Oudere kat met obstipatie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Artemis, ik gebruik lactuloseoplossing voor mensen, daar zit exact hetzelfde in als AA Laxulon, nl. 667mg/ml lactulose en nog wat water. Lactulose is van zichzelf zoet want er zit fructose in. De apotheker heeft mij getoond dat er exact hetzelfde in zat, nl. 667mg/ml als in de Laxulon. En verder niets buiten water. Maar let op: soms kan er wel een toevoegsel in voor mensen.
Het mijne heeft niet echt een merk, het heet 'lactuloseoplossing' en de registratiehouder is CERTA nv in Waregem. Ik heb alleen de bijsluiter, niet de verpakking omdat ze het afgetapt heeft in een aparte fles.

Lactulose wordt niet in het lichaam opgenomen, maar wordt samen met de ontlasting weer afgevoerd. Daarom is het bijvoorbeeld ook geschikt om aan een kat met diabetes te geven. Dat allemaal vond ik hier en hier.
En omdat de apotheker het zegt, zal het wel juist zijn. En kansarmedieren heeft het ook gezegd:
kansarmedieren schreef: Je kan ook lactulose geven is goedkoper kan je bij de drogist kopen niet met smaakje en het is alleen in drankvorm.
Katelijne schreef:Snorrebaard: Laat jij Mieke dan onbeperkt buiten?
Nee niet onbeperkt, maar bij valavond wil ze natuurlijk per se naar buiten, en het is vaak al pikdonker eer ik ze vind... maar eens binnen mag ze voor de nacht niet meer naar buiten, dat weet ze (daarom duurt het ook altijd zo lang eer ze zich laat zien, haha). Anders doe ik geen oog dicht. En als ze niet binnenkomt en ik ben echt doodmoe, dan wacht ik beneden in de zetel met de deur open.
Herkenbaar dus! :-P

Welke kleur heeft Azrael eigenlijk?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Afbeelding

Ik heb geprobeerd om een foto in te voegen. Even kijken of het gelukt is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Het is gelukt!

Dat is dus mijn Azraël, een drietal maanden geleden, denk ik. Maar hij ziet er nu nog net hetzelfde uit. Je ziet dat hij stokoud is, he?

Hij ligt nu weer te slapen in de zetel. Daarnet bezo-pet, laxoberon en felimazole gegeven, gegeten van Hill's K/D, even in de ren geweest en nu weer knorren.

snorrebaard: ik herken die situatie ZO goed! Vermoeiend, he?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Ben blij dat de da morgen komt.
Vannacht op de bak gezien - lukte niet. Net weer op de bak, lukte weer niet en dan klein beetje overgegeven. 't Ziet er geel uit.

Daarna is meneer gaan drinken en eten??? Dan kan hij zich toch niet echt ziek voelen?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Azrael is een prachtige kater! Hoge poten ook, mooi figuur. Ja, je ziet wel dat hij een oude kater is maar hij ziet er heel verzorgd uit. Ik kan eigenlijk niet goed zeggen waardoor je het ziet dat hij oud is. Zijn houding? Ja, ook zijn nagels en zijn pootjes. Aan de oortjes zie je het ook vaak, die zijn wat kaler.
Maar ik had de kleur niet moeten vragen, het zijn gewoon de kleuren van Azrael van Gargamel! :smile:
Hij heeft ook een heel zachte, lieve blik. Misschien komt dat ook door de ouderdom.
Ik begrijp dat je hem zo graag ziet, de band met oude katten is zo sterk.

Geel? Misschien gal? Als hij eet en drinkt is al heel goed; en drinken moet hij om zijn ontlasting zacht te maken.

Ik heb weer mijn twijfels over de lactulose. Heb vrijdagavond 1ml gegeven en zaterdag 2x 1.5ml. Het is ondertussen weer 41u geleden met lactulose. Ik had toch beter verwacht. En vrijdag was het 26u maar toen had ze de lactulose maar net genomen; dat kan nog geen effect hebben gehad.
Ik heb zelf daarstraks ook 1 lepel genomen, dat is vergelijkbaar met 1ml voor een kat. En ik voel toch al wat werking. Dat wil dan zeggen dat haar darmpjes niet reageren.
Ik ben even gestopt om te zien wat dat geeft, aangezien ik met olie alleen al de beste resultaten heb gehad. Ik geef nu 1 ml rijstolie in een spuitje, 3x per dag.

Ik zie net dat Laxoberon een contactlaxans is. Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar dat is niet iets om blijvend te geven.
Ik zou je dierenarts morgen eens vragen om een lavementje te zetten. Ik vroeg info hierover aan mijn dierenarts, en stelde Microlax voor, maar ze zegt dat het net zo goed kan met wat lauw water (ik denk ook dat dat veiliger is). Het is voor noodgevallen als alles echt vast zit. Je moet hem dan wel goed in het oog houden om hygienische redenen (b.v. eventjes buitenlaten onder begeleiding).
En dan heb je het eens gezien en kan je het de volgende keer zelf doen in geval van nood.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Azzy is inderdaad een vrij grote kater. Hij heeft ooit acht kilo gewogen! Nu weegt hij er nog zo'n 5, soms een beetje minder, soms een beetje meer.
Zoals je zegt, zijn pootjes zijn niet meer zoals die van een jonge kat. Vooral zijn ene achterpootje is erg mager. Hij heeft dat zo'n 12 jaar geleden gebroken en dat is toen geopereerd bij een orthopedist. Er zijn wel vier spilletjes in gemoeten! :shock:
Nageltjes knippen wij of de dierenarts, borstelen doe ik regelmatig, maar achterrug en buik lukken niet meer.

We hebben inderdaad een erg sterke band. Azraël is geen schootkat, hij zoekt ook niet vaak directe lijfelijke aanwezigheid, maar toen ik zwanger was, kwam hij tegen m'n buik liggen! Ik wist het toen zelf nog niet!

Het is zoeken, he, met zo'n oude constipatiekat! Ik heb er geen idee van hoe lang het nu geleden is dat hij nog kunnen gaan is. Hij kan ook buiten zijn geweest. Deze ochtend lukte het alleszins niet, maar hij wilde wel eten en drinken en hij ligt nu al de hele dag rustig te slapen; af en toe gaat er een oogje open of gaat zijn kopje eens omhoog om te kijken wat wij doen. Als ik hem ga knuffelen, staat hij even op om aan mijn vingers te likken en kopjes te geven. Hij lijkt mij niet ziek, maar waarom heeft hij dan zo'n moeite met zijn stoelgang?? :???:

Ik voel nu al dat mijn nachtrust weer niet veel zal voorstellen. Ik ben wel erg ongerust; ik lig vaak te luisteren naar geluiden, in de hoop dat ik hem niet weer zo laag hoor miauwen. :oops:

Ik zal morgen eens vragen naar een lavement. Ik hou je op de hoogte!

Is Mieke al geweest?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Net voor de tweede keer op de bak gezien: persen en er komt niets uit. Hij lijkt me ook niet zo gelukkig, momenteel. Hij heeft daarnet wel gegeten.

Pfffff... ik maak me zorgen om m'n lieve opa-poes!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
paasnini

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door paasnini »

Is zijn eetlust erg groot? Is zijn buikje ook voelbaar opgezet?
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Kan je zijn buikje niet wat masseren? Ik zou toch stoppen met de Laxuberon; mijn dierenarts zei dat sommige laxantia het tegengestelde effect kunnen hebben en bij Mieke lijkt dat nu ook zo.
Ze is nog altijd niet geweest; haar buikje staat gespannen maar ze eet nog. Het is nu 46u met de lactulose van gisteren...

Als hij probeert te gaan op de bak maar het gaat niet, dat is genoeg reden denk ik om een lavementje te zetten. Ik heb het hier op het forum al vaak gelezen; heb het zelf ook nog niet gedaan.

Ik begrijp je ongerustheid, maar meer kan je niet doen: niet kunnen gaan is natuurlijk pijnlijk en vervelend, maar als hij eet voelt hij zich toch niet ellendig. En morgen komt de dierenarts, dus je hebt alles onder controle. Typisch dat zoiets in het weekend gebeurt, denk ik altijd!!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Hij heeft daarnet gegeten, maar ik weet niet of je dat een grote eetlust kan noemen. Hij eet en drinkt alleszins, en hij heeft ook z'n pootjes zitten wassen.

Ik vind dat zijn buik hard aanvoelt (maar ik ben natuurlijk geen expert), ja. Masseren durf ik eigenlijk niet goed, ik ben bang om hem pijn te doen.

Zou ik de laxoberon overslaan straks?

Hij ligt nu in de zetel te slapen. De kachel brandt.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Hij is opnieuw aan het eten. Is daarnet komen knuffelen.

Ik vind het zo vreemd. Zijn vacht blinkt nog vrij mooi, zijn neusje is mooi roze en nat, de kussentjes van zijn pootjes zijn mooi roze, hij drinkt en eet, ...

Ik zie wel dat hij precies wat onrustiger is. Arme Azzy, ik wou dat ik hem kon helpen!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Het was gisteren weeral 49u... met de lactulose. Een record! Ik ben nu weer gestopt. Of geef ik te weinig?

Eigenlijk moet ik eerst eens meten zonder iets te geven, zodat ik een referentie heb. Alles wat dan boven die referentie ligt, moet ik mijden.
Ik heb de supplementen nu ingedeeld in groepen laxantia: bulkvormend, osmotisch, glijmiddel, etc.). Op dit moment scoort glijmiddel het best:

22u activia (probiotica) - zonnebloemolie op tonijn (glijmiddel)
28u pompoenmoes (bulkvormend) - zonnebloemolie op tonijn (glijmiddel)
29u pompoenmoes (bulkvormend) - zonnebloemolie op tonijn (glijmiddel)
41u pompoenmoes (bulkvormend)
45u pompoenmoes (bulkvormend)
26u niets
49u lactulose 2x 1.5ml (osmotisch)

Dat bulkvormend slecht scoort, is te verklaren doordat het de faeces groter maakt om de peristaltische bewegingen in gang te zetten. Maar met een luie darm die niet meer reageert, kan dit net niet het geval zijn en de opstopping erger maken, zie ook de mening van mijn dierenarts. Zij denkt ook dat ik het enige resultaat kan bekomen met glijmiddelen... Mieke heeft gelukkig nog geen megacolon (uitgelebberde dikke darm), maar wel een luie dikke darm.
Helaas bevestigt mijn lijstje dit.
Maar wat met lactulose? Het voegt water aan de faeces toe, maar maakt het de faeces dikker of gewoon slapper? Volgens sommige bronnen ook dikker, en dan klopt het met mijn slechte resultaten, maar bij andere bronnen gewoon slapper en dan moet ik het een kans geven. Moeilijk...

Die lieve ouwe Azzy, hij houdt mij ook al bezig. Ben benieuwd, maar gezien hij eet en drinkt en knuffelt, is hij er nog zo slecht niet aan toe en kan een klysma (lavementje) hem helpen. Mieke heeft ook altijd een harde gezwollen buik. Na haar ontlasting is het beter.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Straks komt de dierenarts. Ik wacht ongeduldig en in spanning af. Hij ging net drinken en ik zag dat hij zijn ene achterpootje nu ook wat voortsleept (dat pootje waaraan hij ooit geopereerd is), dus hij heeft er waarschijnlijk pijn aan. :-( Hij zit nu terug in de zetel dat pootje te wassen.

Soms denk ik dat het einde is ingeluid... :cry: Constipatie, overgeven (soms), pootje dat mankt, hij kijkt ook niet echt gelukkig uit z'n oogjes... Ik ben wel erg bang nu!

Sorry, ik kan je niet helpen met raad voor Mieke. Ik ken veel en veel te weinig van al die laxeermiddelen. Ben er zelf pas vorige week mee begonnen, eigenlijk. Ja, daarvoor wel de laxanorm, maar dat was gewoon om het hem wat makkelijker te maken.

Ik hoop dat je snel HET middel vindt!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Ik zou hetzelfde reageren. Maar het is normaal, denk ik, dat hij overgeeft als hij VOL zit, en dan is het nog straf dat hij nog eet en drinkt.
Dat pootje kan ik niet verklaren maar misschien drukt alles zo en dus ook tegen zijn pootje? Alles hangt vaak meer samen dan je denkt.
Volgens mij zou er al veel opgelost zijn als hij op de bak kan gaan. Ik hoop dat ze hem zo ver krijgt.
Ik word zelf ook al zenuwachtig... :icon_shifty:

Geen probleem, ik gebruik dit forum ook een beetje als een dagboek zodat ik het zelf allemaal kan opvolgen, en waarom dan niet voor de anderen, dus doe ik het hier.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

De dierenarts heeft hem meegenomen. :-( Zijn darmen zitten eigenlijk niet overvol, maar zijn blaas wel, en die doet ook pijn als ze erop drukt. Dus nu gaat zij in de gaten houden of hij kan plassen en anders moet er een sonde worden gestoken. Anders gaan zijn nieren blokkeren.

Hij heeft vroeger al blaasgruis gehad, dus het kan wel.

Ze vond ook wel dat hij er niet echt goed uitzag... Veel verouderd op korte tijd.

Ik ben even wat van slag. Had het ergens wel verwacht, maar toch... Ik wil niet dat hij moet lijden, ik HAAT het om hem zo te zien aftakelen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie