Chronische darmontsteking

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Onze Casper heeft een chronische darmontsteking.Ik vind hier heel weinig over en hoop ervaringen te krijgen van mensen die dit mee hebben gemaakt met hun kat, prognoses e.d.
en dieet.
Onze Casper is gister weer opgenomen, dit omdat ze weer diarree had en een beetje aan het uitdrogen was.
Casper krijgt elke dag een halve tablet dexoral.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Adriana »

k weet niet over welke deel van Nederland we het hebben maar je zou om te beginnen kunnen kijken bij de informatie op de site van Wilhelminapark dierenartsen in Utrecht.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/
daarvan hebben we hier een aantal succesverhalen in de diagnose en behandeling van darmklachten en missch willen zij tips geven...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Cerna »

Hoi Anne
Onze Shura had ook chronische darmontsteking. Medicijnen (ik weet niet meer welke; is te lang geleden) en dieet deden niets.
Zijn alle andere mogelijkheid van te snel werkende darmen uitgesloten? Bij Shura was de schildklier ook verhoogd en de da hoopte dat wanneer de schildklier weer rustig zou worden, de darmen ook wel weer normaal zouden reageren. Helaas had het één niets met het ander te maken. HIj is daarna helemaal binnenstebuiten gekeerd in Utrecht maar ook dat had geen positief resultaat.

Hij at als een bootwerker maar viel steeds meer af. Op het laatst spoot de ontlasting er uit.
Ik begrijp dat je liever wilt horen wat er nog aan behandeling mogelijk is, maar helaas heb ik hier dus geen ervaring mee. Voor Shura was geen behandeling omdat niets aansloeg.
Toch heeft hij nog drie jaar geleefd met zijn darmontsteking, al was ik het laatste jaar voortdurend ontlasting aan het opruimen want hij redde het niet meer tot de kattenbak.

Ik hoop voor je dat Casper het ook nog zo lang redt en dat de Dexoral en het dieet wel aanslaan. Veel sterkte!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Adriana »

kan zijn dat ik het in de topics gemist heb en weet niet alles van een aantal dieren uit mijn hoofd..
maar zeker weten dat het geen giardia is?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jojo »

Guus hier heeft eosinofiele enteritis, chronische ontsteking van de dunne darm. Ik ben met hem naar een internist in de Wagenrenk geweest voor een gerichte diagnose en behandeling. Als jouw budget het toelaat zou ik contact zoeken met een internist, kan via je DA.

Sinds 2007 krijgt Guus prednoral om de ontstekingsreacties tegen te gaan. Dit werkt goed, ook al dipt hij af en toe nog wel bijv. bij stress, dan gaat het heel even mis. Wat voor hem verder erg goed werkt is steeds kleine beetjes eten, hij krijgt 54 gram per dag en dat verdeeld over 10 tot 15 kleine porties. Kom ik weer aan met tarwegras, ik weet niet goed uit te leggen wat het precies doet, maar sinds hij tarwegras te knagen heeft vind ik zijn algehele conditie toch wat vooruit gegaan.

Heel belangrijk bij dit soort klachten: (laten) uitzoeken welk voer het best is voor Casper, en héél strikt voerbeleid houden. Daarmee bedoel ik letterlijk geen kruimel ander eten, zelfs geen broodkruimeltje van je bord af.

Guus heeft de pech dat hij niet zonder prednoral kan, maar er zijn genoeg katten die tijdelijk medicijnen nodig hebben (alleen bij terugvallen) en verder een prima leven hebben.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door MarjanR »

He verdikkie, Anne.
Ik heb geen wijze woorde oid, maar ik leef me je mee
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Marjan bedankt voor je medeleven
Jojo De natuurwinkel is aan het uitzoeken hoe ze tarwegraszaad voor me kunnen bestellen,
ze hebben wel tarwekorrels maar het moeten kiemen zijn, bedankt voor je ervaring!!
Ik merk ook dat Casper wel steeds wil eten maar goed, gisteren dus toch weer iets gebraakt en helaas aan het uitdrogen en diarree, misschien nog een kwestie van het juiste dieet vinden.
De da heeft me al laten weten dat Casper dexoral nodig zal blijven..
Ik wacht de behandeling van de da af, mocht dat niet goed gaan dan zal ze me wel doorverwijzen naar iemand die daar wel iets vanaf weet.
Cerna wat een verhaal zeg, bedankt dat je dit met me deelt
Adriana gardia is al eerder uitgesloten via ontlastingsonderzoek
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe? Je kan toch gewoon tarwekorrels zaaien en dat geeft dan tarwegras?
Zo had ik het toch ook begrepen?
Niet dan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

:?: Nu weet ik het ook niet meer Valerie, ik zal er eens op gaan zoeken :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Cerna »

Ja hoor! Gewoon zakje tarwekorrels kopen en in een pot met aarde zaaien (niet te veel korrels ineens), iets aarde eroverheen en op een lichte plaats zetten. Aarde moet vochtig blijven.
Het gras wordt heel hoog en wild en de eerste keer had ik het in een veel te lage pot gezaaid waardoor het na twee dagen plat lag en de katten er niets meer mee konden.
Nu strooi ik het in een wat hogere pot en dan niet helemaal aan de bovenkant maar zo'n 15 cm beneden de rand waardoor het wat meer steun heeft. Het duurt dan wel iets langer voordat het ontkiemt maar is het eenmaal zover dan zie je het groeien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

bedankt voor de tip Cerna!! Geen wonder dat de eko winkel het nog niet heeft kunnen bestellen, ze hebben gewoon de tarwekorrels wel in huis ;-) Tegen mij zeiden ze dat veel mensen dat door de yoghurt roerden dus ik dacht dat het dan wat anders moest zijn :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Casper begint weer wat steviger ontlasting te krijgen en eet heel goed. Als ze een keutel doet mag ze naar huis, hopelijk is dat snel wat a.s. donderdag zit ze al weer een week bij de da en we missen haar.
Afgelopen zondag ging het ook heel goed met haar, mocht ze bijna na huis, totdat ze ineens weer diarree kreeg. Ze vermoeden dat er een virus op haar darmen is geslagen :???:
Maar goed, het gaat nu dus de goede kant op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Cerna »

Fijn voor je Anne en vooral ook voor Casper want de hele dag met darmkrampen lopen, is echt geen pretje. :-(

Ik hoop voor je dat de medicijnen hun werk doen en dat Casper weer de oude wordt.

Heb je al tarwegras gezaaid?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Lovecat »

Nou Anne, ik hoop dat Casper snel die keutel draait! Die verwarring over de tarwekorrels had ik ook, ik ga straks toch maar weer op pad ervoor.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

bedankt Annet en Natasja!
Zonet gehoord dat Casper heel misschien morgen naar huis mag!!
Ik heb toevallig de tarwekorrels vandaag gehaald, 1 paar in een grote zinken emmer want jouw verhaal Annet stond me nog bij dat het 15 cm onder de rand moet...en in heb nog drie kleinere
porties gezaaid. Ik ben heel benieuwd :-P

Natasja is het ondertussen al gelukt met de tarwekorrels?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie