Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Knerpje is mijn poes, ze is 2.
Ze eet droge brokjes en drinkt voldoende. Sinds een dag of 2/3 zie ik haar regelmatig naar de bak gaan, ze plast wel maar ik zie geen ontlasting. Ze is overdag veel buiten dus misschien dat ze dan haar befoefte doet.

Vandaag heb ik twee keer meegekeken en ze perst maar er komt niets, wel wat plas maar geen ontlasting. Ze is verder vrij tevreden, geeft geen pijn aan en speelt normaal.

Ik heb een pasta tegen haarballen gekocht en geef dit sinds gisteren eind vd middag en vandaag. en ze krijgt nu 2 maal daags wat vleesvoer erbij. (diepvries van Prins, total care indoor complete. Van die ronde schijven.) Ik wil er straks wat extra olijfolie over doen voor versoepeling.

Nu kan ik straks naar de DA gaan, of nog een dag zien hoe bovenstaande gaat werken en eventueel morgen naar de DA gaan. Wat denken jullie? Voor m'n gevoel is ze niet helemaal 100% in orde, maar voordat extra vocht/vlees/olie/pasta aanslaat moet je het ook even 12 uur de tijd geven toch?
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door margali »

Ik zou lactulose (bv Dulcolax) geven. Te koop bij apotheek, of bij bv de Etos. Ik zou beginnen met 2x daags 1 ml. Het beste kun je dat met een spuithje in haar bekje doen, of door een beetje koffiemelk of vla oid.
En ik zou daar niet mee wachten. Als ze zit te persen maar ze plast normaal dan lijkt het op constipatie. Als dat niet verholpen wordt krijg je dat ze niet meer gaat eten, misselijk wordt, gaat braken, en zelfs soms diarree krijgt (dan gaat dunne ontlasting óm de vaste prop heen, maar die prop blijft zitten). Succes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou naar de dierenarts, misschien zit ze zo vol dat ze een klysma nodig heeft.
En dan gelijk laxeermiddel mee speciaal voor katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door margali »

Lactulose heet bij de dierenarts Laxatract. Is precies hetzelfde.
Ze speelt, ze eet, ze plast, dus op basis van die beschrijving zou ik het met lactulose proberen. Maar ik zie dit katje natuurlijk niet, en het is inderdaad onbekend wanneer ze voor het laatst gepoept heeft. Dus bij twijfel in ieder geval de dierenarts bellen of gaan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het link om af te wachten bij een verstopping. Dat kan flink fout aflopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Hoi!

Bedankt voor de tips tot zover!
Ik ben toch even naar de DA gegaan, ik zat toch niet lekker..

Buik gevoeld, allemaal zacht en geen strengen ontlasting te voelen.
Ze vroeg of Knerpje op de ontlasting of urine zat te persen... Jah, als je het zo vraagt kan het natuurlijk ook zijn dat ze op de urine perst.. ik kon dat niet goed beoordelen. En aangezien er wel klompjes urine in de bak lagen ging ik van de ontlasting uit.

De DA heeft een punctie gedaan in haar blaas omdat ze de buik van Knerp wat vol vond. Geen resultaat. Dus geen uitsluitsel over wat het nu is. Zucht!

(Wat naar zeg, zo'n punctie, ze heeft twee maal geprikt, Knerpje vond het niet fijn)

Conclusie bezoek DA: Kat a lax meegekregen, komende dag aanzien, morgen moet het beter gaan en anders terugkomen voor verder onderzoek/narcose e.d.
Jemig!

Mijn beeld van Knerpje; ze is allert, speelt, komt gezellig doen, bijt nog net zo hard in m'n handen :) Kortom niet het beeld van een zieke poes. Als ze iets aan haar nieren/blaas heeft wat accuut is, dan moet ze toch binnen nu en 24 uur ziek worden? want dan vergiftigd het lichaam zichzelf.

Ik ga dus goed de urine en het drinkgedrag van haar bijhouden vandaag. En maar zien..

Wie heeft hier ervaringen mee????

Alvast bedankt voor de getoonde interresse.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Anne »

Als ze het aan de blaas heeft vergiftigd ze zich zelf niet, dat is volgens mij alleen zo als het om de nieren gaat, gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.
Ik zou het eerst maar proberen met de kat al lax/ Er is geen gruis of onstekingscellen gevonden in de urine? Al;s dat niet zo zo is heeft ze het in ieder geval niet aan de blaas.
Sterkte verder, hopelijk gaat het meevallen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Ze hebben die blaaspunctie gedaan en daar kreeg ze helemaal geen urine bij naar buiten.. Dus geen gruis o.i.d. gevonden.

Hopelijk gaat het goed vannacht en morgen :)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door margali »

In je eerste bericht zei je dat je erbij zat vanochtend als ze op de bak zat te persen: er kwam wel wat plas maar geen ontlasting.

Een poes heeft een vrij wijde plasbuis, anders dan een kater die een smalle heeft en die dus snel verstopt kan raken. Bij poezen is dat onwaarschijnlijk. Als de plasbuis van een kat echt verstopt zit dan raakt de blaas overvol, en dan kunnen de nieren op een gegeven moment hun afvalstoffen niet meer kwijt. Zo gaat een kat zichzelf dan vergiftigen. In het geval van jouw kat ben ik geneigd om te denken aan ontlasting maar dat heeft de dierenarts dus niet gevoeld.

Het wordt een beetje een vreemd verhaal zo. Hou in ieder geval je kat voorlopig helemaal binnen want je hebt geen overzicht van wat ze doet als ze haar behoefte ook buiten kan doen. Plus dat je niet weet wat ze mankeert. Ik hoop dat je duidelijkheid gaat krijgen.

PS: ik zie nu net je bericht dat er bij de blaaspunctie geen urine opgenomen is? Hebben ze niet eerst gevoeld of de blaas gevuld was? Ik begreep dat verkeerd: dacht dat het resultaat van de punctie was: geen bijzonderheden. Dit zegt dus nog steeds niks. Let goed op hoe vaak ze op de bak gaat en schrijf dat ook op voor jezelf, en wat er gebeurt natuurlijk.
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Dankje Margali,

Ja, ik vind het zelf ook vreemd. Ik ga haar zeker binnenhouden en zien wat ze doet. Als er morgen niets veranderd wacht ik rustig nog even af, want ze is me op dit moment te normaal in haar gedrag om nou een uitgebreid onderzoek te laten doen met blaas spoeling o.i.d.

De DA heeft wel gevoeld naar de blaas, dacht dat die vol zat. Dit bleek niet zo en ze zei dat ze de hardheid meer kwam door het gespannen zijn vd kat omdat de rest van de buik eigenlijk vrij normaal voelde.
(het is voor mij de eerste keer in een nieuwe woonplaats bij deze DA)

Ik houd jullie op de hoogte, hebben jullie nog tips iod dan hoor ik het graag!
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Ok, ik ben vanavond ergens achter gekomen! Knerpje, de stiekemerd, heeft gewoon de hele week in een kleine kartonnen doos achter in huis zitten plassen! Hele bodem nat! Gelukkig maar hahaha
En toen ik haar betrapte zag ik er ook een klein hard stukje ontlasting bij zitten. De kat-a0lax begint te werken en kom ik uit bij m'n eerste vermoeden dat het inderdaad een verstopping moet zijn geweest en geen urine probleem!

Pfieuw! De komende dagen even zien hoe ze van haar ontlasting afkomt, maar ze voelt zich verder prima!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door margali »

Zolang je daar binnenhoudt om haar in de gaten te houden zou ik even een bak er bij zetten, zonder deksel erop. Veel katten willen niet op dezelfde bak plassen en poepen. Buiten heb je daar geen last van, maar nu ze binnen is gaat ze het daarom misschien in die doos doen....(?)
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

De kat-a-lax begint te werken ik heb een klein beetje ontlasting gezien!
Wat een opluchting! Ze plast ook gewoon op de bak dus ik denk dat het de goede kant opgaat.

Natuurlijk houd ik haar in de gaten.

W.b.t. de extra bak, ze heeft eigenlijk altijd prima gevonden om op 1 bak te plassen en te poepen, maar ik ga haar wel even in de gaten houden of ze ook "zoekt" naar andere plekjes.

Bedankt tot dusver!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Anne »

;-) Volgens mij heeft ze al een ander plekje gevonden in de vorm van die ene doos waar je over schreef.

Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Knerpje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2011 15:35

Re: Knerpje al naar de dierenarts of komt het zo goed?

Bericht door Knerpje »

Het poepen en plassen is weer gewoon normaal :) PFIEUW!
Ze krijgt nog wel twee keer per week kat-a-lax en ik geef regelmatig natvoer erbij om alles wat makkelijker voor haar te houden.

Gelukkig maar..

Ze is nu wel een nacht buiten geweest en ik merk dat ze op haar rug, net voor haar staart een kortsje heeft zitten. Het doet haar pijn als ik eraan zit, ik denk dat ze misschien met een andere poes heeft gevochten en dat ze gekrabt of gebeten is..
Het is ook altijd wel weer wat!

Ze springt gewoon op de stoel,, eet en drinkt normaal en ze kan haar staart goed optillen. Wel zie ik zsteeds de vacht wat bewegen op haar rug, volgens mij is de plek wel gevoelig. Hopelijk knapt ze snel op, ze komt me wel steeds een kopje brengen. :)
Plaats reactie