Oudere kat met obstipatie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Zeg, snorrebaard: als Mieke buiten kan, is het dan niet mogelijk dat ze daar haar behoefte doet? En dat je het dus niet ziet?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Ocharme, wie had dat gedacht? Iets totaal anders! Maar hij is nu wel in goede handen. Afwachten was geen optie, integendeel! Het was van haar wel een verkeerde diagnose toen ze de Laxoberon gaf. Zo vol zal de blaas toen niet gezeten hebben. En uiteindelijk heeft hij zich nog lang goed gevoeld zoals ik lees (eten, drinken). Dan is het toch nog niet zó lang bezig, die blaasverstopping.

Ja natuurlijk, een dier in pijn ziet er wel miserabel uit.

Het zou mij ook van slag maken als je hem moet meegeven. Maar als hij thuis zat af te zien, dan wordt het alleen maar erger. Nu heeft hij tenminste een kans.

Heeft ze gezegd hoe lang hij moet blijven? Hoe lang ze gaat wachten om hem te laten plassen?
Katelijne schreef:Zeg, snorrebaard: als Mieke buiten kan, is het dan niet mogelijk dat ze daar haar behoefte doet? En dat je het dus niet ziet?
Vorige week heb ik haar de hele tijd in het oog gehouden buiten; zo lang blijft ze niet buiten als het koud is. Gisteren b.v. dacht ik dat ze een putje ging maken, maar dan kwam die onnozele haan daar weer aan. Anders was ze misschien in de namiddag al geweest. Ze laat zich heel vaak afleiden als ze moet gaan buiten, ze denkt dat iedereen haar ziet. Vaak moet ze op verschillende plaatsen putjes maken eer ze zich 'op haar gemak' voelt. Typisch in de winter gaat ze daarom liever op de bak dan buiten: daar voelt ze zich veiliger (of niet geviseerd ;-) )

Ze is bang van mijn kippen en hanen die rondlopen. Tegen de zomer raakt ze het terug wat meer gewoon. (Had ik dat geweten had ik nooit kippen genomen; mijn verwilderd katje Susan had daar geen problemen mee, integendeel, ze ging ermee op stap.) Ook daarom gaat ze het liefst ‘s nachts buiten. Vanmorgen is ze ook eventjes buiten geweest om te snuffelen, want er loopt tegenwoordig een rosse kater rond. ;-)
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 18 mar 2013 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

De vorige keer was ik niet met hem bij haar geweest, maar had ik gezegd dat hij altijd zo harde stoelgang heeft en doordat hij 's nachts had gemiauwd, gingen we ervan uit dat hij geconstipeerd zat. Dus vandaar de laxoberon.

Nu ze gevoeld heeft, merkte ze dat er dus weinig ontlasting in de darmen zat, maar dat hij wel een volle blaas had. Dus dat kan dan inderdaad verklaren waarom hij gisteren en vandaag op de bak zat te persen. Ik dacht dat er ontlasting moest komen, maar blijkbaar ging het om urine!

Ik moet straks naar een vergadering en we hebben afgesproken dat ik haar daarna opbel. Ik ben dan toch in de gemeente waar zij woont, dus ik kan hem dan eventueel makkelijk gaan halen. Tegen dan ging ze me kunnen zeggen of hij geplast had of ze een sonde had moeten steken.

Ik voel mij op een vreemde manier wel rustiger nu. Ik zag dat er iets was en ik werd daar zo gestresseerd van. Nu weet ik dat hij onderzocht en in de gaten gehouden wordt. En nu is 't afwachten, he. :epray:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Voilà, zo is het! Dat heb ik dan ook (allez, na een tijdje toch... :roll: )
We duimen! :cathappy: :thup:
(nu moet je het onderwerp 'Wat heeft hij toch' nog onder de katern 'Uriniewegen' laten zetten door de admin ;-) )
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

't Is toch geen blaasgruis, hij kan blijkbaar wel plassen.

Ze wil hem nu een nacht in observatie houden om te zien of hij stoelgang maakt. Hij ligt onder de lamp en heeft een infuus met serum.

En ik zit hier te :cry: :cry: :cry:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Oh nee, dat had ik niet verwacht! Ik keek al uit naar het goede nieuws...
Maar goed dat hij aan het infuus ligt; Mieke heeft dat ook gehad en zo blijven ze toch hun voedingsstoffen binnenkrijgen. Maar hoedanook staan we terug bij het begin: 'wat heeft hij toch'.
Gaat ze bloed trekken? Dan weet ze toch al veel. Of is hij te zwak daarvoor?

Ik vind het verschrikkelijk, ik zou me net zo voelen. Toch jammer dat je zo'n infuus niet thuis kan leggen, ik zou de hele nacht naast hem slapen.

Heel veel sterkte! En we blijven duimen!! :epray:
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Eigenlijk voel ik me vrij rustig nu: ik weet dat hij in goede handen is. Ik kan hier thuis niets doen; ik weet niet eens wat er scheelt. Is er eigenlijk wel iets, denk ik soms? Ik had gewoon zo'n gevoel dat hij zich niet lekker voelde en zag hem een aantal keren persen zonder resultaat. En hij was ondertussen aan het spinnen, dus dan weet je het wel.

O ja: het gele braaksel was gewoon bijna verteerd droogvoer.

Ze gaat vannacht afwachten, denk ik, en kijken of hij ontlasting heeft. Morgenmiddag mag ik bellen en dan zien we verder. Bloed is in januari nog getrokken en toen was alles goed, t.t.z. schildklier onder controle met de felimazole en iets verhoogde nierwaardes zoals de vorige keer, maar die waren stabiel gebleven.

Het infuus met serum is enkel omdat hij vandaag misschien nog niet veel gegeten heeft en hij natuurlijk ook vocht moet blijven krijgen. Hij vond het alleszins niet leuk, zei ze! ;-)

Waarom heeft Mieke een infuus gehad?

Ik troost mij met de gedachte dat hij onder een lekker warme lamp ligt en voedsel en vocht heeft via een infuus. Ik huil bij de gedachte dat hij zich alleen en verward moet voelen. En mijn hart breekt bij de gedachte dat hij misschien niet meer naar huis komt. :cry:

Edit: zwak is hij niet, nee. Hij stribbelde goed tegen toen ik hem in de kattenmand wilde stoppen. En zijn poot was toen ook beter; hij liep gewoon de trap op. Hij deed eigenlijk heel normaal, behalve dat persen zonder resultaat dan.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door snorrebaard »

Oef, je ziet het toch al beter zitten. Ik voelde me er ook al triest door, maar als ik het zo lees is hij nog vinnig genoeg. En wie weet heeft hij inderdaad gewoon... niets speciaals. Het is soms al zo moeilijk voor mensen om pijn te beschrijven, laat staan dat je het van katten kan lezen.
Katelijne schreef:Ik troost mij met de gedachte dat hij onder een lekker warme lamp ligt en voedsel en vocht heeft via een infuus. Ik huil bij de gedachte dat hij zich alleen en verward moet voelen. En mijn hart breekt bij de gedachte dat hij misschien niet meer naar huis komt. :cry:
Dat vind ik heel mooi gezegd. Maar troost je, als hij ziek is kan hij niet beter zitten. Hoe ben je zelf als je je ellendig voelt: warm in je bed om te recupereren. En als hij niet ziek is, dan zal hij wel verward zijn maar dan zou ik zeggen: des te beter want dan is hij vinnig genoeg (en blijkbaar is hij zo). Dus in beide gevallen is het goed. En de derde mogelijkheid: zo ver zijn we nog niet. Maar je zou tenminste gedaan hebben wat je dacht dat op dat moment het beste was. Je moet altijd het omgekeerde denken: 'wat als hij zou sterven als ik niet naar de dierenarts gegaan was: had ik mezelf dat niet verweten.' Een afscheid is nooit perfect.

Dit was het verhaal: ze had eerst eosinofiel granuloom en daarna at ze niet meer... ik dacht dat het toen in haar keel geschoten was, die allergie en dat ze daardoor niet meer at, maar nu begin ik te denken dat het ook de obstipatie was in combinatie met een haarbal ofzo. Ze at al een dag niet meer en dat is gevaarlijk voor een oude poes. Dus infuus en inderdaad: haar bloedresultaat toonde al uitdroging. Ze was van woensdag tot vrijdag van huis (zware dagen voor mij) maar donderdagavond begon ze toch zelf te eten... ik was superblij! Toen ik haar ging halen was ze wel kwaad, maar toen ze mij zag begon ze ineens te ronken... zalig was dat. In de auto heeft ze wel verschrikkelijk geklaagd, zo van 'wat heb je mij aangedaan', maar eens thuis begon ze alle meubelen kopjes te geven en het was in een oogwenk vergeten.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Wat een verhaal! Blij dat ze nu beter is!!

Ik ga slapen. Ik ben zo uitgeput van alle stress de afgelopen dagen...

Bedankt voor je steun, alleszins. Het is leuk om te weten dat iemand begrijpt hoe ik me voel.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Ik heb me natuurlijk niet kunnen tegenhouden en ik heb al eens gebeld om te vragen hoe zijn nacht is geweest. Hij was kalm geweest en er waren twee drolletjes uitgekomen!!

Er is dus niks mis met zijn blaas en ook niet met zijn darmen. MAAR: de dierenarts heeft tijdens het onderzoek wel ontdekt dat hij erg veel pijn heeft achteraan, aan zijn heupen. Waarschijnlijk doet het dus ook erge pijn bij het persen en houdt hij zich daarom op, gevolg: harde ontlasting.

Ze heeft hem gisteren al een metacam gegeven en vorige nacht dus stoelgang. Ja, ik weet het: metacam is slecht voor de nieren, maar op dit ogenblik weet ik het ook niet goed en is het kiezen tussen twee kwaden, denk ik. Als de pijnstilling niet aanslaat... :-(

Hij gaat nog tot morgen blijven, ze wil het in de gaten houden. Deze namiddag bel ik nog eens op.

STRESS!!!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Ms Maaike »

Als je geen Metacam wil geven is er ook nog Onsior of Tolfedine. Kunnen ze de oorzaak van de pijn niet achterhalen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Hallo Maaike,

Het gaat gewoon om artrose, denken we. Hij is 18,5 en ook ooit eens geopereerd aan een achterpootje. Dus waarschijnlijk gaat het om slijtage.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door kansarmedieren »

ik heb hier ook een oude kat met artrose aan zijn rug ik geef nu Onsior ( is minder schadelijk dan metacam) en een voedingssupplement en dat gaat nu goed.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door Katelijne »

Onsior, ga ik eens vragen. Heeft jouw kat ook zo erge artrose dat hij niet meer op de bak wil/kan? Ik ben erg bang dat er niets meer aan te doen is!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Oudere kat met obstipatie

Bericht door kansarmedieren »

mijn oudje had moeite met lopen en springen op de katten bak dat ging nog wel tenminste niet gemerkt . Als het pijn doet dan gaan ze niet meer poepen de poep blijft te lang in de darm zitten en droogt uit en dan doet het poepen nog meer zeer ( meer moeten persen) en dan zit je in en vicieuze cirkel. Die cirkel moet je nu doorbreken door de ontlasting soepel te houden bv met lactulose en goede pijnstilling en een voedingssupplement bv Seraquin ( geef ik ) maar er zijn vele soorten. Veel succes overleg eens met de dierenarts hoe nu verder maar geef niet te gauw op ga op je gevoel af.
Plaats reactie