dus.. zucht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Adriana »

ik heb begrepen dat hij levenslustig en actief is, vacht er goed uitziet, goed plast/poept en redelijk eet.
dus niet ziek, zo te lezen..
en hij doet het niet constant, weken achter elkaar want er zijn periodes dat hij het niet doet. dan ben ik geneigd om te denken dat het toch iets met voer te maken kan hebben (voorzichtig/voorzichtig..)
er zijn heel erg veel kots-aanleidingen en op basis van wat je omschrijft rondom die echo zou ik dat nog maar even voor je uitschuiven/niet doen dus..
stress en geen goeie/rustige eetplek kan, te droge brokjes kan, stofje waar ie niet tegen kan dus van voer wisselen, te veel ineens, dus schrokken kan (? voerautomaat? zpls), geen rauw voer/(katten)gras dus tekort aan bepaalde stofjes kan..
kortom.. en dan heb ik nog niet eens alles uit alle topics hier op een rijtje.
gaan ze alledrie rustig en aardig met elkaar om of wordt ie gepest?

als ik al onderzoek zou laten doen dan zou het een keer een goed volledig bloedonderzoek zijn. maar ook dat zou niet op de hoogste plaats staan, bij mij..

als je toch achter kattengras aangaat, neem dan ook een tube anti haarbalpasta mee.
en missch een zakje sensible/sensitive voer van RC oid.
de oorzaak is niet zo geweldig duidelijk en hij is al grondig langs de da gehaald.. dus mag je aannemen dat de meest voor de hand liggende oorzaken daar redelijk uitgesloten zijn.
en missch moet je hem af en toe wegen, dan zie je of ie op gewicht blijft (baby weegschaal??)
en verder zou ik er niet radeloos van worden, dat is voor jou ook niet goed...

ik heb het hier ook wel eens en dan verander ik van voer en nu krijgen mijn drie katers 4/5 verschillende soorten brokjes, maar wel kwalitatief goeie (bv almo, sanabelle, happy cat via zpls) en heel vaak iets rauws. dus maar gewoon zelf de komende weken proberen en wel aantekeningen maken van de merken en reacties, dat geeft een handig overzichtje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Hoi Adriana,
Hij lijkt inderdaad niet ziek. Voerautomaat zou misschien ook een idee kunnen zijn ja, goed idee. Verder ga ik inderdaad maar eens achter kattengras/anti haarbal pasta aan. De hills z/d zak is inmiddels bijna op, dus hierna dan maar eens royal canin gaan proberen..

En ze gaan alledrie goed met elkaar om, hij wordt niet gepest hij is eerder zelf de bullebak :lol: hij valt regelmatig onze poes aan, volgens mij wel gewoon spelen maar dat gaat er dan soms erg hard aan toe, onze poes vind het duidelijk niet leuk en rent weg van hem en geeft dmv een bepaald soort gemiauw aan dat ze het niet prettig vind. Wij springen dan ook altijd wel op tijd in hoor. Wij wonen hier wel redelijk klein, maar de katten komen ook gewoon buiten, ze hebben een groot klim/speeltoestel en heb niet het idee dat ze elkaar in de weg zitten. met voeren houden we alledrie in aparte ruimtes, omdat ze anders dus elkaars voer op gaan lopen eten als de ander nog niet klaar is, dus op deze manier kunnen ze wel rustig eten.

Uitgebreid bloedonderzoek is dus al gedaan, niks uitgekomen. De voermerken die jij benoemd ken ik niet, en bedoel je met zpls zooplus? Maar de echo dan inderdaad nog maar even uitstellen, vind het nogal wat geld eerlijk gezegd.. en tuurlijk wil ik dat Lucky zich beter gaat voelen en op houd met kotsen maar hopelijk zijn de oplossingen die oa jij benoemd voldoende om het probleem op te lossen.

Heel erg bedankt!
Cerna

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Cerna »

Onze Amber is ook een spuugerd, zo eens in de 6 dagen komen de brokjes er direct na het eten weer uit. En soms heeft ze een paar dagen dat ze iedere dag spuugt. Amber is volledig onderzocht incl. een gastroscopie (kosten 400 euro!) en er kwam niets uit.
Amber ziet er goed uit (iets te goed zelfs), is actief en speels op z'n tijd net als jouw kat.
En dus heb ik me er bij neergelegd dat ze zo nu en dan spuugt.

Ik geef steeds kleine porties brokjes (een handje (=ong. 5 gram) per keer) en dat een paar keer per dag. Wanneer ze zacht voer krijgt, wat ze maar heel beperkt eet, dan zorg ik ervoor dat ze daarna het eerste half uur geen brokjes eet, want die combi valt niet goed en zorg voor zo min mogelijk stress.
En verder gewoon de brokjes die ze lekker vindt (Royal Canin Exigent of Fit) want hypo-allergeen of brokjes voor gevoelige magen komen er net zo snel weer uit als deze brokjes.
En ik heb altijd een fles Vanish in huis en daarvan gaan de vlekken er prima uit (tenminste wanneer je wollen vloerbedekking hebt).

Geen aparte brokjes meer, geen gesleep van da naar da en dus stress, gewoon acceptatie zolang ze verder niet ziek is én een fles Vanish!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Adriana »

ja, zpls is bij mij Zooplus .. sorry!
Sanabelle en Happy cat zijn voermerken die een brede samenstelling hebben en een goeie prijs/kwaliteitverhouding, zeker in wat grotere hoeveelheid. maar begin wel met proefzakjes..
heb intussen nog eens nagedacht en voorzover ik dat kan, je risico's op een rijtje gezet. heb over het bloedonderoek heengelezen..
zoals Annet/Cerna ook al aangeeft, er zijn heel wat katzels op het forum die het af en toe op een kotsen zetten, waarvan de oorzaak nooit boven water komt.
hier geven de bengels heel moeizaam haarballen over en Enzo kan er ook nog wel eens beroerd van zijn.
ik borstel vaak (zeker in voor- en najaar) met een rubberen roskam/paardenborstel. daarmee komt erg veel winter/zomervacht los en dat slikken ze dan niet in. en haarbalpasta helpt wel wat, maar twee van de drie vinden dat niet lekker (tig smaakjes geprobeerd..)
borstel jij je bullebakje wel eens? zou heel goed kunnen dat hij last van ingeslikte haren heeft, ook al omdat de da aangaf dat hij nogal een volle maag of darmen had.

dat wordt een uitgebreid boodschappenlijstje, hihi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door manon3 »

En als het probleem inderdaad alleen bij verstopping,ingeslikte haren zou liggen dan helpen anti-haarbalsnoepjes niet voldoende.Wat je eventueel zou kunnen proberen is speciaal voer tegen haarballen geven,hier zitten meer vezels in wat helpt om de haren gemakkelijker uit te scheiden.En regelmatig borstelen natuurlijk wat Adriana ook al aangaf. ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door nellebel »

en misschien dat hij nu dan even iets extra hulp nodig heeft om de huidige verstoppnig op te lossen met laxantia.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Ja borstelen zou ik ook wel wat vaker moeten doen, heb wel zo'n borstel liggen met rubberen pinnetjes maar die is erg zacht.. een roskam kopen dat is nog eens een goed idee! helpt veel beter denk ik om de haren los te krijgen. Op het dierenasiel waar ik een tijdje vrijwillig werkte hadden ze ook wel van die ijzeren borsteltjes met hele dunne ijzeren pinnetjes.. buigzaam dus niet pijnlijk voor de kat ofzo maar die waren ook echt super, namen heel veel haar mee als je een kat borstelde, maar die kan ik helaas nergens vinden.

Ik wil jullie allemaal nog heel erg bedanken voor de tips. Ik heb gisteren en vandaag hele kleine porties gegeven en de brokjes wat nat gemaakt met water.. gisteren had Lucky echt zoiets van wat is dit? dit eet ik niet.. haha. Maar nadat ik hem 5 minuten in de keuken had gelaten met die brokjes was het gewoon op, en nu eet hij het prima en het lijkt tot nu toe te werken (afkloppen) hij heeft niet meer overgegeven! :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... g/borstels

http://www.zooplus.nl/shop/paarden/verzorging/roskam

wat dacht je hiervan? en de meeste dierenspeciaalzaken (inderd in de wat grotere plaatsen..) hebben versch borstels en anders is er Zpls!

ja, paar dagen afkloppen voordat we 'hoera' roepen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Adriana nogmaals bedankt!! sorry voor de late reactie, beetje druk geweest afgelopen tijd. ben heel blij met die link, ik zie namelijk dat ze die borstels met ijzeren pinnetjes daar dus wel hebben, die zijn echt ideaal..

Verder ben ik iedereen zo dankbaar voor jullie advies, het is zo apart maar Lucky kotst dus niet meer sinds we wat water toevoegen aan de brokjes, nooit gedacht dat er zo'n simpele oplossing voor is maar ik ben helemaal gelukkig, en Lucky ook denk ik hihi.
Plaats reactie