kotsende kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
marijeberghuis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2008 18:27

kotsende kat

Bericht door marijeberghuis »

Mij kater Dikkie van 16 heeft een probleem (en ik ook) al een paar jaar kotst ie elke dag, meestal direct na het eten. Hij en Poekie krijgen al 16 jaar hetzelfde eten (IAMS kip) en komt niet buiten.

Dikkie is verder lief en aanhankelijk en dik... Het enige is dat ie na het eten alles er weer uitgooit. Hij schrokt denk ik en dan hups alles eruit. De viezerik eet de kots daarna gewoon op... (maar ik ruim het meestal op met een keukenrolletje). Er zit dus bijna altijd alleen maar halve vergane brokjes in en weinig haar, wel veel slijm.

Vorig jaar heb ik voor 250 euro aan onderzoeken bij de dierenarts uitgegeven zonder resultaat. Het zou toch kunnen zijn dat het eten niet goed doorstroomd en ik moest maar wat malt-pasta af en toe erbij geven. Dat doe ik ook en dat vind ie lekker.

Nu was een maand geleden de andere poes ineens helemaal opgeblazen en ging ook kotsen, maar dat was anders, dat spoot er uit en hij kon moeilijk poepen. De dierenarts heeft hem onderzocht en dacht aan een infectie. Wat spuiten en light voedsel mee en vervolgens iedere dag gekookte kip en rijst gegeven. Ook maar aan Dikkie, want die koste immers ook en die is toch te dik. Deze week werd er niks gekotst.

Nu zijn we een paar weken verder en ze zijn beide aan de light-blikjes en aan de lightbrokjes in water gedrenkt en het kotsen van Dikkie is weer als vanouds.

Ik begin er een beetje moedeloos van te worden. Kan toch moeilijk elke dag kipfiletjes gaan koken voor m'n beesten...

Als iemand zegt dat de dierenarts me verder kan helpen dan doe ik dat natuurlijk, maar de 250 euro van vorig jaar zit me niet lekker. En de poes is verder heel aanhankelijk en lief en knort dat het een lieve lust is.

Las ergens dat het van stress zou kunnen komen, maar Dikkie is de meest relaxte kat van Amsterdam en stress komt niet in z'n woordenboek voor.

Graag van iemand een advies over hoe Dikkie z'n eten binnen kan houden en ik minder keukenrol hoef te gebruiken ;)

grt Marije
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: kotsende kat

Bericht door daantje »

Ik kan me eigenlijk alleen, door ervaring, vinden in het stress gebeuren. Onze jongste kat kotste ook dagelijks (meerdere keren zelfs) door stress. Maar ja, jouw Dikkie klinkt zo wel heel relaxed :-P .
Hoewel het natuurlijk wel vreemd is dat Dikkie niet kotst als hij kipfilet te eten krijgt. Misschien zijn de darmen dan toch iets overgevoelig.... kipfilet met rijst is natuurlijk wel heel licht verteerbaar.
Ik kan je geen advies geven, naar de dierenarts ben je al geweest en als daar alles al uitgesloten is wat een eventuele oorzaak zou kunnen zijn, dan wordt het moeilijk.
Omdat je denkt dat Dikkie zijn eten naar binnen schrokt zou je misschien kunnen proberen om meerdere keren per dag een heel kleine portie eten te geven, niet geschoten is altijd mis, toch?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kotsende kat

Bericht door rieneke »

je zou bij het tuincentrum wat sierkiezels/stenen kunnen kopen, en dat vermengen met de brokjes.
schrokken lukt dan niet meer.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kotsende kat

Bericht door Shaz »

Zou je niet over kunnen stappen op voeding met kip en rijst erin? Ik heb wel eens gezien dat dit er ook is. Anders proberen om nog kleinere porties te maken en dan een paar keer wat te geven.
Lastige situatie hoor! Kan me voorstellen dat je er ook wel van baalt dat er niks uit al die onderzoeken is gekomen.
groetjes Sharon
marijeberghuis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2008 18:27

Re: kotsende kat

Bericht door marijeberghuis »

tja zo komen we niet veel verder, was ik al bang voor....

Dikkie is echt zichzelf en knort dat het een lieve lust is.... dus zelf heeft ie er niet onder te lijden.... Maar dat kotsen is wel erg naar on te zien en het lijkt me ook niet fijn al dat maagzuur in z'n bekkie (en pepermuntjes zijn er niet voor katten voor zover ik weet)

Maar goed een paar keer per dag een klein beetje eten is ook niet echt praktisch... Ik werk overdag en dan is er niemand thuis. En een kat 10 uur zonder eten vind ik ook een beetje zielig.

Nou ja, als iemand iets Jomandaaigs weet of fijne kruidendruppels ofzo of een fijne voetkussenmassage dan hou ik me ook war aanbevolen.

Een fijn weekend allemaal!

grt Marije
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kotsende kat

Bericht door Admin »

Eet hij alleen droogvoer of ook blikvoer?
Als hij een gevoelige maag heeft, dan zijn daar wel pilletjes voor (wellicht ook wel druppels) bij de dierenarts. Maar als het al zo lang is, dan zou ik eerder denken aan een probleem aan zijn maag en/of darmen en liever de oorzaak wegnemen dan de symptomen bestrijden.

Je zegt dat hij toen voor €250,- onderzocht is, maar wat hebben ze dan precies onderzocht? Hebben ze bijv. ook in zijn slokdarm en maag gekeken en een echo van zijn buik gemaakt? Een bloedonderzoek doen ze meestal wel, maar ik ga ervan uit dat daar ook niks uit is gekomen?

En soms kan het ook aan de expertise van je dierenarts liggen dat er niks gevonden wordt :eshifty: Overigens is er van Royal Canin een droogvoer dat speciaal voor katten is met deze problemen.

Verder is er ook dieetvoer voor deze problemen:
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-hypoal.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-intestinal.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Re: kotsende kat

Bericht door GiNi »

Hey Marije,

mijn poes heeft heel gevoelige maag/darmen en ik kan me dus wel wat vinden in jouw verhaal. Kort samengevat: mijn poes is vorig jaar plots beginnen overgeven, heb ook 200€ "kosten" gehad aan onderzoeken en aan een weekje intensieve verzorging bij de DA (infusen, antibiotica, cortisonen, ...). Hieruit is niets gekomen, maar uit alles kon ik afleiden dat sumi allergisch is aan een bepaald voedingsbestanddeel dat in sommige soorten voeding zit. Ik weet welke brokjes ze wel mag, ik ken er enkele die ik niet moet geven. Het is vooral een kwestie van voorzichtig uitzoeken geweest, maar nu blijf ik bij Friskies en af en toe RC sensitive als ze toch eens last krijgt.

Als je op veilig wil spelen, zou ik persoonlijk voorstellen om over te schakelen op RC Sensitive. Daar kan je volgens mij niets mis mee doen. Als hij zelfs daarop slecht reageert, is het volgens mij toch de moeite van eens bij de DA binnen te stappen!
Als hij goed reageert op de RC (droge korrels dus), kan je voorzichtig experimenteren met andere soorten voeding en op die manier proberen te achterhalen wat hij kan verdragen en wat niet. Hopelijk kom je er zo ook achter hoe het komt dat hij steeds kotst.

Succes ermee!
kanari
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2008 10:04

Re: kotsende kat

Bericht door kanari »

Mijn kat is waarschijnlijk ± 3,5 jaar en kotst nu sinds een paar weken ook regelmatig, of in ieder geval is dat de periode waarin ik het voor het eerst gezien heb. Het is een buitenkat en zit dus overdag meer buiten dan binnen. Ze krijgt gewoon nog steeds dezelfde voeding als in het begin: whiskas brokjes, waarbij we de smaken af en toe afwisselen; 'smorgens en 's avonds een klein bakje kattenmelk en altijd water naast de brokjes. 1 keer per twee dagen krijgt ze als lekkernij nog wat zacht voer: meestal een bakje paté van het c1000-merk of een half blikje mousse van gourmet.
Nu zie ik haar sinds een paar weken ongeveer eens per week of soms iets vaker ineens het eten eruit kotsen. Geen haarbal te zien, soms wel een paar grassprieten, maar vooral best veel kots :-(
Het ziet er echt heel zielig uit als ze moet kotsen en ik maak me er toch een beetje zorgen over.
Is dat terecht, moet ik echt actie ondernemen, of is het juist goed dat ze de boel er uitkotst? :???: :-| :-(

Ze eet overigens nog steeds evenveel, maar niet schrokkerig ofzo; gewoon heel rustig en normaal.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: kotsende kat

Bericht door Lotte »

spugende katten zijn inderdaad heel sneu om te zien.

allereerst wil je ik aanraden om te stoppen met de wiskasvoeding. Door al het zout, de vetten en voedingsstoffen waar een kat niks aan heeft is dit niet het meest ideale voer.
Zeker als ze met regelmaat spuugt is het van belang dat wat ze binnen krijgt ook hoogwaardige voeding is.

Mijn kat spuugt ook erg veel. Maar we kunnen dit nog het meest onder controle houden als ze RC Sensible krijgt.
In vergelijking met wiskas lijkt dit erg duur, maar uiteindelijk (zeker als ze het er goed op doet en je grote zakken voer haalt die in verhouding veel goedkoper zijn) kost dit voer je tussen de 10 en 25 cent per dag.
(Ter indicatie, wij halen 10 kg zakken a 55 euro, hier doen we met 2 katten 3,5 maand mee)

Als ze met dit voer toch regelmatig blijft spugen is het toch de moeite waard om eens langs de dierenarts te gaan.
Die van ons kon het erg waarderen dat we het overgeefsel gewoon hadden mee genomen, zodat hij zelf kon zien wat er nou eigenlijk steeds uit komt.

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: kotsende kat

Bericht door sadewi »

Dappie doet het de laatste tijd ook erg veel, maar ik weet ook dat hij ontzettend haart en veel gras eet,
ik wil het dus nog een tijdje aan kijken tot het verharen weg is.

Hij is twee weken geleden nog bij de DA geweest en kerngezond verklaard. Hij is wel wat afgevallen, maar
ook veel actiever buiten.

En het blijft een enorme schrokkerd, heb alles al geprobeerd, maar daar kan ik weinig verandering in krijgen.
Dappie rules!
Gesloten