Lax-a-past

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Lax-a-past

Bericht door loek »

Weet iemand hoe lax-a-past precies werkt?
Mijn katten hebben nu ongeveer een week diarree (hoewel er sinds gisteren ook af en toe een normaal drolletje in de kattenbak ligt, dus vermoed 1 van de 2 herstellende). Muis geeft daarbij ook af en toe over. Soms voer, soms 'water'. Ass. DA adviseerde ontwormen en lax-a-past tegen haarballen. waarsch, zouden het haarballen zijn hoewel ze daar meestal juist geen diarree van krijgen.

Nu heet dat spul dus LAX-a past...uhm waardoor ik me dus afvraag of het niet laxerend is. Want dat moeten we dus niet hebben. In de buisluiter staat niet hoe het werkt. En kan het ook niet met google vinden. (behalve opmerking dat de haarballen via ontslating eruit komen...maar weet niet of dat klopt)

Kan morgen natuurlijk da bellen...maar die weet al van de diarree en heeft het me toch gegeven. Dus zal wel goed zijn (?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: lax-a-past

Bericht door sandy »

LAX-A-PAST® is een voedingssupplement in pastavorm voor katten met spijsverteringsproblemen. Katten hebben de typische gewoonte langdurig de vacht te likken waardoor veel haar wordt opgenomen. Dit fenomeen komt nog meer voor bij katten die weinig buiten komen en zodoende weinig haar op een natuurlijke wijze verliezen. Door het opgenomen haar kunnen spijsverteringsproblemen ontstaan, hetgeen zich kan uiten in braken, droge hoest en constipatie. LAX-A-PAST® zorgt ervoor dat spijsverteringsproblemen door haarballen bij katten worden voorkomen

Beetje vreemd dat je dit krijgt als je katten diarree hebben omdat dit juist tegen verstoppingen moet werken en dus bij katten met diarree helemaal niet goed is :???:
Als ze haarballen niet kwijt kunnen worden ze eruit gekotst, dus als dat een probleem is kan je beter een anti haarbalpasta geven.
Als ze ontwormd zijn en ze knappen daar niet van op hebben ze mischien een virusje opgelopen?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: lax-a-past

Bericht door loek »

Hoi Sandy
Dit werd me dus mee gegeven onder de noemer 'anti haarbal pasta'. Die tekst die in je bericht zetten is de bijsluiter daar kan ik niet echt uit opmaken of het laxerend werkt....maar inderdaad lijkt het daar wel op.

Vind het ook een beetje raar. Ik kom met de klacht: diarree, en 1 af en toe kotsen. En krijg dit mee en een worm kuur. Dus ze weten zeer zeker van de diarree.

Ik wacht eerst maar die wormkuur af, tot nu toe geen kots meer hier. En weer normale eetlust. Nog wel diarree.
Als de diarree nog een paar dagen aanhoud zal ik nog eens bellen met de da. En als er weer gekotst wordt ook eerst maar eens bellen voordat ik die lax-a- past geef.

Bedankt voor het meedenken!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Lax-a-past

Bericht door sandy »

Wat raar...er staat duidelijk dat het constipatie, dus verstopping tegengaat wat dus inhoud dat het een laxerende werking heeft.
Het moet het ontlastingpatroon normaliseren en met een kat die al diarree heeft is dit middel dus niet aan te raden.

Geef ze voor haarballen dan maar liever gewoon van die speciale snoepjes daarvoor.
De wormenkuur zou je eventueel wel kunnen herhalen.
En geen dank hoor ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Lax-a-past

Bericht door loek »

Hoi Sandy
Ja dat staat er dan weer niet lettelijk. Er wordt eerst constiaptie genoemd als symptoom en daarna dat het spijsvert. problemen normaliseerd. Maar goed...even logisch denken inderdaad heb je waarsch. gelijk.
Ik heb het ze niet gegeven, en zet nu af en toe kattengras neer. (ik kan het niet laten staan, want dan ligt het al snel door de hele kamer....mijn goed opgevoede katten zijn dat ;-))
Er wordt hier al een tijdje niet meer gekotst of gediarreed (uhm da's geen werkwoord geloof ik haha).
Dus wat dat betreft gaat het goed...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Lax-a-past

Bericht door Cari »

Lax-a-past is zeer zeker laxerend. Vreemde dierenarts... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Lax-a-past

Bericht door sandy »

Ik heb 1 keer kattegras in huis gehad toen Jessie er al bij was, dat was dan ook gelijk de laatste keer, wat kan dat beest een rotzooi maken :lol:
In elk geval gaat het goed zonder wat ook, mischien toch een virusje geweest.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Lax-a-past

Bericht door rav12 »

Bij ons nooit diarree na Lax-a-past maar juist extra veel haarballen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Lax-a-past

Bericht door loek »

Oh je hebt er ook zo 1 Sandy ;-)

Rav12, bedoel je extra haarballen die er (kotsend) uitkwamen? Of extra last ervan.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Lax-a-past

Bericht door rav12 »

@loek: meer haarballen die er kotsend uit kwamen ja. En dan voornamelijk bij de 2 europese kortharen! De dagen erna vinden we ze vaak overal in huis!
Vreemd dat ze anders reageren dan andere katten he?
Kuril
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:51

Re: Lax-a-past

Bericht door Kuril »

Het is wel een heel late reactie in dit topic, maar wil toch nog even reageren.

Een van onze poezen was zeer langdurig aan de diarree, alles werd onderzocht, ook op giardia en ik weet niet meer wat nog allemaal. Maar er werd niets afwijkends gevonden.

Als zij in de rui is raken haar darmen geprikkeld door de opgelikte haren, ze heeft altijd een enorme winterjas aan.
Ik ben er zelf achtergekomen dat haar diarree werd veroorzaakt door de opgelikte haren en deze geven bij haar diarree in plaats van een verstopping!
En ondanks haar diarree geef ik haar flink haabalpasta en meteen daarna gaat haar diarree over, dus als de haren in haar darmen er uit zijn.

Het lijkt de tegenovergestelde wereld, maar bleek de enige juiste oplossing te zijn voor haar diarree.
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Lax-a-past

Bericht door stervis »

Toedieningswijze
Uitsluitend voor orale toediening aan katten

Dosering ter voorkoming van haarballen
Kittens (ouder dan 5 weken): druk 3-6 mm pasta uit de tube en laat de kat de pasta van de tube likken of van de palm van uw hand; 1 maal per week
Volwassen katten: 6-13 mm pasta 1 maal per week

Dosering voor het verwijderen van haarballen:
Kittens (ouder dan 5 weken): 13 mm pasta per dag gedurende drie achtereenvolgende dagen
Volwassen katten: 25 mm pasta per dag gedurende drie achtereenvolgende dagen

Dit is de info die in de bijsluiter staat.

Kortom, dit is een pasta om de haarballen er uit te spoelen/forceren. Anti-haarbal pasta is om nieuwe haarbalvorming te verkomen (zo is dit mij verteld).


Het werkt inderdaad als laxeermiddel, daarom zou ik het ook niet geven ter voorkoming (LET WEL: hele kleine hoeveelheid). Anti Haarbal pasta is beter ter voorkoming, omdat je ook grotere hoeveelheden mag geven en is daarom makkelijker in gebruik.
Niki
Looney
Binky
Puff
Plaats reactie