Poes kauwt niet

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Poes kauwt niet

Bericht door miele2010 »

Hallo iedereen, onze poes heeft een probleempje: als hij eet is hij gulzig en slokt alles naar binnen, bijna zonder kauwen... Regelmatig, zo een twee maal per week, moet hij braken. Ik denk niet dat het haarballen zijn, want ik zie ongekauwde en onverteerde brokken...
Ik gebruik de british shorthair droge brokjes van royal canin; die brokken zijn redelijk groot en juist bedoeld om het kauwen te stimuleren, maar onze Leo doet dit dus niet...
Weet er iemand raad?
Cerna

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door Cerna »

De meeste katten kauwen hun brokjes nauwelijks. Wanneer je hem kleine beetjes per keer geeft, vermindert dat misschien het braken of toch overstappen op kleinere brokjes wanneer hij toch niet kauwt.
Ik vind die brokjes voor BK erg groot; hier werden ze afgewezen. Onze katten zweren bij RC Exigent en Indoor.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door castratenkoor »

Misschien kun je bij de dierenarts zijn gebit eens na laten kijken kijken.
Gebitsproblemen komen vaker voor bij britjes (als het een brit is - maar aangezien je die brokjes geeft ging ik daarvan uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een topic over te snel eten.
Is dat het probleem? Of eet hij niet speciaal snel, maar gewoon niet kauwen?

Voor te snel eten: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=22905

Als het enkel niet kauwen is, zou ik de tip van Annet opvolgen en in kleinere portie's eten geven.


PS: een 'poes' is in Nederland een vrouwelijke kat, niet beide geslachten. Om misverstanden te vermijden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door miele2010 »

Ik denk dat het vooral een kwestie is van niet kauwen...
Maar als je kleinere brokjes geeft, dan zal hij waarschijnlijk nog minder kauwen dan nu en dan worden zijn tandjes helemaal niet meer "gepoetst"?
Hij heeft geen gebitsproblemen, want dat werd onlangs gecontroleerd door de DA toen hij gesteriliseerd werd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door pearlsofpassion »

Brokken zijn niet echt de manier om tanden te poetsen. Dat werkt niet. Dat doe je beter met rauw vlees of echte tandpasta en tandenborstel.

Hier kauwen ze meer op kleinere brokken, vraag me ook niet waarom...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door miele2010 »

Oei, dat is nochtans wat de reclame van RC beweert, dat brokken kauwen tandplaque helpt verwijderen... Of zijn dat mooie verkoopspraatjes waar we allemaal lekker inlopen?...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door castratenkoor »

Sinds ik om de dag wat rauw vlees bij hun blikvoer geef zijn de gebitten stukken beter - ook van Sjaak van 13,5.

Dat zijn inderdaad verkooppraatjes - brokken helpen niet tegen tandsteen/tandplaque. Vlees wel, door het afzagen schrapen ze de kiezen beter over elkaar dat met brokken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes kauwt niet...

Bericht door pearlsofpassion »

Ze zullen het misschien beter doen dan andere brokken, maar ik geloof er niet in.
Ik kan het niet zeggen, want ik heb het nooit getest, maar Kleintje had vroeger ook extra harde brokken en toch tandproblemen gekregen.
Zolang ze veel buiten kwam en muizen ving, was er geen probleem. Maar sinds ze dat niet meer deed, had ze binnen het jaar tandplak en moest ze onder narcose...
Sindsdien vers vlees, daarvan is het positieve effect wel al bij meerdere forummers waargenomen... Al is dat natuurlijk altijd lichtjes subjectief...

Ik zie het ook wel hier: nog een probleem dat ik heb is dat Kleintje maar aan 1 zijde op haar vlees kauwt. Brokken aan beide zijden. En aan 1 kant begint het dus al terug wat geel te zien op haar tanden, de andere kant is mooi wit.
Ik moet er dus zelf om de zoveel tijd de slechte kant eens schoonmaken, maar dat vind ze zacht gezegd niet zo leuk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes kauwt niet

Bericht door nellebel »

mijn nellie had hetzelfde probleem. daar kwamen soms de brokjes zo weer uit zodat je ze bijna bij wijze van spreken weer terug in de zak kon doen. van het schrokken. kwam bij haar door haar verleden, ze schrokte alles op in rap tempo voor het geval ze weer lang niets zou krijgen of weggejaagd zou worden bij het eten ( bij vorige baasjes).
Ik verdeelde haar voer over meerdere malen per dag. begon volgens mij zelfs met 5a6 keer.
in het begin gooide ik er dan maar een stuk of 10 brokjes in, en daarna pas de rest. ook leerde ik haar om eerst een pootje te geven (ze sprong mij soms het voer uit handen zo gulzig als ze was). doordat ze eerst pootje moest geven kon ik haar wat afleiden en werd ze eerst rustiger.
Uiteindelijk werd het minder en braakte ze niet meer. ze kreeg wel haar hele leven haar maaltijden verdeeld over 3 of 4x, ik heb haar nooit een hele portie kunnen geven in 1x, want ze at altijd door tot het schaaltje leeg was. (ze woog in haar goede tijd dan ook 7 kilo)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes kauwt niet

Bericht door puck0906 »

ik heb van royal canin de dental en ze zijn er alle drie gek op en ze zijn zo groot die krijgt hij echt niet in 1x binnen dus dan moet hij wel kauwen. Hier werkt het.
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Poes kauwt niet

Bericht door Elsa »

Ik ben vandaag met mijn 2 katten naar de DA gewees voor de jaarlijkse inenting, toen blek na een klein onderzoekje wat ze dan altijd doen dat beide ontstoken tandvlees hebben. Ook hier raadde de DA aan om rauw vlees te geven, maar hoeveel geef ik dan en wat is het beste
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes kauwt niet

Bericht door MarjanR »

Kijk even op het forum van www.barfplaats.nl
Daar krijg je alle info die je nodig hebt :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes kauwt niet

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou elke dag een blokje van een 10gr geven per kat als je voor de rest gewoon brokken wil blijven geven. Gewoon rauw spiervlees al mag een keertje orgaan natuurlijk ook. ;-) (liever geen varkensvlees)
Werkt hier prima voor de tanden. :-)

Al denk ik dat het beter is hun gebit eerst te laten proper maken en dat het vlees dan goed is om het goed te houden. Of je er bestaand tandplak of tandsteen mee wegkrijgt, dat weet ik niet hoor.

Je kan natuurlijk zoals Marjan aangeeft ook volledig overgaan op vers vlees en dan ben je barfplaats het beste af.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Poes kauwt niet

Bericht door Flo_o »

Hoihoi,

Mijn poes had een jaar geleden hetzelfde probleem, ze kauwde maar amper en gaf bijna dagelijks over. Ook geen haarballen maar gewoon puur van het te snel eten. Op aanraden van de dierenarts moesten we inderdaad heel vaak kleine porties eten geven zoals al eerder genoemd is. Maar omdat wij beide fulltime werken hebben we hiervoor een voerautomaat aangeschaft en dat werkt echt heel goed! Ze krijgt nu elke 2 à 3 uur een aantal brokjes. Ook krijgt ze elke paar dagen wat moutpasta om de vertering te stimuleren en evt haar op te lossen (want dat komt er nooit uit bij haar). Ook zijn we gestopt met het geven van natvoer want dat gaf ze het meeste over. En we zijn overgestapt naar grotere brokken (Sanabelle Dental).

Volgens onze dierenarts had ze deze ''voernijd'' (te snel eten en schrokken) door haar verleden als zwerfkatje (mét kittens). En dat zal misschien wel nooit helemaal overgaan maar vooral als we echt consequent zijn met de moutpasta is het overgeven in ieder geval zo goed als over! Nu, een jaar nadat we haar in huis hebben gehaald doet ze gelukkig al een stuk rustiger aan met eten, lekker op haar gemak :grin:

Heeft jouw poes wellicht ook zo'n verleden of heb je haar al vanaf kitten? Of misschien voelt ze zich bedreigt door andere katten/huisdieren? Heeft ze dit probleem allang of is het plotseling ontstaan?

Nou, ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips, het heeft bij ons in ieder geval wel goed geholpen. Succes ermee!
Plaats reactie