Oudere kat met obstipatie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Ms Maaike »

.de heeft soms producten die bij .nl niet op voorraad zijn wél op voorraad. Soms zijn ze goedkoper, maar de verzendkosten bedragen dan weer meer (maar stellen ook weinig voor). :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Mijn Azrael was gedumpt; ik vond hem uitgehongerd in een park; hij was maar 12 weken, het was in 1995 (hij was dus maar een jaar jonger dan de jouwe). Hij was mijn eerste 'eigen' kat, hij sliep op mijn bed en hij was mijn beste vriend. Ik woonde op een appartement en hij kon alle tuintjes in en daken op. Hij kon niet op straat. Ideaal dacht ik, tot ik hem vond, vergiftigd met strychnine in vis. Hij is amper een jaar geworden. Nadien enquete gehouden: er bleken 21 katten geschoten of vergiftigd te zijn geweest. We kenden de dader: een invloedrijk handelaar in Lier, nl. autoverkoper Swinnen uit Lier. Klacht ingediend, zonder gevolg natuurlijk. Ben er lang niet goed van geweest. Gelukkig heb ik nu mijn grote liefde, nl. Mieke, 14 jaar. Ze heeft mij alles teruggegeven wat ik aan Azrael verloren had. Ook al vergeet ik hem nooit.
Hij was grijsgetijgerd met wit buikje en borstje en pootjes.

Ja, ben benieuwd, zet maar een foto. Dit doe je zo:
Kijk op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922 voor de stap-voor-stap instructie hoe je foto's plaatst. Testen of je foto's kunt plaatsen doe je in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=8
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Katelijne schreef:Zijn er eigenlijk tekenen die tonen dat een kat achteruit gaat? En zou het vaak voorkomen dat ze plots sterven?
Twee jaar geleden was Mieke ziek (achteraf denk ik dat het de obstipatie moet geweest zijn in combinatie met een haarbal). Ze wou niet meer eten en zonderde zich af in het bos en zat heel stil. Dat was denk ik om te sterven. Gelukkig heb ik haar in allerijl naar de dierenarts kunnen brengen; de bloeduitslag toonde al uitdroging. 2 dagen aan een infuus en Viyo hebben haar terug aan het eten gekregen. Dat was een goede les voor mij; als dit weer voorvalt krijgt ze Viyo (heb flesje klaarstaan) dat ik met spuitjesdrinken kan geven indien nodig. Dat is de eerste hulp. En dan moet ze aan het infuus, zodat alles kan zakken zodat ze weer kan eten. Want anders gaat het lichaam vetten uit de lever halen om te overleven, zegt mijn dierenarts, waaraan ze sterven.

Ik ben dus altijd heel blij als ik thuiskom van mijn werk, dat ze rondloopt en eet en blij is, kopjes geeft en ronkt. Dan zit alles nog goed, net zoals bij jouw Azrael. Ik weet niet of ze plots kunnen sterven, een beroerte krijgen of een hartaanval.

Ik had wel een Prosper, een magere zieke oude rosse kater die hier kwam wonen, een echte sukkelaar. Maar hij heeft een jaar in de garage gewoond en een gelukkige zomer op mijn zonnige terras genoten (ik hield hem wel apart van Mieke omdat ik bang was voor besmetting). Op een dag begon hij scheef te lopen. Hij kroop dan in zijn nestje, at niet meer en is na enkele dagen gestorven... ik denk dat dat een hersenbloeding ofzo was.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Ik zal nog even moeten zoeken voor de foto's. Ga morgen nog eens proberen.

Dan heb jij ook goed gehandeld door met je Mieke meteen naar de da te gaan!

Ik weet niet of Azraël ondertussen al op de bak is geweest voor zijn grote boodschap. Dinsdag was de laatste keer dat in het met zekerheid kan zeggen. Ik ga morgen de da bellen en vragen of ze zijn darmen eens kan controleren. Dan ben ik zeker.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Ja, zou ik zeker doen. Ik ga altijd tegen mijn zin naar de dierenarts omdat ik bang ben voor het resultaat. Maar uiteindelijk lijkt Azraël niet ziek volgens zijn gedrag. Het komt nu eenmaal vaak voor dat oudere katten met obstipatie zitten, maar dan heb je toch bevestiging. Dat was voor mij een hele opluchting.
En voor een oudere kat is het altijd goed te weten hoe zijn gezondheid is.
En als je een goede dierenarts heb krijg je toch wat professionele begeleiding ivm voeding en medicatie.

Ik schrijf nu ook elke dag op hoe lang het duurt eer ze op de bak gaat, de hoeveelheid, de hoedanigheid en ook wat ze die dag krijgt. Dat geeft toch een idee sinds vorige vrijdag:

22u activia - olie op vis
28u pompoenmoes - olie op vis
29u pompoenmoes - olie op vis
41u pompoenmoes
45u pompoenmoes

Ik was al heel tevreden over de 22u. Was het de activia of de olie? In ieder geval zie ik dat de pompoenmoes een tegenovergesteld effect heeft! Dat klopt met wat mijn dierenarts zei, nl. dat vezels (volumevergrotende laxantia) soms het contraire effect kunnen hebben! Ik ben nu gestopt met pompoen, het zou pas aanslaan na 3 dagen maar nu geloof ik er niet meer in. Maar als ik lees wat lactulose doet, nl. water uit de darm onttrekken zodat de stoelgang groter wordt en de darm stimuleert, dan gaat dat hetzelfde effect hebben als de vezels? Ik weet het niet meer...

Ga straks eens kijken voor Laxulon.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Greta »

http://www.coolvet.nl/coolvet/index.php ... 85&lang=NL

Hier kan je de bijsluiter lezen.
Onze kat heeft genoeg aan 1 theelepel per dag. Hij krijgt dit al een paar jaar, heeft er goed baat bij tegen obstipatie en doordat de passage beter gaat, ook minder haarballen (die passeren nu naar achter). Het is een Birmaan dus haar in overvloed.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Hallo Greta, bedankt voor de link. Ik heb net met mijn dierenarts gebeld en die zegt dat mijn testen met de volumevergrotende laxantia (vezels), een goede aanwijzing is dat ik nu voor de osmotische laxantia moet gaan omdat ze al een stadium verder zit... vezels hebben dus geen effect meer; haar contracties zijn niet sterk genoeg meer. Isogel, psyllium husk, ispaghula husk hoort bij de volumevergrotende laxantia.
Ik ga dan maar eerst proberen met lactulosehoudende middelen, of glijmiddelen zoals laxanorm.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Greta »

Succes Snorrebaard. Ik hoop dat je iets vindt dat helpt.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Soms heb ik het gevoel dat mijn dierenarts niet zo, hoe zal ik het zeggen, kort op de bal speelt als die van jullie. Ik bel altijd zelf met vragen en dan geeft ze me wel een goed antwoord en een oplossing, maar het komt altijd van mij.

Ik heb daarnet bvb. gebeld om een afspraak te maken om Azraël te onderzoeken, om te zien of zijn darmen nu goed leeg (kunnen) zijn. Ze komt maandagnamiddag langs. Maar eigenlijk zou je toch verwachten dat ze mij dinsdag zelf al had voorgesteld om het op te volgen? Ik heb daarnet trouwens ook zelf gevraagd hoe lang ik de laxoberon moet geven en wat ik daarna moet doen!

Ik heb al een tijdje twijfels bij mij da, maar ja, ik ga al bijna 20 jaar bij haar (ook met m'n vorige kat). Er is hier niet zo lang geleden wel een dierenartsenpraktijk/dierenkliniek geopend in de buurt en ik denk altijd om daar eens langs te gaan. Maar ik wil dat de da aan huis komt; ik wil niet meer met Azzy in de auto.

Hij ligt momenteel heerlijk gekruld te slapen naast mij, hier in de zetel. Daarnet heb ik een dikke keutel op ons bureau gevonden, hard en droog. Ik weet natuurlijk niet hoe lang die keutel daar al ligt, dus wie weet was hij niet zo hard toen hij eruit kwam.

Miauwen heeft hij vorige nacht niet gedaan, maar dat was eerder ook zo. Enkele nachten niets en dan weer wel. Hij heeft gisteravond goed gegeten en deze ochtend ook (natvoer). Ik weet niet of hij nog veel aan het droogvoer komt.

Heb je al iets gevonden, snorrebaard?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Wel, ik ben net naar de apotheker geweest met een lijst van mogelijkheden: Laxanorm, Laxatract, Tractonorm, Laxulon etc. Ze had er niets van maar had wel gewoon lactulose: het was exact dezelfde inhoud: lactulose en water, geen additieven. Ze gaf me een grote bus van 300ml, maar omdat ik niet weet of het aanslaat, heeft ze me 100 ml meegegeven. 3 euro.
Ze zegt dat ik 3ml voor 5kg lichaamsgewicht moet geven, het is niet schadelijk en kan het blijven geven. Ik ben voor alle zekerheid begonnen met 1ml. Ze lust het zelf graag, het gaat er vlot in met een spuitje.

Verder is ze momenteel heel vinnig; we hebben net gespeeld.

Op dus naar de volgende metingen... laat ons duimen. :thup: :cathappy:

Ja, daar kan ik inkomen. Ik heb ook lang moeten zoeken naar een goede dierenarts. De perfecte zal wel niet bestaan. Bij mij is het omgekeerd: eerst zo'n kliniek met verschillende dokters. Opvolging was rampzalig; ze gaven geen info door aan mekaar, schandalig. B.v. voor haar cystitis liet ik onderzoeken of er gruis was en dus verstopping van de urinebuis: negatief. Enkele dagen later belde ik omdat ik dacht dat ze pijn had. Het was een andere dokter: hij las het verslag gewoon niet en duwde de blaas uit, alles hing vol bloed! Was dus niet nodig want er was geen gruis dus geen verstopping. Het was totaal niet nodig, en zeer pijnlijk!
En ook heel duur, en vaak met stagiaires. En verplichte opname van 1 nacht om een plasje te doen... ik kan het zelf net zo goed opvangen!
Na een bloedtest die een slechte lever uitwees, moest ze jarenlang op kd staan, een jonge kat! 7 jaar later, na een bloedtest met goede leverwaarden, zei hij doodleuk: die slechte leverwaarden waren dan van de stress!! En nu, op haar 14 jaar, zonder dieet, zijn haar leverwaarden nog altijd goed! Dus heeft ze voor niets zo lang op een homogeen dieet gestaan. Niet te verwonderen dat haar buikje helemaal over zijn toeren is.
Ondertussen zijn er weer een hele lading jonge dierenartsen, allemaal nieuwe (zal goedkoper zijn). Vind ik maar niets; ik heb graag dat de arts mijn dier toch wat kent. Het is zo al moeilijk genoeg.

Heb ook al een oudere gehad, maar die nam Mieke altijd bij haar nekvel; ze kent het niet eens want ze is door mensen opgevoed. Een echte beul van de oude stempel. Ik heb dus ook al een hele lijdensweg afgelegd naar een dierenarts... De deze is ook niet perfect maar voor bloedtest en foto is ze wel goed: zonder verdoving. En met bloedtest en foto of echo weet je al veel; de behandeling heb je altijd zelf in de hand. Er is zo veel info te vinden op het internet, en vooral hier natuurlijk!

Goed nieuws! Amper een uur nadat ik een ml lactulose gegeven heb, is ze op haar bak gegaan!
Dat maakt mijn metingen:

22u activia - olie op vis
28u pompoenmoes - olie op vis
29u pompoenmoes - olie op vis
41u pompoenmoes
45u pompoenmoes
26u lactulose

van 45u meteen naar 26u!

Dus je ziet, hopelijk slaat het voor Azrael ook aan! We duimen!! :thup: :cathappy:
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Ik weet nog niet of het bij Azzy aanslaat, maar ik denk van wel. Hij is veel rustiger, alleszins.

Ik kan het hier moeilijk achterhalen: ten eerste hebben we twee katten (en drie bakken), dus begin maar eens uit te vissen welke keutel van wie is. :lol: Bovendien heb ik vannacht nog ontdekt dat hij nog in de kattenren gaan.

Sinds deze zomer is mijn slaappatroon een beetje verstoord, dus ik liep te spoken tussen halfdrie en halfvier en zag het volgende: Azraël zit bovenaan trap, toen hij zag dat ik wakker was, kwam hij op het bed knuffelen. Toen ik naar beneden ging, zat hij eerst een tijdje op de trap, daarna is hij wat gaan eten, dan heeft hij een vijf- à tiental minuutjes in de kattenren gezeten en daarna is hij in de zetel gaan verder knorren. Hij gedraagt zich dus wel als DE typische kat, he: overdag bijna met geen stokken wakker te krijgen en 's nachts loopt hij vrolijk rond.

Heeft Mieke nog andere problemen dan obstipatie? Indien niet, zou ik me niet te veel zorgen maken; ze is ten slotte nog maar 14. Ik ben misschien verwend met een kat van 18,5, maar dat lijkt mij echt nog niet zo oud. Onze Osiris is er 13,5 en die gedraagt zich nog als een gek kitten soms. Dan racet hij door het huis, zit aan alles waaraan hij niet hoort te zitten :lol: en doet hij gewoon heel gek. Hij heeft nog geen gezondheidsproblemen: bloed is in januari nog onderzocht en alles was goed. We mogen nu een jaartje wachten.

Azraël neemt dus al felimazole voor hyperthyreoïdie en hij heeft ook verhoogde nierwaardes, maar die blijven momenteel onder controle door nierdieet. We geven nog geen medicatie en zijn waardes waren in januari dezelfde als in juli vorig jaar.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door artemis »

snorrebaard schreef:Wel, ik ben net naar de apotheker geweest met een lijst van mogelijkheden: Laxanorm, Laxatract, Tractonorm, Laxulon etc. Ze had er niets van maar had wel gewoon lactulose
Snorrebaard, van al die middelen kan je in elk geval Laxanorm wel bij de apotheker in België krijgen, ik koop het daar ook. Wel moeten ze het bestellen want de meeste veterinaire producten en geneesmiddelen hebben ze nergens op voorraad.

Hier heb je een databank van een Belgische apotheekketen waarop je bijna alle verkrijgbare middelen kan terugvinden. Je hoeft niet bij die keten te gaan, alle apotheken in België kunnen aan dezelfde producten geraken en verkopen ze aan dezelfde prijs.

http://www.surplusapotheken.be/surplus- ... sp?taal=nl

Een vraagje: Zou je lactulose over het eten kunnen doen? Pappie vindt Laxanorm niet meer lekker.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Mijn slaappatroon zal in de zomer ook weer verstoord zijn, want Mieke is een kat en dus actief bij schemering en liefst nog wat langer. Kan bibi weer ongerust worden en 'katletten', alleen ziet een mens niet zo goed in het donker. De buren zullen mij weer zien rondwaren in de velden met mijn zaklamp... ze kennen me al. Mieke ook: ze gniffelt in de struiken.

Ja, ik vind 14 (wordt ze in april) ook nog te doen maar het gaat zo snel! Ik wil haar zo lang mogelijk houden (ik benijd je voor Azrael: 18.5!!) en in een goede conditie. Ze heeft voor de rest het bloed en organen van een jonge poes eigenlijk zegt de dierenarts: ook niets van artrose te zien. Dus ik ben ook wel wat verwend, hoewel obstipatie gevaarlijk kan zijn.
Dus ik zou haar graag wat magerder krijgen, ze weegt nu bijna 6kg en ziet eruit als een zwangere kattin (met een dikke, opgeblazen buik). Als ze wat magerder was zou ze ongetwijfeld ook nog gek doen; ze speelt nog maar niet zo lang. Ze moet meer bewegen. Ze ziet ook graag aan de venster naar de vogeltjes te kijken; ik heb mezenbolletjes hangen aan de rolluiken dus heeft ze overdag iets om zich te amuseren.
Want daar voel ik me vaak schuldig over; zij zit de hele dag alleen in huis opgesloten als ik ga werken. Maar andere, vrije katten heb ik nooit langer dan een jaar kunnen houden: steeds verloren aan het verkeer. Dus nee, dat riskeer ik niet. Gelukkig slaapt ze overdag veel.
En een andere kat in huis ziet ze niet zitten (heb ik al geprobeerd met zwervertjes die hier kwamen wonen). Maar als ik thuis ben mag ze zo dikwijls naar buiten als ze wil. Ik heb ook veel verlof en neem het allemaal in snipperdagen op voor haar.

Zo te horen heb je je katten wel goed onder controle. Laat maar weten wat de dierenarts heeft gezegd maandag.

Ha, artemis, dat is een goede lijst. Mieke lust Laxanorm ook niet en het is een hele plakkerige bedoening dan. De laculosesiroop ruikt ze al van ver als ik met het spuitje nader; ze eet het gewillig. Ik heb het niet op het eten gedaan, maar als ze het zo graag lust, doe ik het liever zo, want haar eten laat ze gemakkelijk staan. Maar je zal het er wel over kunnen doen; ik denk wel dat het zoet smaakt dus op vis of vlees weet ik niet of het lekker zal zijn.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door artemis »

Voorlopig net met een nieuwe bus Laxanorm begonnen en vermits het niet meer spontaan wordt opgelikt doe ik nu tussen wat zuiver rundsgehakt en dat gaat voorlopig nog goed naar binnen.

Ik ga later eventueel wel lactulose proberen als ik het maar niet moet dwangvoeren want dat wil ik niet. Pappie heeft teveel meegemaakt het laatste 1,5 jaar met zijn schildklierproblemen. Ik wil hem zo weinig mogelijk stresseren.
Fijn dat Mieke het lekker vindt. Is het van een bepaald merk? Want ik heb gezien dat het in allerlei uitvoeringen bestaat, het is immers ook voor humaan gebruik. De ene lactulose is misschien de andere niet.... voor de kat dan toch.
Als het lactulosesiroop van EG is dan zitten er ook suikers in zoals lactose en fructose en dan vraag ik me af of dat wel goed is voor regelmatige toediening...
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Artemis: als Azraël de laxanorm niet wilde, wreef ik het gewoon aan z'n voorpootjes. Op de duur ging hij het toch aflikken.

Snorrebaard: Laat jij Mieke dan onbeperkt buiten? Dan kan ik me voorstellen dat je 's nachts veel op stap bent! Toen Azraël nog met mij bij m'n ouders woonde (tot hij zes jaar was), kon hij ook vrij naar buiten. Nu ja, hij mocht overdag, 's avonds en 's nachts hielden we hem binnen. Uiteraard hield meneer zich niet altijd aan de afspraak! :-P Dus ik heb nachten opgezeten, samen met m'n moeder en/of vader om op de kat te wachten. En wij maar naar buiten met onze zaklamp en een doos droogvoer om mee te rammelen. En hij rammelde met onze voeten. :lol: Vaak zat hij gewoon bij de buren naar ons te kijken, maar binnenkomen? O, nee!

Hij slaapt nu, op z'n favoriete plekje. Ik vind dat hij veel meer ontspannen lijkt dan vorige week. Hij was zo onrustig dan! Ik hoop dat dat komt doordat z'n darmpjes beter zijn.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie