Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Robijn »

Wij gebruiken een gewone plastic 'mensen'kammetje (puntkam) voor onze katten, gewoon bij het Kruidvat gekocht. Is niet zo pijnlijk als een kam met ijzeren pinnetjes, lijkt mij, en werkt heel goed!

Onze Sjaak kotst ook al heel / een groot deel van zijn leven (zijn vorige eigenaar heeft dit echter wel verzwegen voor ons...). Dan geeft ie weer 2 weken niet over, en dan weer elke dag...
Sjaak is overigens een Thai, en verhaart eigenlijk nauwelijks. Het zijn ook geen haarballen die hij uitkotst, maar vaak is het een beetje gal, soms ook brokjes. Hij maakt er wel heel veel kabaal bij!
Het schijnt een vaak voorkomend probleem te zijn bij Siamezen / Thaien (? is dit het meervoud van Thai?).
Hij is nu bijna 16, eet en drinkt goed, dus we accepteren het maar. Hebben verschillende voeding geprobeerd, maar lijkt niet veel effect te hebben. We gaan echt niet meer met hem slepen van dierenarts naar dierenarts, dat geeft hem veel te veel stress.
Het is wel vervelend voor ons om het steeds op te ruimen, maar gelukkig heeft Tim een laminaatvloer, en daar bijt het niet zo uit als op een houten vloer. We kunnen Sjaak niets kwalijk nemen; hij kan er ook niets aan doen, voor hem is het natuurlijk ook niet leuk....
Misschien moeten we dat ook gaan proberen, wat water aan de brokjes toevoegen. Misschien helpt dat wel? Ben wel benieuwd of het overgeven hierdoor ook voor langere tijd zal uitblijven.. Ik hoop het wel voor jou (en Lucky)!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Hoi Robijn,
vervelend zeg, dat jullie kater ook zoveel overgeeft, je hebt groot gelijk betreft het niet meer van dierenarts naar dierenarts te willen gaan hele tijd.. arme beestje is al zo op leeftijd en die stress is dan inderdaad niet fijn en goed voor hem. Ik ga zelf ook liever niet met Lucky naar de dierenarts, omdat hij dus ook een enorme stresskip is, gaat echt hijgen en kwijlen onderweg.. helemaal hyperventileren bijna.

Ik snap je precies, dat opruimen van het overgeefsel iedere keer is echt niet fijn.. wij hebben ook laminaat maar Lucky heeft bijv. ook al een aantal keer op de stoffen bank gekotst, kon ik weer aan de gang met reinigingsmiddel en schrobben. Maar zoals jij al zegt ze kunnen er zelf zo weinig aan doen hè.
Ik zou zeker proberen wat water bij de brokjes te doen, voor Lucky is het De oplossing blijkbaar.. (even afkloppen haha) tot nu toe heeft hij daardoor niet meer gekotst! ik heb nog 1 keertje de fout gemaakt om gewoon droog voer te geven, een week geleden en dat kwam er dus wel weer meteen uit.. heel typisch. Hij vond het in het begin niks, echt zo van wat moet ik met dit papje? maar eet het nu gewoon op.. tsja, beetje zielig misschien dat hij het dan minder lekker vind maar het is niet anders. Hoop voor jou en Sjaak dat dit ook een oplossing is en het probleem ook gauw over is!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Robijn »

@Lucky Lara, hoeveel water / waterdruppels doe je dan precies over een bakje brokken?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Uhm ja dat vond ik dus ook lastig in het begin, want het moet natuurlijk geen soep worden. Ik doe brokjes in het bakje en dan net genoeg water dat de brokjes allemaal wat nat zijn zeg maar, het hoeft niet te drijven ofzo..
succes ermee :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Adriana »

Robijn schreef:@Lucky Lara, hoeveel water / waterdruppels doe je dan precies over een bakje brokken?
dat hangt een beetje van het soort brokjes af, de wat vettere nemen wat minder water op dan de andere. doe een bodempje water op een grote schotel en kijk hoeveel de brokjes opnemen. als ze daarvan wat zachter worden en al het water is opgeslorpt dan kun je er nog een beetje bij doen maar ze moeten niet uit elkaar vallen.
het is de bedoeling dat met het eten de niet meer zo droge brokjes wat minder water aan de maag onttrekken. wat je ook nog kunt doen is hem na het eten wat water met een spuitje ingeven, maar dan moet je wel in de buurt zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Robijn »

Bedankt voor de tip.
We maken de brokjes van Sjaak nu nat met water; en Sjaak vindt ze nu nóg lekkerder! We zijn erg benieuwd of het braken nu minder gaat worden. Even afwachten dus..

Heeft Lucky nog overgegeven @LuckyLara?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Nou, goed dat je het vraagt Robijn.. want we hebben toch iets te vroeg gejuichd geloof ik. na het eten gaat het goed nu, brokjes maken we nog steeds nat en geven hills hypoallergeen. Echter braakt Lucky nu af en toe zomaar, er komt dan vooral haar uit en iets geelachtigs.. denk maagzuur of speeksel gemengd met iets? dus het probleem is helaas nog niet helemaal verholpen, zal toch echt anti hairball pasta of iets dergelijks moeten gaan geven denk ik, misschien zit er wat in de weg.

En hoe gaat het met jouw sjaak? ben benieuwd of hij het beter doet nu.
paasnini

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door paasnini »

Ik zou eens aan de dierenarts vragen of die de pancreas wil controleren.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Robijn »

LuckyLara schreef:En hoe gaat het met jouw sjaak? ben benieuwd of hij het beter doet nu.
Vanochtend heeft Sjaak óók weer voor het eerst overgegeven, sinds we zijn brokjes natmaken.. (ik had eerlijk gezegd ook niet echt de hoop dat het zou ophouden, maar ja, het was het proberen waard). In zijn overgeefsel zaten wat brokjes, en gal.
Ik denk dat er niets aan te doen is.. Hij is al bijna zestien, we gaan echt hem niet de stress van allerlei onderzoeken bij de dierenarts aandoen..
We accepteren het maar gewoon.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

paasnini schreef:Ik zou eens aan de dierenarts vragen of die de pancreas wil controleren.
Er is al een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, ik neem aan dat ze daarbij de alvleesklier ook wel hebben gecontroleerd? maar zou t kunnen navragen natuurlijk.
LuckyLara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 14:13

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door LuckyLara »

Robijn schreef:
Vanochtend heeft Sjaak óók weer voor het eerst overgegeven, sinds we zijn brokjes natmaken.. (ik had eerlijk gezegd ook niet echt de hoop dat het zou ophouden, maar ja, het was het proberen waard). In zijn overgeefsel zaten wat brokjes, en gal.
Ik denk dat er niets aan te doen is.. Hij is al bijna zestien, we gaan echt hem niet de stress van allerlei onderzoeken bij de dierenarts aandoen..
We accepteren het maar gewoon.
vervelend.. Lucky blijft dus ook gal met vaak wat haren braken, niet dagelijks maar nog wel regelmatig. Hij is pas bijna 7 jaar maar raakt enorm gestrest als we naar de dierenarts moeten die zo'n 20 minuten rijden van ons vandaan is, gaat hyperventileren enzo.. dus schiet ook lekker op, zucht.. ben het een beetje beu al zoveel geld en moeite gedaan voor een oplossing en nog weten ze niet wat hij nou heeft en wat er aan gedaan kan worden.
Cerna

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door Cerna »

Wanneer ze gal braken, kan het een overmaat aan maagzuur zijn en daar kun je behoorlijk beroerd van worden.
Onze Cochi heeft ook zijn hele leven lang gespuugd, meestal doordat hij gewoon te gulzig at. Toen eens een kuurtje geprobeerd van tweemaal daags een kwartje Zitac en het spugen hield op.
Meestal geef ik dit een week of twee en bouw dan af naar eenmaal daags een kwart pilletje en wanneer dat goed gaat, ga ik na weer twee weken over op om de dag een kwart en wanneer dat goed blijft gaan, stop ik na twee weken.

Zo eens in het half jaar is het weer raak en dan geef ik hem zo'n kuurtje. Ik merk ook gelijk verschil in gedrag en de eetlust wordt ook weer beter.
Vooral oude(re) katten hebben vaak last van brandend maagzuur. Ik zou het echt eens proberen!
paasnini

Re: Mijn kater geeft al lange tijd over-ik ben radeloos.

Bericht door paasnini »

Genoemde klachten zijn vaak toch terug te voeren op de pancreas. Het aantal katten met een chronische pancreasontsteking is hoger dan gedacht.
Plaats reactie