kokhalsbewegingen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

kokhalsbewegingen

Bericht door wendy f »

Mijn naam is Wendy en ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met dit probleempje. Ik heb 2 katten. 1 kat maakt al wat weekjes kokhalsbewegingen. Het klinkt alsof ze moet overgeven maar er komt niets op. Wanneer dit gebeurd zie je haar buikje ook in en uit gaan. Krampen misschien, ik weet het niet. Maar goed maandag was ik naar de vet geweest want ze moest een rabies prikje hebben. Ten eerste kreeg ze speciaal dieet droogvoer mee omdat ze te zwaar is en de dokter kon me niet vertellen wat het kon zijn. (wel raar) Zelf dacht ik dat het misschien een haarval kon zijn en heb daar spul voor gekocht. Dat smeer je dan op haar pootje en ze likt het af en dat behoort te helpen tegen een haarbal. Maar sinds maandag zijn die kokhalsbewegingen veel erger en steeds vaker. Wat kan dit toch zijn?? Ze is een jonge kat, nog geen twee. Ik hoop echt dat iemand me kan helpen.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Wendy, dit klinkt inderdaad wel een beetje gek. Vreemd dat je dierenarts je zo weer weg gestuurd heeft, als hij niet weet wat het is kan hij het op zijn minst wat beter onderzoeken.
Is er een andere dierenarts in de buurt waar je eens langs kunt gaan of die je kunt bellen? Het klinkt in ieder geval niet fijn voor je kat.
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Het is echt heel zielig. Maar ze eet wel gewoon en drinkt en speelt en ze heeft vanmorgen geplast. Ik kijk het deze week nog even aan en dan maar terug naar de vet. Er is geen andere in de beurt dus dat is wel balen. Vraag me echt af wat dit kan zijn. Ik ben er een beetje van slag van ook.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Dan zou ik het geen week meer aankijken. Ga gewoon terug naar je dierenarts en vraag of hij wil kijken waar dat door komt. Dan moet hij het wel onderzoeken, toch?
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Dat is wel zo denk ik. Maar de dierenarts zei" ik heb echt geen idee wat het is". Dat is toch ook belachelijk! Ga op zoek naar een andere dierenarts en dan maandag (als het niet beter met haar is) naar de dierenarts. Ben net begonnen met iets voor een haarbal en geef dat wat tijd om te kijken of dat het misschien is. Dat spul smeer ik op haar pootje en ze likt het er rustig vanaf.
Momenteel ligt ze rustig te slapen in de kast.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat vreemd dat je dierenarts zo luchtig reageert, er kan bijvoorbeeld best iets dwars zitten in haar luchtpijp of slokdarm. Hij had best even met een lampje kunnen kijken. Gauw naar een ander toe gaan als er binnen een paar daagjes niets is veranderd en direct gaan als ze niet meer eet/drinkt en/of benauwd oogt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Bedankt voor jullie reactie. Ja gelukkig eet en drinkt ze gewoon en speelt ze ook. Nu ligt ze alweer een paar uurtjes te slapen, maar ja dat is kat eigen he.
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Hoi Wendy,

Een van mijn katten had dit ook heel erg. Was echt ontzettend zielig om te zien! Precies zoals je beschrijft: kokhalzen + buikje zie je in en uit gaan. Bij Neo ging het ook gepaard met een soort kuchen..
Ik had ook het idee dat het een haarbal was, vooral omdat hij best wat haar verliest. Ik heb hiervoor een tube van Gimpet gehaald, dat er voor zorgt dat een eventuele haarbal er makkelijker uit komt of dat het haar beter afgevoerd wordt (dat het met de poep mee komt). Ik laat hem dit van m'n vinger likken, hij vindt het erg lekker. In het begin bleef hij nog kokhals neigingen houden, maar dat werd steeds minder. Nu heeft hij het helemaal niet meer. Als ik de kattenbak schoonmaak, dan zie ik ook dat er haar bij de uitwerpselen zitten, dus het lijkt er op dat dit ook inderdaad het probleem was.
Ik geef dit spul nu trouwens elke dag aan beide katten, onder het mom 'voorkomen is beter dan genezen' en daarnaast vinden ze het allebei heerlijk.
Dus misschien heb je toch gelijk en gaat het alsnog wel over. Succes er mee in ieder geval!

Grtz,

Anne
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Hi Anna,
Blij om jouw verhaal te lezen. En ja bij mijn kat is er ook gekuch hoor. Ik geef haar dus die jelly op haat pootje en dit likt ze goed af. Vandaag is nog maar de derde dag hiervan. E Heb haar ontlasting nog niet gezien. Ze is 2 daagjes niet geweest, maar ze is ook op dieet en eet veel minder. Hoop dat het met mijn kat dus ook allemaal goed komt net zoals bij jouw kat.

Bedankt voor je reactie!!!

Groetjes wendy.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hey Wendy f!!

Kimba heeft dat vroeger ook is gehad. Hij kokalsde, buikje bol, kuchen en je hoorde hem écht reutelen (snurken). Hij was toen ook in de rui, zoals de meeste katten waarschijnlijk op dit moment. Had de dierenarts gebeld en die zei dat het waarschijnlijk een haarbal zou zijn (had écht geen geld om langs te gaan :oops: )
Ik heb hem toen gewoon wat olie door z'n eten gedraaid en binnen twee dagen was hij ervan af!
Ik kon de ontlasting niet allemaal nakijken omdat hij toen al veel buiten gaat.
Nu geef ik hem nog geregeld wat olie (niet teveel!!!), daar blijft z'n vacht ineens ook mooi van glanzen.
Hij heeft het sinsdien nooit meer gehad.

Alvast veel sterkte, hopelijk krijg je je kat er snel bovenop :smile:

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Wat ben ik blij dat ik deze forum gevonden hebt. Door jullie reacties ben ik erg gerust gesteld. Vanmorgen was Crissy nog erg aan het kuchen, kokhalsbewegingen etc. Heb dat jelly weer op haar pootje gedaan en ik moet zeggen dat ik vanavond een verschil zie. Ze heeft nauwelijks gekucht en kokhalsbewegingen gehad. Ook heeft ze ontlasting gehad en die was wel wat hard...dus misschien is die olie ook wel iets voor haar.

Nogmaals HEEL ERG BEDANKT VOOR JULLIE REACTIES!!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi naamgenote,

Wat ook goed helpt tegen harde ontlastig is Lactulose, dit kan je gewoon bij het Kruidvat kopen, dat heb ik voor Linus ook gebruikt (dierenarts raadde het aan om het daar te kopen, omdat het dan goedkoper is, en het is hetzelfde spul). Het heeft verder ook geen werking in het lichaam, het zorgt er alleen voor dat de ontlasting zacht wordt. Ik gaf Linus 1,5 milligram per dag en dat hielp ook goed. Maar ja, als ze de olie lekker vindt zou ik daar mee doorgaan ;-).

Liefs,
wendy
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Hoi Wendy f,

Ik ben blij te horen dat het al wat beter met Crissy gaat! Ze is vast snel weer de oude!

Grtz,

Anne
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Nou meiden, Crissy is nog niet helemaal af van de kokhalsbewegingen en gekuch , maar het is weer wat minder dan gisteren. Het duurt gewoon even voordat die jelly z'n werking gaat doen.
Maar ja denk dus echt dat het een haarbal is/was.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Wendy,

Ik hoop dat die jelly snel zijn werk gaat doen! Fijn dat het al iets beter gaat!

Groetjes Sylvia
Plaats reactie