Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Zit met een probleem:

Maya en Maiky krijgen al maanden hetzelfde voer. Alexis. Ging er altijd prima in (heel kuipje, half kuipje, maakt niets uit).

Sinds 2 weken gooit Maya er echter alles weer uit. Ben hier vorige week mee naar de dierenarts geweest. Deze heeft Maya helemaal onderzocht/beknepen,etc. Hij zei dat er met haar binnenste niets mis was. Ik kreeg speciaal voer mee, zowel droog als vlees.

Het droogvoer ging goed, maar het vlees kwam er alsnog weer uit.

Weer ander voer geprobeerd, nogmaals geen succes.

Waar ligt dit toch aan? Ik vind het zo sneu voor haar. Maiky krijgt genoeg binnen en houd het ook binnen, maar Maya wordt steeds magerder. Verder is ze niet ziek, ligt ze gewoon op schoot, spint ze en doet ze haar ding. Maar toch.. ik vertrouw het niet.

Kan ik zonder probleem naar een tweede da gaan voor een second opinion? Want dit heeft Maya nog nooit eerder 2 weken achter elkaar gedaan.

AUB reacties.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overgeven

Bericht door MarjanR »

Ja, je kunt zonder gezeur of problemen naar een andere da!

Laat je weten wat ze mankeert?

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook voor een second opinion gaan.
En haar vaker op de dag kleinere porties geven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Ik DACHT gisteren geluk te hebben... vond geen eten op de grond, dus... hoera? Maar nee, de gehele 'portie' had madame op tafel gelegt... ZUCHT. Heb vanmorgen dus weer met de DA assisitente gebeld. Deze vond het ook niet kloppen, dus vanavond tussen 6 en 8 ga ik er weer heen. (Dit vanwege werk)

Overdag vaker portie's geven: klinkt wel leuk, maar ik werk parttime (ma, di do van 9.00 tot 16.00), dus dat is niet mogelijk.

Heb ze beiden vanmorgen geen eten gegeven.

En volgens mij voelt Maiky aan dat het mij niet lekker zit. Hij doet nl. iets wat hij in ruim 1½ jaar nog bij mij niet heeft gedaan: op schoot kruipen.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Heb haar vannavond weer naar de da gebracht. Ze blijft er nu een nachtje en wordt dan morgenochtend onderzocht (bloed, urine en maag). Ik hoop dat de da wat kan vinden, dat zou wel fijn zijn.

Morgen tussen 6 en 8 kan ik haar weer ophalen.

Vind het maar niets dat ik haar nu niet in huis heb, maar een brakende poes in huis is ook niet leuk (zowel voor haar niet als voor mij)
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overgeven

Bericht door MarjanR »

Ja, dat is heel vreemd.
Ik hoop dat ze vinden wat haar dwarszit

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Renee en Shampoo »

Ik hoop dat er snel iets gevonden wordt. Ik lees dat je nu speciaal voer hebt, maar ik vind Alexis wat je eerst gaf geen goed voer. Dus als de problemen hopelijk overgaan zou ik toch kijken naar een premium voer
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Ze hebben Alexis al maanden/jaren. En dat ging er altijd zonder problemen prima in.

Ik geef dit nu aan de poes van mijn broer, daar pas ik op. Ook bij haar is het geen probleem. Wat ook geldt voor de 3 poezen van mijn moeder.

Premium voer mag misschien 'beter' zijn, maar het kost ook wat. En aangezien ik geen geweldig betaalde baan heb, moet ik toch enigsinds uitkijken met wat ik koop. Bergrijp me niet verkeerd: ik wil (ook) het beste voor mijn katten, maar aangezien het goedkopere voer altijd goed was, koop ik liever iets wat niet te gek veel kost.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door Renee en Shampoo »

Ik snap wel dat ze er geen problemen van ondervonden omdat je anders wel iets anders gegeven had, ik zeg ook niet dat ze er meteen iets van krijgen maar een premium voer is gewoon beter. In Alexis zitten granen en suikers. Daar hebben ze nu misschien nog geen last van maar daar kunnen ze van alles van krijgen. Ook hele lage percentages vlees.. Premium voer is niet duurder, je doet er veel langer mee omdat ze er minder van nodig hebben om vol te zitten. Naar verhouding is het even duur als een "goedkope" brok. Ze gaan ook minder op de kattenbak dus dat scheelt ook weer.
Ik heb helemaal geen baan, ik studeer ben 20 jaar en verdien hier en daar wat bij met bijbaantjes en woon ook wel op mijzelf. Toch krijgt mijn kat premium voer. Omdat het na verhouding niet duurder is maar wel veeel beter. Kijk maar eens naar de samenstelling van bijv. Alexis en Almo nature natvoer.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Maya is weer thuis. Mijn vermoedens zijn bevestigd; ze had een ontsteking in haar 12 vingerige darm. De stumper.

Al sinds kitten heeft ze ook nog last van haar urinewegen, uit bloedonderzoek is gebleken dat dit nog steeds niet over is. Heb hiervoor speciaal droogvoer meegenomen.

Ze zit voor de ontsteking nu aan de Dexoral, 1x per dag 1 tablet. Ze heeft voor 1½ maand pillen. Ook slikt ze nog Marbocyl, ½ per keer. Nou weet ik niet waar dit voor is, maar gok op haar nieren.

De patiënt ligt nu bij te komen van de onderzoeken, injectie en haar roesje... Lekker op mijn schoot, met haar broertje ernaast.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overgeven

Bericht door MarjanR »

Even gegoogled

Farmaceutische vorm
Tablet. Deelbaar.
Samenstelling
5 mg marbofloxacine per tablet.
Eigenschappen
Marbocyl P 5 mg is een smakelijk tablet dat marbofloxacine bevat. Marbofloxacine is een bactericide antimicrobieel geneesmiddel behorende tot de groep van de fluorochinolonen. Marbofloxacine wordt, na orale toediening van de aanbevolen dosis (2 mg/kg) aan katten of honden, snel geabsorbeerd. Maximale serumspiegels van 1,5 µg/ml worden binnen de 2 uur bereikt. De biologische beschikbaarheid van marbofloxacine bedraagt ongeveer 100%. Het geneesmiddel, dat een geringe binding aan plasmaproteïnen (minder dan 10%) vertoont, wordt op ruime schaal in het organisme verspreid. Bij de meeste weefsels (lever, nieren, huid, longen, blaas, spijsverteringsorganen) zijn de concentraties hoger dan in het serum. De marbofloxacine wordt langzaam uitgescheiden (t1/2ß = 12 - 14 uren bij honden en 8 - 10 uren bij katten), hoofdzakelijk onveranderd, namelijk via de urine (2/3) en de faeces (1/3).
Doeldier
Hond, kat.
Indicaties
Huidinfecties tengevolge van Staphylococcus spp. (S. aureus en S. intermedius), E. coli, Pasteurella multocida en Pseudomonas aeruginosa; Urineweginfecties tengevolge van Staphylococcus spp. (S. aureus en S. intermedius), Streptococcus spp, Enterobacteriaceae (E. coli, Proteus spp., Klebsiella spp., Citrobacter freundii, Enterobacter cloacae) en Pseudomonas aeruginosa; Luchtweginfecties veroorzaakt door Pasteurella multocida, Enterobacteriaceae (E. coli, Klebsiella pneumoniae), Staphylococcus spp. (S. aureus, S. intermedius), Pseudomonas aeruginosa, Bordetella bronchiseptica en Streptococcus spp. Bij de hond behandeling van: door gevoelige stammen veroorzaakte oppervlakkige en diepe pyodermieën (intertrigo, folliculitis, furunculosis, cellulitis); door gevoelige stammen veroorzaakte infecties van de hoge en lage urinaire tractus (IUT), eventueel in verband met een prostatitis of een epididymitis; door gevoelige stammen veroorzaakte luchtweginfecties. Bij de kat behandeling van: door gevoelige stammen veroorzaakte cutane en subcutane infecties (wonden, abcessen, flegmonen); door gevoelige stammen veroorzaakte hoge luchtweginfecties.
Contra-indicaties
Dieren van reuzenrassen jonger dan 1 jaar en dieren lichter dan 800 gram.
Bijwerkingen
Tijdens de behandeling kunnen zich lichte nevenverschijnselen manifesteren, zoals braken, verweking van de ontlasting, wijziging in het drinkpatroon, tijdelijke hyperactiviteit. Deze bijwerkingen verdwijnen spontaan en nopen niet tot stopzetting van de behandeling.
Dosering/Toediening
2 mg marbofloxacine per kg lichaamsgewicht per dag oraal (één keer per dag in één keer in te nemen).Hond: Voor de pyodermieën is een behandeling vereist van minstens 5 dagen. Afhankelijk van de klinische ontwikkeling, kan de behandeling tot 40 dagen worden verlengd. Bij infecties van de lage urinewegen is een behandeling vereist van minstens 10 dagen. Ingeval van een met een prostatitis of een epididymitis geassocieerde infectie van de lage urinewegen of ingeval van een infectie van de hoge urinewegen kan de behandeling tot 28 dagen worden verlengd. Bij luchtweginfecties is een behandeling vereist van minstens 7 dagen. Afhankelijk van de ontwikkeling van de aandoening, kan de behandeling tot 21 dagen worden verlengd. Kat: De behandelingsduur van cutane en subcutane infecties (wonden, abcessen, flegmonen) bedraagt drie tot vijf dagen. De behandelingsduur van infecties van de bovenste luchtwegen bedraagt vijf dagen.
Waarschuwingen
Bij een gelijktijdige orale toediening van ionen (aluminium, calcium, ijzer, magnesium), kan de biologische beschikbaarheid van marbofloxacine afnemen. Bij toediening samen met theophylline neemt de halfwaardetijd en aldus de plasmaconcentratie van theophylline toe. Vandaar dat bij gelijktijdige toediening van beide, de dosis van theophylline dient verminderd te worden.

Het is een middel tegen infecties.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Poe he wat een verhaal...

Als het maar helpt, dan vind ik het prima.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Overgeven

Bericht door Sunnetje »

Pfff, nu ik dit zo lees ga ik volgende week toch maar met Rambo naar de dierenarts. Rambo gooit namelijk sinds anderhalve maand regelmatig zijn eten eruit. Hij krijgt RC Hypoallergenic en hij had wel vaker een paar dagen dat ie zijn eten uitkotste, maar nu doet ie het bijna dagelijks! Ik word er wanhopig van.
Nu is het helaas zo dat ik al een dure DA-rekening van Mystic heb lopen die ik nog moet afbetalen, en ik heb eergisteren te horen gekregen dat mijn contract niet word verlengt dus ik ben over anderhalve week werkloos :( daarom wil ik zo min mogelijk kosten maken, maar als ik dit zo lees kan ik toch maar beter even gaan...
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overgeven

Bericht door MarjanR »

Maya-en-Maiky schreef:Poe he wat een verhaal...

Als het maar helpt, dan vind ik het prima.
Je schreef dat Maiky de Marbocyl kreeg.
Maar dat is niet voor de nieren, zover ik weet.
Je zult het gekregen hebben voor de urinewegen.

Het is dus voor een infectie, of om die tegen te gaan (chronische infectie).
Ik weetniet of Maiky nog steeds last heeft van een infectie of in ieder geval helpt het niet want het is schijnbaar nog niet over die problemen met de uriniewegen, maar misschien kun je beter stoppen met dat spul. Een medicijn geven wat een kat niet nodig heeft is zo verschrikkelijk slecht en belastend voor alle organen.

Maar misschien versterkt de dexoral de marbocyl en kun je de onsteking op die manier verhelpen.
Overleg even met je da of dit inderdaad het geval is.
Als dat zo is, kijk dan of de ontsteking inderdaad verdwijt.
Is dat niet zo, dan moeten jullie samen zoeken naar een ander medicijn om de ontsteking weg te krijgen.

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Overgeven

Bericht door Maya-en-Maiky »

Niet Maiky, Maya.

Maar ze heeft er nog steeds last van, dat weet ik door bepaalde dingen (plassen buiten de bak).
De pillen heeft ze als jongere poes ook gehad, en toen plaste ze ook niet meer buiten de bak. Dus denk ik wel dat het nu ook wel weer zal helpen.

Merk het vanzelf wel.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Plaats reactie