Kattin verstopt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

Hoi allemaal,

Mijn kattin van 16 en een half jaar begon vorige week zondag heel hard te miauwen toen ze naar de bak ging en ik zag dat ze niet kon poepen.
Ik heb meteen maandag ochtend de DA gebeld, we hadden ook die dag een controle afspraak staan voor haar, ivm schildklier en nier controle.
Ik heb gezegd dat ik eerst wilde dat er naar die verstopping gekeken werd.
Na onderzoek zei de da dat er maar een klein "strengetje" in haar buik zat en ze dachten aan haar nieren.
Hoewel ik eigenlijk zeker wist dat dit het niet was.......
Er werd bloed afgenomen zoals afgesproken, er ging een deel naar het lab en een deel werd ter plekke na gekeken.
We hebben onze kattin daar gelaten omdat we haar de stress van het heen en weer reizen wilde besparen, en ze zo meteen konden ingrijpen als het toch haar niertjes waren.
We werden een paar uur later gebeld, dat het geen crisis was, haar waardes waren iets verhoogd in vergelijking met vorige keer, maar niet schrikbarend, ze hebben voor de zekerheid wel vocht gegeven en iets tegen de misselijkheid.
We mochten haar ophalen en een dag later zouden we de rest van de uitslagen krijgen.
De volgende dag werden we gebeld, het dieetvoer dat ze krijgt dat werkt goed voor haar nieren, ze heeft daar geen medicijnen voor nodig, haar schildklier ging iets te snel, ze zat op de grens tussen goed en te snel, dus medicatie verhoging.
Maar ze had nog steeds niet gepoept, de DA zei nogmaals dat ze maar een klein strengetje gevoeld hadden en dat we het in de gaten moesten houden.
Ik ben haar toen natvoer gaan geven ( we hadden een blikje krachtvoer mee gekregen) en ik ben haar lactulose gaan geven.
Dag later weer gebeld, we zijn langs gegaan, het was ondertussen woensdag.
Nu zat er al meer in haar buikje en ze heeft een klysma gekregen, iets tegen de pijn en misselijkheid, en ze had gepoept.
vrijdag, persen, miauwen, kotsen, kwam weer niks, weer naar de da en klysma gekregen, pijnstiller en iets tegen de misselijkheid, na de klysma weer gepoept.
We kregen klysma's mee, iets tegen de misselijkheid en pijnstilling voor het weekend.
En maandag zouden we weer contact opnemen met de DA.
zaterdag avond laat begon ze weer te persen en te krijsen en hebben we haar getracht en klysma te geven, maar er gebeurde niets, ik denk dat we toch iets verkeerd gedaan hebben....
zondag ochtend: eindelijk 2 grote drollen, en ze leek op te knappen.
Gisteren hebben we gebeld, en heeft ze voor de komende dagen pijnstilling en pilletjes tegen de misselijkheid erbij gekregen, maar ik wordt nu wanhopig.
Want ze poept dus weer niet, ik zie haar ook niet persen, ik vind haar wankel, (dat was ze vorige week al is ook al naar gekeken)
eten doet ze goed en drinken ook, ze wil ook bij me liggen maar op de bank springen lukt haar dus niet....
Ik weet ook niet hoe lang ik hier mee door moet gaan, ik ben bang dat we te ver gaan, mijn vriend is bang voor te vroeg stoppen.
Da had het er ook nog over dat ze anders haar leeg moesten halen terwijl ze een roesje kreeg maar dat dat slecht was voor haar nieren....

wat ze nu krijgt:

2x per dag felimazole 2.5 mg
2x per dag 1ml lactulose
2x per dag 1/8 e tablet emeprid
1x per dag onsior 6mg

voer: whiskas maar dat is tijdelijk, verder lust ze alleen de brokjes die ze krijgt ivm haar niertjes en dat is RC Renal.
Maar die brokjes krijgt ze nu even niet meer ivm verstopping en nat maken in water of ander nat voer weigerd ze te eten, ook het krachtvoer van de dierenarts dat eet ze dan 2 dagen en dan wil ze het niet meer.

De laatste 3 soorten medicijnen heeft ze nu sinds vorige week.
Laatst gewijzigd door Synemios op 22 nov 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattin verstopt

Bericht door Adriana »

het enige dat ik kan bedenken is een goed echo onderzoek want er zit ergens tussen darmen en mond iets niet goed. eerst dacht ik: ze is verstopt maar als ze forse drollen kan produceren dan is er doorgang.
er is nog iets.....
verder vind ik voor een matige verhoging van de schildklier 2 x 2,5 felimazole heel erg veel!! en het is bovendien zo dat matig verhoogd bij dieren > 15 redelijk normaal is en eigenlijk niet behandeld hoeft te worden, want hoezo? had ze daar dan voor het bloedonderzoek last van en zo ja, wat dan?
en hoe lang slikt ze deze dosis al?
het kan zijn dat de oorzaak in de schildkliermedicatie ligt, dat legt de handel zeker met deze (mijns inziens) onnodig hoge dosis onnodig plat. je kunt daar ook gewoon mee stoppen hoor, ondanks wat je da missch zegt, want er gebeurt niks.
weet je de T-4-waarde? vraag anders of ze je de uitdraai van VetMed opsturen en dan zul je bij de waardes zien dat die opmerking er ook gewoon achter staat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manoe76
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:15

Re: Kattin verstopt

Bericht door manoe76 »

Wat ontzettend naar zeg! Ik heb zelf een kater die dit probleem heeft gehad (en ben DA-assistente dus zie ze hier ook vaak) en er zijn 2 dingen die in dit geval goed werken: Paraffine of iso-gel. Paraffine wordt door de meeste katten goed gegeten, je kan beginnen met zo'n 2-3 ml per dag. Iso-gel zijn een soort korreltjes, maar niet elke kat wil dit eten.
Paraffine werkt echt heel goed. Wij hebben hier een keer een mevr. gehad met een kat die op het punt van inslapen stond. Als zij moest poepen rende ze gillend door het huis van de pijn. Echt heel zielig. De vorige DA wist het niet meer en daarom kwam die mevr. bij ons voor een 2nd opinion. We hebben de poes op de paraffine gezet en ze doet het geweldig!!
Ik zou er eens om vragen bij je DA, als ze het niet hebben kunnen ze het vast wel bestellen.

Succes!!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

ze kreeg al ander halve tablet felimazole, dus ze is een halve omhoog gegaan.
Ze heeft heel lang op 2x 2.5 mg gezeten en dat ging goed, tot een half jaar geleden toen was haar schildklier ineens te traag.
Dus toen moesten we een halfje eraf doen en na 6 weken was hij nog te laag dus weer een halfje eraf en toen ging ze weer af vallen dus weer een halve omhoog, nu 6 maanden later is ie toch nog iets versneld, en ze was ook weer afgevallen.
We zijn pas sinds afgelopen dinsdag weer gaan verhogen en zondag kreeg ze last.
Ik ga morgen sowieso de DA bellen en zal eens een uitdraai vragen.
Voor haar nieren heeft ze geen medicijnen nodig

Manoe, dank je wel ik ga hier morgen ook even naar vragen, toch zit me nog iets niet lekker.
Toen ik gebeld werd met de uitslagen, zei de DA dat ze geen last kon hebben door dat strengetje, en dat we er maar vanuit moesten gaan dat dit de laatste maandjes waren,maar ik snap dus niet waarom, want ik zie duidelijk dat ze opknapt zodra ze gepoept heeft, dus ik vroeg nog moet ze geen medicijnen voor haar nieren dan? en toen zei ze nee want op het voer doet ze het goed en die waardes zijn wel iets verhoogd maar ook niet schrikbarend.
en ik heb een nierkater gehad en als die last had waren die waardes vele malen hoger en dat zag er ook totaal anders uit.....
Ik heb zelf nog aan haar alvleesklier zitten denken, omdat haar zusje is gestorven aan een acute alvleesklier ontsteking.
Ze heeft overigens geen koorts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattin verstopt

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb er geen verstand van, maar als je het niet vertrouwd zou ik altijd naar een andere DA gaan voor een second opinion. Ze geeft haar wel heel snel op zo!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

Mijn vriend kwam net binnen en vroeg hoe het ging.
Ik ging meteen huilen, we hebben ff gepraat en ik vertelde dat ik bang was de verkeerde beslissing te nemen.
Hij zei tegen me dat hij wil dat er een andere arts naar haar kijkt.
Met de arts die wij in het begin hadden in deze praktijk hebben we goede ervaringen.
Toen wij woensdag naar de da gingen omdat ze dus toch verstopt zat heeft hij ook tegen die arts gezegd dat hij het raar vond dat er maandag eigenlijk niets gedaan is met de info die ik gegeven had.
Vaak voel ik dingen wel goed aan, daarbij zie ik het verschil tussen een houding van poepen en plassen bij haar echt wel.
toen mijn kattin ineens moest gaan verlagen met haar schildklier tabletten was dat tegen mijn gevoel in, toen na 6 weken bleek dat die schildklier waardes nog steeds te laag waren en ze nog lager moest wist ik al dit gaat fout en ze is dus gewoon in 9 maanden tijd een kilo afgevallen en weer terug op haar oude dosering.
Maar ja mijn gevoel tegenover de waardes van het lab en de kennis van de dierenarts...
Dit is niet de 1e kat waarbij ik iets voel en later gelijk heb.
Wij knokken altijd voor onze katten bij de andere 2 was de beslissing om te stoppen duidelijk, maar nu bij haar is de twijfel te groot dus we gaan toch nog proberen en uitzoeken hoe of wat.
De meeste opmerkingen die we krijgen zijn van tja 16 jaar dan zijn ze toch oud.....
Ik weet ook wel dat ze oud is maar dat betekend nog niet dat je ze meteen maar in moet laten slapen toch?
Ik snap er gewoon weinig van, ze blijft ook eten en drinken en commanderen ;)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kattin verstopt

Bericht door mittenslief »

gek misschien maar vorige week zag ik bij de DApraktijk op SBS ook een oudere kat met dezelfde verschijnselen van het poepen die had een klein botje net naast haar staart gebroken misschien een optie? veel sterkte en sucses ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
manoe76
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:15

Re: Kattin verstopt

Bericht door manoe76 »

Tja, dierenartsen hebben ook niet altijd gelijk en katten reageren ook verschillend op de waarden. Soms zien wij katten, helemaal ingestort, met iets verhoogde nierwaarden bijvoorbeeld. En soms zien we katten met super hoge waarden waar je eigenlijk weinig aan merkt.
Ik vind het ook raar dat er op maandag niks is gedaan met de informatie dat ze niet kon poepen en als ze dan woensdag toch verstopt zit... Je moet ook gewoon je gevoel blijven volgen hoor. Dierenartsen en laboratoria hebben wel kennis, maar jij kent je kat het beste.
Wij gebruiken zelf bijna nooit de standaard klisma's. Wij gebruiken langere slangen waarmee je ver de darmen in komt. Dan spuiten we de darm zoveel mogelijk vol met paraffine vermengd met nog een andere olie en nemen de kat dan op. Werkt altijd. Maar goed, niet iedere dierenarts weet dit en kent deze methode. Dierenartsen werken allemaal verschillend....

En wat haar leeftijd betreft: ja, 16 is oud, maar sommige katten worden 20! Dus geen reden om haar in te laten slapen. En dat ze nog lekker wil eten en drinken en commanderen.... Morgen nog maar eens een goed woordje spreken met je DA!!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattin verstopt

Bericht door Mirjam86 »

Dat laatste wilde ik ook zeggen: 16 is misschien wel oud, maar met een goede behandeling kan ze misschien nog wel ouder worden. Als je DA geen bevredigend antwoord geeft of geen verdere behandeling aanraadt zou ik zeker eens een bezoek brengen aan een andere kliniek!
Geef de moed niet op.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

Ze wordt weer wat actiever nu, ze loopt ook weer normaal.
Nu nog gaan poepen.....
Ja mirjam, we hebben al een naam van een arts gekregen die volgens meerdere mensen goed is.
Ik geef mijn meisje echt niet zomaar op, maar ik hou wel goed in de gaten dat het nog in haar belang is.
Manoe, je hebt helemaal gelijk, de ene kat reageert anders dan de andere.
Tot nu toe heeft ze alleen microlax gehad, DA wilde wachten met verdere ingrepen ivm het roesje dat ze zou moeten hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
manoe76
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:15

Re: Kattin verstopt

Bericht door manoe76 »

Bij de manier die wij gebruiken heeft de kat geen roesje nodig. Het gebeurt op dezelfde manier als een klisma, maar dan met een langer slangetje waardoor je dieper de darmen ingaat. Die manier die jij beschrijft die ken ik wel (deed de vorige DA waar ik voor gewerkt heb ook), maar de methode die wij nu gebruiken is veel beter. Is even niet leuk voor de kat natuurlijk, maar ze hoeft geen roesje te krijgen. Maar ja, is natuurlijk moeilijk om je DA te gaan vertellen hoe ze het beter kunnen doen... maar misschien dat een andere DA het wel op die manier doet.
In elk geval een goed teken dat ze actiever wordt en weer normaal loopt. Het is echt zielig als ze verstopt zitten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

Die methode klinkt wel beter Manoe.
Vanmorgen is ze 2x naar de bak geweest en er kwam wel weer ontlasting.
Ze begon zelfs te bedelen om mijn eten, ze liep sinds gisteravond ook weer normaal.
De 3e keer dat ze naar de bak ging begon ze weer zielig te miauwen en te persen en kwam er weer niets uit....
Ze loopt ook meteen weer raar, haar ontlasting was niet hard maar ook niet echt zacht ofzo.
Ik vind dit echt heel zielig,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattin verstopt

Bericht door nellebel »

mijn nellie kreeg med voor de schildklier en dit legde haar hele stofwisseling plat. haar drolletjes kwamen ook niet, en ze is onder een roesje leeggehaald. verder veel laxeermiddel gehad en de drollen waren ook niet hard, maar omadt de darmen stilgelegd waren door de schildkliermed werkten die niet meer goed. bij haar bleek uiteindelijk wel dat ze geen schildklierprobleem had (mijn DA dacht het aan haar gezicht te kunnen zien en te voelen in haar keel). helaas heeft zij het niet gered omdat uiteindelij kbleek dat ze ook een tumor had in haar maag/ darm, maar dat was neit de oorzaak van het niet kunnen poepen, dat kwam echt van die med (werd ons door de neuroloog gezegd die haar nog heeft gezien). ik heb nu dus een andere DA. vertrouw op je gevoel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattin verstopt

Bericht door Synemios »

Wat erg voor jou en Nellie.
Ik heb zelf ook wel al het eea mee gemaakt hoor met dierenartsen die fout zaten.
Haar zusje had een leveraandoening, en ze werd ineens weer ziek dus wij naar de DA, die van ons was op vakantie.
Zij kon niets vinden zei ze dus ik zei, ik denk dat je toch even bloed moet prikken ivm die lever, was niet nodig en als ze niet op zou knappen zou het wel kanker zijn....
Gelukkig was mijn eigen DA 2 dagen later weer terug, dus wij daar heen en die was echt boos, want zei hij ze had haar lever moeten checken en het was inderdaad weer die lever bleek uit de uitslagen.
Mijn eigen DA heeft toen niets in rekening gebracht en gelukkig knapte ze met medicatie weer op.
Een paar jaar later liep ze ineens te zwalken en te braken, en ze kon niet naar de bak, haar buik was opgezet.
Maar ja het was avond dus wij naar een andere praktijk, die arts zei ja zullen haar nieren wel zijn en ik had meteen zoiets van nee dat is het niet, het is iets met haar maag/darmen.
Hij heeft die nierwaardes geprikt en bekeken maar die waren goed, haar suiker is geprikt maar die was dus te hoog maar volgens hem kwam dat door de stress.
Hij beweerde ook nog dat dit niet zomaar ineens kon en dat wij niet opgelet hadden.....
Hij heft haar vocht gegeven en kwam met de conclusie dat hij niets kon vinden maar dat ze duidelijk ziek was.
Daar stond ik dan weer buiten met een rekening van 200 euro en een doodzieke kat.
Volgende ochtend om 8 uur belt mijn eigen DA die had haar suiker waardes door gekregen en volgens hem waren die veel te hoog om een conclusie te trekken dat het wel door stress zou komen.
Ik mocht meteen langs komen en hij zei meteen volgens mij is het een acute alvleesklier ontsteking.
Ze werd opgenomen, uitslagen van het lab wezen inderdaad op die alvleesklier.
We hebben het een week geprobeerd maar ze heeft het niet gered, ze was zo ziek en knapte niet op dus we besloten haar in te laten slapen.
Helaas is deze DA met pensioen.

Ik heb de DA gebeld en ik heb gezegd dat ik wil dat de eigenaresse van de praktijk naar haar kijkt die was er vandaag niet.
Ze werken met zijn 3en en met die arts waar ik naar gevraagd heb hebben we goede ervaringen.
Haar schildklier daar is echt wel wat mis mee, ze viel echt af en het is via het bloed gecheckt.
Zodra ik ga verminderen valt ze weer af en ik krijg het er bij haar heel moeilijk weer eraan.
Zolang ze op deze dosis zit blijft ze stabiel, als het door de medicijnen komt hebben we dus wel een groot probleem.
Ze is nu al de hele dag verder rustig, ze eet, drinkt, miauwt, komt bij me zitten maar het is duidelijk nog niet goed.
Ik hoor wel gerommel in haar buikje, ze vind het fijn als ik haar daar aai.
Morgen is de DA waarvan wij willen er weer dus ik heb afgesproken morgen ochtend weer te bellen.
Als ze weer zo gaat persen en zielig miauwen dan geef ik haar alsnog toch maar de microlax voor vandaag.
Toch, er komt dus wel iets uit, ik heb ook al zitten denken aan haar anaal klieren, maar dat schijn je echt te ruiken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kattin verstopt

Bericht door Chiquita98 »

Och wat zielig voor je oudje zeg! Heel goed dat je een second opinion neemt bij een andere arts. Hoop echt dat die je verder kan helpen zodat je poes nog een paar mooie jaartjes tegemoet kan gaan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie