Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak

Bericht door S1em »

Ik heb hier en op andere fora al een beetje rondgekeken, maar vind niets vergelijkbaars: wie herkent dit?
(dit wordt een pies-poep-en kots verhaal, sorry )

Mijn poes heeft wat problemen. Dwz, zijzelf niet, maar ik wel. :???:

Ze is nl altijd een zgn ‘overgeef’poes geweest: ze heeft, in tegenstelling tot haar zusje, altijd overgegeven, maar de laatste jaren is het meer geworden en de afgelopen twee jaar ongeveer zelfs erg vaak. Soms is het een paar dagen stil (een dag of veertien, max) en dan ineens is het weer om de andere dag.

Ze heeft er zelf geen last van: ze geeft over, is het kwijt en ik mag het opruimen.

Negen van de tien keer gebeurt het ’s nachts en vind ik grote of kleine, droge of natte hopen overgeefsel (soms zijn het gewoon de brokjes die ze eet, maar dan iets vloeibaarder zeg maar) als ik ’s ochtends m’n slaapkamer uit kom stappen.

Sinds een tijdje (een maand of drie, vier denk ik?) vind ik af en toe ook een drolletje. Het zijn altijd harde (droge) ronde keutels. Ik dacht eigenlijk dat ze ze zelf uit de bak viste en ermee aan het voetballen ging, maar nu heb ik ook wat versere drolletjes gevonden: ofwel, ze draait ze buiten de bak, in huis.
Als ik de drolletjes vind, vind ik ze altijd in combinatie met het overgeefsel.
Heel zelden hoor ik haar wat miauwen en piepen op de bak, maar verder lijkt ze nergens last van te hebben. De drollen glanzen, maar de ronde keutels die ik vind, lijken me wel wat groot voor een katten-poepgat.

Kan het zijn dat het poepen haar zwaar valt en dat ze daardoor overgeeft? Ik vind overigens vaker overgeefsel los, dan in combinatie met de drolletjes.
Ze eet en drinkt goed, is goed aan te halen en te kammen. Ze valt niet af en komt nauwelijks aan (wat ze de afgelopen jaren is aangekomen, komt vnl omdat ze niet meer zo super-actief is in vergelijk tot vroeger).
Zoals ik al zei: ze heeft er zelf totaal geen last van (lijkt het).

Wie herkent dit? Poes is al wat ouder (16 ½).

P.S.
De dierenarts heeft al eens iets tegen misselijkheid gegeven en een maagbeschermer. De laatste keer kreeg ik ook een pak ‘sensitive’ voer van Royal Canin mee. Overbodig om te zeggen: het helpt niet.
Ook heeft de dierenarts haar vorig jaar een keer behandeld (met antibiotica) voor een zeer kortstondige blaasontsteking. Toen is er dus ook bloedonderzoek gedaan - de overgeefklachten bestonden toen al.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes braakt steeds vaker en begint (soms) buiten de bak

Bericht door castratenkoor »

Als een kat harde ronde drollen buiten de bak poept dan heeft ze last van verstopping inderdaad lijkt mij.
Daar kan het overgeven ook door komen, dan zitten de darmen te vol. Je zou een laxeermiddel kunnen proberen. Overleg eens met de dierenarts. Ik geef een van mijn katten elke dag 3 cc laxeer.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 09 jan 2012 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak.

Bericht door Adriana »

ze heeft er waarschijnlijk wel last van en het zal denk ik de kunst zijn, waarsch met verandering van voer, om te proberen het probleem op te lossen.
zo vaak overgeven is niet gezond, een kat verliest daarbij ook nogal wat mineralen en andere goeie stofjes.
precies welk voer krijgt ze?
krijgt ze af en toe wat rauw gevogeltevlees en ook wel natvoer? komt ze buiten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak.

Bericht door S1em »

Ze komt niet buiten. Ik geef vnl droogvoer (het standaard supermarkt-spul en Royal Canin dental en sensitive dus, op aanraden van de dierenarts) en in het weekend nat voer. Ik geef nooit rauw voer.

De drolletjes glanzen wel; het is dus geen harde, droge poep. Ze poept meestal 's nachts, maar ik hoor haar vaak wel (bezig in de bak), maar zelden miauwen of piepen.

Ik heb onlangs kattenmelk voor haar gekocht. Moest ze nooit van van hebben, maar nu heeft ze 't toch geprobeerd en lijkt ze het wel lekker te vinden. Ze heeft nu in anderhalve week tijd, twee keer zo'n standaard flesje/pakje op. Ik dacht dat - als het inderdaad verstopping zou zijn - dat de boel ook wel wat zachter zou maken.

Meestal heeft ze gewoon rolletjes-poep, maar ook wel keutels dus; die keutels hebben een diameter van een 2 euro-munstuk. Is dat groot of niet? Ik weet het eigenlijk niet?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak.

Bericht door castratenkoor »

Dat is erg breed ja. Zo drapeert mijn Bram ze ook. Ronde kogels zijn al een slecht teken. Sigaren moeten het zijn met een dikte van 20 cent munt.

Ik zou geen kattenmelk doen. En Sensible variant werkt voor mijn Bram juist averechts.
Ik zou als ik jou was geen supermarkt voer meer geven.
Probeer eens een haarbal variant, dat werkt ook op een bepaalde manier laxerend en oplossend.
Als dat allemaal niet werkt zou je over kunnen gaan op laxeermiddel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Poes braakt steeds vaker en poept (soms) buiten de bak.

Bericht door S1em »

Ronde keutels zijn niet goed? :( Dat wist ik eigenlijk niet.

(even off-topic: ik probeer een avatar te maken, maar max 12kb groot lukt me niet, hoor :( )
Plaats reactie