Eosinofiele Gastritis Enteritis

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

In navolging op dit topic:
Onderwerp: Puk plots ziek, sloom, niet eten, diaree en spugen
Ik citeer het bericht:
puksji schreef:Gistermorgen vond ik Puk wat te rustig, maar even later was ze leuk aan het spelen met Pebbles.
Omdat we visite kregen heb ik haar om 3 uur met Pebbles opgesloten in de slaapkamer. Om 7 uur weer vrij gelaten en ze was weer sloom en ging direct voor de kachel zitten.
Ze wilde niets, niet eten, niet spelen. Ze heeft wel een heldere oogopslag, daar is niets aan te zien.
Vannacht heb ik haar 30 cc water gegeven en 30 cc HillsAD. Dit is er in gebleven. Ik heb haar met een kattenbakje mee de slaapkamer in genomen. Vannacht ben ik 2 keer wakker geworden omdat ze poepte, wat er knetterend uit kwam. Niet waterdun maar wel erg zacht. Ze was wel wat levendiger en toen ze bij me kwam liggen knorde ze. Maar ze heeft niet gegeten.
Vanmorgen een zielig hoopje poes. meteen de DA gebeld en naartoe gegaan.
Ze was wat uitgedroogd en heeft een kwart liter vocht gekregen en 20 brokjes gedwangvoerd.
Ook een ABinjectie. Haar hart en longen geluisterd en die klonken goed en er kwam geen amonialucht uit haar bekje. De DA vermoed een virus, opgelopen door Pebbles die nu 3 weken bij ons is, en die waarschijnlijk een virus had waar ze zelf niet ziek van was door weerstand. wat normaal schijnt te zijn als een kat uit een cattery komt. Ook AB meegekregen.
Puk krijgt altijd erg stress van autorijden, dus was bij thuiskomst wat dat betreft al flink van slag.
Helaas heeft ze het voer van vanmorgen bij de DA er net uit gegooid. Ik had al de indruk dat ze misselijk was omdat ze steeds smakte. Dat doet ze nu niet meer.
Ik heb de DA weer gebeld en die adviseerde niets meer te geven, behalve een beetje suiker op haar tong te leggen, maar niet oplossen in water.
Ze ligt nu in haar mandje voor de kachel.
Ik maak me grote zorgen over haar!

ps: ze komt niet buiten en we hebben geen planten. Ze had gisteren wel een haarbal uitgespuugd. Ze is 4 weken geleden ingeënt.
Na een paar dagen ging het wel weer redelijk met haar, maar een week later werd ze weer ziek.
Nu geen diaree, maar wel vreselijk spugen, maar ten hoogste 2 keer per etmaal. Uren later nadat ze gegeten had, kwam het er weer uit. Dinsdag weer naar de DA geweest omdat ze echt heel ziek was en ook niet meer zelf wilde eten. Puk werd weer onderzocht en gewogen, gelukkig was ze nu niet uitgedroogd en nauwelijks afgevallen, wel vond ze de darm verdikt en stug aanvoelen. En ook besproken hoe verder. in ieder geval géén AB meer geven. En wanneer het spugen aanhoudt primperid, en eventueel bloedonderzoek, ook zei ze te denken aan E-G-E (titel). Woensdagmorgen om 5 uur spuugde ze al (?) het eten van de avond daarvoor er weer uit.
Weer de DA gebeld, en het leek haar het beste om toch maar meteen een bloedonderzoek te doen om het eea uit te sluiten, waarna de E-G-E zou overblijven.
Gisteren dus bloed afgenomen, wat dus heel moeilijk ging, het bloed wilde niet echt stromen, wat wel stroomde waren mijn tranen. Ik voelde me verschrikkelijk, juist omdat het sinds woensdagmiddag weer beter met haar ging. De rest van de dag was het niets meer met haar, ze had ook een roesje gehad, wat gezien de martelgang van het bloed tappen ook niet overbodig was geweest. Maar gisteravond wilde ze wel ineens zelf wat eten. Daarna ben ik haar convalescence support gaan geven, Dat vindt ze zo lekker dat ze het zelf uit het spuitje zuigt. Ze heeft vanavond ook zelf wat brokjes proplan gegeten. Vanmorgen had ik gelukkig weer een knorrende poes. De hele dag heeft ze om de paar uur CS gehad. Als ik met de spuitjes aan kom likt ze haar bekje al af.
Om 18.15 kreeg ik eindelijk de uitslag, alles in het bloed was goed (uitgebreid profiel!), maar volgens de DA heeft ze E-G-E en moet ik morgen pilletjes ophalen. Wat ik al weet is dat dit prednoral is.
Nou wil ik best prednoral geven, als het echt moet. Maar ik heb mijn twijfels aan de diagnose.
Gastro-enteritis klik wil ik wel geloven, dat komt vaak voor. Maar Eosinofiele is een zeldzame aandoening. Daarbij zou er een maagbiopt genomen moeten worden voor zekerheid van de diagnose (zie hier gaat wel over de hond, maar is hetzelfde).
In hoeverre kan ik dit geloven dat dit uit alleen een bloedondwerzoek gehaald kan worden?
En je praat dan over iets chronisch, terwijl Puk nog nooit ziek is geweest. Het enige is dat ze soms wat te harde ontlasting heeft, ondanks ze iedere dag 2 a 3 kuipjes koffiemelk met water drinkt.
En prednoral is in mijn ogen een middel wat erger is dan de kwaal, zeker als het geen eosinofiele is. Puk moet nog 6 worden, ik kan me niet voorstellen dat ze de 16 haalt als ik haar nu al prednison ga geven.
Wat nu te doen?
Ik krijg morgen ook de uitslag mee.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

Ine, ik had ook al uitgebreid gezocht op eosinofiele enz.. het is indd zeldzaam en ik kwam in één van de artikelen een diagnose-traject tegen en het zou kunnen dat je da een paar bochten heeft afgesneden..
het is wel zo dat uit uitgebreid bloedonderzoek heel veel gegevens komen en dat combi's van gegevens soms richting geven aan mogelijke oorzaak.
prednison geeft bij katten die er gevoelig voor zijn kans op forse diabetes en als je dat maar enigszins kunt vermijden.. er zijn berichten dat injecties 'gevaarlijker' zijn dan lage dosis in pilletjes, maar... zo zonder echte diagnose..
in een artikel bij noorseboskatten wordt expliciet gewaarschuwd tegen het toepassen van pred.. (in de langere, engelse tekst bij IBD http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... Darmen.htm)

fijn dat ze convalescence zo lekker vindt en daar zitten heel erg veel voedingsstoffen in. denk je aan de second opinion en waar in Nederland..?
wat je ook kunt doen is beknopt verhaal plus uitslag bloedonderzoek naar univ Utrecht en Gent sturen met bijvoorbeeld verzoek om mee te denken over richting verder onderzoek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door paasnini »

Ik zou eerder denken aan pancreatitis, de klachten kloppen daar helemaal bij, inclusief regelmatige harde ontlasting.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door patiani-guusje »

Inge weet je inmiddels al wat meer? Wat zei de Da?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Adriana bedankt, mogelijk begrijp jij er ook meer van dan ik.
Overigens was mijn DA mij voor over een biopt, daar kwam ze nu zelf meteen mee, evenals andere zaken waarover ik heb zitten piekeren, waarmee ik dus ook in de juiste richting zit.

Ik zet hier alleen even de waarden neer waar het om gaat (tijdgebrek), maar de rest was ook goed. Er is ook niets wat op pancreatitis wijst, waar ikzelf ook aan heb gedacht.

Eosinophils (absolute) 937 ++ 0-600 /ul
Lymphocytes (absolute) 7276 ++ 1000-6000 /ul

Haar uitleg die ze erbij geschreven heeft:

Waarschijnlijk imuungemedieerde gastro-enteritis, eosinofiele en/of lymfocytaire.
Misschien maag/darm leucose, maar dan zijn de eos. meestal niet verhoogd.


Voor een definitieve diagnose is een darmbiopt nodig, maar dat verandert de behandeling niet

Therapie:Prednisolon en regelmatig spoelwormkuur.

Ook noemde zij voedselovergevoeligheid als oorzaak, net als spoelworm. Deze 2 oorzaken had ik ook gevonden.
Daarbij de harde ontlasting, die ook niet ongewoon is in dit verhaal IBS waar dit bij hoort.
Dit gaat over mensen, maar is hetzelfde klik

De biopt hebben we besproken, maar volgens haar is dit verschrikkelijk voor Puk en geeft het lang niet altijd zekerheid. Dit had ik hier ook op het forum gelezen, dat er daar niets uit kan komen terwijl er wel wat is. En als je dan nagaat dat Puk al bijna dood gaat van de stress van slechts een DAbezoekje, denk ik ook dat ik dit dan beter niet kan doen.

Ook hebben we het over voer gehad, maar aangezien Puk een waardeloze eter is, zal dit alleen maar lijden tot stress en helemaal niet eten.

Tot slot de prednoral, waar ik dus een rolling van kreeg. inderdaad een risico op diabetes, maar niet een heel hoog. Niet behandelen is erger.
Het is de bedoeling dat de prednoral afgebouwd gaat worden naar een dosis van een kwart tabletje 2 a 3 keer per week en mogelijk zelfs niet meer nodig door genezing.

Prognose: natuurlijk niet geheel voorspelbaar, maar ook niet hopeloos. Volgens mijn DA is het zeker niet uitgesloten dat ze boven de 10 gaat worden, 15 is ook mogelijk.

Ik moest dit natuurlijk even laten bezinken. Ik heb zelf wel altijd gezegd dat Puk geen sterk dier is, daarom ook mijn angsten die ik had met de zieke asielpoes.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze heel erg oud zal worden, dus daar stel ik mij dan maar op in. Het is natuurlijk wel een heel ander verhaal dan toen met Simba, waarbij ik meteen wist dat het een kwestie van maanden zou zijn.
Ik geloof nu ook niet meer dat mijn DA er naast zit. Maar ik denk dat het geen kwaad kan als ik de bloeduitslag en de symptomen ook met een andere DA bespreek.

Ondertussen begint Puk weer met smaak te eten van de blikjes gourmetpaté.
Voordeel van de prednoral is dat het ook eetlust verhogend is.

Inmiddels ben ik zelf 2 kilo afgevallen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

vandaag nog een tijdje zitten zoeken maar het is een heel erg complex terrein..
deze wil ik je niet onthouden van univ van Gent
http://www.de-em.nl/PDF/Memorandum-katten-diarree.pdf
ik kom in de behandeling - ervan uit gaande dat het e-g-e- is - medicatie en dieetvoer tegen.
maar je zult nu al wel blij zijn dàt ze eet en als ze gourmetpaté heeft opgesmikkeld, dan kun jij intussen ook wel weer wat tot je nemen, want 2 kg minder en dan via deze wat onsympathieke manier afvallen is ook niet prettig als je er niet op zit te wachten..
weet niet of ik dat in de teksten al gemist heb, maar is haar ontlasting ooit goed onderzocht? en heb ook gepiekerd waar je eventueel verder nog terecht zou kunnen zonder arme Puk gelijk mee te nemen. k denk altijd wel bij veterinair internisten..
maar of dat in de behandeling wat uitmaakt is natuurlijk ook moeilijk te zeggen..
missch kom je een eind met dieetvoer maar dat is dan ook een kwestie van uitproberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje Inge, wat een zorgen weer! Ga je nu inderdaad nog een andere da raadplegen? Fijn dat Puk in ieder geval weer goed eet, en dat de prognose die de da geeft best goed is. Maar wat kun je piekeren en je zorgen maken hierover :-( Ik heb hier totaal geen ervaring mee, lees mee en google af en toe wat, maar zie dat jij en Adriana al heel ver zijn gekomen.
Ik hoop dat je nu het meeste een beetje op een rijtje hebt, tot een plan van aanpak kunt komen, en jij een beetje tot rust kunt komen. Ik denk aan je, en hou je taai!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Adriana dank voor het meedenken. Op pagina 43 staat de aandoening van Puk, waarin ik wel het eea herken. Ze hebben het over medicatie, maar welke? Ze hebben het wel over Immunosuppressiva. Medicijnen die een ontstekingsreactie onderdrukken. Dit doet oa prednoral.

Ik heb het nog niet gegeven, ik denk dat ik maandag het beste een andere DA kan benaderen en om s.o. vragen aan de hand van het bloedonderzoek en de symptomen.
Aan de andere kant, ik weet dat het een rotmiddel is, maar zou het schade geven om er in ieder geval mee te beginnen? Stoppen kan altijd nog.

@ p-g: dank je voor je steun :pdthb:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door mittenslief »

hai puksji, wat een zorgen allemaal weer, ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, maar wel met het gebruik van prednoral. Ik gebruikte dat al een tijdje voor mijn kater Buck voor zijn vermeede longkanker. Het deed hem echt wel goed hoor was niet meer benauwd en ze gaan er echt van "vreten". Toch ben ik toen nog naar een gespesialiseerde DA geweest en op haar advies ben ik overgestapt op de Dexamethason 0,5mg omdat dat volgens haar toch iets minder bijwerkingen geeft. Buck doet het hier ook al een half jaar heel goed op en ook al is hij bijna 9 wil ik hem toch nog lang bij me houden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ja soms moet je medicijnen geven waar we het niet zo mee eens zijn, maar zelf moeten we ook wel eens troep slikken, veel sterkte in ieder geval
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Dank je voor je reactie. hoe lang heeft buck prednoral gehad en in welke dosis?
Nou heb ik weer begrepen dat dex. meer bijwerkingen geeft.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb hier 2 katten een heeft eosinofiel granuloom aan zijn bek de andere chronische ontsteking in zijn bek op prednoral zitten het is zaak om op een zo laag mogelijke dosis uit te komen. Maar dat is niet altijd mogelijk de ene kat krijgt om de dag een half tabletje de andere om de dag 3/4 tabletje. Het is een paardenmiddel maar als de kat het nodig heeft dan is het niet anders. het is weerstand verlagend dus wel uitkijken als de kat ziek wordt. Je kan echinaforce tabletjes geven om de weerstand wat op te krikken.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door mittenslief »

buck heeft ongeveer 3/4 jaar prednoral gekregen en de eerste 2 weken 2 pilletjes per dag en daarna 1 toen ik nog lager ging kwamen zijn hoestbuien weer terug dus best hoog, de enige bijwerkingen die hij had was inderdaad. zijn weerstand(ze willen hier wel eens donderjagen en elk klein wondje werd een abses) Nu staat hij sinds september op de dex half pilletje per dag en merk aan hem nog niets
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Dan komt Puk dus toch op een vrij lage dosis.
Eerst 2 weken 1 per dag, dan 2 weken een halve per dag,
dan een maand om de dag een half en daarna om de dag een kwart.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Vrijdag a.s. heb ik een afspraak bij een DA (zonder Puk) om het verhaal uit de doeken te doen en het bloedonderzoek te bekijken, en dus eigenlijk een s.o.
Ondertussen is Puk redelijk stabiel. Eet zelf en neemt ook graag de spuitjes met CS aan. Ze heeft niet meer gespuugd! *klopt het hard af* vorige week woensdagochtend voor het laatst.
Ze wil ook wel spelen, al is het niet zo uitbundig als eerst.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

heb je bij huisdierendokter al eens gekeken naar het middel Gastro?
lees ook de klantenreacties, missch herken je een aantal verschijnselen..
http://www.huisdierendokter.nl/
en dan via het verticale menu links naar maag- en darmstelsel --> ontsteking/colitis --> Gastro
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie