Oudere kat met obstipatie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
paasnini

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door paasnini »

Goed dat verdere medische oorzaken zijn uitgesloten. En dierenarts en eten is niet echt een goede combi. Hier is de basis kvv/natvoer (zonder granen en suiker) in de winter 2 x per dag en in de zomer vaak zelfs drie maal, daarnaast graanvrije brok. Als het natvoer droge pate in een kuipje is dan doe ik er een plas water doorheen. Het is gewoon hartstikke belangrijk dat een kat voldoende vocht binnenkrijgt en op brokjes is dat vaak onvoldoende, katten zijn slechte drinkers.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Ja paasnini, ik was heel tevreden met haar bloedresultaten en foto. Ze waren misschien tevergeefs want niks nieuws, die obstipatie, maar voor een oudere kat is het goed te weten hoe het met haar is gesteld. Voor zulke dingen vind ik dierenartsen goed, maar daar houdt het meestal op. Daarom vind ik die holistische internetpetvet Dr Jones zo goed: hij geeft vooral advies hoe eerst zelf diagnose te stellen, en eerst voeding aanpassen alvorens naar de dierenarts of pillenwinkel te gaan.

Ik meng de droge pate ook altijd met water. Van vleesjes in saus likt ze alleen de saus, en de rest kan ik weggooien. Ik zal eens kijken of er in die Urinary en Senioer 12+ granen zitten.
OK bedankt castratenkoor, maar dan in een andere winkel want wij hebben geen Zooplus.

Ondertussen heb ik haar zalmpate gemengd met een eetlepel pompoenmoes, en dit likt ze volledig uit, hoe kieskeurig ze ook is! Dat ga ik dus elke dag doen (2x 1 eetlepel) en zien hoe het loopt. Gisterenavond haar nog een kwartiertlje laten rondspringen met een speelgoedje, en even later: een kakje (op haar bak welteverstaan)! Interval was nu wat meer: 27u. Maar er wordt aan gewerkt. Als het goed gaat wordt ze een echte pompoenmoespoes.

Nogmaals dank aan iedereen; ik vind het heel waardevol elkaars ervaringen mee te delen. Want mijn dierenarts heeft geen kat.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door castratenkoor »

Medpets heeft het ook wel denk ik.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Ik had deze onderverdeling van het forum niet gezien, dus ik heb mijn berichtje waarschijnlijk verkeerd geplaatst.

Misschien kunnen jullie ook hierover jullie licht laten schijnen:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=27217

Bedankt!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Katelijne, ik heb het gelezen. Dat lijkt mij inderdaad een geval van obstipatie. Dat hij met zijn buikje plat op de grond gaat liggen zal wel om de pijn te verlichten zijn. Ik herken precies de paniek en angst om je dier te verliezen... en stel dan ook vaak een bezoek aan de DA uit. Niet alleen om de poes stress te besparen, ook voor mezelf... Ik ben dus wel naar de DA gegaan, en uiteindelijk is er alleen uitgekomen dat ze verstopt zit en dat daar niets meer aan te doen valt. Ze vindt het ook niet aangewezen om een klysma te zetten (ofwel doet ze het gewoon niet graag), en ze heeft ook niets voorgeschreven. Maar het was wel de moeite waard nu ik weet dat bloed en organen OK zijn.
Ze zei wel dat vezelrijke voeding niet altijd een gunstig effect heeft, vaak integendeel. Dat heb ik nu ervaren. Ik heb enkele dagen pompoenmoes gegeven; ze lustte het heel graag. Het zou de ontlasting zachter hebben gemaakt. Maar het duurde 41u eer ze op de bak ging, en de ontlasting was donker en droog.
Ik moet nu dus weer van 0 starten. Ik wil nog altijd niet laxeren via medicatie; ik wil de darmen niet nog luier maken. Ik noteer nu elke dag wanneer ze op de bak gaat en wat ze eet.

Paasnini, welk merk van graanvrij nat en brok bestaat er?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Ms Maaike »

Hee Snorrebaard, er bestaan ook laxantia die de darmen niet lui maken. Persoonlijk vind ik luie darmen overigens (in een beginstadium) minder erg dan obstipatie aangezien een kat daar erg veel last van kan hebben. Kijk maar eens hier, daar staat de basis van laxantia uitgelegd. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Dinky »

Voor verschillende merken graanvrije brokken zou ik eens op zooplus rondkijken ;) Er zijn namelijk erg veel verschillende merken. Bovendien staat daar ook de prijs per kilo waardoor het ook fijn prijzen vergelijken is :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door kansarmedieren »

lactulose is geen laxeermiddel maar maakt de ontlasting minder droog omdat het vocht vasthoud daarom kan je dit rustig een hele lange tijd geven. Je kat niet zo laten lopen want dat is erg pijnlijk en een clysma is niets ergs aan dan zijn ze de harde prop kwijt en kan je gelijk aan de gang met bv lactulose.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Interessant Ms Maaike, als ik daarop verderzoek vind ik voor katten dit en daaruit blijkt de ook pompoenmoes een volumevergrotend laxeermiddel is dat de darmen stimuleert. Dat bleek dus niet te werken, dus is het goed dat ik weet dat ik iets anders moet uitproberen.
Lactulose is een osmotisch laxeermiddel maar stimuleert de darm omdat de keutel groter wordt. Hier enkele nadelen, doch niet onoverkomelijk.
Bisacodyl is een contactlaxans dat zeker stimuleert. Ook niet verkrijgbaar voor dieren. Er zijn verschillende merken voor de mens.

OK bedankt Dinky; ik zou willen dat wij ook een Zooplus hadden. Zal eens rondzoeken.

Kansarmedieren, welke dosis per kg geef jij?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Dinky »

Weet niet waar je woont snorrebaard maar zooplus is een internetwinkel voor zowel Nederland (.nl) als voor België (.be).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Ik ben van België en bestel altijd op zooplus.nl. Heb eigenlijk nog nooit de be geprobeerd, want ik ga er altijd vanuit dat NL goedkoper is. :lol:

@snorrebaard: Azraël is oud, stokoud (voorbij de 18,5) en ik durf soms niet naar hem te kijken, omdat hij al zo oud is en ik zooooo bang ben om hem te verliezen. Telkens als hij komt miauwen (en da's meestal 's nachts), sla ik al in paniek. :oops:

Wij hebben net weer alle medicatie gegeven, dus duimen dat het iets oplost. Ik ga wel eens moeten navragen hoe lang ik de laxoberon moet geven. Da's namelijk een laxeermiddel, dus misschien moet ik, zodra hij weer wat makkelijker gaat, gewoon weer op de laxanorm overstappen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Ik herken me helemaal in je situatie, Katelijne. Ik ben ook zo bang om haar te verliezen; zonder haar wordt mijn thuis een zielloze hoop bakstenen. Ik zou ook in paniek schieten. Ook als ze in de zomer weer niet meteen naar huis komt na enkele uren, ben ik in alle staten en loop haar overal te zoeken.

Als hij ronkt en kopjes geeft, zal hij zich toch nog redelijk goed voelen. Als Mieke ziek is, ronkt ze niet en zit ze stil op haar nestje met de voorpootjes opgekruld en ziet bleek.
Een dier dat voelt dat je van hem houdt, en het is duidelijk dat je dat doet, leeft sowieso langer.
PS ik heb ook een Azraël gehad.

Bedankt Dinky, ben ook uit België; zal ik eens proberen maar heb nu nog veel Urinary en RC 12+ staan; ik zal die eerst maar geven.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door artemis »

Katelijne schreef:Ik ben van België en bestel altijd op zooplus.nl. Heb eigenlijk nog nooit de be geprobeerd, want ik ga er altijd vanuit dat NL goedkoper is. :lol:
@Katelijne,
Zooplus.be bestaat eigenlijk niet. Je kiest dan de taal en dan kom je automatisch op .nl of .fr
Ik ben ook Belg en soms bestel ik op .fr omdat er daar dan goedkopere promoties zijn dan op .nl.
Schijnt bij .de ook het geval te zijn. Kwestie van vergelijken.

Hier ook obstipatieproblemen. Laxanorm helpt wel maar nu is Pappie het beugegeten. In het begin likte hij het zo op als een snoepje maar nu niet meer.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Blij dat iemand het begrijpt! Ik voel mij altijd zo'n overbezorgde kattenmama.
Ik hou inderdaad ontzettend veel van hem! 18,5 jaar is dan ook zo'n lange tijd en zo'n dier is gewoon een deel van jezelf, vind ik. Alles aan hem is vertrouwd: zijn geluid, zijn geur, zijn gespin, ...
Ik geloof ook wel dat dieren langer leven als je veel van hen houdt. Wij hebben trouwens al vaak de opmerking gekregen dat onze katten er veel jonger uitzien dan ze zijn.

Snorrebaard: wat leuk dat jij ook een Azraël hebt gehad! Inspiratie ook bij de smurfen gehaald? :grin:

Zijn er eigenlijk tekenen die tonen dat een kat achteruit gaat? En zou het vaak voorkomen dat ze plots sterven?

Momenteel doet Azraël het goed, denk ik: hij eet goed, drinkt goed, loopt de trap op en af, springt op het bed en de zetel, geeft kopjes, likt aan vingers (en soms mijn neus :-P ) en spint. Hij snurkt ook! Ligt hij nu te doen, trouwens. Zijn vacht is wel niet meer zo mooi. Op z'n kopje en rug wel, want daar laat hij me toe om goed te borstelen. Maar achteraan heeft hij last van artrose en op z'n buik zijn sommige klitten al bijna vilt geworden, want daar mag ik ook niet te veel aankomen.

Hoe plaats ik een foto? Ik zal hem eens laten zien dan.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Artemis: ik wist niet eens dat er ook een .fr en .de bestaan! Ik bestel altijd bij .nl.

Net trouwens Hill's k/d besteld!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie