Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

t is een duidelijk verhaal en gaat alleen in op chronische diarree.
nergens kom ik vers bloed in de ontlasting bij de beschrijving van deze kwaal tegen.
maar fijn dat ze snel en op deze manier reageren, een goeie dierenarts is een hele zorg minder. :grin:
volgende week weet je hopelijk meer. en wens jullie een vlotte verhuizing.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

Dat wordt dus poepie meenemen :grin: ! Klinkt heel aannemelijk. Ik vind het ook heel fijn als dierenartsen met zoiets komen, dat nog weinig bekend is, i.p.v. de zaak afdoen met "het is bijna altijd....., dus daar gaan we ook nu maar vanuit."

Wat een prachtige beestjes trouwens. Die eerste foto is echt schitterend :grin: !

@ Adriana:
brijige tot vloeibare ontlasting met soms wat slijm en bloed erbij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

sorry! overheen gelezen .. :cry:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

eigenlijk zijn we wel een beetje benieuwd..

hoe is het daar? vlot verhuisd?
langs Wilhelminapark da geweest met Yuki en uitgevogeld wat er missch mis is? kweekje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Inderdaad tijd voor een reactie ;-)

Sinds kort gaat het weer goed met Yuki. We zijn inmiddels verhuist en sindsdien gaat het beter. Ook geven we elke ochtend wat Carnibest en hebben we zijn haren bij zijn kont iets gekortwiekt :smile:. Dit lijkt te helpen want sindsdien heeft hij (op 1x na) geen vieze kont meer gehad. Als hij al poep aan zijn kont had, dan zat hier geen bloed meer bij! Een bezoekje aan de dierenarts hebben we daarom even uitgesteld.

Ook is Yuki 0,6 kilo aangekomen na het laatste bezoek aan de dierenarts en begreep ik dat hij nu de zwaarste is uit zijn nest.

ECHTER hebben we het gevoel dat het nog niet helemaal goed is. Hij laat nog wel eens windjes en ook zit hij langere tijd op de kattenbak dan onze andere kat. Vaak loopt hij al miauwend een beetje door de kamer voordat hij naar de kattenbak gaat. Zijn ontlasting stinkt ook meer dan dat van de andere kat.

Om te kijken of het echt goed gaat met Yuki gaan we langzaam weer over van het licht verteerbaar dierenarts voer naar het gewone voer. We blijven wel even bij hetzelfde merk (Royal Canin). Daarbij zullen we ook carnibest blijven geven (vleesmix) want dit lijkt ook te helpen. Ik denk dat Yuki gevoelige darmen/maag blijft houden en we hem niet teveel "lekkers" moeten geven. Hij kan hier blijkbaar slecht tegen.

Tot slot begint Yuki territorium driften te krijgen en daagt hij onze andere kat steeds uit (die het nog steeds wint trouwens). Binnenkort willen we hem dan ook gaan castreren. Misschien in combinatie met een onderzoek van zijn darmen/maag.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

Fijn te horen dat het weer beter gaat met Yuki :grin: ! Ik zou met de overstap naar 'gewoon' voer even wachten tot hij echt helemaal genezen lijkt en dan heel geleidelijk overgaan.
Met carnibest heb ik ook goede ervaringen. Sinds ik dat dagelijks een beetje aan Bumper geef i.p.v. blikvoer, heeft hij ook vrijwel altijd goede ontlasting. Wat je nog zou kunnen geven (baat het niet, het schaadt zeker niet) is probiotica of colostrum http://www.artsfoodproducts.nl/producte ... umtherapie, om zijn darmflora nog beter te krijgen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Helaas is geconstateerd dat er een zeer groot vermoeden is dat Yuki FIP heeft. Na een castratie en tevens bloedonderzoek bleek al een vermoeden. Bloed is opgestuurd naar Dierengeneeskunde in Utrecht waar ze bezig zijn met FIP onderzoek. Hier bleek dat hij het coronavirus had en dat deze ook gemuteerd is. Dit laatste is vooral slecht nieuws.

Hij heeft gelukkig nog geen symptomen behalve zachte ontlasting (wat hij eigenlijk altijd al heeft gehad). Dit maakt het ook erg onzeker omdat we niet weten hoelang hij nog te leven heeft. Het kan morgen beginnen maar ook over een week, maand, jaar, jaren....

Hopelijk heeft hij nog een lang gelukkig leven maar zoals de meeste wel weten is FIP is agressieve dodelijke ziekte ...

We willen Yuki nu nog wel laten testen op een darminfectie omdat dit het enige is waar hij op dit moment last van heeft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

gatver, wat een verdrietig bericht. staat veel info over FIP op Kattenforum en loopt altijd slecht af.
vind het heel naar voor jullie en voor Yuki..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

Wat een rot bericht, zeker na je laatste bericht waarin je zei dat het weer beter ging :-( .
Begrijp ik goed dat er in Utrecht FIP onderzoek gedaan wordt? Om mogelijk de ziekte te kunnen genezen/voorkomen? Is het met de uitslag van het bloedonderzoek nu helemaal zeker dat Yuki FIP zal ontwikkelen, of is er nog een kans van niet?
Hoop in ieder geval dat hij nog een hele lange tijd te gaan heeft!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Er wordt inderdaad onderzoek gedaan naar FIP in Utrecht. Een mogelijke doorbraak is dat ze kunnen zien of het coronavirus gemuteerd is. Maar voor wetenschappelijk bewijs moet je rond de 99,9% zekerheid hebben ofzo?

Niks is zeker met FIP. De uitslag was "zeer groot vermoeden". Dit op basis van:
1. Coronavirus
2. Gemuteerd
3. Groeiachterstand

Het rare is dat 80-90% van de katten het coronavirus bij zich draagt. Dus dat is niet heel verrassend. Ik weet niet precies wat een mutatie inhoud. Ik vermoed dat ze bedoelen dat het coronavirus is gemuteerd naar FIP? Daarnaast zeggen ze groeiachterstand omdat wij ooit hebben gezegd dat hij minder groot/zwaar is dan onze andere kater. Alleen die komt uit een ander nest. Nu blijkt dat Yuki 3,9/4 KG is terwijl zijn broertjes/zusjes nu rond de 3,2/3,3 KG zitten (volgens de cattery). Dit zou betekenen dat hij helemaal geen groeiachterstand heeft. Dan hou je vooral punt 2 over wat de indruk wekt dat het inderdaad FIP is. En daarbij de zachte ontlasting. Dit is echter niet een specifiek symptoom van FIP? Ik heb een kleine stille hoop dat er toch nog wat anders aan de hand is ook omdat een langdurige darminfectie kan zorgen voor hoge waardes. Alleen die mutatie zit me dwars dat er inderdaad wel wat ernstigs aan de hand is...
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Wederom een update. Afgelopen vrijdagavond naar de dierenarts geweest. Van beide hadden we wat ontlasting meegenomen en van Mojo (onze andere kat) werd bloed afgenomen. Beide wilden ze graag hebben voor het FIP onderzoek.

Daarnaast werd er bij Yuki nog een snaptest gedaan voor Giardia en wordt een beetje ontlasting nog doorgestuurd voor een andere ziekte (weet even de naam niet). Toen dit allemaal was gebeurt werden we in de auto op de terugweg gebeld door de dierenarts dat Yuki positief is getest op Giardia. Dit was een verassing voor ons omdat hij bij de andere dierenarts nog negatief werd getest. De symptomen had hij wel dus we vonden het toentertijd al wel vreemd.

Dus wij zijn gelijk omgekeerd om de medicijnen op te halen voor de Giardia. Dit weekend zagen we gelijk resultaat. Hij is (lijkt) veel speelser/actiever en zijn ontlasting is zowaar een stuk dikker. Het is nu meer een drol, dan de diarree wat het de laatste dagen was. Helaas is de Giardia geen uitsluiting van FIP waar nog steeds een vermoeden voor is. Maar gezien de symptomen klinkt het logisch dat hij al die tijd Giardia heeft gehad. Ook een kat uit de cattery van Yuki heeft ooit Giardia gehad. Gelukkig hebben we de 2e test gedaan anders waren we er misschien nooit achter gekomen. Nu alleen nog duimen dat hij toch geen FIP heeft en alleen de Giardia die we nu aan het behandelen zijn.

Dit is gelijk een tip voor mensen die katten hebben met dezelfde symptomen. Soms is het de moeite om een test 2x te laten doen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

:eclap: wat een geweldig bericht en we duimen ntuurlijk nog voor een negatieve fip-uitslag..
wat kun je dan blij met een drol zijn, hè? :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Cari »

Ik zei toch al "geen enkele test is 100% betrouwbaar" ;-) ?
Hartstikke goed nieuws hoor, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit ook 't enige is dat hem mankeert :grin: !
Zit ie aan de metrazol nu?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
stijn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2010 14:29

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door stijn »

Voor nu inderdaad goed nieuws. Nog steeds wel de onzekerheid of Yuki FIP heeft, ook al heeft hij nu geen symptomen. Hij wordt niet nogmaals op FIP gecontroleerd dus we zouden het pas weten als hij ziek wordt. Wij duimen ook voor alleen de Giardia :epray: .

Op dit moment krijgt Yuki 3 dingen: pillen tegen de Giardia en nog 2 soorten poeders door het eten. 1 is probiotica en die andere zou wel Metrazol kunnen zijn. Het zijn kleine rode korreltjes. De ontlasting gaat nog steeds goed al is het nog niet zo stevig als dat van de andere kat. Maar we zijn net een halve week onderweg met de medicatie en hij moet nog 1,5 week slikken. Dan hopen dat het goed blijft na de medicatie.

Ik hou jullie up-to-date!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij ontlasting, kat lijkt niet ziek

Bericht door Adriana »

gaat gelukkig beter en buiten de fip-dreiging dus eindelijk het lek boven water en betere ontlasting,
zal zich beter gaan voelen en sterker worden. tevreden over Wilhelminapark trouwens?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie