Raadselachtig spijsverteringsprobleem

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Arthur
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2007 15:15

Raadselachtig spijsverteringsprobleem

Bericht door Arthur »

Hallo mensen.

Ik ben een beetje wanhopig.

Mijn poes Mientje (14) eet al drie maanden heel slecht, en wat ze eet, kotst ze meestal weer uit. Ze heeft wel honger, maar verdraagt geen voer meer. Het beestje is inmiddels sterk vermagerd en verzwakt. Ze weegt nu nog slechts 1,7 kg. De botten steken door haar vacht heen. 's Nachts laat ik de verwarming maar aan.

De dierendokters weten niet wat er aan de hand is. Ik heb alle mogelijke dure onderzoeken laten doen. Laboratoria onderzochten haar bloed en poep. Een röntgenoloog speurde met een echo naar mogelijke gezwellen of andere afwijkingen. Allerlei dieetvoer en medicatie, waaronder antibiotica, zijn uitgeprobeerd. Niemand kan ontdekken wat er aan de hand is, en geen enkele medicijnkuur helpt.

Heeft iemand ervaring (gehad) met een kat met deze verschijnselen?

Mientje is verder nog steeds levenslustig. Ze loopt (wankelt) nog steeds nieuwsgierig door huis, loert buiten nog op vogels, en maakt absoluut niet de indruk dat ze pijn heeft of dood wil. Maar nog lichter dan 1,7 kg kan ze echt niet worden zonder onherstelbare orgaanschade.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Alle tips zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank, mede namens Mientje.

Arthur in Utrecht[/code]
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Jeetje wat erg zeg, lijkt me heel moeilijk als er niets is wat je zelf kan doen en als de dierenarts je ook niet kan helpen :-( :???:. Geef je wel dwangvoer? Onze kat, Linus, is ook erg afgevallen, maar dat komt door zijn slechte nieren (zal niet zo zijn bij Mientje, als ze alles al onderzocht hebben). Wij hebben hem om de 2 uur gedwangvoerd in het begin (soms 3 uur ertussen). Hij woog 3 a 3,5 kilo, terwijl hij 5,5 woog (het is een Maine Coon, maar wel een kleintje, zijn broer is 7 kilo). Er is speciaal astronautenvoer van Hill's, maar misschien heb je dat al in huis. Je hebt dat in blik, en in poedervorm. Linus vond allebei in het begin lekker. Totdat we het met een spuit gingen dwangvoeren ;-).

Als je werkt is het natuurlijk lastig om zo vaak te dwangvoeren, maar ik zou het dan sowieso doen als je thuis bent. Is er trouwens ook een echo gemaakt van haar organen? Er zit een goede radioloog in Noordwijkerhout, ze zitten ook in Amsterdam, maar ik heb gehoord dat die vaak een lange wachttijd hebben.

In ieder geval veel sterkte!
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik kon het niet laten om even te googlen voor je ;-).

Hier vind je een website speciaal over het vermageren van oudere katten, en mogelijke oorzaken. Misschien zie je er iets tussen staan wat niet is onderzocht?

Hier iets over het vermageren door verschillende soorten wormen, misschien hebben ze hier iets over het hoofd gezien?

Hoelang heeft ze trouwens antibiotica gehad? Linus begint zondag aan zijn vierde kuur van 10 dagen.

Groetjes,
Wendy
Gesloten