Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Onze jonge siberische kater (5 maanden) heeft al een tijdje last van bloed bij de ontlasting. Eerst had hij echt hele zachte poep en soms zijn hele kont onder. Soms ook een beetje poep in zijn haren. Bij het schoonmaken merkten we dat er bloed bij zat.

Uiteraard zijn we al heel snel naar de dierenarts geweest en moest hij een paar dagen een pilletje slikken (tegen diarree) en kregen we speciaal, beter verteerbaar, voer mee. Hiermee was het nog niet opgelost, al was de poep ietsje beter en ook minder bloed. Dus weer naar de dierenarts gegaan voor een Giardia test (precies de symptomen). Uitslag was negatief, hij had dus geen Giardia... Weer een weekje aangezien en nog steeds af en toe een beetje bloed bij de ontlasting. Ook moest hij af en toe braken (bestond voornamelijk uit hele brokken). Dus weeeer naar de dierenarts waar hij een anti-braak spuitje kreeg. Braken doet hij nu niet meer maar nog steeds was zijn ontlasting niet ok.

Omdat we nieuw voer moesten hebben zijn we weer naar de dierenarts gegaan. Het verhaal nog eens uitgelegd en de dierenarts weet verder ook niet wat er kan zijn. Hij is helemaal onderzocht en alles lijkt goed. Mogelijk schrokt onze kat de brokken naar binnen zonder te kauwen waardoor de vertering moeilijk gaat. Nu hebben we weer ander speciaal voer die meer gericht is op acute diarree en met extra calorieën om de kat sterker te maken.

Het lijkt nu iets beter te gaan maar na elke wc bezoek blijkt er een klein beetje poep achter in zijn haren waar iets bloed bij zit. Nu weten we eigenlijk niet meer wat we nog kunnen doen. Binnenkort gaan we verhuizen en zullen dan een andere dierenarts nemen. Mogelijk dat hij/zij nog ideeën heeft.

In het kort:
- zachte poep (geen diarree) met soms bloed erbij.
- Dierenarts ziet niks geks.
- Verschillend voer geprobeerd (Royal Canon van de dierenarts)
- de kat lijkt niet ziek! Hij is heel actief en laat niet merken dat hij pijn ofzo heeft. Soms een miauwtje voordat hij naar de wc moet.
- hij speelt met de andere kat,
- ligt vaak bij ons op schoot en te spinnen,
- hij eet goed en drinkt best veel
- zeurt vaak om eten en eet alles wat hij ziet (proberen alles natuurlijk zoveel mogelijk op te ruimen of schoon te maken)
- krijgt al een paar weken niks anders te eten dan het voorgeschreven voedsel van de huisarts (Royal Canin)
- kat blijft een beetje achter met de groei. Is 1KG minder zwaar dan onze andere sibeer op die leefdtijd. Hij stond ook een tijdje stil in gewicht maar gisteren gewogen en er is (gelukkig) weer een paar honderd gram zwaarder.

Jullie ervaringen met dit probleem en/of mogelijke oplossingen?!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting

Bericht door Adriana »

welkom Stijn met katertje,
wat een naar probleem en jullie hebben best al wel veel gedaan.
maar het bloed komt ergens vandaan en het is niet normaal.
k probeer mee te denken, is het rood vers bloed? of al wat donkerder?
als het vers bloed is dan kan er ergens een soort van wondje/poliepje zitten wat open gaat als er gepoept wordt en dan is speciaal inwendig onderzoek nodig om dat op het spoor te komen.
je schrijft over beetje groeiachterstand en grote eetlust. drinkt best veel en plast dus ook veel.

als ik voorzichtig schrijf wat ik vind/denk, dan zou ik het probleem bij een andere dierenarts aankaarten, daar niet al te lang mee wachten en niet tevreden zijn met een antwoord in de sfeer van de huidige dierenarts. bloed bij ontlasting is niet normaal.
en bij deze dierenarts - met alle respect - kom je niet verder.
ik lees niets over bloedonderzoek en dat lijkt me zinnig en in dit geval zou ik een da zoeken (welk deel van Nederland?), die zelf die apparatuur (spotchem bv) heeft, dan heb je met een kwartier een uitslag, kun je dat gelijk bespreken en eventueel vervolgonderzoek doen. anders twee maal reizen en stress enz.
en uit de informatie van bloedonderzoek komen heel erg veel gegevens en heb je vrij snel een beeld van waar of in welke richting de problemen zouden kunnen zitten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Bedankt voor je reactie! Het lijkt vers bloed te zijn (licht rood). Het is ook niet heel opvallend en niet heel veel, maar zoals jij ook zegt is het niet normaal. Eerst lijkt het op een "poepsliert" maar als je het dan met papier probeert schoon te maken is het papiertje ineens wat rood (beetje slijmachtig bloed?). Voor de rest geen klachten. Braken doet hij gelukkig niet meer en hij maakt een fitte indruk!

We gaan zaterdag verhuizen naar Utrecht en willen waarschijnlijk aansluiten bij dierenkliniek Wilhelminapark?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door puck0906 »

jeetje vervelend verhaal. Ik kan je niet echt helpen op 1 tip na denk ik. Mijn kater van 9 spuugde ook vaak zijn brokken uit en ik heb toen op advies van mijn dierenarts dental van royal canin gegeven. Dit zijn erg grote brokken die ze alleen maar kunnen kauwen want heel krijgen ze dat nooit binnen. Nou is je kitten nog maar 5 maanden maar je zou kunnen proberen om het te mengen. Ik woon zelf in Utrecht en heb Leidsche Rijn Dierenkliniek wat super goed bevalt. Wilhelminapark staat ook goed aangeschreven. Ook Oudenoord vond ik altijd prima. Ik zou inderdaad ook een andere dierenarts proberen want normaal is het niet. Wat ook nog kan is dat hij iets gegeten heeft wat geen eten was wat hij nog ergens heeft zitten en dus vanbinnen iets kapot gemaakt heeft wat steeds weer open gehaald wordt en diaree krijgen ze ook van voer verandering dus het kan van alles zijn maar goed om te zien dat je erzoveel aan doet om het beestje te helpen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

stijn schreef: We gaan zaterdag verhuizen naar Utrecht en willen waarschijnlijk aansluiten bij dierenkliniek Wilhelminapark?
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

die hebben vast en zeker een spotchem staan, heb je al een afspraak gemaakt ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

...Wat ook nog kan is dat hij iets gegeten heeft wat geen eten was wat hij nog ergens heeft zitten en dus vanbinnen iets kapot gemaakt heeft wat steeds weer open gehaald wordt...

Hier dachten we ook aan. Hij heeft een tijdje van een grote plant gegeten die we inmiddels de deur uit hebben gedaan. Een tijdje geleden zat er een heel blad in zijn braaksel. Dat kan het bloed verklaren maar niet de zachte poep?

Klachten na verandering van voer zijn we van op de hoogte. Dit is ook de reden dat we niet elke dag (bij wijze van) naar de dierenarts gaan. We wachten onze verhuizing ook af want wie weet "hangt" er iets in huis waar hij ziek van wordt of eet hij van iets waar we niet achter komen? Mocht ie na een week in het nieuwe huis nog steeds dezelfde klachten hebben dan raadplegen we opnieuw een dierenarts (dierenkliniek Wilhelminapark zit het dichtst bij dus dat zal hem wel worden).

p.s. ik heb nog geen afspraak gemaakt maar wel gemaild.
Laatst gewijzigd door stijn op 06 jan 2010 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door daantje »

Het zou door de veranderingen in voeding kunnen komen. Darmpjes en alles moeten goed tot rust komen. Onze Biebs had rond die leeftijd ongeveer dezelfde problematiek. Wij hebben de brokken destijds even achterwege gelaten en zijn tijdelijk over gegaan op een zachte voeding en dat bleek wel te helpen. Biebs had met name problemen in de endeldarm waardoor er bloed in haar ontlasting zat en haar poepert ook erg rood zag door de harde ontlasting.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

De kat van Stijn heeft niet een te harde ontlasting, maar precies het tegendeel.
Ik dacht in eerste intantie ook aan giardia. Geen enkele test is 100% betrouwbaar.... :ethink:
Ik heb 't ook gehad met een katertje. Goede ontlasting, alleen het einde slijmerig en een beetje bloed. Was ook negatief getest, maar een kuurtje metrazol hielp wel.
Het braken is denk ik een probleem apart, want dat gebeurt net na het eten, dus dat voedsel heeft nog geen darm gezien. Ik heb een siameesje dat ook regelmatig direkt na het eten braakt. Bij haar helpt 't om de tussenpozen tussen het eten niet te groot te laten worden. Ze heeft dental (dus grote) brokken, maar dat helpt niets :???: .

Ik denk dat je er goed aan doet om hem bij je nieuwe dierenarts grondig te laten onderzoeken. Laat je niet te gauw afschepen met een speciaal dieet, daar is je kat nog veel te jong voor. Problemen moeten opgelost worden en niet door alleen de symptomen te onderdrukken. Zijn darmen moeten beter gemaakt worden, niet ontzien.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

stijn schreef:...Wat ook nog kan is dat hij iets gegeten heeft wat geen eten was wat hij nog ergens heeft zitten en dus vanbinnen iets kapot gemaakt heeft wat steeds weer open gehaald wordt...
Hier dachten we ook aan. Hij heeft een tijdje van een grote plant gegeten die we inmiddels de deur uit hebben gedaan. Een tijdje geleden zat er een heel blad in zijn braaksel. Dat kan het bloed verklaren maar niet de zachte poep?
Mijn andere kater heeft nog niet zo lang geleden een deel van het plakband van een Zooplus opgegeten.
De volgende ochtend deed hij het weer en toen zag ik het, kon ik het uit zijn bek trekken en kon kijken hoeveel plakband ik miste.
En dat was reden voor alarm, da gebeld en gevraagd wat ik in het ergste geval kon verwachten. Hij probeerde over te geven en at inmiddels niet meer. Gedwangvoerd met beetje voer met haarbalpasta en laxatract, iedere twee uur. En met hem gespeeld om hem in beweging te krijgen (geprobeerd)..
En 's avonds 24 uur na de vermoedelijk eerste 'maaltijd' kwam het eerste stuk eruit glibberen.
In totaal heb ik met poep uitpluizen drie stukken teruggevonden.

De da adviseerde bovenstaand en waarschuwde dat ik niet te lang moest wachten als ik het gevoel had dat Enzo niet helemaal in orde was en niet goed at of zijn ontlasting niet goed was/zoals gebruikelijk was.
Want dan zou er of soort van obstructie in de darmen zijn of afknelling of stuk zijn blijven zitten. In alle gevallen moet dan heel snel eerst handmatig worden geprobeerd er beweging in te krijgen en daarna operatief. En dan is een deel van de darm mogelijk ook beschadigd.
Dit is niet een leuk verhaal en het is helemaal niet gezegd dat dit bij jullie het geval is, maar ik zou, zeker nu je zegt dat hij zoiets heeft overgegeven, heel erg voorzichtig zijn en niet te lang wachten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

Daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn. Als er iets verstopt zat, zou je kat (hoe heet hij eigenlijk?) doodziek zijn en dat is hij verre van.
Was het probleem er al vóór het eten van de plant of is dat erna gekomen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

k denk ook niet dat ie verstopt zit maar ik vermoed dat er misschien een stukje onverteerd blad in de darm is blijven zitten
en als er ontlasting langs komt dan schuurt en irriteert en mogelijk bloedt dat :edoh: pieker pieker..
en dat bloed komt met de ontlasting mee naar buiten
hij piept soms ook als hij naar zijn bak moet, het kan zijn dat die druk pijnlijk is
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

:ethink: :ethink: :ethink: STIJN!!! :pdtog: Was het probleem er pas na het eten van de plant?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

@ Cari: Geen paniek, ik ben er weer :smile:. Ivm werk en verhuizing kan ik niet 24u per dag op het forum ;-)

Ik weet niet zeker of hij ziek is geworden na het eten van de plant... Stel dat er een blaadje "vast" zit, wat zou dan de oplossing zijn? En zou dit ook invloed hebben op de poep zelf? Ik begrijp dat het bloed kan veroorzaken maar zijn ontlasting is ook niet zo vast/donker als dat van de andere kater.

De kat heet trouwens Yuki. Gelijk maar foto van beide:

Afbeelding

Afbeelding

Mojo (4,8 KG) - foto bij 4 maanden, hij is inmiddels 7 maanden
Afbeelding

Yuki (2,8KG) - ook een foto van een paar weken terug.
Afbeelding

Ik zal snel wat recentere foto's plaatsen (na de verhuizing).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

;-) als/als er iets in de darmen is blijven hangen, dan heeft dat geloof ik wel invloed op de ontlasting en sowieso op de stofwisseling,
want het belemmert een deel van de darmfunctie.
dus eerste punt is uitzoeken wat er in die darmen aan de hand kan zijn, want het verse bloed komt ergens vandaan.

dat kan bij de dierenarts door voelen en andere middelen, maar speel zelf niet voor da asjeblieft, niet dat je dat doet hoor,
maar ik roep maar even..
en zo lang niet zeker is dàt er iets in de darmen is blijven hangen, blijven alle andere opties open.
en dat vereist grondig onderzoek op vrij korte termijn denk ik.
Yuki speelt en eet en drinkt en poept, dus de zwaailichten kunnen uitblijven.
maar volgende week in Wilhelminapark op de behandeltafel lijkt me toch wel een strak plan! :eclap:

wat een prachtige bontjassen hebben jullie! en wat gaan ze lief met elkaar om, echt hele goeie maatjes
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Ik ga volgende week naar de dierenarts met Yuki. Ik heb inmiddels ook mail gehad van dierenkliniek Wilhelminapark en die geeft aan dat het ook nog het volgende kan zijn: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... monas.html.
Plaats reactie