Kitten reeds kattenziekte (geeft over)?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Gebruikersavatar
bokak
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2007 21:30

Kitten reeds kattenziekte (geeft over)?

Bericht door bokak »

Hey, heb er sinds kort een kitten bij, Bicky.
Nu is ze 9 weken oud en mag ze haar eerste inspuiting hebben.
Sinds daarstraks begint ze over te geven, eerst haar eten, dan wat gelig iets en nu af en toe slijm... Zou ze al de kattenziekte kunnen hebben? Of is dit iets anders?
We hebben nog twee katten rondlopen die beide gevaccineerd zijn op de juiste tijdstippen en manier...
jeetje, ben bezorgd!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

zo snel mogelijk naar de dierenarts ermee, bokak!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Is ze verder ziek, sloom, heeft ze diarree. Dat hoort ook bij kattenziekte. Heeft ze net ander voer gekregen bij jou? Daar kan ze ook misselijk van zijn en aan moeten wennen.
Misschien alles op een rij zetten en eventueel een dierenarts bellen om even te overleggen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij kittentjes moet je alles altijd goed in de gaten houden, dus ik adviseer je morgen even met je dierenarts te bellen en langs te gaan als het niet ophoudt of erger wordt. Je moet toch naar de dierenarts voor de eerste inenting, dan kun je het mooi combineren met een algemene check-up.

Ik denk persoonlijk niet dat het kattenziekte is, maar ik ben hier voorzichtig in, want ik ben geen dierenarts. Misschien heeft ze iets verkeerds gegeten of voelt ze zich niet lekker en geeft ze daarom over. Dat gelige is maagzuur of gal en dat wordt overgegeven als de maag helemaal leeg is en er dus geen voedsel meer uitkomt en dat slijm dat komt daarna mee. Dus dat zijn niet alleen symptomen bij kattenziekte, maar horen bij het herhaaldelijke overgeven.

Misschien kun je haar iets lichts te eten geven zoals gekookte rijst met gekookte kipfilet, zodat de maag weer tot rust komt. Het is bij kittentjes erg belangrijk dat ze iedere dag eten, dus als ze blijft overgeven of stopt met eten dan moet je direct naar de dierenarts gaan.

Ik hoop voor je dat dit een beetje helpt en natuurlijk dat het overgeven snel stopt en je kittentje weer gauw helemaal beter is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
bokak
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2007 21:30

Bericht door bokak »

Ze is wel een heel stuk minder actief dan anders. Normaal crosst ze hier ergens rond en speelt ze voortdurend met de andere katten.. Nu slaapt ze en dan begint ze af en toe te miauwen (eerder schreeuwen) en kokhalst ze met meestal een hoopje slijm en wat etensresten. Deze ochtend was ze echt nog actief en speels...
Heb de kattenbak gecontroleerd en nergens een teken van diarree.
Ik vind wel dat ze wat warmpjes heeft maar haar temperatuur meten is me nog niet meteen gelukt (laat haar zoveel mogelijk rusten)...
Ze heeft ook weinig zin in eten (maar had ze anders ook niet meteen)...
Normaal gezien is ze gek op kattenmelk maar nu moet ze het niet hebben (of zou het aan de melk liggen). Ze wil ook geen water nu...
Morgen sowieso naar de dierenarts hoor...
Ik hoop gewoon dat ze niet snel uitdroogt want is nog een kitten...
Pfff... Ben zo aan haar gehecht. Ze is hier nog niet lang maar ze heeft zo'n speciale plaats. Mijn vriend is 9 april overleden op 19-jarige leeftijd... Zijn kat was zwanger dus heb ik er een kitten van. Vandaar dat ik zo aan haar gehecht ben en ze een speciale plaats heeft hier bij mij...
Pff
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Pittig verhaal dit :-(
Kan je anders een weekend dierenarts raadplegen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Jeetje Bokak, wat erg dit :-(, helemaal natuurlijk doordat dit katje iets is wat nog van je vriend was.

Ik heb nu toevallig een kitten (logeetje) dat opeens ziek werd. Mijn dierenarts zei dat het ontzettend belangrijk is dat kittens eten, als ze niet eten kunnen ze snel achteruit gaan. Dus geef haar bijvoorbeeld natvoer, een beetje van je vinger (lukt bij Joepie op die manier) voor haar neusje houden. En als ze niet wil kan je proberen om het een beetje op te warmen, dan zit er meer geur aan (niet te heet natuurlijk). Je kan altijd de spoedarts bellen natuurlijk! Een kitten heeft koorts als de temperatuur boven de 39.5 is geloof ik (of 39.8?). Boven de veertig moet je echt oppassen.

Heel veel sterkte!

Wendy
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Is het niet een idee om gelijk nu de dienstdoend dierenarts te bellen? En die laten beslissen of het tot morgen kan wachten? Kittens zijn nou eenmaal erg gevoelig wat Wendy zegt...
Gebruikersavatar
janneman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jul 2007 09:26
Locatie: tilburg

Bericht door janneman »

nou als het goed is ben je bij de DA al geweest en weet je nu wat het is.
Mijn kater deed ook overgeven en dat was een voorbode denk dat hij niet kan plassen.
Als het ergens anders niet meer uitkan,kan het andere er niet zo meer bij.
Kattenmelk is me ook afgeraden want dat is weer kans op blaasgruis bij katten en die hebben er aanleg voor.
Er is een verschil tussen katers en poezen,katers hebben er eerder last van.
groetjes jan
Maar als je het niet vertrouwd met je kat ,toch meteen de Da bellen en niet wachten
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik ben ook heel benieuwd hoe het nu gaat, met een kitten kan het snel achteruit, maar ook snel vooruit gaan gelukkig.

Ik hoop in ieder geval dat het nu weer iets beter gaat, maar ik zou ook sowieso naar de dierenarts gaan vandaag!

Veel sterkte!
Wendy
Gesloten