Rood en vurig kontje

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Rood en vurig kontje

Bericht door daantje »

Ik weet niet goed hoe ik dit nu weer uit moet leggen, maar het poepgaatje van Bibi is heel erg rood en vurig :shock: . Ze poept vaste ontlasting, gewoon normaal niet erg hard ofzo. Er lijkt ook wel een rood flubbertje aan te hangen, maar dit zit wel vast (aambei misschien :?: Kan dat bij katten :?: ).
Wie herkent dit en wat zou ik er aan kunnen doen?????
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik weet niet precies meer hoe het heette, maar wij hebben zoiets met de hond gehad. En er zit een klier die dan ontstoken is en moet als het ware uitgedrukt worden. Ik weet niet zeker of dit bij katten precies hetzelfde is maar zou er wel even mee naar de da gaan als ik jou was.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ga daar maar even mee naar de dierenarts!!
Toen Pini nog klein was had zij dat ook. Ik ben toen ook naar de dierenarts geweest en bleek dat er een stukje endeldarm naar buiten was gekomen. Pini heeft toen een nachtje bij de dierenarts moeten blijven. Het is allemaal goed gekomen. Ik wil je niet ongerust maken maar wel gaan.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Shaz schreef:Ik weet niet precies meer hoe het heette, maar wij hebben zoiets met de hond gehad. En er zit een klier die dan ontstoken is en moet als het ware uitgedrukt worden. Ik weet niet zeker of dit bij katten precies hetzelfde is maar zou er wel even mee naar de da gaan als ik jou was.
Dan heb je het over de anaalklieren, maar die zitten niet op de plek van de anus, maar er links en rechts van, onder de staart en onder de vacht.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Toen we vorige week bij de dierenarts waren en hij haar ging tempen had hij het er wel over dat haar endeldarm geirriteerd was omdat er bloed aan de thermometer bleef zitten. Gerda, wat heeft jouw dierenarts eraan gedaan???
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

Re: Rood en vurig kontje

Bericht door Gast »

daantje schreef:Ik weet niet goed hoe ik dit nu weer uit moet leggen, maar het poepgaatje van Bibi is heel erg rood en vurig :shock: . Ze poept vaste ontlasting, gewoon normaal niet erg hard ofzo. Er lijkt ook wel een rood flubbertje aan te hangen, maar dit zit wel vast (aambei misschien :?: Kan dat bij katten :?: ).
Wie herkent dit en wat zou ik er aan kunnen doen?????

Hoi,
1 van mijn katten heeft dit ook gehad en het was inderdaad een soort aambei, waarschijnlijk was ze een beetje verstopt door vastzittende haarbal.
Ik heb pijnstillers, een antibiotica en een pasta tegen haarballen gekregen en het ging al heel snel weer beter.

succes, groeten Tamar
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

De dierenarts van mij heeft Pini toen daar gehouden en heeft haar onder narcose de endeldarm weer naar binnen gedaan en haar kontje een dag dicht genaaid. De endeldarm stak er ruim een centimeter uit. Het leek wel een framboos of het tuutje van een balon. De volgende dag mochten wij haar weer halen. Wij blij maar.....

Toen gebeurde dat weer en is ze 5 dagen bij de dierenarts gebleven. Het moest toen langer dichtzitten. We hebben haar opgehaald. Ze moest een maand van dat astronoutenvoer eten. :sad:

Als het weer zou gebeuren moest hij het operatief vast gaan zetten. De dierenarts zei dat de ontlasting van Pini te hard was en dat ze teveel moest persen. Dit komt door de brokjes. Ze mocht alleen blikvoer eten. Dan blijft de ontlasting zachter en is de druk op de endeldarm minder. Ze heeft ongeveer een jaar alleen blikvoer gegeten en is daarna over gegaan op brokjes en blikvoer. Ze kreeg kleine porties. Ongeveer 5 per dag. :smile:

Wat een gedoe he! Maar het is allemaal wel weer goed gekomen. :grin: Ik zou toch even naar de dierenarts gaan. Dan weet je zeker of geen kwaad kan. Het kan ook alleen geiriteerd zijn. Laat je even weten hoe het af is gelopen???
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het lijkt nu wel weer wat rustiger te zijn rond het kontje van Bibi. Ik heb het van het weekend goed in de gaten gehouden, het wordt minder. Ik denk dat haar darmen (en dan vooral haar endeldarm) snel geirriteerd raken door haar voeding. Ik heb haar vanaf zaterdagmiddag even geen brokken gegeven, alleen whiskas junior voor een iets slappere ontlasting en daardoor lijkt de boel wel wat tot rust te komen. Verder is ze speels, drinkt en eet ze goed dus ik kijk het nog maar even aan. As. donderdag moet ze voor de tweede enting dus kan ik er meteen naar laten kijken als het nodig is.

Gerda, bedankt voor je tips en ik hou je op de hoogte!

EDIT:
Ik denk echt wel dat het beter gaat hoor. Moest mezelf er nog even goed van overtuigen, dus staart voorzichtig omhoog getrokken en er flink naar gekeken, ziet er een stuk rustiger uit. Dusse...... voorlopig zet ik haar inderdaad even op blikvoer (junior) en daarna proberen rustig aan wat brokjes te geven. Goude tip Gerda!

EDIT:
Hoewel het kontje van Bibi er niet meer zo rood en raar uitziet laat ik er morgen bij het enten wel even naar kijken. Er blijft een raar flupje uit haar kont hangen en zelf durf ik er niet aan te zitten, tis maar een klein flupje maar toch...... het hoort er niet te zitten. Ben zelf wel heel benieuwd wat het is.

EDIT:
En vandaag bij de dierenarts geweest. Jeetje, ze was zoooo enthousiast over Bibi. Gezond en mooi poesje maar waarschijnlijk een lintworm die haar een beetje problemen geeft met ontlasting etc. Waarschijnlijk komen haar kont-problemen daar vandaan. Ze adviseerde aangepaste voeding voor een wat soepele ontlasting maar dat deed ik al en het werkt prima. Kreeg een tube Flubenol mee naar huis en heb haar dat gegeven, Ik denk dat Barrel ook een lintworm heeft dus die heb ik gelijk ook maar een portie gegeven. Poepgaatje van Bibi is nog wat verdikt maar is niet meer zo vurig rood. Ik ben weer helemaal blij..........
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Rode en gezwollen anus

Bericht door DarkElf »

:oops:

tsjah, verleden week heeft Loei, iedereen hier, ontwormpilletjes gehad. Allemaal prima gegaan, kattenbak in de gaten gehouden, niets aan de hand.

Gisteren zag ik toevallig dat Loei ging, tsjah hoe noem je dat, sleetje rijden op zijn kont?? Nog nooit gezien!.

Wat bleek, hij had een haartje ingeslikt en tijdens de ontlasting was dat gaan irriteren, zo zag het eruit.

Nu zag ik dat zijn anus een tikje rood is en opgezet lijkt. Geen idee wat ik daarmee moet!!!

Komt dat van de irritatie? Hij is gewoon zichzelf, eet en drinkt en speelt en heeft nergens last van, alleen is er dus iets opgezet....

Iemand enig idee wat ik hiermee moet, of juist niet moet???
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt er een beetje uierzalf op doen. Als het niet opknapt, is er meer aan de hand (ontstoken anaalklieren of iets anders) en zou ik even naar de da gaan.
Succes!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Bibi heeft het ook gehad toen ze een kitten was maar dat kwam omdat haar ontlasting hard was. Ik weet het niet zeker meer maar ik geloof dat ik haar een paar dagen op zacht voedsel gedaan heb toen (gewoon blik dus).
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Jeanneke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2006 16:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Nieuw hier

Bericht door Jeanneke »

Hallo,

Ik heb me net aangemeld omdat onze oudste kater Gozer (4,5 jaar oud) ook dit probleem heeft en ik dus aan een aambei zat te denken. Maar ik wist niet of dat bestond bij katten. :oops:

Wij hebben 4 katten. Gozer en Fleur zijn broer en zus uit hetzelfde nestje en bij ons gekomen toen ze 7 weken oud waren. Ze komen uit het asiel.
Later hebben we nog 2 kittens bijgehaald. Bram en Vlekje. Ook weer een broer en zusje uit hetzelfde nest. Zij zijn nu 2,5 jaar oud.

Het zijn geen raskatten maar wel heel lief!!!

De grootste kroelert is Gozer. Hij is wel het zorgenkindje van de familie.
Hij is een zgn. plaskater. Dat betekent niet dat hij overal plast, maar juist dat hij niet meer kon plassen. Na een hoop getob hebben we een penisamputatie moeten laten doen. :-(
Hij heeft daar gelukkig geen enkele last van gehad naderhand.

En nu heeft hij dus weer een pijnlijk poepertje. We gaan morgen met hem naar de dierenarts. We hebben een afspraak om 11.00 uur.

Ik laat nog weten wat het oordeel van de dierenarts is.
Groetjes,
Jeanneke

Mijn kattenfoto's
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jeanneke, sterkte, sneu dat Gozer weer de pineut is. Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten