Chronische darmontsteking

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door nellebel »

helaas is de internist inderdaad ook niet erg goedkoop. moest ook een paar honderd euro afrekenen met nellie toen. (papieren inkijken, vochtinfuusje en inslapen). volgens mij rond de 200 euro. en dan de reiskosten nog. Ik heb er geen psijt van gehad omdat het voor ons nooit duidelijk was wat ze mankeerde en ter bevestiging van het falen van onze DA. op zich had ik toen al duidelijk dat ze het niet zou halen (mijn man kon dat toen nog niet accepteren). dus ik snap jou twijfel heel erg goed. dat gesjouw met zo'n beesje is ook niet alles, vooral niet als ze dement is. dan kan elke verandering het beeld weer verstoren (is bij mensen ook zo).
uitgedokterd betekend denk ik ook niet dat ze niet verder behandeld wordt (bijv lustopwekkers), maar meer dat alles lijkt uitgesloten dus dat het dementie moet zijn. of begrijp ik dat verkeerd?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door BillyJean »

tja, mensen met dementie krijgen ook vaak een veranderd eetpatroon, of weigeren nog te eten...misschien dat dit bij katten ook zo werkt?
Moeilijk he, om uit te zoeken wat er is..
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Cerna »

Ik kan me niet voorstellen dat het gebrek aan eetlust te maken heeft met dementie. Waarop baseert de DA zich dat hij denkt dat het dementie is?
Onze Minoes is 4 jaar dement geweest en hield al die tijd een prima eetlust. Ik werk met dementerende mensen en natuurlijk zijn er wel die minder eten maar dat heeft meer te maken met de leeftijd (hoe ouder, hoe minder eetlust; mijn moeder was niet dement maar at de laatste jaren van haar leven ook nauwelijks nog wat), dan met de dementie. Jong-dementerenden hebben dezelfde eetlust als niet zieke mensen.

Wanneer je echt wilt uitzoeken wat de oorzaak kan zijn van het gebrek aan eetlust (en volgens internist Mandigers van de Wagenrenk kunnen er wel 100 redenen zijn; dat vertelde hij ons voordat bij Noa nierfalen werd vastgesteld) en de diarree, dan ben ik bang dat een bezoek aan een internist de enige oplossing is.

Maar misschien dat Diazepam op dit moment ook al een oplossing is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

bedankt voor het meedenken!! dat vind ik heel erg fijn

Ik heb zonet de da gebeld en nu wat meer duidelijkheid gekregen, de assistente heeft met de da overlegd. De da denkt nu aan dementie, dat kan verklaren waarom Casper niet goed wil eten.
Ze denkt dus niet dat het komt omdat het in haar lijf niet goed gaat door die chronische darmontsteking. Ze willen er geen medicatie voor geven, ook ivm haar voedselintolerantie.
Volgende week als we voor controle moeten komen zal ik nog het een en ander vragen, ook over de internist en of ze daar mee kan overleggen maar ik denk dat ik me er maar bij moet neerleggen dat het dus niks met haar chronische darmontsteking te maken heeft.
Ik mag haar bellaseten ook niet meer geven, ivm haar voedselintolerantie.
Verhoging van de primperid is niet nodig, heeft er niks mee te maken, en een eetlustopwekkend middel hoeft ook niet want dat schijnt de primperid ook al te zijn.

Gelukkig heeft Casper goed gegeten vanochtend! Ze heeft nog geen ontlasting weer gehad maar hopelijk was haar diarree eenmalig.

@ Cerna bij dementie symptomen komt een verminderde eetlust wel voor.
Ook het rusteloze gedrag, apatisch voor zich uit kijken, niet meer naar je toekomen voor een knuffel of op schoot...Daar herkennen we Casper heel erg in. Het nachtelijke miauwen wat er ook bij hoort doet ze niet standaard snachts maar ook weleens overdag.
Het is gewoon moeilijk, want door de primperid kunnen ze dit gedrag ook krijgen, maar het kan ook door een schildklierprobleem komen of door dementie.


bedankt Marjan voor je tip, ik wacht nog even af hoe het nu gaat. misschien hou ik me wel veels te veel bezig met Casper en werkt dat averechts voor haar

Ik ga cholodin bestellen voor Casper, de da raadde me het af vanwege haar voedselintolerantie en de plantaardige ingredienten. Ik hou het wel in de gaten, mocht ze er diarree van krijgen of jeuk dan kan ik altijd nog stoppen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 21 jan 2011 11:26 Hoi Anne
Onze Shura had ook chronische darmontsteking. Medicijnen (ik weet niet meer welke; is te lang geleden) en dieet deden niets.
Zijn alle andere mogelijkheid van te snel werkende darmen uitgesloten? Bij Shura was de schildklier ook verhoogd en de da hoopte dat wanneer de schildklier weer rustig zou worden, de darmen ook wel weer normaal zouden reageren. Helaas had het één niets met het ander te maken. HIj is daarna helemaal binnenstebuiten gekeerd in Utrecht maar ook dat had geen positief resultaat.

Hij at als een bootwerker maar viel steeds meer af. Op het laatst spoot de ontlasting er uit.
Ik begrijp dat je liever wilt horen wat er nog aan behandeling mogelijk is, maar helaas heb ik hier dus geen ervaring mee. Voor Shura was geen behandeling omdat niets aansloeg.
Toch heeft hij nog drie jaar geleefd met zijn darmontsteking, al was ik het laatste jaar voortdurend ontlasting aan het opruimen want hij redde het niet meer tot de kattenbak.

Ik hoop voor je dat Casper het ook nog zo lang redt en dat de Dexoral en het dieet wel aanslaan. Veel sterkte!
Dag Annet
Deze topic is van een hele tijd geleden maar ik zit nu helaas in hetzelfde schuitje met Roedi
Ook zij eet heel moeizaam hoewel ze gelukkig geen diarree heef of overgeeft
Zij krijgt dexoral, primperid en temgesic als medicatie
Waar ik nieuwsgierig naar ben, je schrijft dat Shura gewoon goed at? je gaf haar geen dieetvoeding of iets dergelijks?
Ik wilde je met deze vraag pb'n maar ik zie dat dat niet mogelijk is, vandaar deze manier
Hoe heb jij de laatste tijd beleeft met Shura?
Ik zit zelf erg te twijfelen of haar leven nog leuk en draaglijk is. Zo moet ik haar geregeld bijvoeren en ook vocht geven want ze is al twee maal uitgedroogd geweest
Ik ben sinds gisteren begonnen haar alleen nog maar hypoallergeen te geven. Ik hoop heel erg dat het gaat helpen zodat ze weer zelf gaat eten
Ik hoor graag van je
Nog ter aanvulling: haar bloed is drie tot vier maal geprikt. Bij de eerste bloeduitslag kwam ook een alvleesklierontsteking naar voren, en licht verhoogde nierwaardes. dat laatste zegt niet zoveel, Roedi is namelijk enorm afgevallen en heeft veel spierweefsel verloren door het slechte eten
Bij de volgende uitslagen waren zowel de alvleesklier als de nierwaardes al weer flink gezakt

Toen na een maand/anderhalve maand de behandeling niet aansloeg voor haar ontsteking in haar darmen en na opnieuw bloed laten prikken heeft Roedi ongeveer anderhalf week lang om de twee dagen injecties gehad omdat de ontsteking zo stug was dat de da vermoede dat er een bacterie bij gekomen was

Bij de laatste controles voelen haar darmen weer soepel aan
Ik hoor graag jouw verhaal
Ik kom verder op het internet weinig ervaring tegen van mensen met een kat met chronische dunne darm ontsteking

Ik ben nieuwsgierig naar Shurasverhaal en over hoe jij dat beleeft heb, of je ook je twijfels had enz enz
De medicatie sloeg niet aan? Dat idee heb ik hier soms ook omdat ze steeds maar weer wegzakt in een dip van niet willen eten. Het kan zijn dat een voedselintolerantie ook een rol speelt, vandaar dat ze nu sinds gisteren echt op een hypoallergeen dieet staat
Alvast bedankt voor je input
(als ik die krijg) :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Synemios »

Zoek eens op IBD dat is de verzamelnaam voor chronische darmontstekingen,
Ik denk dat je daar verder mee komt.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/i- ... l-disease/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Cerna »

Mijn excuses dat ik nu pas reageer. Op de een of andere manier zie ik notificaties of persoonlijke berichten (heb pas nog een PB van Erik gehad dus volgens mij kun je me gewoon PB-en) altijd over het hoofd.

Over Shura.
Het is zondag al 15 jaar geleden dat Shura is overleden en dan is toch met meeste weggezakt. Ook had ik toen nog niet de kennis die ik nu wel heb. Ik deed wat de dierenarts adviseerde en dacht verder niet na want de dierenarts wist wel wat hij deed. Het kwam vaak genoeg voor dat een dierenarts bij een zieke kat een paar spuiten gaf en ik geen idee had wat er ingespoten werd. De verandering kwam pas nadat Noa ziek werd.
Ik vrees dat ik je dus niet echt kan helpen.

Ik kan me nog wel herinneren dat Shura een darmonderzoek gehad heeft in Utrecht, maar daar kwam niets uit. Ze gooiden het destijds op stress wat heel goed mogelijk was want in 2000 overleed opperkat Minoes en toen ontstond er een soort van machtsstrijd tussen Shura (10) en Cochi (5). Shura was een hele zachtaardige kat en verloor die strijd van macho Cochi en ging daarna wildplassen (in het stopcontact :cry: ). En toen begonnen ook de diarreeklachten (ik lees dat ik in 2011 schreef dat Shura drie jaar klachten heeft gehad, maar dat klopt niet want ik lees in zijn medisch dossier dat de eerste klachten zich in juli 2000 openbaarden, een half jaar na Minoes' dood).
Hij heeft een paar keer antibiotica gehad en zijn ontlasting is nagekeken, maar ook dat leverde niets op.

Shura bleef inderdaad goed eten, maar viel ontzettend af (in anderhalf jaar tijd ruim 2 kilo) en verloor dus erg veel eiwitten. Hij kreeg geen dieetvoeding (weet ook niet of dat toen al bestond) en ik kan me niet herinneren (staat ook niet in zijn dossier) dat er onderzoek gedaan is naar een allergie.

Maar ik lees dat het bij Roedi "alleen" gaat om moeizaam eten. Ik neem aan dat je het al met Mirtazapine hebt geprobeerd?
Of haar leven nog leuk is kan ik vanaf hier niet beoordelen. Voor mij zijn altijd de criteria: is de kat nog aanwezig of ligt 'ie alleen nog maar te slapen, reageert 'ie nog op aandacht, wil 'ie nog naar buiten?
Zoals je weet at Noa niet alleen moeizaam, maar helemaal niet. Maar haar leven was echt nog de moeite waard. Ze was actief, ondeugend, genoot van het buitenzijn. De eetlust kan dus een criterium zijn, maar hoeft niet.
En ook Amber eet moeizaam (Milka heeft jaren moeizaam gegeten), maar geniet van de zon, van aandacht (heel veel aandacht, alsjeblieft). Zij is altijd de eerste die zodra de zon op ons dakterras komt, naar buiten gaat.
En dus krijgt ze een keer in de week een kwart Mirtazapine en daar reageert ze heel goed op. Ze is zelfs alweer een paar ons aangekomen.

Shura in 2001:
Afbeelding

En op de laatste dag van zijn leven: brood- en broodmager
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Bedankt voor de reactie Annet.
Wat een prachtkat was Shura. En wat is het verschil tussen beiden fotos groot. De laatste doet me erg aan Roedi denken, ook zij is te mager.

Ik weet hoe het komt dat ik dacht jou niet te kunnen pb´n. Ik quote een reactie van jou, te vinden op pagina 1 van deze topic, en onder jouw naam staat daar verder niets, geen wolkje om op te klikken
Dat komt natuurlijk omdat het een reactie vanuit 2011 was

Ik heb mirtazapine geprobeerd voor Roedi maar dat maakte niet veel uit. Ook heeft zij twee maal periactin gekregen, twee maal een kuur van 2 maal daags voor 4 dagen lang. De eerste keer hielp het, de laatste keer deed het niets meer

Ik voer haar nu al een week bij want zij eet bijna niets. Zo heeft zij bijv. vandaag uit zich zelf 4 gram opgepeuzeld, ik kan het dus niet aan haar overlaten. En ze doet het er goed op. Ze ziet ze er veel beter uit, ze is actief, wil graag buiten in het zonnetje liggen. Zij slaapt wel veel maar ze wordt ook alweer 11 (morgen)
Ook wordt haar vacht weer wat zachter
Het gekke is dat ze zich wel meld met etenstijd. Voor mij is dat ook makkelijker want dan kan ik haar zo oppakken om haar naar haar kamer te brengen waar ze kan eten. (wat ze dus voor 95% negeert)
Als ik haar aan haar lot overlaat gaat ze interen,slaapt ze heel veel en toont ze helemaal geen belangstelling meer met etenstijd

Als de darmen niet goed werken verloopt de spijsvertering ook niet optimaal. Ze nemen minder voedingstoffen op en zo vallen ze af.

Ik blijf Roedi voorlopig gewoon bijvoeren. Dwangvoeren klinkt zo negatief
Ik merk dat als ik rustig ben, het bijvoeren ook makkelijker gaat.

bedankt voor het delen van je verhaal. Triest dat er toen zo weinig informatie was.
Op dit moment wacht ik op een bestelling, ik heb van hills ib besteld, speciaal voor katten met darmproblematiek en alvleesklieronsteking. Ik hoop heel erg dat Roedi het gaat lusten en deze voeding iets voor haar doet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Synemios »

Er is qua kennis een hoop veranderd ook ( gelukkig maar)
Ik las in dit topic dat het toen nog de vraag was of bijvoorbeeld voedselallergie of overgevoeligheid er iets mee te maken zou kunnen hebben.
Nu is bekend dat dat dus echt ook zo is.
Ik weet dat de behandeling bij Sylvester nu ook totaal anders zou zijn.
Als ik nu alles terug kijk dan denk ik dat die met de kennis van nu nog best een goede kans gehad zou hebben.
Jeetje annet wat een verschil tussen de ene en andere foto.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Wat was er met Sylvester aan de hand Denise?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Synemios »

Nou die begon met darmproblemen, toen een leverontsteking en uiteindelijk door de dexoral ( wel na lang gebruik) een alvleesklierontsteking.
Die hebben we na een week in moeten laten slapen want die kon niet eens meer normaal op haar pootjes staan.
Torenhoge glucose had ze ook van de 1 op andere dag.
Als ik toen had geweten wat ik nu weet, dat is echt de enige waar ik tot op de dag van vandaag geen vrede mee heb mbt de manier van het overlijden.
Maar ja ik had toen niet eens internet en had vertrouwen in die dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

He bah wat triest. Dan weet je binnen een week tijd ook niet wat je overkomt
Logisch dat je, net als zovelen, vertrouwen had in de dierenarts.
Nu is er veel meer kennis, internet enz enz maar je merkt ook dat niet alle da's het op prijs stellen dat je met ze meedenkt
Ik denk wel wat ze nu veel meer kunnen/weten als toen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Synemios »

Ja dat klopt, ze weten ook veel meer nu.
maar we kwamen er achter omdat we met spoed naar een andere DA moesten dat er het eea niet klopte wat de behandeling betrof.
Ik troost me maar met de gedachte dat ik door mijn ervaring met Sylvester nu meteen dacht aan een alvleesklierontsteking bij Lizzy.
En uiteindelijk met haar naar een andere DA ben gegaan.
Dat is wel wat ik er dan dankzij haar van geleerd heb.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Ja dat is dan ook gelijk het enige positieve eraan.
Dan is Lizzy wel goed bij je terecht gekomen, hoe cru dat dan ook klinkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Synemios »

Ja ik geloof nog steeds dat Luna en Lizzy hier terecht gekomen zijn met een reden ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie