Harde ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
paco10
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 12:30

Harde ontlasting

Bericht door paco10 »

Goedemiddag.

Ik heb een siamese kater van zo,n 15 jaar oud. Hij heeft al jaren last van harde ontlasting maar de laatste maanden is het wel heel erg. Hij poept nog maar 1 keer per 2 dagen en dan is het maar een piepklein blokje.
Overgeven doet hij nu bijna dagelijks. Ik geef hem Royal Canin sensible 33 en elke dag wat nat voer.
Is een optie misschien om te stoppen met het nat voer ??
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: harde ontlasting

Bericht door rieneke »

overgeven, harde ontlasting....dit zou, zeker gezien z'n leeftijd, heel goed op nierproblemen kunnen duiden.
ik zou bloedonderzoek laten doen, zodat je zo nodig medicijnen en dieetvoer kan gaan geven.
stoppen met natvoer zou ik zeker niet doen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: harde ontlasting

Bericht door Sandra W »

Probeer inderdaad eerst medische problemen uit te sluiten bij de dierenarts, maar daarnaast krijgen ook heel veel gezonde oudere katten last van harde ontlasting en gaan dan overgeven omdat ze misselijk zijn. Het is dan niet erg dat ze om de dag poepen, maar het moet geen zware klus voor hem worden. In dit geval is natvoer geven dus juist goed, want daar zit veel vocht in en dat heeft hij nu hard nodig, dus geef hem maar lekker iedere dag een zakje versvlees.

Verder kun je ook twee keer per week wat tonijn uit blik op oliebasis geven en om de dag wat neutrale (olijf)olie over de brokjs of met een injectiespuitje in de bek (als hij dat toestaat zonder een al te groot gevecht). Of soms een likje (slag)room, wat koffiemelk of kattenmelk.

Alles wat je kunt geven om de ontlasting weer wat smeuïger te maken is dus goed, maar overdrijf niet wat dan krijgt hij diarree en daar heeft hij ook niets aan.

Probeer hem daarnaast ook veel water te laten drinken, bijvoorbeeld uit de kraan of uit een waterfontijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Harde ontlasting

Bericht door yana »

Verstopping kan ook overgeven veroorzaken. En harde keutels uiteraard.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Harde ontlasting

Bericht door snorrebaard »

Mijn poes knauwt veel aan haar staart. Ik weet nog steeds niet wat het probleem is. Haar ontlasting is eerder droog en hard. Recent had ze op de vloer een keutel gelaten en overgegeven. Dus misschien is dat de oorzaak van haar knauwen.

Ziehier een kruidenadvies voor constipatie:

Laat de kat vasten. Het is belangrijk de darmperistaltiek en de afvoer van gifstoffen te stimuleren. Om een betere werking van de darmen te bekomen, kan men kruiden toedienen die veel slijmstoffen bevatten, zoals VLOZAAD. Daarvan kan men 1 dosis in een glas KOUD water (250ml) laten trekken (1/2 uur) en toedienen.
Fruit eten is natuurlijk ook een prima methode om de stoelgang te bevorderen, zoals pruimen, vijgen, rozijntjes, alle soorten bessen,… kortom alle fruit. (Droge vruchten moeten eerst worden geweekt, om zo de verteerbaarheid te verbeteren. Hoewel het niet simpel zal zijn om katten fruit te laten eten.)
Het is echt van belang een goed dieet samen te stellen van vruchten en geplette rauwe granen, zoals haver, melk en wat honing.
Dit vind ik persoonlijk niet geschikt voor een kat; een kat blijft een carnivoor. Het fruit en de groenten die ze mag binnenkrijgen moet reeds verwerkt zijn, d.i. via de muis die het eerst heeft verteerd.
Melk kan een oudere poes niet verteren, maar zorgt wel voor een slappere stoelgang.

Koud getrokken thee van HEEMSTwortel en LINDEbloesem zullen een goede darmperistaltiek stimuleren. (Het proces van warme thee trekken doet afbreuk aan de aanwezige slijmstoffen, idem vlozaad.)

LUZERNE werkt mild laxerend en kan ook onder het voer worden gemengd. Ook rauwe, versnipperde KOOL in de voeding heeft een gunstig effect op maag en darmen.

Om toxines af te helpen voeren kan een thee van BRANDNETEL én PAARDEBLOEM (wortel) of GULDENROEDE. Deze zullen de afvalverwerking van de nieren bevorderen en zo ook vochtafdrijvend zijn.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Harde ontlasting

Bericht door Adriana »

paco10 schreef:Goedemiddag.

Ik heb een siamese kater van zo,n 15 jaar oud. Hij heeft al jaren last van harde ontlasting maar de laatste maanden is het wel heel erg. Hij poept nog maar 1 keer per 2 dagen en dan is het maar een piepklein blokje.
Overgeven doet hij nu bijna dagelijks. Ik geef hem Royal Canin sensible 33 en elke dag wat nat voer.
Is een optie misschien om te stoppen met het nat voer ??
----------------- ;-)
de enige optie lijkt me onmmiddellijk naar de dierenarts, na laten kijken en bloedonderzoek. en niet blijven tobben met allerlei probeersels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Harde ontlasting

Bericht door Cari »

Ik vind de suggesties van Snorrebaard allemaal heel leuk, maar dan zou ik persoonlijk kiezen voor het eenvoudige tractonorm, verkrijgbaar bij de dierenarts. En daar moet je toch heen ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Harde ontlasting

Bericht door rieneke »

dit is een bericht uit maart :smile:

overigens zijn rozijnen giftig voor katten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Harde ontlasting

Bericht door Cari »

Wil degene die zo'n oud bericht uit de sloot trekt, dat even melden... dit is niet de eerste keer dat zoeiets gebeurt :roll: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Harde ontlasting

Bericht door Admin »

Het bericht van Paco is uit maart, dat van Snorrebaard niet, die een toevoeging op het topic doet door zijn/haar soortgelijke vraag/suggesties hierin te zetten. Prima wat mij betreft.
Elk jaar worden oude topics gesloten van 3 jaar terug. In januari worden bijv. de topics van 2007 gesloten. Of iemand reageert op een ouder topic kun je het beste zelf even checken, aangezien sommigen daar niet zo op letten ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Harde ontlasting

Bericht door Cari »

Ik snap hoe het werkt, maar blijf het lastig vinden :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Harde ontlasting

Bericht door snorrebaard »

Admin schreef:Het bericht van Paco is uit maart, dat van Snorrebaard niet, die een toevoeging op het topic doet door zijn/haar soortgelijke vraag/suggesties hierin te zetten. Prima wat mij betreft.
Elk jaar worden oude topics gesloten van 3 jaar terug. In januari worden bijv. de topics van 2007 gesloten. Of iemand reageert op een ouder topic kun je het beste zelf even checken, aangezien sommigen daar niet zo op letten ;-)
Ik heb dit inderdaad bewust onder dit topic gezet, ook al wist ik dat de laatste update van maart was. Ik heb het hierbij gezet omdat de informatie relevant was mbt het topic. Om daar een 'Harde Ontlasting Deel II' voor te openen vond ik ballast.
Wat de rozijnen betreft, daar ben ik het (zoals aangegeven bij mijn opmerking) uiteraard mee eens. Het kruidenadvies is niet van mijn hand. Ik zet het ook maar op het forum om die info te delen; het komt uit een mail.
Ik vind het ook belangrijk dat die info kritisch wordt benaderd via een tweede mening, en daar is dit forum uiterst geschikt voor.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Harde ontlasting

Bericht door snorrebaard »

Dit ontving ik vandaag in mijn mailbox van Dr Andrew Jones, een alternatieve dierenarts. Daar mijn poes met dit probleem zit, trok het mijn aandacht. Ik geef haar om de 2 dagen Laxanorm, maar ze krijgt maar om de 2 dagen stoelgang. Ze zit altijd binnen en heeft dus niet veel beweging; ze eet ook dieetvoer Urinary SO. Sindsdien heeft ze meer last want voordien at ze Feline R/D (met vezels).

=======================
http://www.veterinarysecretsrevealed.com

One of the MOST common emergencies is for.....

Constipation.

The owners were very concerned and they all wondered what they could have done at home to prevent this or even treat at home.

Here is a snippet of what is in Veterinary Secrets..

CONSTIPATION

SIGNS

Your pet cries or strains when passing stool. The stools are hard and dry. Your pet has not had a bowel movement in 48 hours.

CAUSES

Older cats get constipated due to decreased activity and lowered fluid intake. Some pets, such as Manx cats, are prone to constipation.

SOLUTIONS

BULK UP. Additional dietary fiber is key to having normal stools.
For cats, the most successful remedy I have used is canned pumpkin. I give 1 tbsp twice daily and find that several cats eat it willingly.

HYDRATE. Ensure that there is more than adequate fluid intake. If your cat is reluctant to drink water, then try some milk or tuna juice. Regularly provide fresh clean water. For cats prone to constipation it is wise to feed only canned food. This increases their fluid intake and most often result in normal stools.

EXERCISE. Regular exercise gets the bowels moving. If your cat isn't an outdoor cat, then get her some
toys to play with and have her run after the catnip mouse 2-3 times daily.

HOMEOPATHIC. Nux Vomica has been especially helpful in cats.
It corrects energy imbalances in the intestines that lead to constipation.

HERBAL. Cascara, Ginger and Licorice. These herbs can be found in a humancombined formula.

LOOSEN UP. Vaseline is a very safe laxative and is used in the compounds to prevent hairballs in cats.

TO THE VETERINARIAN. First, it is important to ensure that your pet is really constipated. Cats will strain with urinary tract infections or obstructions. Check your cat's litter box to ensure that he is urinating. If in doubt, call your veterinarian.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Harde ontlasting

Bericht door Adriana »

http://www.royalcanin.us/documents/vet_ ... s/F_US.pdf
ze heeft kennelijk last van blaasgruis (struviet). op de verpakking staat dat je s/o (= blaasgruis oplossend) maar heel tijdelijk mag geven ivm gruisoplossende stofjes.
daarna kan ze over op normaal voer met wat hulp om de urine aan te zuren, bv een waterfontein om missch beter te gaan drinken en wat (als ze t lust) rauwe kip of kalkoen.
je kunt daar nog wat preventie blaasgruis voer als snoepje bijgeven (bv klein zakje Sanabelle Urinary) of kijk even bij Medpets, er is soort van gel, wat de urine ook goed aanzuurt.
en om de ontlasting wat zachter te maken kun je anti haarbal snoepjes geven of natvoer zoeken op basis van vette vis zoals zalm en hopen dat ze dat lust. kijk bij de analyse even naar het vetgehalte, hoe hoger hoe beter!
dan kun je terug naar vezelrijk voer, maar dan wel met wat preventief voer en de andere suggesties. en lees onze blaasgruis topics even door, daar vind je nog meer tips en het hoe en waarom..

k neem aan dat ze geen blaasontsteking heeft..
als dat wel het geval is en chronisch dan kun je even kijken naar cystease, ook bij Medpets
ik weet overigens niet of en hoe makkelijk ingeblikte pompoen in Nederland te krijgen is....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Harde ontlasting

Bericht door snorrebaard »

Dag Adriana,
Bedankt voor de tips.
ik vroeg aan de DA inderdaad of ik niet beter overging op vezelrijk voedsel zoals ik vroeger al deed nl. Feline R/D. Maar ze zei dat ik beter doorging met Urinary en Laxanorm bleef geven, omdat het mengen van Feline RD en Urinary de samenstelling verandert en dus niet meer het gewenste effect heeft.
Toen ik zei dat ik gelezen had dat op de website van Urinary aangeraden wordt regelmatig de oudere poes bij het geven van dit voer, de nieren moeten worden nagekeken, zei ze dat dit op al die voeders wordt gezet, maar dat mijn kat het nu eenmaal nodig heeft. Mijn kat heeft nl. idiopatische cystitis (blaasontsteking zonder gruis, zonder duidelijke oorzaak). Ze plast normaal maar 1x op 24u en met de Urinary plast ze zeker 3x, dus een hele verbetering. Maar wel met dit neveneffect (en dat moet ik vermijden, want dan kan de dikke darm lui worden).

- Cystease heb ik jaren geprobeerd, zonder toonbaar effect (nog steeds 1 plas).
- drinken doet ze goed
- heb je een voorbeeld van anti-haarbalsnoepjes, een merk?
- hierboven spreekt men over visolie. bedoelt men daarmee b.v. visoliecapsules?
- ik zal alvast proberen met voer op basis van zalm
- ik vermoed dat verse pompoen ook zal helpen? zoveel verschil kan er toch niet zijn?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie