Kitten met ontlasting probleem?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Nicole1984
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2008 17:48
Locatie: Rijswijk

Kitten met ontlasting probleem?

Bericht door Nicole1984 »

Gister heb ik een kitten van 8 weken in huis genomen. Tijdens de autorit naar huis heeft hij in zijn reismand gepoept. Het was een heel klein beetje dun en het stonk. Maar nu een dag later heeft hij niet meer gepoept. Is dat een probleem bij zo'n jong kitten?

Groetjes Nicole
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik zie het probleem niet zo. De kleine kan in de mand poepen van angst, maar wellicht ook omdat hij zo nodig moet. En hij is nog jong, dus misschien niet helemaal zindelijk. Ik hoop dat je hem bij thuiskomst wel direct op de bak hebt gezet, zodat hij weet dat de bak daar is. Pas als hij na een week nog niet heeft gepoept zou ik me zorgen gaan maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Daar ben ik het niet mee eens, want een week niet poepen is echt veel te lang bij het kitten (of kat)! De ontlasting wordt dan maar dikker en dikker zodat het steeds lastiger wordt om eruit te komen en het diertje kan zo verstopt raken.

Op zich moet je kitten gewoon iedere dag (en anders zeker om de dag) een beetje poepen, zeker als het gewoon voldoende eet. In jouw geval kan het zijn dat hij nog wat gestresst is en daarom nog niet gepoept heeft, dus hoef je je nog geen zorgen te maken, maar er moet morgen wel wat uitkomen.

Je kunt hem, zeker omdat hij nog erg jong is, wel helpen met de stoelgang door hem na het eten voorzichtig met je duimen of vingers een buikmassage (in de lengte richting de anus) te geven en daarna met wat wcpapier over zijn anusje te wrijven. Dit doet de moederpoes ook met haar tong en het stimuleert de stoelgang.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

ik zou het goed in de gaten houden, zeker met zo'n jong beestje.
het kan zijn dat hij verstopt zit, en er alleen een beetje dunne langskan.
niet te lang aankijken.
pdruyts
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2008 19:33

kat met ontlasting probleem

Bericht door pdruyts »

hallo, ik heb een kattin van 6 jaar, ze is nog nooit bij een dierenarts geweest, is niet gesteriliseerd, ze komt ook nooit buiten, woon in een appartement, drie hoog in spanje.
Sinds een paar dagen zie ik dat mijn kattin niet genoeg ontlast, 1 dag niet, nu een heel klein beetje, wat kan ik hier zelf aan doen? Ze krijgt dagelijks een potje met nat voeding en haar droge brokken staan er steeds waar ze genoeg van eet. Drinken doet ze genoeg. hoop zo snel mogelijk iets van jullie mogen te vernemen. groetjes uit spanje, peter
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kitten met ontlasting probleem?

Bericht door rieneke »

je kan eenmalig een theelepeltje olie over haar voer geven.
helpt dat niet dan toch even naar de dierenarts.
na 6 jaar kan zowiezo een check up van het gebitje en de rest geen kwaad.
Gesloten