Haarballen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Haarballen

Bericht door fiona »

hoi,

Hoe vaak geven jullie katten haarballen over?
Dikkie heeft een 2 maanden geleden een week niets binnen kunnen houden,oorzaak,een haarbal die tussen maag en darmen vast zat.Na een week kwam het eruit.Hij braakte eerst nooit haarballen uit,maar nu is het eens in de twee weken raak.Is dit erg veel of eigenlijk normaal?Fiona braakt ook nooit haarballen uit.

Is het nodig om ze er wat tegen te geven?En zo ja,wat raden jullie aan?

Liefs karin en dikkie en fiona
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hoi Fiona,

Gina heeft het zo es af en toe.
De andere katten hebben het eigenlijk nooit.
Maar wij geven ze haarballensnoepjes. Geloof dat ze van wiskas zijn (zou ik nog ffies na moeten kijken).
Het lijkt goed te helpen.
Ook je katten goed borstelen helpt ook, dan krijgen ze minder haren binnen bij het wassen.

Groetjes Alix
me myself and my cats...
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

borstelen doe ik ook.Van die snoepjes heb ik ook gehad eveneens als pasta,maar weet eigenlijk niet of dikkie dat nog mag ivm blaasgruisdieet.In ieder geval bedankt voor je tips alix.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb het met Quinto eigenlijk nog maar 1 keer meegemaakt dat hij een haarbal uitspuigde. Dat was toen hij een maand of 10 was, daarna nooit meer? Ik borstel hem inderdaad regelmatig dus dat zal best wel helpen.
En er staat hier altijd kattengras, dat eet hij wel, maar er komt verder niks uit.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik geef onze half langharige kat RC sensible en die kotst 1x per maand een haarbal uit.
Boris (korthaar) zie ik in huis eigenlijk zelden kotsen, maar wat hij buiten doet weet ik natuurlijk niet.
Er is speciaal voer dat haarballen reduceert tot oplost, maar of dit ook goed is voor blaasgruis weet ik niet.
Gast

Isogel

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,


Dit kennen wij bij onze Lub (natuurlijk, wie anders).
Ook Lub heeft blaasgruisdieet, en kan soms dagenlang misselijk zijn van een haarbal. Er is iets mis met zijn ondervacht, zodat zijn vacht veel sneller loslaat.
Van de DA kreeg ik Isogel. Een soort rood gruis, hij moet een mespuntje over zijn voer. Geef hem maar heel weinig haarbalsnoepjes, i.v.m. zijn blaasgruisdieet.

Groetjes, Ineke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Isogel helpt voor veel dingen,zoals ook voor diarree. Het legt een filmpje in maag en darmen waardoor haarballen en andere zaken het maagdarmkanaal makkelijker passeren. Dus vind ik het een goed idee om dat te geven i.v.m. zijn blaasgruisdieet!
Gast

Isogel

Bericht door Gast »

Hoi Fiona,

Isogel koop je bij de DA. Je hoeft dan geen consult te betalen, je kunt het gewoon afhalen. Onze Lub (ja, wie anders?) wil het niet over zijn voer, daar heb ik iets op gevonden.
Een beetje haarbalpasta, daar een mespuntje Isogel overheen, goed mengen tot je half zachte balletjes krijgt. Dan in bekkie stoppen, een voor een, niet te groot, anders blijft het in het keeltje steken, belonen met een brokje gewoon voer. Werkt echt goed, mag ook van de DA.

O ja, onze Muts raakt op een aparte manier haar haarballen kwijt. Ze loopt door de kamer, kijkt schuin naar achteren en tuft gewoon de haarbal uit. Niks spugen, niks misselijk, typisch onze Muts.

Groetjes, Ineke
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Hoi, ondertussen ben ik met Dikkie bij de da geweest.En zij vond echt dat Dikkie extreem veel last van haarballen heeft.Daarom heb ik Kat-a-lax gekregen.Ben benieuwd of dit gaat helpen...Groetjes karin
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

hoi,Kat-a-lax heb ik van de da meegekregen.Het is een haarbalpasta.Tot nu toe helpt het goed!Dikkie z'n vacht is gewoon normaal,ook zijn ondervacht is in orde.Maar op de een of andere manier verwerkt hij de haarballen niet goed.Borstelen doe ik ook wel.Maar vaker dan 2x per week mag dat niet bij kortharige katten heb ik gehoord.Omdat je dan de vacht los zou trekken of zo iets.Groetjes
Paul
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2006 23:05
Locatie: Heemskerk

Haarbal en meer ...

Bericht door Paul »

Hallo!
Ik ben nieuw hier en ik heb na de zoekfunctie geen geschikte topic gevonden over een probleem die een kater van 11 heeft.

Sinds een week heb ik elke ochtend zowat een haarbal op de vloer.
Ook is mijn kater (Roscoe heet hij) een stuk aanhankelijker geworden (kruipt makkelijker/vaker naar me toe en begint me te wassen?!) en het lijkt er ook op alsof hij langzaam aan het afvallen is (ik heb geen weegschaal). En daar nog bij, drinkt hij (lekker) veel water.
Ook heb ik een tube ontvangen die haarballen makkelijker doet verwerken bij een kat.

In het verleden (niet zo lang geleden dus) had ik hooguit 7 haarballen in een jaar! Vreemd hoor.
Hij eet elke dag "One" van Purina, een aantal gistsnoepjes en soms wat zachtvoer erbij.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Paul, welkom op het forum! ;-) Een kater van 11, daar heb ik geen ervaring mee, ik heb 2 katers van bijna 2 en een klein poesje van 9 maanden.
Op zich is het prettig voor je kater dat hij zijn haarballen zo goed kwijt kan. En als het er zo veel zijn zal dat wel betekenen dat hij veel haren binnenkrijgt. Maar als je het niet vertrouwt kun je het beste even bellen met je dierenarts, ook omdat je zegt dat 'ie afvalt en veel drinkt. Ik denk maar zo: liever een keer te vaak gebeld dan te weinig. :grin:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, dat was eerlijk gezegd ook het eerste waar ik aan dacht. Voor de zekerheid even naar de dierenarts. Het hoeft natuurlijk niet, maar afvallen en veel drinken kunnen ook ziekteverschijnselen betekenen ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Paul
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2006 23:05
Locatie: Heemskerk

Bericht door Paul »

Oké, dan doe ik morgen even een belletje.
Ik zal even alles nog ff opsommen op papier, anders vergeet ik misschien nog punten!

Ik gaf hem gisteren nog wat zachtvoer, maar dat kwam ook weer met een haarbal er snel weer uit.

Bedankt voor zover. Ik breng morgen weer verslag uit!
:grin:
Paul
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2006 23:05
Locatie: Heemskerk

Bericht door Paul »

:-(

Ik heb vandaag gebeld en de klachten doorgegeven.
Ik kon komen tussen 17.00 uur en 18.00 uur.

Toen heb ik de middag maar vrij genomen, want mijn hoofd bleef maar bij Roscoe (m'n kat).

Na 10 jaar zat hij weer in de bak en bij de dierenarts aangekomen was hij stil!

3 punten nar voren gebracht; kotsen, veel drinken en afvallen.
De dierenarts wilde mij een bloedtest laten doen bij de kat en tsja, dat wilde ik ook bij mijn kat, want ik wilde zekerheid van zaken. Na 45 minuten was de uitslag; suikerziekte
En niet zo'n beetje ook. De uitslag was 125 terwijl een gemidelde 25-45 is.

Nu ben ik dus alleenstaand (onregelmatig leven dus) en (insuline) inspuiten is mij vreemd. De dierenarts verzekerde mij dat dat laatste niet het probleem hoeft te zijn, want het schijnt vrij eenvoudig te zijn.

Met eerstgenoemde heb ik wel een probleem, want daarom heb ik o.a. ook voor katten gekozen. Zelfstandigheid!

Het is een hele lieve kater en ik heb dus nu een triest probleem.
Wat een begin van een weekend, maar toch blij dat ik naar de dierenarts ben gegaan. :!:
Gesloten