Geen eetlust, braken, slijmerige stoelgang,...

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Geen eetlust, braken, slijmerige stoelgang,...

Bericht door Aranea »

Al enkele dagen moet Nerrivik geen eten meer. We vonden het echt niet zo raar omdat mevrouw kieskeurig is op haar voeding. Het moet vers zijn en dan ook héél vers of ze haalt er haar neus voor op. Ze krijgt Carnibest en als het ontdooide vlees meer dan een dag oud is, hoeft ze het niet meer.

Maar we waren niet direct ongerust. Ze bleef speels en deed elke dag haar ronde in de vrije natuur. We hadden dus het vermoeden dat ze ergens in de buurt mee aan tafel mocht gaan.

Maar ze vermagerde zienderogen. Wat op zich niet zo erg is daar ze nogal dik stond. Kwam daarbij dat ze het weinige wat ze at, vrij snel weer uitbraakte. De stoelgang was heel dun met zelfs één keer iewat bloed bij.

Dit was voldoende om aan de alarmbel te gaan hangen. Net nu is onze dierenarts op vakantie. Dus moesten we naar een andere voor ons allemaal - Nerrivik incluis - een aanpassing.

De dierenarts stelde een lichte verhoging vast en blijkbaar lag het spijsverteringsstelsel volledig stil. Atonie van de darmen en maag of zoiets... Ze kreeg een spuitje en een equivalent van een baxter. Vanavond moeten we er mee terug.

Onnodig te zeggen dat we ongerust zijn.

Nerrivik is wel een grote jaagster. Ze komt met allerlei prooien thuis. Heeft ze daardoor ergens een verstopping opgelopen? Ik heb in ieder geval een lijstje met vragen voor de dierenarts vanavond. Gisteren waren we te bezorgd en hebben we de praktijk verlaten zonder de nodige antwoorden op al onze vragen.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Heeft ze misschien een kikker gegeten?
Dan hebben ze ook minder trek in brokjes (zijn al 'verzadigd') en vermageren ze ook enorm.
Maar het kan ook door iets anders komen....

Goed dat je al je vragen hebt opgeschreven!

Succes ermee en sterkte!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid, wat zal je geschrokken zijn! Ik herken veel uit jouw verhaal. Mijn poesje, ook een hele kieskeurige eter, is tot twee keer toe opeens gestopt met eten zonder dat nu echt duidelijk was wat de aanleiding was. Ook zij viel enorm af en had dunne ontlasting.

De dierenarts die haar had onderzocht kon niet echt iets vinden, maar ondertussen was haar spijsvertering kompleet stil komen te liggen. Nog eventjes en ze was er geweest. Hij heeft haar toen direct een infuus (ze was ook uitgedroogd), een eetlustopwekker, een misselijkheidsremmer en een voedingssonde gegeven.

We denken dat ze ergens misselijk van is geworden en dus niet wilde eten en dat ze naar mate ze langer niet at steeds misselijker werd, zodat ze uiteindelijk niet eens meer kon eten, omdat haar spijsvertering niet meer werkte.

Dit alles gebeurde steeds heel plotseling en ze ging steeds heel snel achteruit (binnen 2 à 3 dagen), dus als ze nog een keertje niet eet sta ik dezelfde dag nog bij de dierenarts, want dit risico wil ik niet meer lopen.

Misschien is er met jouw kat ongeveer hetzelfde gebeurd. Ik ben in ieder geval blij dat je naar de dierenarts bent gegaan en dat er actie is ondernomen. Hopelijk eet ze nu weer goed en is ze er snel weer bovenop. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Deze namiddag kreeg Nerrivik een opstoot van honger en wilde ze wel aan de droge brokjes. Het bleef binnen, godzijdank.

De dierenarts heeft haar nog een prik gegeven om de spijsvertering verder aan de gang te houden. Hij kon al horen dat de maag en darmen terug werkten.

Ik zal wel blij zijn als onze vertrouwde dierenarts volgende week terug is, krijg ik beslist een duidelijkere uitleg.

Blijkbaar gaat het om een infectieziekte genoemd naar een vrouwelijke dierenarts die het ooit heeft ontdekt (de naam ontgaat me nu). Het volledig spijsverteringsstelsel komt in atonie (valt stil). Maar gelukkig is het ergste voorbij.

Bedankt voor jullie reacties. Ik raad iedereen aan om bij deze symptomen niet te wachten en uw dierenarts te raadplegen.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Nerrivik is nog niet genezen.

Ik had die dierenarts wel iets aan kunnen doen...

Gelukkig is onze eigen dierenarts terug uit vakantie. Dus wij vanmorgen onmiddellijk ernaartoe. Er is wel degelijk sprake van een infectie. 't Beestje heeft antibiotica gekregen, een spuitje tegen het braken, een spuitje om wat aan te sterken en ze heeft vloeistof onderhuids toegediend gekregen. We kregen haar mee naar huis maar ze moet heel wat medicatie innemen.

Voor alle veiligheid hebben we een staaltje van de stoelgang meegegeven naar het lab (uitslag vanavond) en als Nerrivik niet beter is na deze behandeling van 4 dagen gaan we het bloed onderzoeken.

Natuurlijk was ze ook niet te spreken over haar collega. Ze heeft ons een goed adres gegeven als ze de volgende keer weer het land uit is.

Vooral het toedienen van het vocht was wel bizar. 'We maken er een kameel van,' zei de dierenarts. Effectief kwam er een grote bult onder haar huid opsteken maar die verdween ook vrij snel weer.

Ondertussen zijn we al een klein beetje opgelucht. Er gebeurt eindelijk iets.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Pffff.....die dierenarts was dus ook drie keer niks dan....nou meis, ben blij dat het nou weer beter gaat met Nerrivik. Geef 'r maar een dikke knuffel van me en houd ons op de hoogte he?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gesloten