Eosinofiele Gastritis Enteritis

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Jazeker Adriana. Ik had m al eerder gevonden. Dat is ook iets wat ik wil gaan bespreken met de andere DA, want liever geef ik geen chemische bende.
Ik blijf natuurlijk zoeken en zoeken, want het gaat er eigenlijk bij mij niet echt in dat Puk werkelijk doodziek is. Toen kwam ik op een topic waarin jij div. links hebt geplaatst, over hetzelfde!
Daar ontdekte ik iets in, wat ik ook vermoed.
Het begon met diaree. Omdat ik natuurlijk een enorme panieker ben sinds Simba, zat ik meteen bij de DA. Waarmee ik bedoel dat een ander dit misschien nog even afgewacht had, omdat een simpele maagdarminfectie ook vaak vanzelf over gaat. Maar Puk kreeg meten AB. Binnen een paar dagen was ze alweer de oude. Toen begon de nieuwe ellende, het braken.
Dat blijf ik frappant vinden, eerst diaree, genezen en dan ineens iets heel anders.
Toen ik gestopt was met de AB, heeft ze nog 1 keer gebraakt, de volgende dag, en daarna niet meer!
Donderdag werd bloed afgenomen, met die verhoogde waarden. Daarna verder herstel, en het eten blijft er in.
En wat lees ik hier: http://wagenrenk.com/cms/FCKeditor/cstm ... blemen.pdf
Bij een
immunologische respons activeert iets antigeen
(= een lichaamsvreemde stof zoals een bacterie,
virus, vreemd eiwit etc) het afweermechanisme.
Deze activatie kan cellulair van aard zijn (witte
bloedcellen bijvoorbeeld T-lymfocyten reageren)
of humoraal (antilichaamvorming door
plasmacellen).

Soms is de anamnese zeer suggestief voor een
dysbacteriose (SIBO = small intestinal bacterial
overgrowth). De problemen zijn dan begonnen na
het geven van een antibioticum
of het stopt juist
binnen 24 uur na het geven van een antibioticum.


Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, want ik ben geen DA. Maar waarom heeft Puk nu geen ziekteverschijnselen meer in de vorm van diaree en braken? Haar eetlust is ook weer terug.
Het enige is dat ik wel opmerk dat ze nerveus wordt als ze moet eten met Pebbles in de buurt. Ze eet gehaast en laat het staan. Als ik haar dan apart zet met het eten, eet ze rustig en veel meer.
Dit hadden we voorheen met Sjimmie erbij ook. En dan ging Sjimmie naast haar staan, en weg was ze.
Dus pak ik het nu anders aan, apart eten. Want het lijkt mij dat dit ook maagproblemen kan geven.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

joepie.. stukje bij beetje en heel veel info en heel goed kijken naar verschijnselen ..
en geduld en wat tijd en.. leve internet en de zoekprogramma's trouwens....
wat goed van je dat je niet opgeeft en door blijft piekeren/zoeken/nalezen/piekeren..

help je van harte hopen dat je op een goed spoor zit.. en het is een bekend fenomeen dat sommige AB's desastreus zijn voor darmflora van mens en ongetwijfeld dier..
heb je wel eens gedacht aan destress ook van huisdierendokter? om Puk wat rustiger te krijgen met wat meer zelfvertrouwen?
Enzo is erop geabonneerd en ik kan je wel toesturen om te kijken of het aanslaat. is plantaardig en niet verslavend..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Ik wil destress wel proberen, maar ik neem aan dat het pas resultaat geeft na wat langere tijd gebruiken? In dat geval kan het natuurlijk beter zelf bestellen. Waarschijnlijk ga ik daar ook nog andere dingen bestellen.

Ik hoop ook dat ik goed zit. Maar het is wel een feit dat, ondanks ik verbetering zie bij Puk, ze nog steeds niet de oude is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door mittenslief »

goed dat het weer wat beter gaat met puk, ben je al met de pred. begonnen. Ik bestel ook regelmatig bij de huisdierendokter maar destress heb ik niet gebruikt, wel Echinacomplex en de Colloïdaal zilver daar ben ik zeer over te spreken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Ja, ze heeft het al 3 dagen gehad.
Ben al wat minder ongerust over het middel. Ze krijgt het in een vrij lage dosering (gaat ook op lichaamsgewicht bijsluiter
Het heeft weliswaar een hoop bijwerkingen, maar ik geloof wel dat het haar levensduur kan verlengen en ook plezieriger voor haar zal maken.
Ik kwam een topic op een ander forum tegen met diverse ervaringen klik
Nog steeds gaat het redelijk goed met haar. De CS wordt echt weggeslurpt en daarnaast zakjes natvoer van Felix, ongeveer een half zakje per dag. Droge brokjes eet ze ook, de Sensitive Control van RC. En dan ook nog een vitacraft vleesstokje. Het zijn geen hele ladingen, maar bij elkaar voldoende. Ze is ook niet meer ingevallen. Maar ik blijf iedere keer angstig speuren naar kotsjes.
Het enige wat er eigenlijk nog mis met haar is, is dat ze niet zo heel erg speels is als anders en haar buikje borrelt. Mijn man merkt niets meer aan haar, die vindt haar normaal. Maar ik zie het natuurlijk al als er een haar scheef ligt, of als ze anders kijkt enz.
Ik ben ook bang dat het toch een voedselallergie is, en dan hebben we een enorm probleem, omdat ze altijd al een kieskeurige eter is geweest.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door patiani-guusje »

Fijn dat Puk zo goed eet, is toch een teken van vooruitgang lijkt mij. Morgen dus de s.o. ik hoop dat je daar wat wijzer van wordt, succes morgen, zal aan je denken!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door mittenslief »

ik heb ook even op die site gesnuffeld en ja best positief he, je leest natuurlijk meestal de negatieve dingen op internet omdat de mensen om raad vragen, als alles goed gaat hoor je ze niet :eshhh: Wij als poezenmoeders zien en horen alles bij onze kattenkindjes en misschien is ze nog niet helemaal de oude (als wij goed ziek zijn geweest duurt het vaak ook wel even) maar er zit goede vooruitgang in goed zo, en sucses morgen. Mijn katzels gaan trouwens erg aan de dia en vreselijk meuren van de Felix zakjes ik gebruik de excellentblikjes van de AH
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Zelf eten was gisteren weer wat minder, dus vandaag maar weer aan de hils ad gegaan. Wat dat nou is met haar weet ik niet, als ze misselijk zou zijn, dan zou ze ook geen CS willen. Ze is gewoon niet dol op kattenvoer, nooit echt geweest ook, maar vers wil ze alleen als we gourmetten. Klinkt maf maar dan gaat ze op een stoel aan tafel zitten (ze zit er dan zelfs al eerder dan wij), en dan eet ze biefstuk. Maar dat wil ze niet op de grond uit een bakje. Ik kan moeilijk iedere dag gourmetten.

Vandaag is ze wel weer wat beter. ik ben met haar gaan spelen en kreeg haar zelfs helemaal fel. Ik heb net het idee iets doorbroken te hebben daarmee, want daarna was ze ook weer gezellig, gewoon zoals ze moet zijn. Het zou best kunnen dat ze door het laatste DAbezoek in een soort depressie is geraakt. Dat is ook niet zo gek, want ze ging zowat dood van angst.
Waar ik ook weer achter ben is dat die lymfwaarden ook door stress verhoogd kunnen zijn, en die stress had ze.
En dan die zware ABkuur, die er ook voor kan zorgen dat de boel verstoord is.
Maar het blijft natuurlijk allemaal gissen. Morgen weet ik hopelijk meer.
Ik heb wel bij de huisdierendokter gastro besteld. Ik heb alle reacties gelezen, en daar zitten vergelijkbare gevallen met goede resultaten bij. Ik mag toch wel aannemen dat dit echte reacties zijn?

En inderdaad lees je meestal alleen het negatieve van dingen. Misschien kan ik ook maar beter ophouden met alle narigheid te lezen, daar wordt ik ook flink depri van.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door patiani-guusje »

Wat ik lees aan ervaringen van anderen linkt het allemaal niet zo heel negatief.. Zelfs een kat die er 9 jaar op heeft overleefd!
Lastig dat wisselende bij Puk, kan me goed voorstellen dat je daar erg onzeker door wordt.. Hopelijk heb je straks wat meer info, en ben je wat geruster..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Ik kom er nog op terug, maar waarschijnlijk valt het allemaal mee met Puk.
Ik ben in ieder geval een stuk minder bezorgd :grin:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Inmiddels zijn we weer 10 dagen verder. Puk is nog steeds niet de oude en wat er precies aan de hand is, is ook nog niet duidelijk. Wel weten we wat er in ieder geval NIET aan de hand is.
De andere DA heeft de bloeduitslag bekeken, en trok hier niet direct dezelfde conclusie uit. Deze DA vond het het zaak om ook andere dingen uit te zoeken. Om uit te sluiten dat er iets veroorzaakt zou worden door een parasiet, is er een uitgebreid ontlastingonderzoek gedaan. Daar was dus niets in te vinden, geen parasiet en ook geen andere kenmerken van ziektes.
Gisteren zijn we met haar naar die DA toe gegaan om een snaptest op pancreatitis uit te laten voeren.
Hoewel ze daarvoor lang in de auto moest zitten. 40 min om er te komen, en er dus weer bloed afgenomen worden uit haar hals, en verder lichamelijk onderzoek, en weer terug 40 minuten, was haar stress een stuk minder dan de laatste keer. Ik had haar wel om 8.15 een kwartje neurotranquil gegeven, maar die ging pas 5 uur later werken. We kwamen thuis, en ik kreeg haar met haar favoriete beltoon in mijn telefoon en wat druppels valeriaan snel in een goede stemming. Kennelijk kreeg door de rust het pilletje de kans om te werken, en ze was compleet out. Gelukkig kreeg ik er wel steeds wat eten in en om een uur of 10 was ze gelukkig weer als nieuw.

De DA constateerde alleen een wat verdikte darm, net na de maag. Die verdikking kan of een ontsteking en of een lymfoom zijn. Ze is gelukkig goed aangekomen, 300 gram sinds ze ziek werd. December was ze 2500 en daarna 2400 en nu dus 2700!

Vanmorgen kreeg ik de uitslag, het is GEEN pancreatitis!
Overblijft nu de ontsteking en/of lymfoom. De ontsteking kan veroorzaakt worden door een voedselallergie.
Momenteel kunnen we nu even niets doen vanwege de prednoral. Een darmbiopt geeft pas een zekere uitslag als er een langere tijd geen prednoral is gebruikt. Dus nu moet de prednoral afgebouwd worden om te kijken hoe ze daar uit komt. Prednoral verdoezeld een hoop, dus weet je nooit hoe de werkelijke toestand is. Ook wil deze DA liever dat ze van de prednoral af komt, maar het kan wel zijn dat ze bij chronische darm ontsteking regelmatig een kuur moet hebben.

Het is ook uitzoeken of het een voedselallergie is, wat bij Puk een probleem zal zijn omdat ze niets lust.
Ze wil wel wat sensitivity control brokjes eten, maar het is niet de moeite. Hills z/d wil ze ook niet.
Ze leeft nu op CS en Felix kip/kalkoen en rund/gevogelte natvoerzakjes. En ik ben al blij dat ze zelf eet, dus geen gedoe meer met spuitjes.

Heel langzaam zie ik verbetering bij haar. Ze knort weer veel meer en zondert zich ook niet meer af. Ze ligt nu naast me op de bank en als ik haar aai rolt ze op haar rug en zegt ze ze prrrrauwww. Ook geeft ze weer fluisterantwoord als ik tegen haar praat. Dus de oude Puk komt weer wat tevoorschijn. Maar als een wilde spelen, doet ze nog steeds niet, maar wel rustige spelletjes met een lintje of een speeltje verstoppen en weer laten zien vindt ze wel leuk.

Het hele plaatje komt overeen met dit* en daar staat ook in dat het lang duurt voordat de kat weer opgeknapt is.
We gaan er dus maar vanuit dat ze opknapt, maar dat we er nog lang niet zijn.
Aan het ergste, een lymfoom, wil ik voorlopig maar even niet denken, hoewel daar ook weer behandelmethoden voor zijn.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje Inge wat een zorgen en uitzoekerij weer hé! Gelukkig gaat het met Puk wel beter en is de rit naar de da niet zo erg geweest als hiervoor.. in ieder geval is een en ander uitgesloten nu wat ook weer een beetje rust geeft hoop ik! Een dikke knuffel voor Puk en voor jou!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

je bent een heel stuk verder met wat het gelukkig allemaal niet is.
ken je haar calciumwaardes en zijn die in orde?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door puksji »

Calcium 2.5 (ref. 2.2 - 2.9), dus die is prima.
Wat is daar uit af te lijden?

Zelf ben ik nog niet zo bang voor een kanker oid, het lijkt mij dat er dan meer verschijnselen zijn, zoals diaree, bloed, vermageren etc.
Maar de meeste darmproblemen gaan toch gepaard met diaree, en dat is bij haar dus niet het geval. Wel hoor je geborrel in haar buik. Ik heb van de huisdierendokter die gastropillen in huis. Ik ben er nog niet mee begonnen en de DA raadde het af. Als er al iets anders gegeven zou worden, dan zou het het iets homeopatisch moeten zijn (daarvoor zijn zij in samenwerking met Atjo Westerhuis). Maar misschien zou ik toch die gastropillen moeten proberen? http://www.huisdierendokter.nl/inbijsluitergastro2.html
Als je de verhalen mag geloven merk je binnen een week resultaat.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eosinofiele Gastritis Enteritis

Bericht door Adriana »

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... h+Chemisch
kijk even bij calcium en dan in combi met nog een paar andere waardes..
maar gelukkig keurig in orde.

da's raden iets dat ze niet kennen altijd af, dat gaat tot en met destress van huisdierendokter, dat bij Enzo geweldig goed werkt.
ik heb ook bij de klantenreacties zitten lezen en dat kan nooit allemaal fake zijn.
bovendien, zodra je iets daar hebt besteld, krijg je een review om in te vullen.
er zitten vergelijkbare gevallen bij en ik weet niet of beginnen met een halve dosis ook al merkbaar zou kunnen zijn, dan probeer je heel voorzichtig of je reactie op het middel krijgt. de riscico's lijken me overzichtelijk en minder groot dan die bij prednison, maar het is altijd een zwart gat. en als je het niet hebt geprobeerd dan weet je het niet en als het alternatief homeopathie is, dan zou dit ook wel geprobeerd kunnen worden, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie